با بیماری عروق کرونری آشنا شوید

بیماری عروق کرونری (CHD) زمانی رخ می دهد که شریان های کرونری قلب توسط رسوب چربی تنگ شوند. این حالت سبب ایجاد محدودیت در مقدار خون و اکسیژن لازم قلب می شود خصوصاً در هنگام انجام فعالیت های بدنی که تقاضای ماهیچه قلب به آن دو بیشتر است.

عامل مهم این بیماری آترواسکروز است. آترواسکروز به تراکم رسوب چربی در جداره شریان های تغذیه کننده قلب گفته می شود. این تراکم زمانی به وجود می آید که جداره این شریان ها توسط یک لایه نازک رسوب هلیم مانند (آتروم atheroma) پوشانده شود. آتروم خود نیز از لایه های پرچرب کلسترول و ضایعات سلولی ساخته می شود.

لایه های چربی برجستگی هایی را در جداره شریان ها ایجاد می کنند که در اصطلاح به آنها پلاک (plaques) گفته می شود. این پلاک ها با تنگ کردن شریان ها، احتمال لخته شدن خون را بیشتر می کنند. پلاک های در حال رشد مانع رسیدن مواد غذایی به جداره شریان ها و سخت شدن این جداره ها (تصلب شرایین) می شوند. با سخت شدن جداره ها فشار خون بالا می رود که خود خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری قلب را افزایش می دهد.

علائم بیماری عروق کرونری

آنژین صدری یا درد قفسه سینه، متداول ترین علامت بیماری عروق کرونری است. آنژین را می توان به صورت سنگینی، فشار، درد، سوزش، بی حسی یا احساس سیری توصیف کرد. این ناراحتی، گاهی با سوءهاضمه یا سوزش سر دل اشتباه گرفته می شود. آنژین معمولا در قفسه سینه احساس می شود، هر چند گاهی در فک، پشت، گردن، بازوها یا شانه چپ نیز حس می شود.

بیماری عروق کرونری ممکن است با علائم دیگری نیز همراه باشد که به شماری از آن ها اشاره می شود:

– تنگی نفس

– تپش قلب (تپش قلب نامنظم، ایست موقتی قلب یا احساس بالا پایین رفتن قلب)

– سریع تر شدن تپش قلب

– ضعف یا سرگیجه

– حالت تهوع

– تعریق

علل ابتلا به بیماری عروق کرونری

پژوهش ها، بیانگر این نکته است که بیماری عروق کرونری قلب، هنگامی بروز می یابد که عامل های معینی به لایه های داخلی رگ های قلب آسیب بزند، شماری از این عامل های خطر عبارت اند از:

– استعمال دخانیات

– بالا بودن چربی های خاص و کلسترول خون

– بالا بودن فشار خون

– بالا بودن قند خون به دلیل مقاومت انسولینی یا دیابت

– التهاب رگ های خونی

برای آشنایی بیشتر با این بیماری، با این ویدیوی آموزشی همراه باشید.

3/5 - (7 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید