مراقبت از دندان ها در دوران بارداری

درمان دندان درد دربارداری و مراقبت از آن، یکی از دغدغه های مادران باردار است. روش های گوناگونی برای درمان و مراقبت از دهان و دندان در دوران بارداری وجود دارد که در ذیل به بررسی آنها می پردازیم.

نبض ما – اگر می دانید که در حال برنامه ریزی برای بچه دار شدن هستید و یا این که همسرتان به زودی باردار می شود، باید مشاوره های پزشکان مورد نیاز را بپذیرید و درمان های مربوط به دندانپزشکی قبل از بارداری را جدی بگیرید. این موضوع کمک می کند که بارداری بدون استرس و زایمان بدون عوارضی را تجربه کنید.

عکس درمان دندان درد در بارداری

رسیدگی به دندان قبل از باردار شدن

در بعضی از زنان، لثه ها قبل و بعد از دوره عادت ماهانه دچار خونریزی می شوند و برخی دیگر دچار زخم های زکامی یا زخم های برفکی می شوند. این علائم معمولا بعد از شروع دوره ماهانه، از بین می روند.

به گزارش نبض ما، التهاب لثه ها یکی از شایع ترین عوارض جانبی داروهای پیشگیری از بارداری خوراکی هستند. مراقبت های دندانی قبل از بارداری راجع به این مقوله، شامل مراجعه به دندانپزشک برای کنترل کامل شرایط دهانی می باشد.

باید به دندان هایی که نیاز به پر کردن یا کشیدن دارند برسید. لذا با مراجعه به دندانپزشک خود به صورت دوره ای، مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشید.

 

مصرف خمیردندان در بارداری

مراقبت از دندان در بارداری

در دوران بارداری، زنان از شرایط متفاوتی مانند وعده های غذایی مکرر، تغییرات هورمونی و غیره را پشت سر می گذرانند. در طول این مدت می توان به بسیاری از بیماری های لثه و دندان دچار شد لذا مراقبت از دندان در هنگام بارداری یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید.

در ادامه به برخی از مراقبت های ضروری دهان و دندان و درمان دندان درد در بارداری اشاره می شود:

  • اگر پیش از زایمان وقتی برای دندانپزشکی رزرو کرده اید، حتما به پزشک خود در مورد بارداری تان بگویید. به عنوان یک اقدام احتیاطی، بهتر است از درمان های دندانپزشکی در طول سه ماهه اول و نیمه دوم سه ماهه سوم بارداری تا حد ممکن اجتناب گردد.
  • این دوره زمان های حیاتی در رشد و پیشرفت کودک است و عاقلانه است که مادر در معرض روش هایی که به هرشکلی می تواند این دوره را تحت تاثیر قرار دهد قرار نگیرد. با این حال، مراقبتهای دندانپزشکی معمولی در سه ماهه دوم می تواند صورت گیرد.

 

بی حسی دندان در بارداری

 

  • به دندانپزشک خود نام و دوز داروهایی را که مصرف می کنید بگویید، حتی داروهایی مثل اسید فولیک و یا ویتامین ها. همچنین توصیه هایی که فیزیوتراپ و یا دکتر مامایی به شما کرده است نیز در اختیار وی قرار دهید.
  • دندانپزشک شما ممکن است بر اساس این اطلاعات نیاز به تغییر برنامه خود داشته باشد. بعضی از داروها مثلا آنتی بیوتیک تتراسایکلین می توانند بر رشد دندان های کودک تاثیر بگذارد و نباید در حین بارداری تجویز شوند.
  • اکثر اشعه های X دندان روی شکم تاثیر نمی گذارد. اما بهتر است از درمان دندان با اشعه X در دوران بارداری اجتناب کنید. اگر اشعه ایکس درحالت اورژانسی و ضروری باشد، دندانپزشک شما با احتیاطی فوق العاده برای محافظت از شما و کودک شما باید از آن استفاده کند.

التهاب لثه ها یکی از شایع ترین عوارض جانبی داروهای پیشگیری از بارداری خوراکی هستند.

  • لازم است دندانپزشکان از قرار دادن و یا برداشتن مواد آمالگام برای پرکردن دندان، در طول دوران بارداری اجتناب نمایند.
  • از شستشوی دهان با مواد الکلی اجتناب نمایید.
  • به دلیل اینکه حامله هستید، از مراجعه به دندانپزشکی صرف نظر نکنید. در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر، بررسی های معمول لثه و دندان مهم است، زیرا حاملگی باعث تغییرات هورمونی می شود که باعث افزایش خطر بیماری های دهان و دندان و تحریک لثه ها برای خونریزی می شود. اگر در هر زمانی از بارداری احساس درد، خونریزی یا التهاب لثه داشتید، حتما با دندانپزشک خود در اسرع وقت صحبت کنید.

داروهای مورد استفاده در درمان دندان درد در بارداری

معمولا، هیچ مسکن یا آنتی بیوتیک یا داروهای دیگری به جز اسید فولیک و ویتامینهای معمولی به مادر تجویز نمی شود. داروهایی که به مادر داده می شود به طور معمول می تواند برای کودک مضر باشد.

دارو

به گزارش نبض ما، مطالعات نشان می دهد که اگر داروهایی مانند اکسیدوئدون و پرکوست برای دندان درد به مادر داده شود، می توانند به اختلالات مادرزادی منجر شوند. با این حال اگر پزشک داروهای ضد درد را تایید می کند و گزینه ای دیگر وجود ندارد، شما می توانید تحت نظارت او این داروها را مصرف کنید.

روشهای درمان دندان درد در بارداری

سه ماهه دوم اغلب بهترین زمان برای رسیدگی به امور دندانپزشکی است. اگر دچار درد دندانی یا پوسیدگی شوید که در طول سه ماهه اول باعث درمان های دندانپزشکی می شود، باید بلافاصله با دندانپزشک خود مشورت کنید تا زمان آن را به تعویق بیندازید.

در مورد استفاده از اشعه X هم باید همین کار را انجام داد. اگرچه درد دندان در طی سه ماهه سوم بارداری خطری جدی برای جنین ندارد، اما مدت زمان طولانی نشستن برای مادر می تواند سخت باشد. از این رو توصیه می شود که درمان قبل از سه ماهه سوم و پس از نیمه اول بارداری انجام شود.

نحوه استفاده از نخ دندان

درمان دندان درد در بارداری برای کاهش درد

به گزارش نبض ما، برخی از این روش های درمان دندان درد در بارداری عبارتند از:

داروهای کاهنده درد در درمان دندان درد در بارداری

یک ضدعفونی کننده بدون درد، مانند استامینوفن، ممکن است تسکین دهنده کوتاه مدت برای درد دندان باشد. انجمن بارداری آمریکا توصیه می کند که همه زنان باردار قبل از مصرف هر گونه دارو با پزشک خود مشورت کنند. در بیشتر موارد برای درمان دندان درد در بارداری، ایبوپروفن و آسپرین در این دوران ایمن نیستند. زنان باردار باید این داروها به ندرت و در طول دوره هایی که دکتر توصیه کرده است مصرف کنند.

داروی کمبود تستوسترون

شستشو با آب گرم

مسواک زدن و نخ دندان برای روال روزانه هر فردی مهم هستند، اما این نکات ساده می تواند مانع مشکلات شدید دندان در زنان باردار شود. مرکز ملی منابع تغذیه درمانی مادران و کودکان آمریکا توصیه می کند که زنان باردار در صورتی که مسواک زدن برای آن ها مقدور نیست، بعد از هر وعده غذایی دهان خود را با آب بشورند، رعایت این موارد خود یک راهکار درمان دندان درد در بارداری است.

استفاده از آب گرم برای شستشو می تواند به کاهش دندان درد در دوران بارداری کمک کند و احتمالا ذراتی که بین دندان ها می تواند باعث ناراحتی شود را از بین ببرد. اضافه کردن یک قاشق چای خوری نمک ممکن است بیشتر به تمیز کردن دهان کمک کند. اینها مواردی از درمان دندان درد در بارداری بود و شما می توانید روشهایی که خودتان در این دوران  استفاده کرده اید را با ما به اشتراک بگذارید.

اگر پیش از زایمان وقتی برای دندانپزشکی رزرو کرده اید، حتما به پزشک خود در مورد بارداری تان بگویید.

ضد عفونی کننده

ضد عفونی کننده ها هم به عنوان یکی از روشهای درمان خانگی دندان درد در بارداری استفاده می شود. تعدادی از ضد عفونی کننده می توانند لثه ها را بی حس کرده و باعث کاهش موقت درد شوند. بنزوکائین می تواند به طور مستقیم به یک دندان تحریک شده یا لثه اعمال شود.

زنان باردار باید با پزشک مشورت کنند تا مطمئن شوند آیا می توانند از این داروها استفاده کنند یا خیر، تا از یک درمان خانگی دندان درست بهره ببرند. همچنین محلول ضدعفونی کننده طبیعی به نام “روغن گل میخک” نیز می تواند باعث کاهش موقت درد شود و دندان درد در بارداری را کاهش دهد.

 کمپرس

کمپرس آب گرم یا سرد گاهی اوقات می تواند تسکین موقتی برای درد دندان باشد. لیف آب گرم یا بطری آب را می توان به روی قسمتی از صورت که درد دندان دارد اعمال شود و به عنوان یک روش بدون استرس، درمان دندان درد در بارداری است.

کمپرس برای دندان درد

پارچه ی سرد یا یخ نیز ممکن است باعث بی حسی و کاهش درد شود. این روش را می توان اغلب مورد استفاده قرار داد. همچنین در صورتی که لثه بعد از مسواک زدن زخم می شود، می توان یخ روی آن قرار داد.

نبض ما– ترجمه: حسین مقدس زاده

منابع

Indiandentalassociation- toothpainremedies-livestrong

 

5/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. هادی می‌نویسد

    ببخشید مواد آمالگام چیست؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید