هر آنچه درباره جراحی زیبایی چانه باید بدانید

یک چانه خوش‌فرم و برجسته به تعادل صورت کمک کرده و بخش عمده‌ای از نیم‌رخ فرد را می‌سازد. هنگامی که افراد در آینه نگاه می‌کنند، بیشترین تمرکزشان بر اندازه و شکل بینی، گوش‌ها، افتادگی پوست زاویه فک، یا چروک‌های ظریف پوستشان است. با این حال، اگرچه افراد کمی چنین دقتی نسبت به چانه‌شان دارند، اما داشتن یک چانه ضعیف ویژگی مفیدی نیست.

اغلب متخصصان رینوپلاستی، یا جراحان بینی، معتقدند تغییر در اندازه یا شکل چانه می‌تواند به اندازه رینوپلاستی در بهبود نیم‌رخ شخص تأثیر داشته باشد.

برجسته سازی چانه را می‌توان با استفاده از ایمپلنت‌های صورت (که برای بزرگ کردن یا جلو آوردن چانه استفاده می‌شوند) یا از طریق جراحی کوچک کردن چانه (که مناسب اشخاصی است که می‌خواهند فکشان جلوه کمتری در نیم‌رخشان داشته باشد) انجام داد.

روش‌های اصلاح چانه

– بزرگ کردن چانه
– کاهش اندازه چانه
– اصلاح چانه دوتایی

 

انواع عقب‌رفتگی چانه

۱-کوتاهی جزئی طول چانه

می‌توان عقب‌رفتگی چانه در حد ملایم را با تزریق چربی یا فیلر در نوک چانه، بدون جراحی اصلاح کرد.

 

۲-عقب‌رفتگی فک

در این شرایط، می‌بایست در کنار جابجا کردن نوک چانه از تزریق جراحی، از تزریق چربی هم استفاده شود.

۳-موارد شدید عقب‌رفتگی چانه

در چنین مواردی، از آنجا که تنها اصلاح نوک چانه باعث ایجاد ظاهری طبیعی نمی‌شود، می‌بایست کل بدنه فک پایین جلو کشیده شود، یا اینکه به دو عمل جراحی فک نیاز خواهد بود.

راه ها و روش های جراحی زیبایی چانه

– تزریق ژل

در این عمل فیلرهای پوستی (پرلان، ژودرم یا رادیس ) با یک سوزن کُند (کانولا) تزریق می‌شوند تا، بدون نیاز به جراحی، برجستگی چانه بیشتر و تعادل صورت بهتر شود. در موارد نادری، بعد از عمل بیمار دچار کبودی و تورم شود. رادیس از هیدروکسی‌آپاتیت کلسیم تشکیل شده که فیلر بی‌نظیری برای ناحیه‌هایی مثل چانه و گونه‌ها است. نتیجه بدست آمده از رادیس، ظاهری طبیعی داشته و تقریباً شش تا دوازده ماه دوام دارد. بزرگ کردن چانه با مایع عملی است که معمولاً در مطب انجام می‌شود.

موادی که معمولاً برای انجام این عمل استفاده می‌شوند عبارتند از ژودرم، وُلوما  و رادیس.

ژل ها دو نوع دارند:

– ژل های زیست‌تجزیه‌پذیر

– ژل های غیرزیست‌تجزیه‌پذیر

ژل های زیست‌تجزیه‌پذیر به مرور زمان توسط بدن تجزیه می‌شوند، که به همین دلیل اثر آن‌ها به آرامی از بین می‌رود. بهترین مواد قابل تزریق شناخته شده، که برای برجسته‌سازی چانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، موادی با پایه اسید هیالورونیک هستند. مزیت استفاده از فیلرهای زیست‌تجزیه‌پذیر این است که نتیجه آن تا دو سال دوام دارد، که بعد از آن می‌توان درمان را تکرار کرد.

مزیت استفاده از ژل های غیرزیست‌تجزیه‌پذیر این است که بیمار تنها به یک بار درمان، و احتمالاً یک روتوش، نیاز خواهد داشت. نتیجه درمان با این مواد، دائمی است. از نسل جدید مواد قابل تزریق برای جوانسازی صورت و پر کردن چروک‌ها (که به آن تکنیک لیفت مایع صورت گفته می‌شود) هم استفاده می‌شود.

جهت کسب اطلاعات و آشنایی بیشتر در مورد تزریق ژل بر روی لینک کلیک کرده و مقاله مورد نظر را مشاهده کنید

 – تزریق چربی (از چربی بدن خود بیمار)

تزریق چربی (لیپواستراکچر): اگر به اصلاح نسبتاً کم یا متوسطی نیاز باشد، می‌توان از روش انتقال و تزریق چربی استفاده کرد که راه‌حلی دائمی بوده و بهترین گزینه برای اجتناب از جراحی می‌باشد. در اینجا، بدن به خوبی جواب داده و چربی را در ناحیه دریافت کننده ادغام می‌کند؛ البته، بدن حدوداً ۳۰% از چربی انتقال یافته را بازجذب می‌کند.

بنابراین، به ناحیه تحت درمان بیش از حد نیاز چربی تزریق می‌شود تا از دست رفتن این مقدار چربی جبران شود. در یک عمل استاندارد تزریق چربی، برش کوچکی به طول تقریبی ۱ تا ۲ میلیمتر ایجاد می‌شود که کانولاها از آن وارد شده و چربی را تزریق می‌کنند. پیوند چربی عبارت است از برداشتن چربی از ناحیه‌هایی از بدن که دارای چربی اضافی‌اند، مثل ران‌ها و باسن، و پیوند زدن آن، به شکل چندلایه، به خط چانه.

توصیه می‌شود بعد از جراحی تا ۲ ماه روی ناحیه‌هایی که در آن‌ها برش ایجاد شده است، با نوارچسب مخصوص بسته شود. برای بدست آوردن بهترین نتیجه و جلوگیری از بروز عوارض باید از استرس اجتناب کنید، زیر آفتاب نروید، رژیم غذایی سالمی داشته باشید، وزن بدنتان را در حد یک شاخص توده بدنی نرمال نگه‌دارید و دو روز قبل و دو هفته بعد از عمل الکل مصرف نکنید. لطفاً دست‌کم به مدت یک هفته قبل از عمل و حداقل دو هفته بعد از عمل از استعمال دخانیات خودداری کنید زیرا استعمال دخانیات می‌تواند از کیفیت نتیجه نهایی کم کند.

 – پروتز چانه

ایمپلنت چانه یا فک، پروتزی از جنس سیلیکون یکپارچه است. ایمپلنت‌ها (پروتزها) در اندازه‌ها و اشکال مختلف موجود می‌باشند، که می‌توان با آن‌ها چانه را پهن‌تر (مردانه‌تر) یا باریکتر (زنانه‌تر) کرد. تصمیم‌گیری در این مورد به خواست شما بستگی دارد.

لیفت یا برجسته‌سازی چانه با کمک پروتز، روش ساده و در عین حال مؤثری برای متعادل کردن صورت است. با نصب یک ایمپلنت چانه نیم‌رخ صورت متعادل می‌شود، یعنی تناسب بینی و چانه بهبود یافته و بینی‌تان کوچکتر دیده می‌شود.
همچنین، استفاده از یک ایمپلنت چانه یا پروتز فک، به خط فک و چانه فرم مشخص‌تر و بهتری می‌دهد.

– جراحی استخوان چانه

تراشیدن استخوان چانه یک تکنیک جراحی پلاستیک است که در آن به استخوان فعلی شکل جدیدی داده می‌شود. تنها ایجاد یک تفاوت ناچیز چند میلیمتری می‌تواند باعث بهبود چشمگیری شود. به اصلاح استخوان چانه، منتوپلاستی هم گفته می‌شود. جراحی می‌تواند چند مورد عوارض داشته باشد که می‌توان با بزرگ کردن چانه به روش‌های غیرجراحی از دچار شدن به آن‌ها اجتناب کرد.

در جراحی ایمپلنت چانه، احتمال جابجا شدن ایمپلنت وجود دارد. ممکن است، ایمپلنت به خاطر حرکات  فیزیکی یا برخورد جابجا شود، که این باعث ناراحتی و احتمال ورم بافت‌های اطراف می‌شود. باقی ماندن اسکار، نیاز به دوره استراحت، عفونت، خونریزی، آسیب‌دیدگی عصب‌ها، جذب شدن استخوان فک (لایه نازکی از استخوان به‌تدریج از بین می‌رود)، پس زدن ایمپلنت و نقص عملکرد لب هم جزء پیامدهایی است که باید در زمان تصمیم‌گیری برای انجام یک جراحی مثل ایمپلنت چانه مد نظر قرار بگیرند.

 دوره بهبودی

انتظار می‌رود که تورم به صورت جزئی بروز کند که معمولاً ظرف یکی دو روز از بین می‌رود. همچنین درصد کمی از بیماران دچار کبودی ناچیزی می‌شوند که معمولاً می‌توان آن را با آرایش پوشاند. بیماران می‌بایست به مدت ۲۴ ساعت بعد از عمل از وزش کردن اجتناب کنند تا میزان تورم به حداقل برسد؛ البته ایشان می‌توانند، با رعایت این موضوع، بدون نیاز به استراحت به کار و فعالیت‌های عادی خود برگردند.

منبع: کلینیک دکتر حسینی

4.5/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید