۵ غذای شفابخش برای زمان مریضی

سقراط می‌گوید:«باشد که خوراک دوای‌تان باشد و دوای‌تان خوراکتان»! همین جمله نشان می‌دهد مواد غذایی چه اهمیتی دارد و داشتن تغذیه سالم مانند دارویی شفابخش حتی الامکان، شما را از خوردن داروهای تلخ دورمی‌کند. بهتر است توصیه سقراط را گوش کرده و به دنبال انواع غذای شفابخش باشید.

نبض ما– کاملاً عادی است که در طول روز دچار سردرد شوید، گلودرد بگیرید، حالت تهوع داشته باشید، سینوس‌هایتان به مشکل بربخورد و غیره. در این مواقع خیلی از افراد وقت را تلف نکرده و به سراغ دارو می‌روند. اما بهتر است توصیه سقراط را گوش کرده و به دنبال انواع غذای شفابخش باشید.

۵ غذای شفابخش

در این مطلب خواهیم گفت با دچار شدن به هر کدام از این ناخوشی‌ها چه بخورید تا حالتان هر چه سریع‌تر بهتر شود. در ادامه با این ۵ غذای شفابخش آشنا شوید.

زمانی که سردرد دارید

سوپ عدس مراکشی حاوی ادویه‌هایی مانند زردچوبه و دارچین بوده و برای تسکین سردرد مفید است.

چون این غذا فاقد ترکیباتی مانند محصولات لبنی، سوسیس کالباس، برخی آجیل‌ها یا شکلات است که باعث ایجاد سردرد می‌شوند. علاوه بر این نیازی به جویدن ندارد.

چون در مواقع سردرد حتی عمل جویدن نیز سخت و عذاب آور می‌شود. این غذای شفابخش سرشار از پروتئین است.

سردرد میگرنی

ادویه های آن ضدالتهاب هستند و منیزیم آن به تسکین رگ‌های خونی و در نتیجه بهبود سردردتان کمک می‌کند. کافی است طرز تهیه این سوپ ساده را یاد بگیرید و در چنین مواقعی استفاده کنید.

زمانی که در سینوس‌هایتان احساس فشار می‌کنید

نتایج پژوهشی که در مرکز بهداشت دانشگاه سینسیناتی انجام شده است نشان می‌دهد هر غذای پرادویه و تندی به تسکین التهاب سینوس‌ها کمک می‌کند. بنابراین می‌توانید به سراغ سوپ‌ها یا غذاهای حاوی فلفل و تند بروید و سینوس‌هایتان را تسکین دهید.

زمانی که گلودرد دارید

سوپ مرغ (با سبزیجات و آب مرغ) یا آش با سیر، سبزیجات معطر و انواع سبزیجات دیگر به تسکین گلودرد کمک می‌کند. در این مواقع چای سبز با عسل میل کنید.

در واقع شما نیاز به مصرف مایعات فراوان دارید که سوپ، آش و همچنین چای سبز جزو بهترین‌ها هستند که به بهبود احتقان کمک می‌کنند.

سیر با التهاب مقابله کرده و سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می‌کند. سبزیجات نیز حاوی ترکیبات مغذی هستند که به درمان گلودرد کمک می‌کنند. یادتان باشد که عسل شهرت زیادی در تسکین گلودرد دارد.

گلودرد استرپتوکوکی

زمانی که حالت تهوع دارید

موز، کته، کمپوت سیب یا یک فنجان دمنوش زنجبیل پیشنهادهای خوبی برای مقابله با حالت تهوع هستند. این مواد غذایی به تسکین دستگاه گوارش کمک می‌کنند. توصیه می‌کنیم یک تکه زنجبیل تازه را در آب داغ جوشانده و چای آن را میل کنید.

حالت تهوع

نتایج بررسی‌هایی که در دانشگاه روچستر انجام شده نشان می‌دهد میزان اندکی زنجبیل حتی به اندازه یک چهارم قاشق چای‌خوری باعث تسکین حالت تهوع ۴۰ درصد بیمارانی می‌شود که بر اثر شیمی درمانی دچار تهوع می‌‌شوند.

زمانی که احساس خستگی می‌کنید

یک غذای شفابخش برای تمام انواع خستگی‌ها وجود ندارد. با این حال مصرف یک سالاد سبز حاوی انواع سبزیجات به همراه یک تکه ماهی آزاد کباب شده بهترین توصیه برای برطرف کردن خستگی‌های گاه و بی‌گاه است. چون این سالاد سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی و همچنین امگا ۳‌ها است که همگی انرژی‌تان را بالا می‌برند.

منبع: تبیان

3/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید