خواص خوردن پیه انار در طب سنتی را بدانید

انار ملس و شیرین خواص زیادی دارند و خوردن دانه ها یا گرفتن آب انار با پیه آن بر خاصیت درمانی اش می افزاید و می تواند به فرایند هضم غذا کمک کرده و زیادی صفرا، غلظت خون و حرارت و تپش قلب در گرم مزاجان را مهار کند.

پیه انار ، همان قسمت‌های سفید لابلای دانه‌های انار است که چون قابض و گس است مصرف آن به همراه آب یا دانه های انار ، باعث جمع و محکم شدن پرزها و چین‌ معده و روده شده و با تقویت عضلات مخاطی، به فرآیند هضم غذای خورده شده کمک می کند. همچنین برای مبتلایان به التهابات معده (گاستریت) یا روده(کولیت) که ممکن است با زخم و خونریزی همراه باشد یا برای بند آوردن خونریزی زیاده از حد قاعدگی خانم ها  مفید است. ضمن اینکه پیه انار می تواند از بوی بد دهان و زردی دندان ها بکاهد.

آشامیدن آب انار ملسی که با پیه انار گرفته باشند برای دفع صفرای اضافه در بدن که می‌تواند با علائم زردی و خارش پوست ظاهر شود مفید است.

متخصصین طب سنتی اناری که کاملا رسیده و شیرین یا ملس(ترش و شیرین) باشد و دانه‌های آن درشت و هسته وسط دانه کوچک و نرم باشد را بهترین نوع انار معرفی کرد و با اشاره به اینکه مزاج انار ملس، سرد و تر است می گویند:در برخی افراد به خصوص سرد مزاجان، انار می‌تواند باعث ایجاد نفخ شود که این خاصیت درگرم مزاجان منجر به تقویت حالت نعوظ در آلت تناسلی می‌شود و در افراد گرم ‌مزاجی که دچار غلظت و پر فشاری خون هستند و جوش و دمل‌های پوستی زیادی می زنند و همواره احساس گرمی و حرارت در بدن و پاها احساس می کنند بسیار مفید است.

مصرف انار برای بهبود تپش قلب توصیه شده است و یکی از مهمترین علل تپش قلب، افزایش حرارت یا صفرا، چه در کل بدن و چه در قلب است که انار آن را مهار می کند.

به گفته  کارشناسان طب اسلامی، قلب گرم ترین عضو بدن است و خنکی جات معتدل مثل انار مخصوصا در گرم مزاجان می تواند برای بهبود عملکرد قلب بسیار مفید واقع شود، ضمن اینکه رب انار برای رفع ویار زنان باردار مفید است و آب آن به سرعت تب را فرو می نشاند و می توان آن را به آبی که قرار است به صورت پاشویه و بدنشویه استفاده شود افزود.

همه قسمت های انار برای استعمال موضعی نیز قابل استفاده است و می‌توان پس از مصرف دانه‌های انار، هرچه باقی ‌ماند، شامل پوست سفت بیرونی، پرده‌ها و وسط دانه ها و پیه انار را در سایه خشک کرد و در کیسه پارچه‌ای در یخچال نگهداری کرد که داروی قابض بسیار خوبی برای استفاده موضعی است.

مبتلایان به بواسیر، شقاق، افرادی که فشار بیش از حد یبوست و زایمان را تحمل کرده اند یا ترشحات زیاد زنانه دارند می توانند پوست و پیه انار را بجوشانند و صاف کرده و در محلول آن بنشینند. همچنین استفاده از  محلول پوست و پیه انار را می توان به صورت دهان‌شویه استفاده کرد که می‌تواند برای کسانی که دچار زخم و التهاب لثه و آفت ناشی از گرمی می شوند مفید است.

انار ترش برای افراد با مزاج سرد باید با احتیاط مصرف شود و  آب انار ترش برای سیستم ریوی و مغزی خیلی خوب نیست و ممکن است به دلیل قابض بودن و تنگ کردن مجاری هوایی باعث تشدید سرفه و تنگی نفس شود. اما انار شیرین مخصوصا به صورت شربت و رب برای نرم کردن حنجره و بهبود صدا و رفع گرفتگی آن خوب است.

منبع : سلامت آنلاین

4/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید