آیا عینک آفتابی نمره‌دار ضروری است؟

کشور ما به دلیل موقعیت جغرافیایی یک کشور آفتابی است و در اغلب ماه‌های سال محافظت از چشم در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید ضروری به نظر می‌رسد.

علاوه بر عینک‌های طبی نمره‌دار که برای اصلاح عیوب انکساری چشم به کار می‌رود،‌ عینک‌های طبی- جذبی نیز برای سلامت چشم‌ها کاربرد دارد. این عینک‌ها با جذب بعضی طول موج‌های نور به سلامت چشم،‌ بهبود بینایی و رفع نشانگان و علائم ناراحت‌کننده دید به عنوان یک پروتز طبی کمک می‌کنند. مهم‌ترین نوع از انواع عینک‌های طبی – جذبی، عینک آفتابی است.

گاهی مردم استفاده از عینک آفتابی را مانند عینک طبی نمره‌دار ضروری نمی‌دانند، به دلیل تقسیم‌بندی غلطی که در ذهن مردم جامعه درباره دو نوع عینک طبی و آفتابی وجود دارد.

مردم به اشتباه عینک طبی را وسیله درمانی و عینک آفتابی را وسیله زینتی قلمداد می‌کنند در صورتی که عینک آفتابی یک نوع عینک طبی است که با جذب اشعه زیانبار به سلامت بینایی، جلوگیری از سوختگی‌ها و التهابات قرنیه چشم و جلوگیری از برخی سردرد‌ها کمک می‌کند.

اپتومتریست‌ها با توجه به بررسی سیستم بینایی بیماران،‌ عینک آفتابی مناسب برای آنها در نظر می‌گیرند. حتی در مواردی که عیوب انکساری وجود دارد اپتومتریست‌ها با توجه به معاینه چشم و تعیین نمره عینک و دیگر پارامتر‌های اپتیک و فیزیولوژیک چشم، عینک آفتابی نمره دار یا به عبارت علمی‌تر عینک جذبی – انکساری برای بیماران براساس استاندارد لازم می‌سازند و سپس برای آنها فیت می‌کنند.

مضرات پرتو فرابنفش خورشید شامل دو دسته است؛ یک دسته مضرات کوتاه‌مدت شامل التهابات و قرمزی چشم، آبریزش، کاهش کیفیت بینایی، ایجاد ظاهر ناخوشایند، جمع‌شدگی چشم‌ها و سوختگی تشعشعی ملتحمه و قرنیه چشم است و دسته دوم باعث عوارض درازمدت مانند آب مروارید، ناخنک چشم و دژنراسیون مرکز بینایی می‌شود .

عینک آفتابی استاندارد با صلاحدید اپتومتریست به عنوان مسئول فنی در یک موسسه عینک طبی قابل انتخاب و تهیه است. این گونه موسسات دارای پروانه تأسیس و پروانه مسئولیت تخصصی از وزارت بهداشت هستند. یک اپتومتریست پس از اخذ شماره نظام پزشکی می‌تواند مبادرت به راه‌اندازی چنین موسسه‌ای کند و سالم‌ترین مسیر برای انتخاب یک عینک آفتابی معتبر مراجعه به این موسسات استاندارد است.

گاهی عینک آفتابی استاندارد مبلغ زیادی را به خود اختصاص می‌دهد، زیرا عینک‌ها در کارخانه‌های خاص و براساس استانداردهای لازم ساخته شده‌اند ولی با مشاوره اپتومتریست می‌توان با هزینه کمتر و قابل قبول به یک عینک استاندارد طبی مناسب دست یافت و ضرورتی وجود ندارد عینک آفتابی شما فلان مارک یا برند و از فلان کشور باشد.

دکتر علی میرزاجانی – دانشیار گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران

منبع: جام جم

3/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید