خطرات جبران ناپذیر آپنه خواب

آپنه خواب دربین حدود 2 درصد از زنان و 4 درصد از مردان به وجود می آید. افرادی که دچار آپنه خواب درمان نشده هستند، بیشتر دچار فشار خون بالا،  سکته قلبی، نارسایی قلبی و سکته ی مغزی می شوند.

نبض ما– آپنه اختلالی است که مشخصه اصلی آن وقفه تنفسی هنگام خواب است. افرادی بیشتر درمعرض این عارضه قراردارند که معمولا” چاق هستند و یا دارای ضعف عضلات تنفسی می باشند.

احتمال ابتلا به آپنه ی خواب در زنان پس از یائسگی بیشتر می ‌شود. سایر عواملی که خطر این مشکل را افزایش می‌‌ دهند اضافه وزن، سیگار  کشیدن، مصرف الکل، قرص‌های خواب و سابقه ی خانوادگی ابتلا به آپنه خواب است.

علایم این اختلال خواب عبارتند از: تنفس نامنظم و انسداد راه تنفسی در هنگام خواب همراه با خواب‌آلودگی شدید در طی روز.

آیا آپنه خواب همان خرخر کردن است؟

خیر. هر چند که خروپف یکی از علائم آپنه خواب است، ولی تفاوت زیادی بین این دو مشکل وجود دارد. افراد مبتلا به آپنه خواب ، بیش از 400 بار در طی خواب شب دچار قطع و وصل شدن تنفس می شوند.

در آپنه خواب ، نفس فرد برای مدت 10 تا 30 ثانیه قطع می شود و هنگام وصل شدن تنفس، فرد خروپف می کند. این قطع و وصل شدن نفس باعث می شود فرد مبتلا از خواب بپرد، لذا در طی روز دچار خستگی و خواب آلودگی می شود.

احساس خستگی

آیا فقط افراد مسن دچار آپنه خواب می شوند؟

خیر .اگرچه این اختلال خواب بعد از سن چهل سالگی بیشتر دیده می شود، ولی می تواند در هر سنی بروز کند. اگر دچار چاقی باشید و یا مرد باشید و یا نژاد آمریکایی آفریقایی داشته باشید، بیشتر احتمال دارد دچار آپنه خواب انسدادی شوید.

همچنین این اختلال در افراد یک خانواده بیشتر دیده می شود و زمینه خانوادگی در ابتلای به آن موثر است.

آیا آپنه خواب در کودکان کم است؟

 خیر. آپنه خواب انسدادی در کودکان شایع است و یک کودک از هر 10 کودک را مبتلا می کند. در بیشتر موارد، علائم آپنه خواب در کودکان خفیف است و سرانجام کودک از این مشکل رها می شود. اما برخی کودکان مبتلا به آپنه خواب انسدادی، دچار مشکلات رفتاری و پزشکی خطرناک می شوند.

آیا چاقی هم مقصر است ؟

 بله . یکی دیگر از عوامل شیوع آپنه خواب ، چاقی است. هر چقدر فردی چاق تر باشد، احتمال ابتلای او به این مشکل بیشتر است. چربی دیواره حلق باعث می شود، راه تنفسی فوقانی تنگ تر شود، بنابراین یکی از درمان های اساسی آپنه خواب ، لاغر شدن بیمار است.

آیا طاقباز خوابیدن مشکل را تشدید می کند؟

بله . از دیگر عوامل تاثیرگذار در تشدید و بروز آپنه خواب ، باید به نحوه خوابیدن بخصوص خوابیدن طاقباز یا همان خوابیدن به پشت اشاره کرد که معمولا باعث تشدید خروپف و قطع تنفس می شود. اگر فرد به پهلو بخوابد، تا حدی مشکلش کمتر خواهدشد و در مواردی که مشکل خفیف باشد، به پهلو خوابیدن می تواند درمان هم محسوب شود.سکته-بد خوابی

خطرات آپنه خواب چیست؟

آپنه بیماری خطرناکی است، زیرا باعث افزایش فشار خون و حملات قلبی می شود و جان بیمار را تهدید می کند. برای همین درمان آن بسیار ضروری است.

افت ناگهانی سطح اکسیژن خون در زمان قطع تنفس،‌ باعث بالا رفتن فشار خون و فشار آمدن به سیستم گردش خون می‌شود و بدین ترتیب،‌ در این افراد خطر مشکلات قلبی و عروقی هم بالا می‌رود.

وقتی آپنه خواب ، استراحت مطبوع شبانه را از بیمار می‌رباید و باعث خستگی و کسالت روزانه او می‌شود، این موضوع می‌تواند نه تنها برای بیمار، بلکه برای دیگران نیز خطری جدی محسوب ‌شود.

تحقیقات نشان داده است که احتمال وقوع تصادف برای بیماری که در خواب دچار آپنه می‌شود، 6 برابر کسانی است که در چنین شرایطی قرار ندارند. همچنین پژوهش ها نشان می دهد، افرادی‌که دچار اختلال شدید و درمان‌نشده آپنه در خواب هستند، احتمال مرگ آنها در اثر تمام عوامل 4 برابر بیشتر از کسانی است که با چنین اختلالی مواجه نیستند.

از دست دادن حافظه و سخت تمرکز کردن از جمله شکایت‌‌های همیشگی کسانی است که دچار اختلال آپنه در خواب هستند. افرادی‌که چنین شرایطی دارند، در واقع در ناحیه‌ای از مغز که به ذخیره خاطرات کمک می‌کند، دارای ضایعات بافتی هستند.

دانشمندان هنوز ثابت نکرده‌اند اما فکر می‌کنند که تکرار افت سطح اکسیژن خون به خاطر وقفه در تنفس باعث صدمه به مغز می‌شود.

درمان آپنه خواب چیست؟

درمان باهدف اصلاح تنفس شبانه و ازبین بردن علائم صورت می گیرد. درمواردی که آپنه شدید نباشد می تواند با استفاده ازتغییرات رفتاری مانندکاهش وزن، تغییر وضعیت خواب، کاهش مصرف سیگار درمان شود.اما برای درمان آپنه های متوسط یا شدید معمولا” ازماسکهای مخصوصی به نام CPAP ( ماسکهای هوا با فشارمثبت مداوم) استفاده می گردد که درحین خواب بر روی دهان و بینی فرد قرار داده می شود. نیروهای حاصل از فشارهوا که از طریق ماسک اعمال می شوند باعث بازماندن راههای تنفسی به هنگام خواب می شوند.

جراحی نیز از راههای دیگر درمان می باشد که ممکن است طی آن از روشهائی مانند برداشتن لوزه ها، غددحلقی و بافتهای اضافی که درپشت گلو قراردارند، استفاده می شود.جراحی های ترمیمی بینی وفک نیز می توانند در وضعیت برقراری هوای تنفسی بهبود بخشند.

نبض ما– گردآوری

منابع:

تبیان، خبرگزاری فارس، سلامت نیوز

3/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید