نوه های زنان سیگاری در معرض ابتلا به یک بیمار روانی

طبق نتایج یک مطالعه جدید، سیگار کشیدن در دوره بارداری حتی بر نوه آن زنان هم تاثیر گذاشته و ریسک اوتیسم را افزایش می دهد.

نبض ما– «جین گلدینگ» سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بریستول بریتانیا، در این باره می گوید: «هم اکنون ما می دانیم دورنگه داشتن نوزاد از دود سیگار یکی از بهترین هدایایی است که یک زن می تواند از ابتدای زندگی کودکش به آن دهد.»

وی در ادامه می افزاید: « در حال حاضر هم دریافته‌ایم که عدم استعمال سیگار در دوران بارداری و حاملگی می‌تواند چنین شروعی را در زندگی به نوادگان آینده هدیه کند.»

به گفته محققان، سیگار کشیدن مادر در دوره بارداری می تواند بر تخمک های در حال رشد جنین دختر داخل رحم نیز تاثیر گذارد. در مقابل، این احتمال افزایش می یابد که کودک دخترش (نوه) نیز در معرض ریسک بالای اوتیسم قرار گیرد.

سیگار

در مطالعه جدید محققان داده های بیش از ۱۴۵۰۰ کودک متولد شده در دهه ۱۹۹۰ در بریتانیا را بررسی کردند. مطالعه نشان داد افرادی که مادربزرگ مادری شان در طول بارداری خود سیگار کشیده بود ۵۳ درصد در معرض ریسک بالای ابتلا به اوتیسم بود.

همچنین مطالعات نشان داد دخترانی که مادربزرگ مادری شان در طول بارداری سیگاری بوده است ۶۷ درصد بیشتر دارای خصایص شبه اوتیسم نظیر مهارت های ضعیف ارتباط اجتماعی و رفتارهای تکراری هستند.

به گفته محققان، با توجه به مکانیسم‌ها، دو احتمال قوی وجود دارد. یکی آسیب به DNA  است که به نوادگان منتقل می‌شود و دیگری، برخی از واکنش‌های انطباقی به مصرف سیگار است که نوادگان را در برابر اختلال اوتیسم آسیب‌پذیر می‌کند. با این حال، محققان تاکید دارند استعمال سیگار توسط مادربزرگ‌ها با الگوهای رشدی مختلف در نوادگان دختر و نوادگان پسر در ارتباط است.

محققان تاکید می کنند زنانی که در دوران بارداری سیگار می کشند، نوه های دختری خود را در معرض افزایش خطر ابتلا به اختلال اوتیسم قرار می دهند.

منبع: مهر

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید