از نظام سلامت انگلستان چه می دانید؟

سازمان خدمات ملی کشور انگلستان یا National Health System با تمام خصوصیات خاص خود، به عنوان یکی از مدل‌های نظام خدمات سلامت در جهان همیشه مورد بحث و توجه بوده و حتی در برخی کشورها، به عنوان الگو به آن نگریسته می‌شود.

گردآوری- نبض ما

انگلستان (به انگلیسی: England) نام نیمهٔ جنوبی جزیره بریتانیای کبیر و یکی از چهار بخش کشور پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی است. این منطقه از شمال با اسکاتلند و از غرب با ولز هم‌مرز است و مهم ترین و عمده ترین جزء تشکیل‌دهنده کشور بریتانیا است.

مرزهای آبی این کشور در شمال غرب دریای ایرلند، در جنوب غرب دریای سلتی و در شرق دریای شمال هستند، و در جنوب نیز کانال مانش آن را از اروپای قاره‌ای و کشور فرانسه جدا می‌کند.

انگلستان دارای بیش از یکصد جزیره کوچک و بزرگ است که از جمله آن‌ها می‌توان به جزیره وایت و جزیره من اشاره کرد. شهر لندن پایتخت انگلستان و در عین حال پایتخت پادشاهی بریتانیا است. پرآب‌ترین رود انگلستان ، رود تیمز است که از میان شهر لندن می‌گذرد و به دریای شمال می‌ریزد. مساحت این کشور ۱۳۰٬۳۹۵ کیلومتر مربع و جمعیت آن تا واپسین سرشماری در سال ۲۰۱۴ میلادی ۵۴٬۳۱۶٬۶۰۰ نفربوده است.

نظام سلامت انگلستان

NHS، بزرگترین تـأمین کننده خدمات بهداشتی- درمانی کشور انگلستان و گسترده‌ترین سیستم درمانی یکپارچه در سراسر جهان است که از زمان تأسیس در سال ۱۹۴۸ تاکنون یکی از موضوعات مهم و مطرح در این کشور بوده است. اغلب خدمات NHS به طور رایگان به بیماران ارائه می‌گردد و به همین جهت بیش از ۱۰۰ میلیارد پوند از بودجه سالانه به آن اختصاص داده می‌شود.

از آنجا که تمام این هزینه‌ها توسط دولت پرداخت شده و در حال حاضر این خدمات بیش از ۹۰ درصد جمعیت انگلستان را زیر پوشش قرار داده است، اصلاح و بهبود NHS همواره کانون توجه دولت‌ها و به تبع آن رسانه‌ها است.

oihwedc

اغلب خدمات غيربيمارستاني (خدمات بهداشتي و درماني خانواده ها) از طريق ارايه دهندگان مستقل و در قالب مدل قرارداد (thecontractmodel) عرضه مي شود.

خدمات بهداشت و درمان جامعه (community) و بستري، از طريق بيمارستان هاي عمومي و به وسيله افراد حقوق بگير، براساس مدل يكپارچه (integratedmodel) ارايه مي شود. يك بخش كوچكتر اما در حال رشد مراقبت هاي بهداشتي و درماني نيز وجود دارد كه تأمين مالي آن، به وسيله پرداخت مستقيم و نيز از طريق بيمه خصوصي در چارچوب مدل ميزان خدمات (reimbursement model) صورت مي پذيرد.

خدماتي كه به وسيله عرضه كنندگان خدمت ارايه مي شود شامل موارد زير است: خدمات داروسازان، خدمات داروفروشان خرده فروش (كه پيشه وران مستقلي هستند)، خدمات پزشكان عمومي (كه اين ها نيز مستقل هستند)، خدمات بهداشتي و درماني عمومي، خدمات بهداشتي و درماني جامعه (از قبيل پرستاري در منزل، آمبولانس و معاينات درماني)، خدمات بيمارستان هاي عمومي (خدمات سرپايي براي بيماري هاي مزمن يا حاد)، خدمات بستري خصوصي كه در بيمارستان هاي دولتي ارايه مي شوند و بيمارستان هاي خصوصي و خدمات پرستاري در منزل كه به وسيله ارايه دهندگان مستقل عرضه مي شود.

پرداخت كنندگان ثالث، به وزارت بهداشت، مقامات درماني منطقه اي (خدمات درماني بيمارستاني و جامعه نگر) و كميته هاي پزشكان خانواده براي خدمات پزشكان مستقل، تفكيك مي شوند.

پرداخت كنندگان ثالث، همچنين شامل بيمه گران خصوصي غيرانتفاعي كه با همديگر رقابت مي كنند و بيشتر برمبناي اصل جبران هزينه هاي بيماران عمل مي كنند نيز مي شود.

مهم‌ترین اهداف برنامه NHS در انگلستان

  • کاهش زمان انتظار به ۳ ماه برای بیماران سرپایی و ۶ ماه برای بیماران انتخابی نیازمند به بستری
  •  توسعه برنامه غربالگری جهت تشخیص بیماران مبتلا به سرطان
  • بهبود وضعیت اورژانس‌ها و کاهش زمان انتظار در آنها
  •  تلاش جهت نظافت بیشتر بیمارستان‌ها و کنترل عفونت
  • تشکیل ۳۳۵ تیم سلامت روان در سطح کشور
  • ارائه خدمات درمانی رایگان به بیماران سالمندی که نیاز به مراقبت طولانی‌مدت دارند
  • افزودن ۷ هزار تخت بیمارستانی تا سال ۲۰۱۰
  • تشویق بخش خصوصی به همکاری بیشتر با NHS
  • استخدام ۷ هزار و ۵۰۰ متخصص، ۲ هزار پزشک عمومی ‌و ۲ هزار پرستار
  • ساماندهی مجدد نظام ارجاع در سه سطح پزشکان عمومی، پزشکان عمومی ‌متبحر (Specialist GP) و متخصصین
  • افزایش حقوق تمام پزشکان و پرستاران به سطح مطلوب

 

health_centre_istock-20160913095657469

نتایج اصلاحات

پس از اصلاحاتی که در این ساختار در کشور انگلستان صورت گرفت نتایج زیر گزارش شده است.

شواهدي كه در زمينه كارآيي و اثربخشي اصلاحات در دست است، چندان شفاف نيست. مراجعات بيماران طي دوره 91-1990 تا 94-1993 معادل 18 درصد رشد كرده است. با آن كه تخت هاي بيمارستاني از 1/7 تخت به ازاي هزار نفر در سال 1983 به 3/4 تخت به ازاي هزار نفر در سال 94-1993 كاهش يافته، تعداد مراجعات دو برابر شده است.

اين افزايش ها، با رشد غيرمعمول 1/6 درصد بودجه به قيمت واقعي در سال هاي 92-1991 و 5/5 درصد در دوره 93-1992 همراه بوده است. طي سال هاي 92-1988 با آن كه تعداد پرستاران 4 درصد كاهش يافته، كارايي آنها 20 درصد رشد كرده است.

تا سال 95-1994 بيشتر قراردادها از يك الگوي ملي پيروي مي كردند. اما در 69 درصد از آنها، نمودهايي از مديريت ريسك را مي توان مشاهده كرد به نظر مي رسد كه قيمت گذاري، هنوز برمبناي هزينه صورت مي گيرد. به نظر مي رسد كه هزينه هاي مبادله، بسيار بالاست. البته اطلاعات موثقي در زمينه هزينه هاي مستقيم و غيرمستقيم مبادله در دست نيست. در قسمت نيروي كار، تعداد مديران NHS به شدت افزايش يافته و طي سه سال 93-1990 به بيش از 10 هزار نفر رسيده است كه اين نيز يك علت ديگر براي رشد هزينه هاي مبادله مي تواند باشد.

رقابت واقعي براساس مطالعات انجام شده، بسيار محدود است. ممنوعيت انتقال مازاد به سال بعد و ايجاد ذخيره، انگيزه اجرايي طرح هاي بلندمدت اما با كارايي بالا را كاهش داده و باعث كمرنگ شدن بحث رقابت شده است.

مدت زمان انتظار پس از گذشت پنج سال، كاهش يافته است. بيماري كه بيش از دو سال در ليست انتظار باشد، وجود ندارد و افراد ثبت نام شده اي كه بيش از يكسال از ثبت نام آنها مي گذرد ، از 200000 نفر به 5000 نفر يعني 2 درصد كل ثبت شدگان در مارس 1996 كاهش يافته اند. در تأ ييد افزايش حق انتخاب بيماران در زمينه خدمات بستري يا پزشكان عمومي، شواهد كلي به دست آمده است.

از نظام سلامت انگلستان چه می دانید؟
5 (100%) 3 رای

ساختمان پزشکان

دکتر حسین نجفی

متخصص قلب و عروق

دکتر فریبا هندسی

متخصص فشارخون

دکتر مجید نجفی

متخصص بیهوشی و درد

دکتر مهرداد فلاح

متخصص دندانپزشکی