آیا لنز طبی ضرر دارد؟

لنزها انواع مختلفی دارد. خیلی وقت‌ها افراد می‌توانند براحتی از عینک استفاده کنند، ولی برای زیبایی، داشتن میدان دید بهتر یا راحت‌تر بودن در شرایطی مثل ورزش ترجیح می‌دهند از لنز طبی استفاده کنند.

نبض ما– امروزه می‌توان با استفاده از لنزهای رنگی و آرایشی که پس از ورود به بازار در سالهای اخیر به سرعت به یک وسیله رایج برای زیبایی تبدیل شد، چشم‌ها را به هر رنگی درآورد. علاوه بر این، انواع لنز طبی هم در بازار موجود هستند که نیاز افراد به عینک را برطرف کرده اند. در این مقاله در رابطه با لنزها بیشتر بخوانید.

لنزهای رنگی و غیرطبی

به‌طور کلی تمام لنزها، چه لنزهای طبی و چه لنزهای رنگی غیرطبی، در صورتی که با رعایت تمام موارد بهداشتی استفاده شوند و در هنگام گذاشتن و برداشتن آن ها به چشم آسیبی وارد نشود و باعث حساسیت یا خارش یا قرمزی و عفونت چشم نگردند، استفاده از آن‌ها ایرادی ندارد. البته باید دقت شود که لنزها از فروشگاه‌ها و داروخانه‌های مجاز تهیه شوند و طرز استفاده از لنز به ‌طور دقیق آموزش داده شود و به طور صحیح و بهداشتی از این لنزها استفاده شود.

کسی که استفاده از لنز را انتخاب می‌کند، اولا باید به چشم‌پزشک مراجعه کند تا وی با معاینه‌ و بررسی این که این شخص مستعد ابتلا به عفونت است یا نه و قضاوتی که از وضع، شرایط خاص و احساس نیاز او به لنز انجام می‌دهد، تشخیص دهد شرایط استفاده از لنز را دارد یا نه. چشم‌پزشک حتی بررسی می‌کند که فرد توانایی رعایت نکته‌های لازم را برای مراقبت از لنز و سلامت چشم داشته باشد. علاوه بر‌ این، اگر شخص دچار مشکل چشمی باشد، آن را درمان می‌کند و آموزش‌های لازم را نیز خواهد داد. سرانجام نیز مناسب‌ترین لنز را که مطمئن ‌است کمترین ضرر را برای چشم دارد، تجویز می‌کند.

مبتلایان به خشکی قرنیه از لنز استفاده نکنند

افرادی که مبتلا به بیماریهای چشمی نیستند اما مصرف بعضی از داروها یا ابتلاء به بیماریهای دیگر منجر به خشکی چشم آنها شده، نمی‌توانند از لنز استفاده کنند. همچنین تجویز هرگونه لنز برای افراد زیر 18 سال باید تحت نظارت خانواده‌ها باشد. در صورتی که دست افراد هنگام استفاده از لنز آغشته به آب شهری باشد، ممکن است منجر به عفونت انگلی و قارچی در چشم شود، بنابراین لزوم استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده مخصوص لنز الزامی است. لنز ابتدا باید توسط پزشک در چشم فرد قرار بگیرد، سپس در صورت نبود علائم حسایت زا از آن استفاده مجدد شود. همچنین چشم افرادی که از لنز طبیعی یا زیبایی استقاده می‌کنند باید هر دو ماه یک بار توسط چشم پزشک معاینه شود.

استفاده اشتراکی لنز

لنزهایی که مجبور می شویم بزنیم

در مواردی از نظر چشم‌پزشکی استفاده از لنز ضرورت دارد. این متخصص لنزهای تماسی و عیوب انکساری توضیح می‌دهد: یکی از مهم‌ترین این موارد، در نوزادان و کودکان دچار آب‌مروارید مادرزادی است که جراحی برایشان انجام می‌گیرد. چشم این بچه‌ها دچار عیب انکساری شدیدی می‌شود و شماره چشم‌هایشان به مثبت 20 و 25 می‌رسد. بویژه اگر این مشکل در یک چشم کودک باشد، عیب انکساری با عینک قابل اصلاح نیست؛ زیرا اختلاف بین دو چشم به تنبلی شدید چشم منجر خواهد شد. در این صورت به کار بردن لنز از نظر علمی ضروری است. البته باید ظرفیت و آمادگی آن وجود داشته باشد و ارزیابی پزشک این باشد که ضرر این کار بیشتر از منفعت آن نیست.

لنز طبی

به طور کلی سه دسته لنز طبی داریم:

الف- لنز طبی نرم که معمولاً برای نزدیک بینی و دوربینی استفاده می‌شود.

ب- لنز طبی سخت که معمولاً برای آستیگمات‌های بالا و قوز قرنیه (کراتوکونوس) به کار می‌روند.

ج- لنز طبی توریک که شامل نرم توریک و سخت توریک می‌باشد، که این لنزها نیز برای بیمارانی که آستیگمات هستند، استفاده می‌شود.

آیا لنز طبی ضرر دارد؟

اگر تمام نکته‌های لازم رعایت شود، استفاده از لنز طبی هیچ اشکالی ندارد و فرد می‌تواند از محاسن لنز طبی نسبت به عینک لذت ببرد و کیفیت زندگی‌اش را ارتقا دهد، اما به نکته مهمی هم اشاره می‌کند: استفاده از لنز گاهی باعث بروز مشکلاتی هم می‌شود، مثلا ممکن‌است فرد به محلول‌ها آلرژی نشان دهد و دچار خشکی چشم شود. البته وقتی زیر نظر چشم‌پزشک باشد، علائم خفیف درمان می‌شود و می‌تواند همچنان استفاده از لنز طبی را ادامه دهد، ولی اگر مشکل شدید باشد، ممکن است پزشک تشخیص دهد استفاده از لنز دیگر به صلاح نیست و بیمار باید دوباره عینک بزند.

در صورت استفاده از لنزهای تماسی باید بدانید، مشکل عمده ی مردم، ندانستن راه درست نگهداری و استفاده از لنز است که در نهایت منجر به تحریکات چشم می‌شود. مهم‌ترین عیب این است که چشم عفونت پیدا می‌کند یا ممکن است در قرنیه ی چشم خراشی ایجاد شود. به دنبال خراش دادن چشم ممکن است، میکروب وارد چشم شود و با وجود میکروب در چشم، قرنیه دچار مشکل شود، تا جایی که منجر به پیوند قرنیه نیز شود ،حتی ممکن است عفونت باعث کم شدن دید چشم نیز شود. گاهی مشاهده شده که عفونت، منجر به تخلیه کردن کامل چشم هم شده است.

کسی که قصد استفاده از لنز دارد یا مجبور است از آن استفاده کند، لنز را از فرد معتبری بگیرد که هنگام تجویز آن، آموزش کافی به او بدهد. حتی مراکزی که حجم زیادی مراجعه‌کننده دارند، بروشورهای آموزشی تهیه کرده‌اند تا مطمئن شوند بیمار به کار بردن لنز را یاد گرفته است. نحوه صحیح بکار بردن لنز، رعایت بهداشت‌ آن با محلول‌های مناسب و… باید مورد به مورد آموزش داده شود و بیماری که از لنز استفاده می‌کند، باید مدام پیگیری و معاینه شود.

بایدها و نبایدها لنز های رنگی

بهترین مارک لنز چشم

در رابطه با لنزهای تماسی بر اساس پرسش و پاسخی که در سایت بیمارستان چشم پزشکی نور انجام گرفته است می توان گفت، بهترین لنزها، لنزهای سیلیکون هیدروژن می باشد که عبور اکسیژن بالائی دارند (بالای 110).

بهترین کارخانه ها cooprvision، cibavision،Bausch & Lamb ، Johnson & Johnson می باشد. کارخانه Coopervision نام لنز آن biofinty می باشد با DK=128، و کارخانه Cibavision نام لنر آن airoptix می باشد با DK=110.

استفاده طولانی مدت از لنز خطرناک است

استفاده طولانی مدت از لنز منجر به تحریک چشم و نازکی قرنیه می‌شود. هوای آلوده و گرما از علل اصلی بروز حساسیتهای چشمی هنگام استفاده از لنز است، بنابراین هنگام بروز حساسیت استفاده مجدد از لنز برای این افراد توصیه نمی شود. مهم ترین علت منع استفاده از لنزها فاصله کم آنها با قرنیه است. فاصله کم لنز با قرنیه عامل اصلی ایجاد کاهش بینایی، کدورت چشم و خراش قرنیه است. همچنین در مواردی ممکن است به نابینایی و پیوند قرنیه منجر شود.

نبض ما– گردآوری

منابع:

ایسنا، تبیان، باشگاه خبرنگاران،

3.7/5 - (16 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 نظر
  1. Mahnaz می‌نویسد

    سلام آیا لنز تو طولانی مدت پیری چشم میاره؟ یک سوال دیگه من بیشتراز۷ سال هست لنز استفاده میکنم میتونم عمل کنم یا دیگخ نمیشه؟

    1. :vvvvvvv می‌نویسد

      سلام
      شما هفت سال مداوم استفاده کردی و راضی بودی؟؟؟

  2. نیکی می‌نویسد

    در مورد مضرات لنز چیزیهای جدیدی متوجه شدم و به نظرم خیلی مطلب های خوب و به روزی بود

  3. لیلا می‌نویسد

    سلام .. من هفته آینده عمل بینی دارم و میخام لنز طبی رنگی بخرم و استفاده کنم ولی چشم پزشک گفت رنگی منع استفاده داره و باید لنز بی رنگ بگیرم … آیا درسته؟؟؟

    1. ناشناس می‌نویسد

      بینی چ ربطی به لنز چشم داره چرت پرت نگید تروخدا

  4. ناشناس می‌نویسد

    سلام من ۲۷سال دارم بیش ازده ساله ازعینک استفاده میکنم ایامیتونم ازلنزاستفاده کنم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید