فواید و مضرات تماشای تلویزیون بر نوزاد

انجمن اطفال آمریکا تماشای تلویزیون را برای کودکان زیر ۲ سال پیشنهاد نمی کند. این در حالی است که  چیز عجیبی نیست که نوزاد شما مبهوت این جعبه ی جادویی شود.

نبض ما– رنگ و حرکت تلویزیون نوزاد را تحت تاثیر قرار داده و موسیقی و صدای  تلویزیون نیز برای او لذت بخش است. حال آنکه لازم است، والدین مدت زمان قرار دادن نوزاد مقابل تلویزیون را محدود کنند به این علت که باید حواس های پنجگانه نوزاد هم در یک راستا فعال شود و در معرض  فعالیت های دیگر هم قرار گیرد.

تاثیر تلویزیون بر چشم

تماشای زیاد تلویزیون برای کودکان می تواند برای چشم آن ها مضر باشد. چشم آن ها را به سرعت خسته می کند و باعث بروز سردرد در آن ها می شود مخصوصا اگر تلویزیون در فضای تاریک دیده شود.

تاثیرات خوب و بد تماشای تلویزیون بر کودکان

تلویزیون به طور کلی پدیده ی بدی برای کودکان به شمار نمی رود. کودکان می توانند در معرض برنامه های مثبت و سازنده قرار گیرند و نکات مثبتی را از آن ها بیاموزند. به گزارش نبض ما، تحقیقات نشان می دهد تلویزیون می تواند تاثیرات مثبتی روی کودکان داشته باشد. تلویزیون می تواند عادات و رفتار های مثبت را در کودکان نهادینه کند.

تلویزیون

فواید تماشای تلویزیون بر کودکان

  • تماشای محتوای آموزشی
  • تماشای برنامه های سرگرم کننده
  • تماشای ورزش های مفید برای کودکان
  • آشنا شدن کودک با فرهنگ های مختلف
  • الهام بخش بودن تلویزیون

مضرات تماشای تلویزیون برای نوزادان و کودکان

همچنین تلویزیون می تواند تاثیرات مخربی نیز روی کودکان داشته باشد. متاسفانه تعداد تاثیرات بد تلویزیون بسیار بیشتر از تاثیرات خوب آن است.

از جمله تاثیرات مخرب تلویزیون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش فعالیت های فیزیکی و افزایش چاقی در کودکان
  • کاهش فعالیت های اجتماعی کودکان
  • دیدن صحنه ی های خشن و تاثیر مخرب روی فعالیت مغز
  • نمایش دنیا به طور تحریف شده برای کودک
  • ترویج مصرف گرایی

تاثیر خشونت بیش از اندازه ی رسانه ها بر کودکان

به طور کلی در تماشای تلویزیون ، برنامه های ماهواره ای یا بازی های ویدیویی سطح قابل توجهی از خشونت در دسترس کودکان قرار دارد.

صحنه های بمب گذاری ، خودکشی ، تلفات جنگی و … به راحتی در این برنامه ها دیده می شود. به گزارش نبض ما، تحقیقات نشان می دهد تماشای صحنه های خشن باعث افزایش پرخاشگری و اضطراب کودکان می شود.

همچنین کودکانی که به مدت طولانی در معرض تماشای محتوای خشن قرار می گیرند دنیا را جای نا امن و ترسناکی می بینند. در این قسمت نقش والدین در کنترل تماشای تلویزیون حائز اهمیت است.

نقش والدین در کنترل تماشای تلویزیون کودکان

به گزارش نبض ما، قدم اول این است که والدین بتوانند برنامه های مناسب را برای کودک خود تشخیص دهند. آن ها باید تحقیقاتی انجام دهند و از محتوا و پیام های ضمنی و پنهان برنامه که برای مخاطبانش آماده کرده آگاه شوند. والدین باید این چند نکته را در نظر بگیرند:

  • محتوای برنامه باید برای سن کودک مناسب باشد.
  • مدت زمان برنامه ها هر چه کوتاه تر باشد بهتر است. هر چه مدت زمان برنامه بیشتر باشد احتمال اعتیاد کودک به برنامه بیشتر می شود
  • هرگز نباید به کودکان اجازه داد که تبلیغات را تماشا کنند. زیرا ذهن کودک بسیار ساده است و برنامه های تجاری می توانند در راستای اهداف فروش خود ذهن کودک را متقاعد کنند.
  • کودکان باید به دیدن برنامه های آموزشی تشویق شوند. برای مثال والدین میتوانند خود، آن برنامه ها را تماشا کرده و فضای خانه را سرشار از مطالب آموزشی کنند.

درد کمتر با تماشای فیلم

 طبق تحقیقات انجام شده کودکان ۲ تا ۵ سال به طور میانگین به مدت ۳۲ ساعت در هفته تلویزیون تماشا می کنند و کودکان ۶ تا ۱۱ سال حدود ۲۸ ساعت در هفته را به تماشای تلویزیون میپردازند. این آمار زنگ خطری مهم برای والدین می باشد. آن ها باید نکاتی را برای محدود کردن تماشای تلویزیون برای کودکان را در نظر بگیرند:

  • هنگام صرف وعده ی غذایی کودکان باید از تلویزیون دیدن منع شوند . زیرا در این زمان تمام افراد خانواده کنار هم جمع می شوند و زمان خوبی است که کودکان زمان فعالیت اجتماعی خود را بالا ببرند
  • میتوان تلویزیون را از اتاق خواب حذف کرد. قرار دادن تلویزیون در اتاق خواب ایده ی جالبی نیست مخصوصا در اتاق خواب کودک زیرا این امر بر روند خواب او هم تاثیر خواهد گذاشت.
  • اختصاص دادن زمان مشخص به تلویزیون دیدن. اگر والدین زمان مشخصی را در روز های مدرسه رفتن کودک برای او تعیین کنند ، میتوانند زمان تماشای تلویزیون دیدن کودک را کنترل کنند و از هدر رفتن زمان او پیشگیری کنند

نبض ما– مترجم: مهدیه نجفی

منابع:

web md،momjunction،Parenting

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. زهرا می‌نویسد

    تاثیر خشونت توی فیلم ها روی بچه ها روز به روز داره بیشتر و وحشتناک تر میشه. همه ی پسرا عشق بتمن و سوپرمن و ددپول و … شدن! درسته پدر مادرا باید کنترل کنن بچه هاشونو ولی بچه های این دور و زمون از صدتا جا فیلم پیدا میکنن میبینن! ادم نمیدونه چی بگه …

  2. somaye می‌نویسد

    بچم همش پای تلویزیون و تبلته. اصلا عادت کرده. نمیدونم چیکار کنم که درست شه 🙁

از پزشکان نبض‌ما بپرسید