کفش ها را به خانه راه ندهید

آمار ۹۶ درصدی وجود باکتری های کلی فرم و ای کولای در بخش خارجی کف کفش ها نشانگر تماس مکرر آنها با مواد دفعی است که احتمالا از کف توالت های عمومی یا تماس با مدفوع حیوانات در فضای خارجی سرچشمه می گیرند.

در شرایطی که ممکن است کف کفش شما تمیز به نظر برسد، اما احتمالا آگاهی از میزان بالای آلودگی و کثیفی که در آنجا جا خوش کرده اند، شما را شگفت زده خواهد کرد. مطالعه ای که توسط دانشمندان دانشگاه آریزونا انجام شده است میزان واقعی آلودگی کف کفش را نمایان ساخته و نتایج به دست آمده بسیار ناگوار بوده اند.

دانشمندان تنها در یک جفت کفش به طور میانگین ۴۲۱ هزار باکتری کشف کرده اند که از آن جمله می توان به ای کولای، به عنوان عامل عفونت دستگاه گوارش و ادراری، مننژیت و بیماری اسهال شناخته می شود، و کلبسیلا پنومونیا که علت شایع عفونت خون است، اشاره کرد. افزون بر این، ۹۶ درصد کف کفش های مورد آزمایش در این مطالعه به مدفوع آلوده بوده اند.

به گفته دکتر چارلز گربا، میکروبیولوژیست و استاد دانشگاه آریزونا، آمار ۹۶ درصدی وجود باکتری های کلی فرم و ای کولای در بخش خارجی کفش ها نشانگر تماس مکرر آنها با مواد دفعی است که احتمالا از کف توالت های عمومی یا تماس با مدفوع حیوانات در فضای خارجی سرچشمه می گیرند. مطالعه صورت گرفته نشان می دهد باکتری ها می توانند به همراه کفش انسان مسافت های طولانی را پشت سر گذاشته و در نهایت وارد خانه یا فضای شخصی شما شوند.

باکتریهای کشف شده در کف کفش ها خطرناک هستند

همچنین متخصصان توصیه می کنند که افراد مبتلا به آسم هرگز نباید در خانه کفش بپوشند. در واقع، بسیاری از مواد آلرژی زای موجود در محیط عمومی مثل گرده ها، به کف کفش می چسبند و اگر به هر کدام از آن ها حساسیت داشته باشید، آوردن آن ها به خانه شما را با مشکل مواجه می کند و به تشدید علائم آسم منجر می شود.

با این وجود، شما نباید وحشت زده و عصبی شوید و البته نیازی نیست تا کف خانه خود را به طور کامل تعویض کنید. اگر همچنان دوست دارید با کفش در خانه قدم بزنید باید آنها را با مواد پاک کننده شستشو داده تا باکتری ها به میزان ۹۰ درصد یا بیشتر از بین بروند و همچنین کف خانه خود را نیز پاک کنید. گزینه بهتر و راحت تر نیز درآوردن کفش ها و استفاده از دمپایی در خانه است.

منبع: سلامانه

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید