گوشی هایی که کودک را آزار می دهد

گویی موبایل و تبلت در عصر ما همه کاری می کنند. علاوه بر تلفن، به عنوان دوربین، کامپیوتر ، حسابدار و … نیز استفاده می شود، اما استفاده از این فناوری برای کودکان، خطرات پرشماری دارد که سلامت روان آنان را به شکل جدی تهدید می کند و کارشناسان در این باره به والدین هشدار می دهند.

امروزه تقریبا در همه خانه ها می توان ردی از  انواع گوشی های هوشمند و موبایل و تبلت  را مشاهده کرد. کودک به هر طرفی که سرش را می چرخاند می تواند به راحتی بین گزینه های فراوان، یکی را انتخاب کند و جالب است تولید کنندگان این دستگاه ها در تمامی آنها از فن آوری هایی استفاده کرده اند که کار با آنها بسیار راحت است و کودکان به راحتی می توانند با آنها سرگرم شوند .

امروزه بسیاری از کودکان حتی کودکانی که سواد خواندن و نوشتن ندارند براحتی از این وسائل استفاده می کنند و این وسایل را به عنوان سرگرمی استفاده می کنند؛ سرگرمی که می تواند زندگی کودک را دگرگون کند و تاثیرات مخربی بر سلامت او داشته باشد.

به مخاطره افتادن سلامت روان کودکان

یادمان باشد که امروزه فقط دیگر برای ارتباط صوتی با دیگران از گوشی های هوشمند یا موبایل و تبلت استفاده نمی شود ، بلکه این تلفن های هوشمند می توانند شرایط را برای ارتباط با شبکه مجازی ، بازی های آنلاین ودیدن فیلم و غیره فراهم کنند که اگر درست استفاده نشوند ممکن است خطرات روانی برای کودکان به دنبال داشته باشند .

اطلاعات و عکس هایی که از طریق این گوشی ها دریافت می شود ممکن است متناسب با سن کودک نبوده و به روان کودک آسیب بزند . همچنین احتمال دارد در این ارتباطات افراد نابابی از کودکان سوء استفاده کنند و کودک مورد سوء استفاده سایبری (آزار سایبری) قرار گیرد یا  کودک، اطلاعات زیادی را در اختیار افراد مختلف قرار دهد. مثلاً آدرس خانه را بگوید که موجب دزدی کودک یا سوء استفاده‌های دیگر از او خواهدشد.

بحث دیگر سوءاستفاده‌های جنسی با کمک گوشی های هوشمند است که ممکن است به صورت کلامی یا تصویری باشد. ممکن است از کودک خواسته‌ شود که تصاویر یا فیلم‌هایی را در حالت‌های نامناسب روی اینترنت بگذارند و یا حتی با کودک، قرار حضوری تنظیم کنند. همچنین ممکن است شماره حساب بانکی والدین خود را لو دهند. حتی ممکن است کودک قرارهایی با افراد ناشناس بیرون از خانه و مکان‌های نامناسب بگذارد. بنابراین همانطور که نمی‌گذاریم کودکان‌مان تنها در شهر راه برود، نباید بگذاریم در فضای مجازی هم  تنها بماند.

از افت تحصیلی تا کاهش اعتماد به نفس

دکتر محمد حسن فیروزی، روانپزشک و روان درمانگر کودک درباره تبعاتی که ممکن است استفاده زودهنگام از تکنولوژی برای کودکان داشته باشد، می گوید: تمرکز کودکانی که زیاد از تکنولوژی استفاده می‌کنند در آینده روی دروس کم خواهد بود و دچار افت تحصیلی می‌شوند.

وی کاهش اعتماد به نفس کودکان را از دیگر معایب استفاده از تکنولوژی دانسته و می افزاید : کودک باید بتواند به اسباب بازی مسلط باشد و دائما برنده شود تا احساس توانمندی کند و اعتماد به نفسش بالا رود؛ در بازیهای موبایل و تبلت این اتفاق نمی‌افتد و کودکان پیاپی دچار شکست می‌شوند، درنتیجه اعتماد به نفس آنها پایین می‌آید.

فیروزی تصریح می کند: این کودکان در ارتباط گیری با هم سن و سالانشان نیز دچار مشکل می‌شوند چرا که بیشتر سرگرم موبایل و تبلت خواهند بود و ارتباطشان با اطراف قطع می‌شود.

در عین حال بسیاری از کارشناس نیز معتقدند که استفاده زیاد کودکان از وسایلی همچون موبایل و تبلت می تواند خلاقیت کودک را از بین ببرد، چرا که خلاقیت از سنین کودکی شکل می گیرد و کودک باید بیاموزد آنچه را که می خواهد با آن سرگرم شود خودش بسازد، اما تکنولوژی همه چیز را آماده در اختیار کودک قرار می دهد و به او اجازه فکر کردن نمی دهد.

تاخیر در حرکات، بلوغ زودرس و آسیب به انگشتان

اگرچه آسیب های روانی کودکان یکی از بزرگترین آسیب هایی هستند که کودکان را تهدید می کنند اما آسیب های جسمانی نیز موضوعی هستند که سلامت کودکی که سرش دائما در موبایل و تبلت است را تهدید می کند. مثلا آسیب به انگشتان و دست های کودکان به دلیل استفاده طولانی مدت از صفحات لمسی ابزارهای الکترونیکی به وجود می‌آید.

یادمان باشد که استفاده طولانی‌مدت کودکان از آی‌پد، آی‌فون، تبلت و… باعث می‌شود فرصت کمتری برای انجام بازی‌های معمولی و کارهایی مانند نقاشی کشیدن و… داشته باشند. به این ترتیب عضلات کودک روز به روز تحلیل می‌رود و حرکاتش تاخیر بیشتری خواهند داشت.

دکتر فریبا نادری، متخصص بیماری های کودکان در این باره به  می گوید: با توجه به این که موبایل میدان مغناطیسی در شعاع زیادی را ایجاد می کند، بخصوص زمانی که این وسیله به اینترنت متصل است، تششعات بیشتری را دارد که در نتیجه استفاده چندین ساعته کودک از موبایل و تبلت ، عوارض جسمانی بسیاری برای کودکان به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه میدان مغناطیسی در قسمت های مختلف بدن می تواند ایجاد صدمه کند می افزاید  : این عوارض می تواند در قسمت های مختلف بدن ایجاد شود از جمله اینکه ایجاد انواع اختلالات رفتاری و اثر گذاری روی مغز حتی روی سیستم عصبی را داشته باشد و پرخاشگری ایجاد کنند .

نادری تصریح می کند: فقط سیستم عصبی نیست بلکه روی دستگاه گوارشی هم اثر گذار است و ممکن است موجب ایجاد روده های تحریک پذیر و اسهال و استفراغ شود.

وی با اشاره به اینکه استفاده از موبایل و تبلت موجب تحریک پذیری سیستم ایمنی کودکان می شود اظهار داشت : حتی استفاده از این وسیله می تواند سبب بلوغ زودرس کودکان شود و ایجاد سرطان کند و بی نظمی های قلبی به وجود بیاورد.

این متخصص کودکان تاکید می کند: کودک در ارتباط با این دستگاه ها از فعالیت فیزیکی خود غافل می شود که در نتیجه ممکن است به عوارضی چون چاقی، فشار خون ، دیابت ، عوارض مفصلی ، افزایش چربی خون مبتلا شود و حتی در آینده نیز از عوارض بیماری های مرتبط با چاقی و بی تحرکی رنج خواهد برد.

شنوایی و بینایی کودک هم در خطر است

نادری با اشاره به اینکه حتی صبحت کردن زیاد با موبایل و تبلت ممکن است به سیستم شنوایی کودکان صدمه بزند می افزاید: به همین دلیل توصیه می شود حتی الامکان کودکان در زمانی خیلی کم و در شرایط اضطراری  با موبایل و تبلت صحبت کنند.

در عین حال حاصل مدام بازی کردن کودک با گوشی، چشمی همیشه خسته هم هست. بررسی های علمی نشان می دهد که رعایت نکردن فاصله از منابع نوری باعث خسته شدن چشم می شود و حساسیت به نور پیامد این مساله است. کار زیاد با رایانه، تبلت، گوشی و حتی تماشای زیاد تلویزیون از فاصله نزدیک و مواجهه بیش از حد با منابع نوری باعث بروز این مشکل می شود.

حتی بررسی های جدید دانشمندان در برخی از منابع علمی نشان می دهد که کار زیاد با رایانه به چشم کودکان آسیب های جدی وارد می کند و می تواند برای سیستم عصبی و چشمی کودکان بسیار مضر باشد.

منبع : سلامت آنلاین

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید