با عوارض محبوب ترین مکمل ورزشی آشنا شوید

مکمل کراتین محبوب ترین مکمل غذایی در بین ورزش کاران است. این ماده خستگی را کاهش داده و عملکرد را در یک تمرین یا فعالیت شدید بهبود می ببخشد. اما این فقط ظاهر قضیه است و کراتین با عوارضی هم همراه است.

گردآوری – نبض ما

کراتین منبع انرژی برای انقباض عضله است. بدن انسان کراتین را در کبد، کلیه و پانکراس می سازد. قسمت اعظم کراتین در بدن انسان در عضلات اسکلتی ذخیره شده و در حین فعالیت های بدنی از آن استفاده می شود. مصرف انواع مکمل کراتین می تواند مقدار کراتین عضلات بدن را افزایش دهد.

مصرف انواع مکمل کراتین اگر همراه با تمرینات ورزشی باشد ممکن است بتواند کارایی فرد را با آزاد کردن مقادیر زیادی انرژی در حین ورزش هایی مانند وزنه برداری یا دو سرعت افزایش دهد. افرادی که بدنشان کراتین کمی دارد مثل گیاه خواران در مقایسه با دیگر افراد با مصرف مکمل های حاوی کراتین تفاوت بیشتری را احساس می کنند.

کراتین در بدن چه می‌کند

تحقیقات نشان دادند که مکمل کراتین باعث می‌شود که مولکول کراتین در داخل عضلات به دام بیفتد و از ترشح کراتین در ادرار جلوگیری می‌کند.

امروزه، کراتین منوهیدرات به عنوان یک ماده مکمل خوراکی طبیعی به صورت روزافزون توسط ورزشکاران در رشته های مختلف استفاده می‌شود. اولین موج استفاده از کراتین در آمریکا در سال ۱۹۹۲ شروع شد. هنگامی‌که هریس و همکارانش نشان دادند که مکمل کراتین در مقادیر بالا، باعث افزایش مقدار کراتین موجود در عضلات اسکلتی به مقدار ۲۰ درصد شود.

کراتین یک نوع پروتئین است که در بدن یافت می‌شود و در عضلات اسکلتی، با غلظت بالا وجود دارد، این مولکول برای ایجاد انرژی در چرخه آ. ت. پ حیاتی است و … هنگامی‌که آ.ت.پ یا آدنوزین‌تری فسفات توسط آنزیم کراتین کیناز به آ. د. پ یا آدنوزین منوفسفات تجزیه می‌شود. انرژی تولید می‌شود و پس از آن، سطح کراتین فسفات در عضله کاهش می‌یابد. با افزایش سطح کراتین در عضله، انرژی بیشتری در عضله آزاد می‌شود.

فواید کراتین

کراتین قدرت شما را افزایش می دهد

در صورتی که مکمل کراتین به همراه یک رژیم غذایی مناسب و تمرین روتین مصرف شود می تواند منجر به عضله سازی گردد. برای زمان کوتاهی، کراتین به شما انرژی مضاعفی می دهد. اما همچنان باید کارتان را انجام دهید. اگر مکمل کراتین باعث شود که ۵ تکرار بیشتر را انجام دهید، آن موقع بدانید که عضله بیشتری خواهید ساخت.

کراتین برای مغز خوب است

کراتین عملکرد مغز و حافظه را بهبود می بخشد و به نظر می رسد پتانسیل درمان افسردگی را نیز دارد. وقتی بیشتر حرکت می کنید، حس بهتری پیدا خواهید کرد. وقتی حس بهتری دارید، باز بیشتر حرکت خواهید کرد. کراتین انرژی اضافه ای را برای حرکت بیشتر فراهم می کند.

مصرف مکمل کراتین

کراتین می تواند به صورت پودر، قرص یا حالت مایع مصرف شود. اما بهترین حالت آن به صورت پودر است. حالت ساده و ابتدایی کراتین مونوهیدرات بهترین حالت مصرف کراتین است. پودر در بدن راحت تر مورد استفاده قرار می گیرد.

توصیه می شود به جای اینکه کراتین را با آبمیوه مصرف کنید؛ بهتر است با آب یا شیک پروتئین مخلوط کنید. همچنین زمان ایده آل مصرف حدودا یک ساعت قبل از تمرین است.

عوارض جانبی مکمل کراتین

برخی اثرات جانبی احتمالی ناشی از مصرف مکمل کراتین به قرار زیر می‌باشد.

این عوارض تنها در مطالعات موردی مشاهده شده است و هنوز در مطالعات وسیع‌تر مورد تأئید قرار نگرفته است. علاوه بر آن همانطور که مطالعه خواهید نمود این عوارض عمدتاً در اثر عدم تعادل آب و مواد معدنی در بدن بروز می‌نماید و با رعایت یک برنامه غذائی متعادل و مخلوط نمودن کامل پودر کراتین در آب یا آبمیوه قابل پیشگیری است و تنها اثری که توجه خاصی را می‌طلبد احتمال ایجاد بار اضافی بر کلیه‌ها متعاقب مصرف مکمل کراتین می‌باشد.

افزایش وزن

عمده‌ترین عارضه جانبی مصرف کراتین افزایش وزن می‌باشد. دلیل اصلی این موضوع حرکت آب از خون به داخل ماهیچه‌های اسکلتی می‌باشد و این امر موجب بزرگ شدن ماهیچه‌ها می‌گردد. این عارضه جانبی در برخی از ورزش‌ها نظیر بدنسازی ارزشمند است. لیکن در انواع دیگری از ورزش‌ها نظیر دویدن در فواصل طولانی و ورزش‌های استقامتی که افزایش وزن برای آنها مضر می‌باشد و به خستگی بیشتر ورزشکار منجر می‌شود و نیز روش‌هائی که در محدوده‌ وزنی خاص انجام می‌شوند، مطلوب نیست.

دهیدراسیون

حفظ وضعیت مطلوب آب بدن در هنگام دریافت کراتین ضروری است. این موضوع از آن جهت حائزاهمیت است که پس از مصرف کراتین آب بدن در ماهیچه‌های اسکلتی تجمع یافته و محتوای آب در سایر بافت‌های بدن کاهش می‌یابد. یکی دیگر از عواقب دریافت مکمل کراتین کاهش ادرار بدن می‌باشد که این امر به‌ویژه اگر تمرین ورزشی سنگین بوده و در آب و هوائی گرم صورت گیرد. می‌تواند به نقص تنظیم حرارت بدن و متعاقب آن خستگی ناشی از گرما منجر گردد.

عوارض گوارشی

گزارشاتی مبنی بر ناراحتی‌های گوارشی نظیر تهوع و اسهال متعاقب مصرف مکمل کراتین به‌ویژه هنگامی که دز بالائی از این ماده مصرف شده باشد، ارائه گردیده است. بروز این عوارض می‌تواند به جهت حل نکردن کامل کراتین در آب قبل از مصرف آن باشد و با حل کردن کراتین در حداقل ۱۶ اونس آب یا آبمیوه قبل از مصرف آن، قابل پیشگیری است.

کشیدگی، گرفتگی عضلات

برخی گزارشات دلالت بر آن دارند که متعاقب مصرف مکمل کراتین میزان گرفتگی و کشیدگی عضلانی افزایش می‌یابد. این صدمات می‌تواند به جهت عدم تعادل ایجاد شده در الکترولیت‌های بدن باشد که خود از پیامدهای کم‌آبی بدن می‌باشد. بر این اساس در هنگام مصرف کراتین مقادیر بیشتری مایعات مصرف کنید و از مصرف میوه‌جات و سبزیجات غافل نشوید.

ناراحتی کلیوی

یکی از مهمترین نگرانی‌های مصرف‌کنندگان کراتین احتمال فشار بی‌مورد بر کلیه‌ها و کبد در اثر دریافت مکمل کراتین می‌باشد. این موضوع زمانی که کراتین در مقادیر زیاد مصرف شود. برای مثال در طی دوره بارگیری، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. در این شرایط کلیه‌ها بایستی بیشتر کار کنند تا بتوانند جریان خون را از بخشی از کراتین که جذب بافت‌ها نشده است؛ پاک کنند و این کار به دفع کراتین اضافی از ادرار در افرادی که مقادیر زیاد کراتین را مصرف نموده‌اند. منتهی می‌شود، بر همین اساس افرادی که سابقه ابتلا به بیماری‌های کلیوی دارند، بهتر است از مصرف کراتین پرهیز کنند.

تداخلات دارویی

مکمل کراتین با بسیاری از داروها تداخل دارد و اگر از دارویی استفاده می‌کنید حتما با پزشک خود درمیان بگذارید، داروهایی مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (آسپیرین، استامینوفن، ایندومتاسین، ناپروکسن، دیکلوفناک،‌ سایمیتیدین، پسودوافدرین)

منابع: علم ورزش ، ایران ارتوپد ، سلام دکتر ، بیتوته

 

با عوارض محبوب ترین مکمل ورزشی آشنا شوید
5 (100%) 2 رای

ساختمان پزشکان

دکتر حسین نجفی

متخصص قلب و عروق

دکتر فریبا هندسی

متخصص فشارخون

دکتر مجید نجفی

متخصص بیهوشی و درد

دکتر مهرداد فلاح

متخصص دندانپزشکی