چند نکته مهم درباره ورزش کودکان

مناسب ترین ورزش کودکان چیست؟چگونه باید ورزش مناسب را برای کودکان انتخاب کرد؟ ممنوعیت های ورزش کودکان چیست؟ آموزش ورزش باید از چه سنین شروع شود؟

نبض ما– امروزه شما می‌توانید کودک نو پای خود را در رشته‌های مختلف ورزشی ثبت‌نام کنید. رشته‌هایی چون فوتبال، شنا، ژیمناستیک، کاراته و یا حتی راگبی، بله، کلاس راگبی حتی برای کودکان ۴ ساله نیز وجود دارد. اما آیا شما باید کودک خود را در چنین شرایطی قرار دهید؟

راگبی کودکان

به گزارش نبض ما، آلستون استابز، کارشناس ارشد ارتوپدی از دانشگاه ویک فورست در وینستون سالیم(Winston-Salem) می‌گوید او اکنون بیش از هر زمان شاهد جراحات جدی ناشی از فعالیت‌های بیش‌ از اندازه در کودکان و نونهالان است.

وی افزود: “بسیاری از آن‌ها در حالی به مطب وارد می‌شوند که دارای کشیدگی یا پارگی جدی ناحیه رباط صلیبی زانو، کتف و یا لگن هستند و این به‌طور گسترده‌ای برخواسته از این حقیقت است که کودکان در حال شروع به انجام ورزش در سنین بسیار کم هستند، زمانیکه که استخوان‌های آن‌ها هنوز در حال رشد و توسعه است.

 

در حالکیه دعاوی زیادی مبنی بر اینکه هیچ زمانی برای شرکت دادن کودکان در فعالیت‌های ورزشی زود نیست، بیشتر متخصصان بر این باورند که باید تمرکز را روی میزان تحرک کلی و ورزش کودکان قرارداد و نه صرف یادگیری مهارت در یک ورزش خاص.

همان‌طور که مربیان معتقدند؛ آنچه مهم است این است که کودک یاد بگیرد چگونه “هوشمندانه” بازی کند تا در سن ۱۰ سالگی مجبور نباشد روی صندلی ارتوپدیست بنشینند.

به گزارش نبض ما، در اینجا به مواردی از ورزش کودکان اشاره می‌کنیم که کودک شما را سالم، فعال و به‌ دور از هرگونه آسیب نگه می‌دارد:

از مسابقات پرهیز کنید

اکثر تیم­های ورزش کودکان نوپا تنها کلاس­هایی کودکانه با لباس فرم یکسان هستند و این خوب است. در واقع تا قبل از سن ۷ یا ۸ سالگی شرکت در مسابقات می‌تواند برای کودکان بسیار استرس ساز باشد و آن‌ها را برای همیشه از ورزش زده کند.

تمرکز در این سن به‌طور ساده باید تنها روی تفریح باشد، بدون وجود هیچ برنده و یا بازنده و یا حتی راه درست و غلط.

مسابقات ورزشی کودکان

تک‌بعدی نباشید

اگر شما فرزند خود را برای تبدیل‌شدن به یک ورزشکار مشهور مانند: ونوس ویلیامز، کیم سیلیج استرز و… پرورش می‌دهید، درواقع او را ریسک بزرگی قرار می‌دهید. به گزارش نبض ما، دکتر استابز معتقد است: “فعالیت‌های تخصصی در سنین بسیار کم، با امید آنکه کودک شما را به یک ستاره ورزشی تبدیل کند، همان چیزی است که ممکن است به آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های بیش از حد کمک می‌کند.”

اجازه دهید کودک شما طیف متنوعی از ورزش کودکان را امتحان کند تا بتواند از بدنش در جهات گوناگون استفاده نماید. پس اگر شما کودکتان را تابستان در کلاس شنای کودکان ثبت‌نام کردید، او را در زمستان به کلاس ژیمناستیک و یا فوتبال بفرستید.

ورزش کودکان

زمانی برای استراحت در نظر بگیرید

در حالیکه تنوع مهم است، لازم نیست همیشه کودک شما در یک‌رشته‌ ورزشی ثبت‌نام باشد. به گزارش نبض ما، دکتر استابز می‌گوید: “کودکان کم سن و سال نیاز دارند تا بدن خود را استراحت دهند، پس به یاد داشته باشید که به آن‌ها یک یا دو ما در سال استراحت دهید.”

اگر عاشق ساختاری هستید که کلاس‌های آموزشی برای ورزش کودکان تان فراهم می‌کند می‌توانید در عوض کلاس هنر و یا موسیقی را برای یک ماه امتحان کنید.

فشار را احساس نکنید

ممکن است شما فکر کنید، کودکان دیگر که در کلاس­های کاراته و یا برنامه­ های منظم رشته فوتبال شرکت دارند برای کودک شما که از حضور در کلاس خجالت می‌کشد یک مزیت محسوب می‌شود، اما این‌چنین نیست.

فواید ورزش کودکان

به گفته بوروک دلیچ نویسنده کتاب “نقش حیاتی مادران در ورزش جوانان”، کودکانی که در سنین قبل از مدرسه ورزش می‌کنند و در کلاس‌های تمرین شرکت دارند، آن‌چنان تمایلی به شرکت در فعالیت‌های ورزشی دبیرستان ندارند نسبت به کودکانی که در این کلاس‌ها شرکت نداشته‌اند.

در حقیقت بازی آزادانه (در زمین‌بازی، در حیاط پشت خانه و یا حتی در زیرزمین با یک توپ) ممکن است فواید بیشتری داشته باشد.”

اگر شما و کودک تان از بیس بال لذت می‌برید، به دنبال آن بروید، درغیر اینصورت موضوع را اجباری نکنید.

نبض ما– مترجم: سید محسن موسوی