روش هایی ساده برای پرورش ابتکار و خلاقیت کودکان

خلاقیت ممکن است خلق یک نقاشی ، یک لباس ، یک قطعه کوچک موسیقی یا پختن یک غذای جدید باشد. آیا دوست دارید خلاقیت کودکان را به بالاترین حد ممکن برسانید؟

نبض ما– همه می‌دانند زندگی امروزی ما به یمن خلاقیت‌ هایی که در مسیر پیشرفت علم و تکنولوژی و ساخت وسایل رفاهی نوین به کار گرفته شده دلپذیر و راحت‌تر از گذشتگان است و این شرایط را مدیون ایده‌های خلاقانه مخترعان و پیگیری و ممارست دانشمندان هستیم. پس می توانید از راههای ساده ای که در ادامه می آید، استفاده کنید.

خلاقیت برخلاف نبوغ یک ویژگی اکتسابی است و باز هم برخلاف نوابغ که گاه زندگی متلاطم و ناخوشایندی داشته‌اند افراد خلاق اغلب موفقند، به دلیل قدرت ابتکارشان در برابر مشکلات تسلیم نمی‌شوند و زندگی سالم‌تری دارند، از نظر مادی پیشرفت می‌کنند و در مجموع از زندگی دلخواه و رشک‌برانگیز برخوردارند.

معروف است که کودکان و دانشمندان در یک ویژگی مشترکند: کنجکاوی و سوال کردن ناشی از آن.

یافتن والدینی که دلشان نخواهد فرزندی خلاق یا حتی نابغه داشته باشند دشوار است، اما والدینی که برای پرورش خلاقیت در ذهن و رفتار فرزندشان کاری بکنند و برنامه داشته باشند هم کمیابند.

بنا به علم روان‌شناسی خلاقیت در کودکی شکل می‌گیرد و ابداعات و اختراعات در بزرگسالی. در حقیقت نتیجه بازگشت و انعکاس آمیخته با عقل و تدبر از روحیه کنجکاوی کودکانه است.نقش والدین در پرورش خلاقیت کودکان و زمینه‌سازی برای موفقیت‌های آینده فرزندان انکارناپذیر است و همواره بر آن تاکید می‌شود.

در ادامه توصیه‌های روان‌شناسان برای ایجاد و تقویت خلاقیت کودکان برای والدین را آورده‌ایم که بالطبع باید در حد امکان و مناسب با شرایط سنی فرزند به کار گرفته شود.

از خاک و گل کمک بگیرید

مدت‌هاست​ دیگر بچه‌ها با خاک و گل بازی نمی‌کنند. اگر حیاط مناسبی دارید یا پارکی نزدیکی خانه‌تان قرار دارد، به شما توصیه می‌کنیم فرزندتان را از این بازی‌های لذتبخش محروم نکنید. با او همراه شوید و اجازه دهید حسابی خاک بازی کند. این نوع بازی و ساختن برخی سازه‌ها و اشیا با گل به خلاقیت کودکان بسیار کمک می‌کند.

کاردستی بسازید

اگر پارکی در دسترس نیست ناامید نشوید. با استفاده از چند وسیله کهنه و از کار افتاده یا خمیرهای بازی هم می‌توانید بچه‌ها را سرگرم و به افزایش قدرت خلاقیت کودکان کمک کنید. البته به شرطی که بچه‌ها را آزاد بگذارید تا قدری ریخت و پاش هم بکنند.

بچه‌ها را منفعل بار نیاورید

مشکل بزرگ خانواده‌های دوران ما و به تبع آنها بچه‌ها، تماشای بیش از حد تلویزیون است. حالا دیگر به طور معمول از عصر تا موقعی که آخرین نفر در خانه به خواب رود، تلویزیون روشن است. به همین دلیل لازم است ساعات تماشا را محدود کنید و به جای آن اسباب بازی‌های ساده و مناسب سن بچه‌ ها را در اختیارشان قرار دهید.

برای رشد خلاقیت کودکان تأکید بر این‌که اسباب‌بازی ساده باشد به این دلیل است که بچه باید از بازی با آن لذت ببرد. نکته دیگر هم این‌که اسباب بازی‌های گران‌قیمت الزاما بهتر نیستند و در اغلب آنها (مانند یک آدم‌آهنی) بچه نقش بسیار کمی در بازی دارد و بیشتر تماشاچی است.

تشویق فراموش نشود

یادتان باشد همه ما درصدی خلاقیت داریم و مهم آن است که همان را پرورش دهیم. پس انتظار نداشته باشید کودک شما در تمام زمینه‌ها بهترین باشد. کاری که شما باید انجام دهید آن است که پیشرفت‌های عادی کودک‌تان را ببینید و او را برای انجام آنها تشویق کنید. تشویق لفظی و کارهایی مانند نصب نقاشی‌های کودک روی دیوار یا یخچال خانه از این دست موارد است.

به او مسئولیت بدهید

یادتان باشد برای رشد خلاقیت کودکان متناسب با سن فرزندتان کار‌هایی را در خانه به او محول کنید. این شیوه در او احساس خوبی ایجاد خواهد کرد. دادن مسئولیت و خواستن از او، به فرزند شما می‌آموزد برای حل مسائل زندگی‌اش فکر کند و راه‌حلی بیابد.

کتاب خواندن یادتان نرود

همیشه به خاطر داشته باشید​ خواندن کتاب یکی از بهترین شیوه‌ها برای پرورش خلاقیت کودکان است. برایش کتاب بخوانید و پیش از پایان یافتن کتاب از او بخواهید پایان داستان را تعریف کند. پس از خواندن کتاب هم می‌توانید با کمک هم داستان را به صورت نمایشی اجرا کنید.

از سر رفتن حوصله بچه ها استقبال کنید

سعی نکنید تمام وقت بچه ها را با فعالیتهای از پیش تعیین شده و فوق برنامه پر کنید. اجازه بدهید بچه ها بیکار شوند و حوصله شان سر برود. این زمان بهترین موقع برای علاقه مند کردن بچه ها به کارهای هیجان انگیز هنری مانند کاردستی، نقاشی، سفال و خمیر بازی است.پس در این زمان است که خلاقیت کودکان شکل می گیرد.خلاقیت در کودک

اجازه بدهید کودک در جمع بازی کند

تمایل به انزوا در کودک هیچ‌وقت علامت خوبی نیست. با این حال برخی والدین کودکشان را به اشکال و دلایل مختلف از گروه همسالان دور نگه می‌دارند. (مثلا برای این که کودکشان فحش یاد نگیرد ) بازی در جمع، مهارت‌های ارتباطی کودک را تقویت می‌کند و او را با تضاد آرا، نقش مشاوره در انجام کارها و… آشنا می‌سازد.

گاهی انجام بازی‌های فیزیکی ساده در میان گروه همسالان بیش از پرداختن به بازی‌های فکری انفرادی تفکر، ابتکار و خلاقیت کودکان را بر می‌انگیزد. بنا به آموزه‌های مدیریت ژاپنی خلاقیت محصول کار گروهی است.

به اتاق او کاغذ های سفید بچسبانید

حدود یک متر از اتاق کودکتان را از سطح زمین به طرف بالا به طور سراسری و افقی کاغذ سفید بچسبانید و به او بگویید هر طور که دوست دارد روی آنها نقاشی و طراحی کند . در تزیین اتاق او از سلیقه اش استفاده نمایید. به او یاد دهید که هر چند روز یک بار محل وسایلش را در اتاق تغییر دهد تا به این وسیله زمینه خلاقیت در او پرورش یابد.

از انجام کارهای تکراری برای کودکتان بپرهیزید

برای کودکان همیشه یک مارک خاص آدامس ، بستنی یا چیزهای مورد علاقه را نخرید. کودکان را تشویق کنید در خرید خوراکی و پوشاک، مدل های مختلفی را امتحان کنند و از خرید کالاهای تکراری و یکسان اجتناب کنید.

کودک را همیشه از یک مسیر خاص به خانه نبرید . زمانی که با او بیرون می روید ، هنگام برگشتن به خانه به او توضیح دهید که  می خواهید از یک راه جدید به خانه بروید. او از این طریق در می یابد برای رسیدن به یک هدف راه های مختلفی وجود دارد .

خلاقیت کودکان را با نبوغ اشتباه نگیرید

برخی افراد نابغه به دنیا می‌آیند یا آمده‌اند و تعدادشان هم کم است، اما افراد خلاق بسیار بیشترند. برخی خلاقیت‌ ها نیز به دلیل تاثیرگذاری یا شگفت‌انگیزی به نبوغ تعبیر می‌شوند.

با این حال قرار نیست والدین با پرورش خلاقیت‌ های کودک از وی یک مخترع یا نابغه بسازند. کاربرد خلاقیت هموار کردن مسیر پیروزی و بهروزی در زندگی آینده وی است و این که فرزند توانایی مواجهه با مشکلات و تنگناها را بیابد. قرار است وی با قدرت خلاقیت و روحیه نواندیشی زندگی سالمی در پیش گیرد و به سعادت برسد. خلاقیت برای موفقیت است نه شگفتی‌آفرینی.

نبض ما– گردآوری

منابع:

جام جم آنلاین،برترین ها،کودک سیتی

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید