۳ آزمون شخصیت شناسی برای فاش شدن بیماری ها!

زمانی که دو نفر برای اولین بار همدیگر را ملاقات می کنند، به دنبال نشانه هایی برای شخصیت شناسی هم می گردند. اما چگونه می توان شخصیت یک فرد را شناخت؟

نبض ما– برای شناخت شخصیت افراد راه های مختلفی پیشنهاد شده است. از رفتار و کلمات گرفته تا ماه تولد و تست های شخصیت شناسی . نظرات راجع به این روش ها متفاوت است. برخی آن ها را بدون پایه علمی می دانند و برخی هم به آن ها توجه می کنند. در هر صورت برای آشنایی بیشتر شما با این مطالب در ادامه به معرفی برخی از روش ها و تست های شخصیت شناسی می پردازیم.

شخصیت شناسی افراد

حالت دست

شما می توانید از طریق حالت دست طرف مقابل، شخصیت او را تشخیص دهید. افرادی که حرکات دست زیادی دارند، معمولا افرادی قدرتمند با اعتماد به نفس بالا هستند که دوست دارند خودشان را در مقابل دیگران بیان کنند در حالی که آنهایی که زیاد هنگام صحبت کردن دست خود را تکان نمی دهند، افرادی کم رو و بدون اعتماد به نفس هستند که به دنبال ساده ترین راه برای انجام کارهایشان می گردند.

وقت شناسی

افرادی که وقت شناس هستند، افراد با انگیزه ای هستند که ساختار ذهنی منظمی دارند و برای لحظه به لحظه زندگی خود ارزش قائلند در صورتی که افراد وقت نشناس، افراد بی ملاحظه ای هستند که همیشه در حال دویدن به این طرف و آن طرف اند و تمام کارهای خود را در دقیقه 90 انجام می دهند.

طرز برخورد با کارکنان رستوران

شما از طرز برخورد افراد با گارسن های رستوران، کارمندان هتل و نگبانان می توانید تشخیص دهید که آیا طرف مقابل تان فرد مودبی است یا خیر. افرادی که شغل دیگران را معیار احترام گذاشتن به آنها قرار می دهند، افراد قابل اعتمادی نیستند.

طرز نگاه هنگام نوشیدن

تحقیقیات نشان داده افرادی که هنگام نوشیدن قهوه یا چای، به داخل فنجان نگاه می کنند، افرادی درونگرا، ایده آلیسم، آگاه و متمرکز هستند. اما فردی که به لبه های فنجان نگاه می کند، فردی است که بسیار تحت تاثیر دیگران قرار می گیرد و نسبت به اتفاقات اطراف خود آگاه است. بی خیالی، برونگرایی و قابل اعتماد نیز از دیگر خصوصیات این دسته است. آنهایی که هنگام نوشیدن نیز چشمان خود را می بندند، افرادی هستند که در زندگی درد و رنج کشیده اند اما سعی می کنند خودشان را با خوشی ها سرگرم کنند.

دست خط

افرادی که هنگام نوشتن فشار زیادی به خودکار می آورند افرادی لجوج هستند که از اعتماد به نفس بالایی نیز برخوردارند. اگر کلمه های نوشته شده درشت و بزرگ باشند، شما فردی مردم محور هستید در حالی که دست خط ریز و کوچک نشان از درون گرایی شما دارد. اگر دست خط شما به سمت راست شیب داشته باشد، شما فردی احساساتی و مهربان هستید اما اگر شیب آن به سمت چپ باشد، درونگرایی از خصوصیان اخلاقی شما است. دست خط های صاف نیز نشانه عملگرایی می باشد.

تماس چشمی

برقرار نکردن تماس چشمی نشان دهنده عدم اعتماد به نفس است و این که فرد بر رفتارهای خود کنترل نداشته و همیشه برای انجام کارهایش نیاز به یک تلنگر از سوی اطرافیان دارد. اینگونه افراد اراده ای ضعیف دارند. اما از طرف دیگر افرادی که اعتماد به نفس زیادی دارند، از برقرار کردن تماس چشمی واهمه ای ندارند و هنگام صحبت با دیگران به مدت طولانی تری به چشم های طرف مقابل خیره می شوند. اینگونه افراد در برقراری روابط اجتماعی با دیگران موفق تر هستند.

تست شخصیت شناسی

شخصیت شناسی چهره

شخصیت شناسی از روی چهره به این معنا است که شما فقط با  با نگاه کردن به صورت اشخاص پی به خصوصیات   اخلاقی و شخصیتی او ببرید. لازم به ذکر است امروزه دانشمندان به چنین علومی، “شبه علوم” اطلاق کرده و بهای زیادی به آن  نمی دهند و همانند علومی مانند “طالع بینی” به آنها می نگرند: اثبات نشده ولی بیضرر. با این وجود هنوز بسیاری از مردم شخصیت شناسی از روی چهره را راهی مطمئن برای قضاوت در مورد افراد می دانند.

شکل صورت

دراز و کشیده: افرادی که دارای چنین صورتی هستند عموما” دارای صبر و تحمل زیاد بوده و توانایی حل مشکلات در آنها بیشتر است. جذابیت و خوش ترکیب بودن افراد با چنین صورتی نشانگر این است که آنها معمولا کارهای خود را نیمه تمام رها نکرده و عادت به انجام امور بطور تمام و کمال دارند.

گرد: این شکل دلالت بر امیدواری زنده دلی و انرژی دارد. اینگونه افراد می توانند اتاقی دلگیر و ساکت را به بمبی از خنده و شادی تبدیل کنند.

پهن: اینگونه اشخاص بردبار و مهربان و معمولا افراد روشنفکری می باشند.

مربعی: طرفدار استقلال فردی و فردگرایی، سختکوشی برای دستیابی به آرزوها، زیرکی و فعال بودن از ویژگیهای این افراد محسوب می شود.

پیشانی

صاف: کسانیکه که دارای خطوط در پیشانی نیستند، افرادی اندیشمند و همیشه در حال تفکر می باشند و در تصمیم گیری ها سریع و منطقی عمل می نمایند.

 چروکیده: وجود خطوط در سطح پیشانی نشان می دهد  که اینگونه افراد به سرعت هیجان زده و احساساتی شده و سریع آشفته و پریشان حال می گردند.

ابرو

صاف: صافی و مستقیمی ابروها نشانگر اندیشه، تفکر و ایده گرایی فرد می باشد.

کمانی: افرادی که دارای ابروهای خمیده و کمانی هستند از حکایتها و داستانهای واقعی لذت می برند.

باریک: اینگونه افراد معمولا دارای اعتماد به نفس اندکی می باشند بخصوص اگر ابروی آنها بجز باریکی، بالا و گرد نیز باشد.

 پیوسته: پیوستگی ابروها نشانگر این است که فرد دائما” در حال تفکر و اندیشه بوده و ایده های جالبی در سر دارد.

پلک

کوچک: اگر فاصله بین بالای پلک و مژه کم باشد بیانگر استقلال فرد می باشد و اینکه آن فرد حتی ممکن است بصورت ارادی خودش را به دیگران نزدیک نکند.

بزرگ: بزرگ بودن پلک دلالت بر وابستگی شدید فرد به دیگران دارد.

بینی

کوچک: گفته می شود اشخاصی که بینی کوچک دارند ذاتا افرادی ضعیف و اغلب غیرقابل اتکا بوده و در تصمیم هایشان استوار و ثابت قدم نمی باشند.

بزرگ: بزرگی بینی نشانه ابتکار و عزم و اراده می باشد. یک شخصیت قوی که اثرش را برجای خواهد گذاشت.

آزمون شخصیت شناسی

شخصیت شناسی و ماه تولد

تحقیقات سال ۲۰۱۳ دانشگاه آکسفورد نشان داد ماه تولد می‌ ‌تواند احتمال ابتلا به بیماری MS را افزایش دهد. البته تحقیقات بیشتر نشان داد میزان ویتامین D (به عنوان فاکتور موثر بر این بیماری) در بدن نوزادان متولد اردبیهشت ماه حدود ۲۰٪ کمتر از نوزادان متولد آبان است و به همین دلیل، احتمال ابتلای نوزاد متولد اردیبهشت به MS بیشتر است. به همین دلیل برنامه‌های تحقیقاتی گسترده در خصوص تامین ویتامین D برای مادرانی که فرزند خود را در فصل بهار به دنیا می‌آورند،‌ در کشور انگلیس در حال انجام است.

گزارش نشریه Science Daily در سال ۲۰۱۰ با انجام آزمایش روی نوزادان موش، نشان می‌دهد که فصل تولد می‌تواند اثرات بلندمدت روی شخصیت داشته باشد. ظاهراً بر اساس این تحقیق، فصل تولد روی ساعت بیولوژیک بدن موجودات تاثیر می‌گذارد. این تاثیرات در حدی است که می توان پیش‌بینی نمود که اگر فصل تولد شما زمستان باشد، با احتمال مبتلا شدن شما به بیماریهای اختلال خلق فصلی، اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی کمی بیشتر خواهد بود.

آزمایشات مشابهی از  این دست نیز انجام شده است اما در مجموع شما نمی‌توانید تحقیقات علمی معتبری پیدا کنید که بگویند «متولدان فلان ماه» دارای این نوع ویژگی خاص هستند. اما یک واقعیت وجود دارد:

فصل تولد (آن هم نه به طور کاملاً دقیق) می‌تواند احتمال برخی بیماریها یا ویژگیهای ذهنی و روحی و جسمی در شما را کمتر یا بیشتر کند. آن هم نه به دلیل موقعیت اجرام سماوی و توهماتی که فالگیرها به خورد ما می‌دهند. بلکه به دلیل تفاوت در شدت نور، رطوبت هوا، دمای متوسط، رژیم غذایی و سایر فاکتورهای محیطی. فاکتورهایی که حتی مستقل از فصل تولد،‌ می‌تواند برای بسیاری از ما متفاوت باشد و همین تفاوت‌هاست که تفاوتهای شخصیتی ما را در سالهای نخست زندگی می‌سازد.

تست شخصیت شناسی ازدواج

ما در زندگی روز مره خود جهت خرید یک وسیله موقت و نه دائمی مثل موبایل، تبلت، ماشین و یا حتی خرید یک لباس و یا قبل از شروع به انجام یک کار  مثل یک عمل جراحی زیبایی بسیار پرس و جو و تحقیق می کنیم و پس از آنکه از حسن انتخاب خود اطمینان حاصل کردیم  آن را بر می گزینیم. اما لزوم تحقیق در موضوع انتخاب همسر که خداوند در کتاب خود از آن بعنوان لباس هر فرد یاد می کند بسیار با اهمیت تر می باشد.

آزمون های  علمی  شخصیت شناسی با بهره گیری از پارامترهای علمی و واکاوی خصوصیات شخصیتی،  ضمن حفظ حریم خصوصی و اسرار درونی افراد،  از یک سو شناخت بهتری از شخصیت فرد مقابل به شما ارائه می دهد و از سوی دیگر به شما کمک می کند  شناخت بهتری از خود و نیازهای خود داشته باشید. این آزمون های علمی شخصیت شناسی  که از دهه های گذشته جزء معتبرترین  آزمون های کاربردی در مجامع علمی روز دنیا می باشد.

برخی از این آزمون های شخصیت شناسی عبارتند از:

  • آزمون شخصیت شناسی MMPI-2
  • آزمون شخصیت شناسی کالیفرنیا CPI
  • آزمون پنج بعدی شخصیت شناسی نئو

شخصیت

شخصیت شناسی MBTI

MBTI یک مدل شخصیت شناسی است که به شما کمک می‌کند تیپ شخصیتی خود را بشناسید و متناسب با خصوصیات ذاتی خودتان مسیر زندگی‌تان را به سمت موفقیت طراحی کنید. این آزمون شخصیت شناسی به افراد کمک می‌کند مسیر شغلی مناسب خود را طراحی کنند، روابط موثر و هدفمندی با دیگران برقرار کنند و اهداف خود را به گونه‌ای شناسایی کنند که متناسب با نیازها و استعدادهای شخصی آنان باشد.

در شخصیت شناسی MBTI تیپ شخصیتی افراد با چهار حرف نشان داده می‌شود که به آن‌ها ترجیحات فرد (Preferences) گفته می‌شود. در مدل MBTI در مجموع ۱۶ تیپ شخصیتی داریم. که هر کس در یکی از این طبقه‌بندی‌های شانزده‌گانه قرار می‌گیرد.

در تست شخصیت شناسی MBTI فرض بر این است که تیپ شخصیتی افراد با چهار حرف مشخص می‌شود، هر کدام از این چهار حرف معنایی مشخص دارند، بر این اساس:

۱- حرف اول تیپ: انرژی ذهنی‌ام را چطور به دست می‌آورم؟

۲- حرف دوم تیپ: اطلاعات را چگونه جمع‌آوری می‌کنم؟

۳- حرف سوم تیپ: تصمیم‌گیری‌های من چگونه است؟

۴- حرف چهارم تیپ: شرایط اطراف را چطور سازمان‌دهی می‌کنم؟

هر کدام از ترجیحات MBTI تعریف مشخصی دارند:

برون‌گراها (Extraverts)

برونگراها افرادی هستند که انرژی را از دنیای بیرونشان به دست می‌آورند.

برونگراها معمولا در مقایسه با بقیه افراد ارتباطات و دوستی‌های بیشتری دارند.

نسبت به درون‌گراها، پر انرژی‌تر دیده می‌شوند.

درو‌ن‌گراها (Introverts)

درون‌گراها از خلوت و تنهایی با خودشان انرژی می‌گیرند.

درون‌گراها بیشتر زمانشان را در ذهنشان می‌گذرانند و غرق در افکارشان هستند.

ارتباط‌های یک‌به‌یک یا بودن در جمع‌های کوچک‌تر و آشناتر را ترجیح می‌دهند.

حسی (Sensing)

به داده‌های ملموس، واقعی و قابل درک که با حواس پنج‌گانه‌شان دریافت کرده‌اند توجه می‌کنند.

برای حسی‌ها داده‌ها و اطلاعات حقیقی، مستند و قابل اطمینان اهمیت و اولویت بیشتری نسبت به شهود و الهام دارد.

به جزئیات مراحل انجام یک کار دقت زیادی دارند.

شهودی (iNtuition)

به ارتباط بین اطلاعات و داده‌های مختلف توجه می‌کنند و به دنبال معنا و مفهومی هستند که از اطلاعات به دست می‌آید.

از نظر ذهنی به اتفاقات و احتمالات آینده توجه می‌کنند

به آن چه «احتمال» و «امکان» دارد بیشتر توجه می‌کنند تا به آن چه واقعا «هست».

فکری‌ها (Thinkers)

روحیه‌ی تحلیلگر دارند، مسائل را از دیدگاه غیر شخصی مورد بررسی قرار می‌دهند

معمولا حقیقت را بیان می‌کنند و بعید است به خاطر حفظ مصلحت از گفتن آن چیزی که درست می‌دانند صرفنظر کنند

موضوعات را شخصی نمی‌کنند و انتقادات سازنده را در صورت منطقی بودن می‌پذیرند

احساسی‌ها (Feelers)

موقع تصمیم‌گیری به نتیجه و تأثیری که تصمیم آن‌ها روی سایرین می‌گذارد توجه می‌کنند

خودشان را جای بقیه می‌گذارند تا ببینند دیگران چه احساسی دارند

در موقعیت‌های مختلف متوجه احساس خود هستند و نسبت به عواطف درونی‌شان آگاهی بیشتری دارند

ساختارگراها (Judging)

دوست دارند زودتر در مورد موضوعات تصمیم بگیرند

کارها و پروژه‌ها را از قبل برنامه‌ریزی می‌کنند تا با عامل پیش‌بینی نشده‌ای مواجه نشوند

ترجیح می‌دهند کارهای ناتمام را تمام کنند و پرونده‌های نیمه‌باز را سریع‌تر در ذهن‌شان ببندند

منعطف‌ها (Perceiving)

دوست دارند اطلاعات بیشتری در مورد موضوع به دست بیاورند بنابراین دیرتر تصمیم می‌گیرند

برای شروع کردن کار عجله نمی‌کنند اول کارهای دیگر را انجام می‌دهند و درست سر وقت به کاری که باید می‌پردازند

کارها را انجام می‌دهند اما به وقت ضرورت، خیلی اهل از قبل برنامه‌ریزی کردن نیستند و زودتر از موعد شروع کردنِ کار نیستند.

نبض ما– گردآوری

منابع

برترین ها، تبیان، متمم، فانوس، تیپ شناسی

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید