۱۰ شغل ضد باروری مردان +ویدئو

تحقیقاتی که در زمینه ناباروری انجام شده، نشان داده اند که محیطی که در آن کار می کنیم می تواند روی توانایی باروری مردان و زنان تاثیر بگذارد.

نبض ما- تاثیر محیط کاری و آسیبهای ناشی از آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بسیاری از افراد ممکن است هرگز دچار ناباروری نشوند. در جامعه صنعتی امروز در نظر گرفتن این عوامل و تاثیر انها درکنار سایر فاکتورها می تواند کمک کننده باشد.

علاوه بر این عوامل محیطی هم بر باروری می تواند موثر باشد. در ادامه به بررسی برخی از این عوامل پرداخته و اثرات گرما و محیط های با دمای زیاد را بر باروری مردان بررسی می کنیم.

عوامل محیطی که ممکن است موجب ناباروری مردان شود

عواملی که ممکن است در محیط کار روی سلامت عمومی و سیستم باروری مردان تاثیر بگذارد عبارتند از: سرب، دیسولفوریدکربن، داروهای موثر در درمان سرطان، اشعه هایی نظیر اشعه یونیزان، بلند کردن اجسام سخت و ایستادنها و نشستنهای طولانی مدت، مواد شیمیایی و آفتکشها، رنگها و گرما، اکسید اتیلن و مونواکسیدکربن.

آیا دمای بیضه ها بر وضعیت باروری مردان تاثیر می گذارد؟

بله ممکن است درست باشد. علت قرار گرفتن بیضه ها در خارج از بدن هم همین است. دمای ایمن برای اسپرم ها ۳۴٫۵ درجه سانتی گراد است، یعنی دمایی پایین تر از دمای داخل بدن (۳۷ درجه سانتی گراد).

کار کردن در محیط های گرم مانند خشک شویی، نانوایی و یا کارخانه ذوب آهن و یا کار نشسته در طولانی مدت، می تواند دمای بیضه ها را افزایش دهد. بنابراین تولید و بلوغ اسپرم ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

بد نیست بدانید استفاده طولانی مدت از لپ تاپ در حالی که روی پاهای شما قرار داشته باشد، می تواند با افزایش دمای بیضه ها یکی از تهدیدهای سلامتی باشد که می شود آن را به ناباروری ربط داد.

درجه حرارت بالا

هوای گرم و تاثیر آن بر باروری مردان

[bs-quote quote="برای اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری و درمان آن به وب سایت دکتر ولی پور مراجعه نمائید" style="style-23" align="center" author_name="دکتر ولی پور" author_job=" متخصص ارولوژی" author_avatar="https://nabzema.com/wp-content/uploads/2020/08/dr-valipoour.jpg" author_link="http://bit.ly/drvalipournabzema"][/bs-quote] 

تحقیقات نشان می دهد بین مرده زایی و نقایص لوله عصبی و مردانی که با اشعه سرو کار دارند، ارتباط وجود دارد. گرما یک عامل خطر برای باروری مردان است چرا که قرار گرفتن بیضه ها در محیط گرم بر کیفیت اسپرم آنها اثر منفی می گذارد و گاهی اوقات هم بارورشدنشان را به تاخیر می اندازد. دمای ایده آل برای تولید اسپرم ها دمایی زیر دمای طبیعی بدن است.

 بیضه بشر نمی تواند عملکرد درستی داشته باشد مگر اینکه سردتر از بقیه بدن باشد. خوشبختانه، آناتومی بدن مردان طوری طراحی شده است با ایجاد فاصله بین بیضه ها درجه حرارت آن را تنظیم میکند.

دکتر لانزر متخصص باروری در لس آنجلس میگوید اگر درجه حرارت بیضه ها به ۹۸ درجه برسد، تولید اسپرم متوقف شده و قطع تولید اسپرم میتواند برای ماهها تاثیر منفی داشته باشد.

پل شین، دکتر ارولوژیست در واشنگتن، دی سی می در جواب به این سوال که  اگر بیضه ها در معرض گرما قرار بگیرد چه اتفاقی می افتد؟ در قابلیت باروری مردان خلل وارد می شود؟ میگوید: تعداد کلی اسپرم را پایین تر، و همچنین تحرک آن کمتر شده و باعث بروز مشکلاتی در بدن مردان می شود.

وان داغ

بر اساس مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۰۷، حتی ۳۰ دقیقه در وان یا جکوزی گرم بودن می تواند به طور موقت تولید اسپرم را کاهش دهد،”حرارت مرطوب” برای بیضه ها خوب نیست و وان گرم می تواند از بارداری جلوگیری کند.  این مطالعه همچنین نشان داده که اثرات منفی حرارت مرطوب در اسپرم ممکن است برگشت پذیر باشد.

مشاغلی که با ناباروری ارتباط دارند

شغل های زیر می توانند بر روی باروری مردان تاثیر بگذارند.

  • آتشنشانی
  • کار در سرامیک سازی
  • کار با فلزات سنگین مثل جیوه
  • کار با چوب
  • کار در محیطهای گرم مثل نانوایی یا ریخته گری
  • کارگران مزارع که در معرض حشره کشها و افت کش ها و سایر مواد شیمیایی هستند
  • کارکنان مراکز درمانی که در معرض مقدار زیادی گازهای بیهوشی، داروهای سیتواستیک، جیوه و اشعه ایکس هستند
  • دندانپزشکان به علت کار با جیوه مورد استفاده در مواد پرکننده دندان
  • نقاشها و کارگران چاپخانه که در معرض رنگها و حلالها هستند.
  • زنانی که در معرض مواد شیمیایی و فلزات سنگین هستند ممکن است دچار مشکلات قاعدگی شده و اختلالات هورمونی در آنها ایجاد شود.
  • کسانی که با باتریهای ذخیره برق یا سرب سر و کار دارند.
  • کار با دستگاههایی از قبیل ویدیو، تلویزیون، تشعشات الکترومغناطیسی، اشعه ماورای بنفش، اشعه مادون قرمز، امواج ماکروویو

نبض ما– گردآوری

منابع

سلامت نیوز، وبسایت دکتر منصوره پژمان منش، تبیان

 

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید