روش های طبیعی برای جوان سازی پوست

هرکسی دوست دارد پوستی بدون چین و چروک داشته باشد. اما افزایش سن و گرفتار شدن به این مشکل گریز ناپذیر است. اما روش هایی وجود دارد که می توان پوستی شاداب تر داشت و به جوان سازی پوست آن کمک کرد.

نبض ما– کلاژن پروتئین اصلی موجود در سطح پوست است که به نرمی، انعطاف پذیری و شادابی و جوان سازی پوست کمک و از ایجاد چین و چروک آن جلوگیری می کند. با افزایش سن کلاژن موجود در سطح پوست صورت کاهش می یابد، بنابراین استفاده از مواد غذایی و ماسک های کلاژن ساز می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.

مواد غذایی مفید برای جوان سازی پوست

یکی از بهترین گیاهان دارویی کلاژن ساز جینسینگ است که استفاده از پودر این گیاه به مقدار پنج گرم در سوپ های معمولی (سوپ جینسینگ) و مصرف سوپ جوی دوسر تاثیر خوبی در ایجاد کلاژن در سطح پوست دارند.

مصرف نوشیدنی قارچ کامبوجا و جلبک های دریایی کلرلا و اسپیرولینا می توانند در روند جوان سازی پوست تاثیر چشمگیری داشته باشند، همچنین استفاده از دم نوش چای سفید و هل، به میزان چهار تا پنج گرم قبل از خواب توصیه می شود.

استفاده از آووکادو که یک میوه کلاژن ساز است به عنوان یک منبع غنی از ویتامین E و همچنین خوردن میوه های بلوبری و کرن بری برای ایجاد شادابی در پوست بسیار موثر است.

صرف میوه ها، سبزیجات و ماهی تازه به دلیل حجم بالای پروتئین موجود در آن و گردو به عنوان یک منبع غنی از روی برای جوان سازی پوست بسیار مفید است.

استفاده از روغن کرم سرخ خراطین به دلیل طبع گرم آن به تسریع جریان خون، کلاژن سازی و ایجاد حجم دهندگی در سطح پوست کمک شایانی می کند و دوره مصرف درمانی این ماسک حداقل 45 روز، قبل از خواب است اما مصرف طولانی مدت از آن باعث تیرگی و ایجاد جوش در صورت می شود.

ماسک صورت

ماسک هایی برای جوان سازی پوست

استفاده از ژل گیاه آلوئه‌ورا به صورت ماسک 10 الی 15 دقیقه بر روی پوست به ایجاد کلاژن و جوان سازی پوست کمک می کند که بهترین زمان استفاده از آن، شب ها و به دور از تابش نور است و مصرف این ژل گیاهی در روز و قرارگرفتن در معرض نور خورشید موجب باز شدن منافذ پوست می شود.

عسل و آب پرتغال شیرین 15 تا 20 دقیقه بر روی پوست، ماسک لعاب سیب زمینی و ماسک موز 10 دقیقه بر پوست به دلیل وجود حجم زیاد پروتئین کلاژن ساز موجود در آن و همچنین ماسک خیار خام به دلیل رطوبت بالای آن در ایجاد کلاژن و رفع جوش های ناشی از گرمی بسیار مفید است.

استفاده از ترکیب سفیده تخم مرغ و لعاب تخم اسفرزه، همچین ترکیب دو قاشق چای خوری سفیداب قلع به همراه شیر و کف دریا به مدت 15 دقیقه بر روی پوست و استفاده از پودر گیاه بومادران به همراه کف دریا به صورت رقیق به مدت ده دقیقه بر پوست و همچنین شیر خشت در افراد با طبع گرم بالا را می توان برای جوان سازی پوست نام برد.

ماساژ ضد چروک

اول با استفاده از یک پنبه کوچک آغشته به شیر پوست صورت‌تان را به خوبی تمیز کنید، سپس صورت‌تان را آب بکشید. حالا مقدار خیلی کمی روغن بادام را با یک قطره گلاب مخلوط کنید و این مخلوط را روی صورت‌تان ماساژ دهید.

روش صحیح ماساژ دادن به این طریق است که انگشتان و دست‌تان را در جهت عکس چروک‌‌ها روی پوست حرکت دهید. برای مثال برای چروک‌های کنار دهان یا همان خط خنده با انگشتان و کف دست پوست این منطقه را از پایین به بالا ماساژ دهید و به سمت استخوان گونه‌‌ها حرکت دهید. شما باید پوست‌تان را حدود ۵ دقیقه ماساژ دهید.

ماساژ اطراف چشم‌ها باید به صورت دوار از قسمت داخلی هر چشم شروع شود و تا سمت بیرونی در بالای پلک‌ها و سپس به سمت مرکز چشم‌ها حرکت کند. حرکت دست راست شما باید خلاف جهت عقربه‌های ساعت و حرکت دست چپ در جهت عقربه‌های ساعت همزمان در اطراف چشم راست و چپ باشد. برای ماساژچانه به صورت افقی از چپ به راست و برعکس حرکت کنید.این حرکت‌ها می‌تواند یک ورزش خوب برای جوان سازی پوست صورت شما باشد.

تزریق صحیح بوتاکس

جوان سازی پوست با بوتاکس و تاثیر آن

بوتاکس سم باکتری بوتولیسم است که به عنوان یک ماده دارویی از آن استفاده می شود و با تاثیر روی پایانه های عصبی عضلانی سبب فلج شدن عضلات صورت می شود. فلجی و بی حسی عضلات صورت کوتاه مدت است و تاثیر آن بعد از سه تا شش ماه از بین می رود. بنابراین برای حفظ اثر این روش باید هر چند ماه یک بار تزریق دوباره انجام شود.

چروک های ظریف صورت با افزایش سن، دلایل ژنتیکی و نور آفتاب بیشتر می شود و حرکات و چروک های ناحیه پیشانی به مرور زمان ثابت می شود. از بوتاکس می توان برای رفع چروک هایی که بر اثر اخم ایجاد شده است و چروک های پیشانی، دور چشم، صورت و گردن استفاده کرد.

بوتاکس که با استفاده از سرنگ در عضله تزریق می شود ممکن است با عوارضی مانند افتادگی ابرو، غیرقرینگی پلک، نامتقارن شدن اجزای صورت و یا ایجاد حساسیت همراه باشد.

افرادی که بیماری های عصبی دارند، دچار فلج عضلانی هستند و یا از بعضی داروهای آنتی بیوتیکی آمینوگلیکوزیدی استفاده می کنند نباید از این دارو استفاده کنند.

بعد از این که افراد چند بار از تزریق بوتاکس استفاده کردند، پادتن آن در بدن ایجاد می شود و بعد از مدتی این تزریق اثر خود را روی افراد از دست می دهد. مصرف بوتاکس برای جوان سازی پوست باید طبق اصول علمی باشد، باید به انتخاب بیمار و چروک صورت توجه ویژه ای شود و بیمار حتما باید به عوارض تزریق بوتاکس آگاه باشد و تنها به اثر زیبایی آن فکر نکند.

نکته ای که نباید از آن غافل بود

استرس، تغذیه ناسالم، ورزش نکردن و استفاده نکردن از کرم ضدآفتاب در از بین رفتن زیبایی پوست تاثیر زیادی دارد و برای داشتن پوست سالم باید سالم زیست. این نکته ای است که بیشتر مردم از آن غافل هستند و تصور می کنند با استفاده از روش های معجزه گر می توانند پوست زیبایی داشته باشند.

نبض ما– گردآوری

منابع

عصرایران، الودکتر، پارسی طب

 

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید