مکان های تفریحی مناسب برای کودکان

مکان های تفریحی برای کودکان چیست؟ کودکانمان را برای تفریح به کجا می توانیم ببریم؟ مکان های تفریحی کودکان در دنیا به چه شکل هایی است؟ در این مقاله همراه ما باشید.

نبض ما– کودکان را برای تفریح می توان به بیرون از منزل برد. مکان های تفریحی زیادی هستند که می توان از آن ها استفاده کرد. در ادامه به معرفی تعدادی از آن ها در شهرهای تهران و مشهد می پردازیم و سپس نگاهی به مکان های تفریحی ویژه کودکان در خارج از کشور نیز می اندازیم.

مکان های تفریحی دیدنی مناسب کودکان در تهران

موزه عروسک

موزه عروسک‌های ملل علاوه بر اینکه فرصتی را برای آشنایی بازدیدکنندگان به ویژه کودکان و نوجوانان ایرانی با فرهنگ‌های متنوع موجود در کشورشان فراهم می‌‌سازد، می‌تواند سبب آشنایی بیشتر آنها با فرهنگ سایر ملل جهان نیز باشد که این شناخت، پایه‌های صلح و دوستی بین کودکان ایران و جهان را بیش از پیش استوار می‌سازد. در این موزه ۵۴۰ عروسک فرهنگی از ۵۳ کشور جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین این موزه دارای بخش‌های: عروسک‌های نمایشی‌، عروسک‌های سایه و عروسک‌های قومی ایران است.

موزه عروسک

تالار هنر، تئاتر کودک

تالار هنر به عنوان اصلی ترین سالن تئاتر ویژه کودک و نوجوان به شــکل اختصاصی هر روز را با اجراهای ویژه در خدمت شهروندان تهران و علاقه مندان تئاتر می باشد.

سرزمین عجایب

مجتمع تجاری تیراژه در غرب تهران یکی از مکان های تفریحی است که توانسته به خوبی بین مردم محبوب شود و آن هم به دلیل امکانات تک و به روزی هست که دارد . به خصوص بازی ها و دستگاه های پیشرفته ای که در کمترجایی می شود نمونه ای از آن را پیدا کرد. البته بازی و تفریح در این مجموعه مخصوص بچه های کوچک نیست و جوانان و کلا همه اعضای خانواده وسیله ای برای سرگرم شدن پیدا می کنند.

سرزمین عجایب

باغ پرندگان

باغ پرندگان یکی از مکان های تفریحی در شمال‌شرق تهران در دل جنگل لویزان واقع شده است. باغ پرندگان تهران در ۲ فاز طراحی شده است. فاز اول که هم اکنون به بهره‌برداری رسیده است به نام «دشتچر» نام گذاری شده است و شامل پرنده‌هایی است که در قفس نگهداری می‌شوند و یا توان پرواز ندارند. فاز دوم که مساحتی کمتر از فاز اول دارد در محدوده شمالی در حال احداث است و «آبچر» نام دارد. این فاز شامل پرندگانی است که قابلیت پرواز دارند و احتمالاً مشابه آنچه در باغ پرندگان اصفهان وجود دارد توسط تور از خروج پرندگان از آن جلوگیری خواهد شد.

باغ پرندگان تهران

شهربازی و باغ وحش پارک ارم

پارک ارم‌ بزرگترین پارک ایران است. این شهربازی برای تفریح کودکان و بزرگسالان دو بخش جداگانه دارد . قایقرانی در دریاچه پارک ارم حال و هوای آدم رو عوض می کند. غرفه‌های مواد غذایی‌، کافی‌شاپ‌، رستوران سنتی و رستوران جزیره هم در خدمت بازدید کننده ها هستند. همچنین می توانید از باغ وحش زیبای آن هم دیدن کنید. بعلاوه محل مناسبی هم برای پارک خودروها تدارک دیده شده است.

شهربازی پارک ارم

دلفیناریوم برج میلاد

دلفیناریوم برج میلاد یکی از  مکان های تفریحی تهران ، نخستین دلفیناریوم غیر ساحلی در خاورمیانه و مرتفع ترین دلفیناریوم جهان دارای با تجربه ترین مربیان خاورمیانه در حد استاندارد های بین المللی است. در حال حاضر در این پارک، چهار شیر دریایی زندگی می کند که از کشورهای اسپانیا، هلند و آمریکای جنوبی آورده شده و توسط بهترین مربیان خاورمیانه آموزش دیدند. این شیرهای دریایی با انجام حرکات آکروباتیک گردشگران رو تشویق به بازدید از آن می کنند. آموزش های لازم به شیرهای دریایی برای گرفتن عکس یادگاری، کشیدن نقاشی ونواختن ساز دهنی داده شده. پارک دلفین های برج میلاد تهران از طریق تکنولوژی شبیه سازی شده آب اقیانوس قابلیت نگهداری انواع پستانداران دریایی رو در پایتخت ایران فراهم کرده است.

دلفیناریوم برج میلاد

پارک ژوراسیک تهران

برای نخستین بار در ایران، پارک ژوراسیک تهران (پارک دایناسورهای متحرک) محیطی مفرح و هیجان انگیز برای خانواده ها بویژه تفریح کودکان و نوجوانان فراهم آورده که بازدید از آن را به همه خانواده ها توصیه می کنیم.

پارک ژوراسیک تهران

شهربازی بیلینو

شهربازی بیلینو، تجربه بازی با دستگاه های واقعی ساختمانی و راه سازی. بیل مکانیکی، جرثقیل، ماشین خاک برداری و… را دارد که برای اولین بار در ایران اجرا شده است.

شهربازی بیلینو

خانه های اسباب بازی

خانه های اسباب بازی یکی از ابتکارات شهرداری تهران است که چند سالی از ظهور آنها می گذرد. عملکرد این خانه ها مانند مهد کودک است با این تفاوت که شما می توانید از شنبه تا چهارشنبه هر هفته با هزینه ای اندک کودک خود را به این خانه ها ببرید و هزینه آن را به صورت ساعتی بپردازید.

بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی از آنجا که در فضایی محدود و با حداقل تحرک انجام می‌پذیرند، با زندگی آپارتمان‌نشینی سازگارترند و بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. با این حال، رواج این دسته از وسایل و فعالیت‌ها، اثرات سوء بر سلامت جسمانی و روانی کودکان در پی دارد.

خانه اسباب بازی

خانه‌های اسباب بازی با هدف رفع نیاز کودکان به وسایل بازی مناسب، کمک به پرورش ابعاد مختلف رشد کودک از لحاظ عاطفی، حسی و حرکتی و شناختی و ارتقای فرهنگ بازی در خانواده‌ها تأسیس شده‌اند. کودکان عضو می‌توانند حداکثر دو ساعت در روز و جمعاً بیست و چهار ساعت در ماه از امکانات این مراکز استفاده کنند. جهت رفاه والدین در طول ماه، کودک می‌تواند سه بار بیش از دو ساعت از امکانات خانه اسباب بازی استفاده نماید. افراد غیر عضو هم با پرداخت هزینه‌ای برای نگهداری ساعتی از فرزندشان، می‌توانند به‌طور موقت کودک خود را به مرکز بسپارند.

این خانه ها در مناطق مختلف تهران هستند و می توانید با تماس با آن ها سایر اطلاعات از آن مجموعه ها را نیز اخذ نمایید.

مکان های تفریحی کودکان در مشهد

این سوالی است که احتمالا در ذهن همه آنهایی که مشهد را برای تعطیلات تابستانی خود انتخاب کرده‌اند، وجود دارد.مکان های تفریحی مشهد برای کودکان کدام است ؟

الماس شرق

مجتمع الماس شرق به عنوان یک مرکز بزرگ تجاری، تعداد زیادی از خانواده‌ها را به آنجا می‌کشد. در این مجموعه امکانات تفریحی متعددی برای بچه‌ها وجود دارد. یکی از این امکانات، شهربازی سرزمین عجایب، واقع در طبقه سوم و چهارم این مجتمع است. بیش از ۱۰۰ بازی کامپیوتری و جایزه‌ای به همراه بازی‌هایی مانند قطار، ماشین برقی و فوتبال دستی که در این مجموعه در ۲ طبقه جمع‌آوری شده است که می‌تواند ساعات نشاط‌آور و فراموش نشدنی را برای بچه‌ها فراهم کند.

الماس شرق

باشگاه کودک و آینده

اینجا اولین باشگاه بازی تفریح کودکان در ایران است که به مهارت‌های اجتماعی از قبیل کنترل خشم، اعتماد به نفس و همکاری از طریق بازی می‌پردازد. گل بازی، آب بازی، بازی‌های جسمی و حرکتی مثل وسطی و اوریکامی موجب می‌شود کودک لذت بازی در کوچه و خیابان را در محیطی امن و به صورت کنترل شده تجربه کند.

حضور والدین در این مرکز به منظور بازی با بچه‌های خود جزء برنامه‌های روزمره باشگاه است که موجب می‌شود بچه‌ها و والدین تحت نظر کار‌شناسان روان‌شناسی و علوم تربیتی لذت بازی کردن را تجربه کنند. تمام این موارد می‌تواند موجب ایجاد شادی و تعادل روحی، شکوفایی خلاقیت و کمک به یادگیری بهتر بچه‌ها و کسب تجربه از طریق بازی با گروه همسالان شود.

شهربازی ها

مشهد ۳ شهر بازی بزرگ دارد: کوهستان پارک شادی در انتهای وکیل آباد، شهربازی خورشید در انتهای بلوار خیام و شهر بازی پارک ملت. در حالی که در ۸-۷ سال اخیر کوهستان پارک شادی اوج لذت و هیجان را در مشهد برای بچه‌ها و حتی بزرگسالان ایجاد می‌کرد و بازی‌هایی مانند رنجر و گردباد که روی یک دره می‌چرخد، به عنوان نفس‌گیر‌ترین کارهای ممکن مطرح بودند، اما با بازسازی شهربازی پارک ملت و کهنه‌تر شدن وسایل بازی کوهستان پارک حالا این شهر بازی پارک ملت است که می‌تواند به عنوان شهر بازی اول مشهد مطرح شود.

شهربازی

پارک ساحلی آفتاب

این مجموعه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های آبی طبقاتی دنیا دارای امکانات ویژه‌ای مانند سونای ماسه، حمام آفتاب و حمام اسپوتاست که با وجود یک مجموعه آبی برای تفریح کودکان به همراه اتاق خواب و بازی و مربیان مربوطه برای نگهداری بچه‌ها بهترین محل برای چند ساعت شنا و بازی برای مادر‌ان و بچه‌های‌شان باشد. وجود چند سرسره بازی کودکان به همراه استخر موج برای بچه‌ها می‌تواند با ایجاد محیطی نشاط‌آور برای آنها، محل استراحت، ورزش و تمدد اعصاب والدین بچه‌ها هم باشد.

پارک ساحلی آفتاب

باغ وحش وکیل آباد

یکی از مکان های تفریحی مشهد برای کودکان باغ وحش وکیل آباد است که اکنون تغییر زیادی کرده است. سالن تاکسیدرمی که نمایشگاهی از حیوانات خشک شده به همراه نمایش مراحل مختلف تاکسیدرمی، سالن مار و تمساح با انواع گونه‌های مختلف این موجودات به همراه انواع مختلف حیوانات از درنا گرفته تا خرس این باغ وحش را برای بچه‌های علاقه‌مند به حیوانات بسیار جذاب می‌کند، اما شاید جالب‌ترین حیوان این مجموعه موجودی به نام تایگون است که از پدر ببر و مادر شیر درست شده و شبیه شیر با ردهای ببر مانند است. به هر حال این باغ وحش با مجموعه قابل توجهی از انواع مختلف حیواناتی که شاید بچه‌ها عکس آنها را تنها در کتاب‌ها دیده باشند، می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده باشد.

باغ وحش وکیل آباد

مکان های تفریحی کودکان در دبی

بد نیست با مکان های تفریحی کودکان در دنیا نیز آشنا شوید. برای نمونه مکان های تفریحی شهر دبی در ادامه آمده است.

پارک آبی آتلانتیس

پارک آبی آتلانتیس یکی از مکان های تفریحی که در کنار هتل معروف و بین‌المللی آتلانتیس در زمینی به مساحت ۱۶۹۹۷۴ متر مربع ساخته شده است، می‌تواند تمام روز بچه‌ها را هیجان و شادی پر کند. این پارک جدیدتر و بزرگ‌تر از پارک آبی وایلدوادی است و امکانات این پارک عبارتند از: سرسره‌های آبی بلند، فواره‌های باشکوه، تونل شیشه‌ای کوسه‌ها و آکواریوم‌های پر از ماهی‌های متنوع زینتی، حوضچه‌های مواج شنا، تیوب‌سواری و زمین‌های بازی، شنا و بازی با دلفین‌ها، استخرهای مخصوص کودکان، مسیرهای آبی سیلابی و شیب‌دار و ساحل اختصاصی دریا.

پارک آبی آتلانتیس

پیست اسکی دبی

پیست اسکی دبی یکی از مکان های تفریحی است که بزرگ‌ترین و عجیب‌ترین پیست اسکی دنیاست. عجیب بودنش به این دلیل است که وقتی دمای هوای بیرون به ۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد، می‌توانید وارد محیط برفی شوید و اسکی و برف‌بازی کنید. این پیست نسبت به پیست‌های روباز کشورمان که بیشتر حرفه‌ای و مخصوص ورزشکاران اسکی هستند، برای کودکان در دبی مناسب‌تر است.

پیست اسکی دبی

تونل آبی

تونل آکواریوم و باغ وحش زیر آب دبی مال دارای بیش از ۳۳،۰۰۰ ماهی، کوسه و گونه‌ی آبزی است. تونلی در این آکواریوم وجود دارد که با قدم زدن در آن می‌توانید ماهی‌های رنگارنگ، کوسه‌ها و انواع آبزیان را تماشا کنید. این آکواریوم که در دبی‌مال قرار دارد از داخل مرکز خرید هم قابل تماشاست اما اگر بخواهید درست‌وحسابی از آن بازدید کنید باید ورودیه بپردازید و داخل شوید.

باغ وحش زیر دریا بسیار تماشایی است، به‌خصوص برای کودکان در دبی. تماشای خرچنگ‌های بسیار بزرگ، ستاره‌ی دریایی زنده، عروس دریایی زنده و پنگوئن‌ها که داخل محفظه‌ی شیشه‌ای شنا و زندگی می‌کنند برای تفریح کودکان بسیار جذاب است.

تونل آبی

کیدزینیا

یکی از مکان های تفریحی دبی کیدزینیا است که یک شهر کودک بسیار بزرگ و مجهز است که در بیش از ۶۰ کشور دنیا شعبه دارد. کیدزینیا برای بچه‌ها و خانواده‌هایشان یک محیط سرگرم‌کننده و آموزشیِ منحصربه‌فرد را فراهم می‌کند. به بچه‌های سنین ۴ تا ۱۲ سال اجازه می‌دهد تا مثل دنیای واقعی شغل داشته باشند و مهارت کسب کنند و حتی در ازای کار کردن خود پول دریافت کنند. بچه‌ها می‌توانند با توجه به توانایی‌ها و علاقمندی‌های خود نزدیک به ۱۰۰ شغل از مامور پلیس گرفته تا دندان‌پزشک و رستوران‌دار و تاجر را در بیش از ۶۰ شعبه انتخاب کنند. کیدزینیا با یک بیمارستان، آتش‌نشانی، آرایشگاه،‌ بانک، مرکز رادیو، سوپرمارکت، مرکز تلویزیون، پیتزافروشی و تئاتر و خیلی مکان‌های دیگر یک شهر کامل است.

کیدزینیا دبی

مرکز تفریحی Advanture Land

این مرکز تفریحی هم فقط برای کودکان نیست و پدرومادرها و تمام اعضای خانواده می‌توانند در آن سرگرم شوند. بازی Quantum Leap در این پارک یکی از مهیج‌ترین سرگرمی‌های آن است. به غیر از آن سرگرمی‌های آرام‌تر هم برای کودکان مهیاست. در کل این مرکز ۱۰۰ بازی و شبیه‌ساز ویدئویی، کافی‌نت، دیوار صخره‌نوردی، بیلیارد، بولینگ و… دارد.

مرکز تفریحی Advanture Land

شهر کودکان

شهر کودکان یکی از مکان های تفریحی در دبی ،یک پروژه‌ی آموزشی است که ناحیه‌ی آموزشی و امکانات تفریحی را با تجربیات عملی مرتبط با تئوری ارائه‌شده در مدارس به کودکان عرضه می‌کند. یک افلاک‌نما با توجه به سیستم خورشیدی و اکتشاف فضا، یک مرکز طبیعی برای اطلاعات در مورد محیط زمین و دریا و یک Discovery Space وجود دارد که معجزات و اسرار بدن انسان را نشان می‌دهد. Children’s City ویژه‌ی کودکان ۵ تا ۱۲ سال است. با این حال برای کوکان نوپا و نوجوانان نیز خالی از لطف نیست.

نبض ما– گردآوری

منابع

علی بابا، آناهیدنیوز، برترین ها، عیارآنلاین، ویکیپدیا، تبیان

 

4.4/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید