ختنه کردن ، یک جراحی ضروری و دقیق!

ختنه کردنیکی از دغدغه‌هایی است که در نخستین هفته‌های تولد نوزاد پسر، خانواده‌ را به خود درگیر می‌کند  و سوال های زیادی را برای پدران و مادران به همراه دارد.

نبض ما– ختنه کردن ،خوشبختانه در کشور اسلامی ما  برای تمامی پسران انجام می‌شود با این وجود بسیاری از خانواده‌ها درست در بزنگاهی که باید نوزادشان را برای ختنه آماده کنند با چرایی‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوند ، چه زمانی برای ختنه پسرم اقدام کنم؟ کدام پزشک تبحر بیشتری دارد؟ چقدر احتمال بروز خطا در ختنه توسط پزشک وجود دارد؟ مبادا پسرم آسیب ببیند؟

این پرسش‌ها در کنار ترسی که در برخی از خانواده‌ها به دلیل ناآگاهی از ضرورت ختنه‌ کردن وجود دارد، موجب می‌شود ختنه در زمانی که باید و شاید اتفاق نیفتد و والدین در سنین بالاتر برای ختنه فرزندشان اقدام کنند. این در حالی است که تاخیر در ختنه فرزندان پسر یا ختنه نکردن آنها می‌تواند عوارض و اختلال‌هایی را برای‌شان به دنبال داشته باشد.

ختنه کردن پسران در کشورهای مسلمان بطور گسترده ای انجام می گیرد ، در کشورهای اروپائی نسبتا کم می‌باشد ولی ختنه در ایالات متحده و کانادا بر خلاف اروپا تا حدی با استقبال رو برو شده است.پیروان حضرت موسی در روز هشتم تولد و مسلمانان تا قبل از بلوغ ، کودکانشان را ختنه می‌کنند.

ختنه چیست؟

ختنه عملی است که در آن پوست اضافه سر آلت تناسلی برداشته می‌شود و با وجود آنکه در کشور ما اعتقادات و توصیه‌های مذهبی عامل اصلی انجام آن بوده، شده اما امروزه از ختنه به‌عنوان یک جراحی علمی یاد می‌شود و حتی در بسیاری از کشورها با وجود آنکه از نظر مذهبی نیازی به این کار نیست اما آن را انجام می‌دهند و مثلا در آمریکا ۸۰ درصد نوزادان پسر ختنه می‌شوندو در ایران نیز حدود ۹۵ درصد از پسران ختنه می‌شوند.

ختنه کردن به روش حلقه

روش برتر و توصیه شده برای ختنه در دوره نوزادی و تا سن ۶ ماهگی روش Plastibell (حلقه پلاستیکی) می باشد. در روش ختنه پسر با حلقه (رینگ ) در مجموع عارضه خاصی دیده نمی شود و بطور فراگیر انجام می گیرد در روش حلقه که روش متداول ختنه کردن است،در صورت انجام ختنه با رینگ توسط فرد مجرب نتیجه نهایی از نظر زیبایی به مراتب بهتر است، حلقه پلاستیکی را روی نوک آلت قرار می‌دهند و با نخ گره می‌زنند و ۵ تا ۷ روز آن را به همین حال نگاه می‌دارند.

حلقه پس از یک هفته تا ۱۰ روز می‌افتد. بعد از عمل، کودک می‌تواند پوشک شود البته یک سایز بزرگتر مناسب تر است او را می توانید در آغوش بگیرید و از تحت فشار بودن محل عمل نگران نباشید.

حتی می توان کودک را بعد از ادرار کردن زیر آب گرفت، چون پانسمانی وجود ندارد. از این روش تا قبل از ۳ماهگی استفاده می شود. در صورتی که عمل ختنه در یکی دو ماه اول صورت نگیرد، پزشک بعد از سه ماهگی با روش جراحی ختنه راانجام می‌دهد که عمل مشکل تر و با عوارض خونریزی بیشتر همراه است. چنانجه سن کودک از ۱-۲ سال بیشتر گردد معمولا تحت بی هوشی عمومی عمل ختنه صورت می گیرد.

پوشک کردن بچه

ختنه به روش لیزر

ختنه کردن با لیزر یک جراحیست که پزشک پوست اضافه ختنه گاه را از آلت تناسلی با لیزر برمی دارد. اگر تکنیک ختنه با لیزر گزینه ایست برای ختنه بیمار، پزشک ممکن است آن را پیشنهاد دهد. بیماران می توانند درباره امکانات ختنه لیزری بپرسند، در صورتی که این روش را ترجیح می دهند. ختنه کردن پسران با لیزر امکانپذیر است ولی بعلت هزینه بالا و عدم مزایای ختنه با لیزر هنوز ختنه لیزری مورد استقبال قرار نگرفته است. ضمن این که معایب ختنه با لیزر و عوارض ختنه با لیزر هنوز گزارش دقیق نشده است.

عوارض روش های ختنه چیست؟

یکی از عوارضی که در مورد ختنه می‌توان به آن اشاره کرد خونریزی است که در روش جراحی بیشتر اتفاق می‌افتد. گاهی ممکن است در زمان ختنه با بی‌احتیاطی بخشی از سر آلت نیز بریده شود که این نیز در روش اول بیشتر دیده می‌شود. گاهی نیز ممکن است چسبندگی‌های بعد از عمل اتفاق بیفتد و کودک را از لحاظ ادرار دچار مشکل کند. در روش حلقه نیز ممکن است پوست به اندازه کافی برداشته نشود یا برعکس به مقدار زیاد برداشته شود یا با جابه‌جا شدن حلقه در ادرار کودک فشار ایجاد شود.

بهترین زمان ختنه کردن

در مورد زمان مناسب برای ختنه کودک اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. برخی اورولوژیست‌ها و جراحان عمومی و اطفال معتقدند که این کار باید بعد از ۲ سالگی انجام شود اما متخصصان اطفال، هفته‌های اول تولد را مناسب می‌دانند. میان برخی متخصصان اطفال نیز این دیدگاه مطرح است که بهتر است ختنه را بعد از۳۰ روز‌گی کودک انجام داد. اما آنچه اهمیت دارد این است که بهتر است ختنه تا قبل از ۱۸ ماهگی انجام شود زیرا احتمال عفونت ادرار در این زمان زیاد است و در صورتی که ختنه انجام نشود، این احتمال بالاتر هم می‌رود.

انجام ختنه در دوره نوزادی در ماه نخست تولد بهترین زمان ختنه از نظر اسلام نیز می باشد این زمان مناسب اورولوژیست‌ختنه توصیه اکادمی علمی جراحان کودکان امریکا می باشد. در ماه اول تولد پوست آلت نوزاد نازک است و غالبا زخم خیلی سریعتر بهبود می یابد بعلاوه درد و ناارامی نوزاد نیز بسیار مختصر است.

خون در مدفوع

ختنه در بزرگسالان

ختنه مردان بزرگسال تحت بی هوشی عمومی قابل انجام می باشد که غالبا در تازه مسلمان شده ها انجام می گیرد. دستورالعمل های مراقبتی برای مردی که در سن بزرگسالی این عمل را نجام داده, متفاوت است. به طور کل, شما باید توانایی برگشت به محل کار یا هرگونه فعالیت های روزانه را بلافاصله بعد از عمل داشته باشید. اما توجه کنید که از انجام فعالیت های شدید برای چهارهفته اول درمان پرهیز کنید و یا حداقل تا زمانی که دکتر جراح بهبودی را تایید نکرده فعالیت سنگین نکنید. پیاده روی بهترین ورزش در طول دوران بهبودی شما است.

مراقبت های پس از ختنه کردن

آلت تناسلی کودک بعد از ختنه کردن قرمز و متورم می‌شود و تا ۲۴ ساعت هم ممکن است خونریزی داشته باشد به همین دلیل باید پوشک نوزاد را به محض کثیف شدن تعویض کنید، ناحیه مورد نظر را هر روز با آب شست‌وشو دهید و از یک پماد آنتی‌بیوتیک به مدت ۳ تا ۴ روز استفاده کنید. باید محل ختنه با گاز تمیز پوشیده شود، اما این گاز نباید به محل ختنه بچسبد چون می‌تواند تنگی و عوارض دیگری ایجاد کند. حواس‌تان باشد که تا بهبود کامل نوزاد او را حمام نبرده و از صابون، پودر یا لوسیون برایش استفاده نکنید. اگر خونریزی یا ترشحات از آلت تناسلی ادامه پیدا کرد، سر آلت تناسلی آبی یا سیاه شد و جریان ادرار کاهش پیدا کرد حتما باید با پزشک خود تماس بگیرید.

ختنه یک جراحی ساده نیست! هشیار باشید

یادتان باشد اگر ختنه به صورت درست انجام نشود عوارض زیادی به همراه دارد؛ مثلا اگر پوست ختنه‌گاه به صورت صحیح برداشته نشود خطر عفونت ادراری همچنان پابرجاست. همچنین پوست ناقص بریده شده به کلاهک آلت تناسلی و تنه آلت تناسلی چسبیده و زیر آن ترشحات جمع و سبب عفونت می‌شود.

از طرفی چسبندگی ناشی از ختنه نامناسب سبب مخفی شدن و کشیده شدن آلت تناسلی کودک داخل شکم می‌شود که آزادکردن این چسبندگی نیازمند عمل جراحی است. گاهی نیز به علت ختنه توسط افراد فاقد واجد شرایط، چسبندگی متعدد بین تنه آلت تناسلی و کلاهک آلت تناسلی ایجاد می‌شود که باید با عمل جراحی مشکل را حل کرد. کوتاهی و بد شکل شدن آلت تناسلی نیز از دیگر عوارض ختنه‌ کردن غیراصولی است.

باید بدانید ختنه باید در شرایط بی دردی کامل، توسط متخصصان خبره و با روش استاندارد انجام شود. البته بسیاری از عوارض ختنه کردن با جراحی قابل اصلاح است، اما گاهی نیز نمی‌توان مشکل بد ختنه شدن را اصلاح کرد.

پس در حالی که ختنه یک عمل جراحی بسیار حساس است و باید توسط افراد واجد شرایط انجام شود. ختنه کردن باید حتما با بی‌دردی کامل انجام شود و امروزه با پیشرفت روش‌های بیهوشی می‌توان در کمال آرامش کودک را ختنه کرد.

والدین نباید در ختنه کردن کودکان خود کوتاهی کنند، بلکه باید به ختنه به عنوان یک عمل جراحی نگاه کنند و لازمه یک ختنه خوب و استاندارد، هزینه کردن است.

آیا می خواهید از وظایف یک دکتر اورولوژ آگاه شوید ؟ شاید جالب باشد بدانید که …

دکتر ارولوژیست کیست؟

نبض ما– گردآوری

 

4.9/5 - (14 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. پریسا می‌نویسد

    با سلام من نزدیک ی ماه ک پسرمو ختنه کر م اما الت ب سمت تو کشیده میشه من خودم بیرون میارم ی ذره ام کبود احساس ب ی بهش پیدا کردم میشه راهنماییم کنید😭

از پزشکان نبض‌ما بپرسید