روشهای آماده شدن برای یک زایمان طبیعی موفق

برای داشتن زایمان طبیعی موفق حتما باید برنامه ریزی داشته باشید. در اینجا روشهای آماده سازی برای یک زایمان طبیعی موفق را معرفی می کنیم.

نبض ما– اگر مادری هستید که علاقمند به انجام زایمان طبیعی هستید، سعی کنید پزشک متخصص زنانی را انتخاب کنید که آمار انجام زایمان های طبیعی او بیشتر از زایمان سزارین او باشد. متاسفانه برخی از متخصصین زنان و زایمان بدون علت، مادر را به انجام سزارین تشویق می کنند.

اقداماتی برای زایمان طبیعی راحت تر

تمرین تنفس

برای داشتن زایمان طبیعی داشتن آرامش مهم ترین اصل است، آرام بودن و تنفس درست کمک می کند که تمام ماهیچه های بدن شل شده و آرام شوید.  البته این کار نیازمند تمرین است، اما در حین زایمان به راحت تر کردن روند زایمان کمک می کند.

زنان باردار باید آرام سازی و تنفس را تمرین کنند تا در زمان زایمان برایشان به صورت یک واکنش طبیعی در آید.

توپ زایمان

در زایمان طبیعی حرکت های فنرمانند توپ زایمان کمک می کند فشار از روی پاها و شکم شما برداشته شده و اجازه می دهد بدون صرف انرژی تحرک داشته باشید.

ماساژ

ماساژ دادن هم یک امر مهم و قابل توجه دیگر در زایمان طبیعی است. ماساژ دادن به مادر انرژی و قوت قلب می بخشد و تاثیر فراوانی دارد. برای همین از قبل با همسر خود تمرین کنید تا بفهمید چه نوع ماساژی برایتان بهتر است.

همچنین بهتر است به جای گفتن کلماتی مثل «کافی است» یا «بیشتر» علامت هایی برای خود برگزینید چون در لحظه درد کشیدن شاید توان صحبت کردن نداشته باشید.

بدنتان هیچ وقت بدون آب نماند

زایمان طبیعی از اسمش مشخص است، کاملا متکی به توان و انرژی شماست. اگر می خواهید مثل وقتی که می دوید یا پیاده روی می کنید انرژی داشته باشید پس باید یک بطری آب یا نوشیدنی ورزشی در دستتان باشد.

چون هنگام زایمان طبیعی لازم است میزان انرژی تان تا آخرین مرحله به یک اندازه حفظ شود.آب

منتظر بمانید

تا زمانی که امکان دارد در خانه بمانید، چرا که برای مادر هیچ جا بهتر از خانه خودش نیست. دیگر تا زمانیکه متوجه می شوید دیگر نمی توانید تحمل کنید به بیمارستان بروید. اما همیشه توصیه می شود قبل از گرفتن هر تصمیمی با پزشک خود صحبت کنید.

راه بروید

اگرچه قدم زدن کاری ساده است، اما اگر از بی حسی اپیدورال استفاده کنید، نمی توانید راه بروید. قدم زدن در مراحل اولیه زایمان طبیعی قطعا بهتان کمک می کند آرام شوید و روند زایمان را راحت تر می سازد.

بیشتر زنان خاطرات زیادی از زایمان خود و قدم زدن های طولانی مدت با همسرشان در راهروهای بیمارستان و ساختمان ان دارند. راه رفتن نه تنها از نظر جسمانی بهتان کمک می کند، بلکه یک راه آرامش بخش برای به دست اوردن دوباره خونسردی شماست که بازتاب آن را در طول زایمان مشاهده خواهید کرد.

ورزش های مناسب برای زایمان طبیعی

Tailor sitting

این ورزش برای تقویت قدرت و انعطاف پذیری عضلات پشت، لگن و ران توصیه می شود. روی زمین بنشینید، پشتتان را صاف نگه داشته و در وضعیت پروانه قرار بگیرید. یعنی کف پاها را در حالتی که زانوها کاملاً راحت باشند، به یکدیگر بچسبانید.

به آرامی زانوها را به سمت زمین ببرید. این کار را خیلی نرم و آهسته انجام دهید و زانوها را تند و تند بالا و پایین نکنید. در این حالت باید کمی کشش و فشار را در بخش داخلی ران خود احساس کنید.

هر بار ۱۰ تا ۱۵ ثانیه در این وضعیت بمانید و این ورزش را در روز ۱۰ بار تکرار کنید و به صورت روزانه انجام دهید.

ورزش کگل

عضلات کف لگن از اندام های لگنی یعنی رحم، روده ها و مثانه حمایت می کنند و ورزش دادن به آنها و تنظیم کردنشان باعث می شود که در اواخر بارداری درد و ناراحتی کمتری داشته باشید و راحت تر زایمان کنید. دو راه برای انجام این ورزش وجود دارد:

 – عضلات کف لگن را منقبض کرده و ۱۰ ثانیه نگه دارید و بعد رها کنید و در هر روز ۱۰ بار این کار را تکرار کنید.

-عضلات کف لگن را به سرعت و تا ۵۰ بار منقبض و منبسط کرده و بعد ۵ ثانیه به خودتان استراحت بدهید. در این حالت باید ۴ بار این تمرین را در طول روز تکرار کنید.

اسکات

حرکت اسکات که در واقع شبیه حرکت چمباتمه زدن است در روند زایمان به شدت مؤثر است چرا که به باز شدن بیشتر دهانه رحم کمک می کند و باعث می شود نوزاد راحت تر پایین بیاید. البته کسی که از قبل تمرین اسکات را انجام نداده و عضلاتش آمادگی نداشته باشد نمی تواند در اتاق زایمان این کار را انجام دهد.

کنار دیوار بایستید و پشتتان را به دیوار بچسبانید. پاهایتان را به اندازه عرض شانه باز کرده و با کمی فاصله از دیوار قرار دهید. دست هایتان را به صورت آویزان از دو طرف نگه داشته و پشتتان را روی دیوار قرار دهید و در عین حال زانوهای خود را خم کنید تا به وضعیت نیمه نشسته درآیید. هر بار ۵ ثانیه در این وضعیت بمانید و این ورزش را در روز ۱۰ بار تکرار کنید و به صورت روزانه انجام دهید.

چرخش لگن

چرخش لگن عضلات شکمی را تقویت کرده و از بروز کمردرد در بارداری و در حین زایمان پیشگیری می کند. همچنین این حرکت به زایمان راحت تر نیز کمک کرده و باعث می شود درد کمتری بکشید.

به پشت بخوابید و دست ها را روی شکم قرار دهید. حالا به کمک انقباض عضلات شکمی و لگنی، باسن را از زمین بلند کنید. مراقب باشید که زانوها، لگن و شانه هایتان در یک خط قرار بگیرند. هر بار ۳ تا ۵ ثانیه در این وضعیت بمانید و این ورزش را در روز ۱۰ بار تکرار و به صورت روزانه انجام دهید.

چه بخوریم تا زایمان طبیعی راحت تری داشته باشیم؟

خاکشیر

شاید ندانید که دانه خاکشیر می‌تواند به زایمان راحت شما کمک کند.می‌توانید برای راحتی زایمان خود روزانه چند لیوان شربت خاکشیر میل کنید.

شربت خاکشیر

 

گل شاه‌پسند

دم نوشی که از این گل زیبا و خوشبو به دست می‌آید باعث تسکین دردهای زایمان و انجام یک زایمان راحت می‌شود. خوردن روزانه سه فنجان از دمنوش این گل در روزهای نزدیک به زایمان برای شما بسیار مفید است.

رازیانه

مصرف برخی از گیاهان در دوران بارداری با احتیاط انجام می‌شود، زیرا این گیاهان با خاصیتی که دارند باعث سقط جنین می‌شوند اما همین گیاهان اگر در ماه‌های آخر بارداری مصرف شوند باعث تجربه یک زایمان راحت توسط مادر می‌شوند. یکی از این گیاهان رازیانه است که توصیه می‌شود در ماه آخر بارداری هر روز مصرف شود.

زعفران

درست است که مصرف بی‌رویه و متناوب زعفران در دوران بارداری خطرناک است و می‌تواند باعث سقط جنین شود اما در زمان نزدیک به زایمان این طلای سرخ مانند یک درمانگر کار را برای شما آسان می‌کند.

برگ ختمی

تهیه دمنوش از این گیاه و استفاده از آن به صورت روزانه برای زایمان راحت مفید است.

تخم شوید

دمنوش تخم شوید در هنگام شروع دردهای زایمان می‌تواند از شدت آنها بکاهد. تخم شوید همچنین می‌تواند باعث شود که مدت زمان زایمان نیز کاهش پیدا کند و نوزاد زودتر متولد شود.

شب قبل از زایمان طبیعی چه کارهایی را باید انجام دهید؟

به خانم های باردار توصیه می شود که روز قبل از زایمان از یک غذای سبک مانند سوپ یا آش رقیق استفاده کنند و بعد از ساعت ۸ شب به هیچ وجه غذا نخورند اما تا ۱۲ شب می توانند آب و مایعات بخورند.پیاده روی خود را به حداکثر برسانند.

این نکته را نباید فراموش کرد که زایمان و در آغوش گرفتن فرزند برای اولین بار، لذتی غیرقابل توصیف است و زایمان های راحت امروزی، مدیون پیشرفت های پزشکی است. خانمی که شب قبل از زایمان استرس دارد، بد نیست به یاد مادربزرگ هایی بیفتد که ۱۰ تا بچه را در خانه به دنیا آورده اند، نه در بیمارستان های مجهز!

نبض ما– گردآوری

منابع:

نی نی بان، مامانم

روشهای آماده شدن برای یک زایمان طبیعی موفق
5 (100%) 1 رای

ساختمان پزشکان

دکتر حسین نجفی

متخصص قلب و عروق

دکتر مجید نجفی

متخصص بیهوشی و درد

دکتر مهرداد فلاح

متخصص دندانپزشکی

ممکن است شما دوست داشته باشید