نشانه های غذای نذری سالم را بشناسید

 اهمیت بهداشت، ایمنی غذای نذری و نگاه خاص به الگوی پیشرفت بیماری های غیر واگیر در ایام محرم ضرورت دارد.

دکتر مجید حاجی فرجی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد بهداشت غذای نذری افزود: سالم و ایمن بودن غذای نذری از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که تعداد زیادی از افراد آن را تبرک و از آن استفاده می کنند.

وی اظهار داشت:  در الگوی مصرف خود سال های سال است که غذا های خاصی را در ایام محرم به صورت نذری آماده و ارائه می کنیم، اما با توجه به مشکلاتی که ما در بحث سلامت جامعه و پیشرفت برخی از بیماری های غیر واگیر از جمله افزایش وزن، دیابت، بیماری های قلب و عروق و غیره داریم، باید نگاه دیگری به انتخاب غذای نذری داشته باشیم.

حاجی فرجی تصریح کرد: غذای نذری چه برای سیر کردن افراد نیازمند و چه برای تبرک، باید یک غذای سالم تغذیه ای باشد.  ما باید در مصرف نمک، نوع روغن و میزان آن، نوع مصرف اقلام غذایی که در آن بکار می بریم و تامین یکسری از مواد مغذی دقت کنیم و  کسانی که در صدد تهیه غذای نذری هستند نیز  به نکات گفته شده توجه کنند.

این متخصص تغذیه  و رژیم درمانی با بیان اینکه در مورد ایمنی غذای نذری چهار نکته قابل توجه است اظهار داشت:  بهداشت ، ایمنی ، نحوه پخت و ظروف بسیار در این باره مهم هستند.  فرق نمی کند که این غذا در تکیه ها به صورت بیرون بر یا سفارش به منازل تهیه می شود، زیرا در هر صورت رعایت بهداشت فرد تهیه کننده غذای نذری ضروری است. یعنی  کسانی که مواد خام را آماده می کنند و ظروفی که غذا در آن آماده می شود، همچنین کسی که آشپز است و بطور مستقیم با غذای نذری در تماس است، باید رعایت بهداشت فردی را انجام دهد که مردم درگیر بیماری های ثانویه در اثر آلودگی های میکروبی و انگلی نشوند.

وی در مورد آماده کردن گوشت گفت: لازم است که تفکیک این گوشت ها صورت بگیرد. در مورد گوشت خام و پخته قطعا مواد و وسایلی که برای هر کدام بکار برده می شود باید جداگانه باشد، چون گوشت خام داری آلودگی هایی است که براحتی با ابزاری چون چاقو یا تخته گوشت می تواند به غذای پخته هم منتقل شود.

عضو هیات مدیره انجمن تغذیه ایران با اشاره به اینکه متاسفانه خیلی از تهیه کنندگان غذای نذری گواهی های سلامت و بهداشت ندارند، افزود: مردم به صورت خودجوش به تهیه این غذاها دست می زنند و نظارتی بر روی آنها وجود ندارد، بنابراین تاکید می کنیم که خودشان بهداشت را رعایت کنند.

حاجی فرجی در مورد روغن مصرفی در غذای نذری هم اظهار داشت: حتما باید از روغن مایع استفاده شود نه روغن جامد. متاسفانه برخی ها مانند گذشته از روغن جامد قدیمی استفاده می کنند که این کار اشتباه است. همچنین از سنگ نمک نباید استفاده شود و برنج را نباید با سنگ نمک خیس کرد، چرا که این سنگ دارای املاح و آلودگی های بسیاری است که مناسب نیست، بنابراین باید از نمک های استاندارد استفاده شود.

وی  تصریح کرد: لازم است در جاهایی که غذای نذری در محل سرو می شود، میزان پرس غذای نذری برای هر نفر مشخص شود چرا که اگر این غذا زیاد باشد، ما  افراد را وادار می کنیم که غذای زیادی بخورند. بخصوص که غذای نذری معمولا چرب نیز است، یعنی در اینجا همان مشکلاتی در مورد بیماری های غیر واگیر که به آنها اشاره شده پیش می آید.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره  سبزیجاتی که در غذا به صورت پخته یا خام  مورد مصرف قرار می گیرد نیز تاکید کرد: حتما سبزیجاتی که به صورت پخته یا خام مصرف می شود  باید با روش بهداشتی شستشو و  آماده سازی شود.

وی  با اشاره به اینکه معمولا غذای نذری در ظروف یک بار مصرف سرو می شود گفت: معمولا اگر در ظروف پلی اتیلن یا شفاف غذای داغ ریخته شود عناصر ماده پلاستیک به غذای داغ منتقل می شود و افراد آن را مصرف می کنند. بنابراین نباید به هیچ عنوان در این ظروف غذای داغ یا نوشیدنی های داغ مصرف کرد. حداقل چیزی که باید استفاده شود فوم ها هستند و بهترین آنها ترجیحاً ظروف با منشا گیاهی هستند، هر چند که ممکن است قیمت آن زیاد باشد، اما اگر در نذری دادن سلامت مردم را در نظر داشته باشیم غذای ما باید در ظروف سالم توزیع شود.

حاجی فرجی همچنین افزود: برخی اوقات تهیه شربت ها با دخالت افرادی که ممکن است تجربه کافی در رعایت بهداشت نداشته باشند تهیه می شود که ممکن است منجر به آلودگی ثانویه شود. همچنین بهتر است از یخ های آماده که به صورت قالبی ارائه می شود استفاده نشود، یا حداقل در صورت استفاده، بهداشت آن رعایت شود.

منبع : سلامت آنلاین

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید