عوارض حساسیت به مواد کاشت ناخن

خانم‌ها به دلایل مختلفی کاشت ناخن انجام می‌دهند؛ برخی صرفا برای زیبایی و برخی دیگر به دلیل مشکلات ناخن‌های‌شان و برای پوشاندن ناخن‌هایی که به گفته خودشان رنگ و روی زیبایی ندارد انواع کاشت ناخن را تجربه می‌کنند.

نبض ما– کاشت ناخن یک نوع آرایش و تزیین ناخن می‌باشد که در آن به چند طریق نوعی از مواد، به شکل ناخن مصنوعی روی ناخن طبیعی فرد با ماندگاری طولانی چسبانده می‌شود. برای این کار سطح ناخن‌ها را به وسیله سوهان برقی می‌تراشند تا جایی که لایه خیلی نازکی از ناخن باقی بماند.

 

ناخن

این کار برای این است که زیر مواد مورد استفاده در کاشت ناخن که قرار است جای ناخن اصلی فرد را بگیرد برجسته نباشد تا طبیعی‌تر به نظر برسد و هر چه ناخن کاشته شده برجستگی کمتری داشته و به ناخن طبیعی شباهت بیشتری داشته باشد در اصطلاح خوب کاشته شده است. البته یک کاشت خوب علاوه بر، داشتن ظرافت و زیبایی باید دوام و استحکام بالایی نیز داشته باشد.

عوارض کاشت ناخن

دکتر کامران بلیغی، متخصص پوست و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: استفاده از ناخن‌های مصنوعی و کاشت ناخن، عوارضی همچون عفونت های معمولی و قارچی، درماتیت (اگزمای تماسی) تغییر شکل صفحه ناخن، شکنندگی و حتی از بین رفتن صفحه اصلی ناخن را به دنبال خواهد داشت.

همچنین، کاشت ناخن‌های مصنوعی باعث تغییر رنگ ناخن، التهاب دور ناخن، خط خط شدن و خرد شدن ناخن و کنده شدن لبه آزاد ناخن از بستر (اُنیکولیز) می‌شود.

دکتر نیل فروش زاده، متخصص پوست و مو نیز معتقد است: «استفاده طولانی مدت از کاشت ناخن  یک بار مصرف گرفته تا ناخن‌های کاشته شده برای استفاده طولانی مدت می‌تواند باعث واکنش‌های دردناک و شدید شامل عفونت پوست اطراف ناخن‌ها و شل شدن ناخن‌ها شود. خانم‌هایی که از کاشت ناخن و ناخن‌های مصنوعی برای زمان طولانی استفاده می‌کنند، ممکن است مشاهده کنند که ناخن‌های طبیعی آنها نازک‌تر و مات‌تر شده است و در مواردی منجر به عوض شدن جهت و محور ناخن می‌شوند. اگر اصراری برای استفاده از ناخن‌های مصنوعی وجود دارد، این ناخن‌ها باید هر ۳ ماه یک بار برداشته شوند تا اجازه داده شود ناخن‌های طبیعی استراحت کنند.»

رنگ ناخن

دکتر بلیغی معتقد است: «پوشاندن ناخن‌ها به وسیله چسب به دلیل وجود آکریلات در ترکیبات آنها از لحاظ طبی و پزشکی عوارضی نظیر پوسته‌ریزی، تغییر بافت ناخن و عفونت‌های قارچی به خصوص کاندیدا را به وجود می‌آورد و به جز در افرادی که بافت ناخن در آنها به دلیل ژنتیکی یا بیماری از بین رفته است ، توصیه نمی‌شود.»

قارچ ناخن بعد از کاشت

قارچ ناخن یک بیماری پوستی شایع است که بر روی ناخن دست و پا ایجاد می‌شود، این بیماری واگیردار و مسری اما قابل درمان است. قارچ ناخن در صورت فراهم بودن شرایط، در هر فردی ایجاد می‌شود، ولی قارچ ناخن در افرادی که ضعف ایمنی دارند شیوع بیشتری دارد. ممکن است قارچ از یک ناخن به ناخن دیگر سرایت کند و به سایر افراد خانه نیز منتقل شود.

ممکن است وسایل مانیکور ناخن موجب ابتلا به قارچ کاندیدا باشند. قارچ ناخن ممکن است منجر به شکنندگی، تغییر رنگ ناخن، تغییر شکل و جدا شدن ناخن از بستر شود، در این صورت یک کشت از ناخن دریافت و علت ابتلا به این عارضه بررسی می‌شود. همچنین لازم است بررسی‌های زمینه‌ای و درمان‌های ضد قارچ نیز انجام شود. درمان های قارچ ناخن کمی طولانی است.عفونت قارچ ناخن از طریق بروز علائم روی ناخن ها قابل تشخیص است. البته درمان قارچ انگشتان پا نسبت به دست به دلیل اینکه بیشتر در معرض گرما و رطوبت داخل کفش قرار می‌گیرند، متفاوت است.

استفاده از ناخن‌های مصنوعی شرایطی را فراهم می‌کند تا قارچ‌ها رشد کنند، درحالی که فرد متوجه نمی‌شود. بنابراین رعایت اصول بهداشتی در استفاده از ناخن‌های مصنوعی ضروری است.

ناخن آسیب دیده

درمان‌های خانگی برای رفع قارچ ناخن چیست؟

درمان های دارویی همچون استفاده از قرص و قطره در اولویت اول قرار دارند و در کنار آنها میتوان از روش های زیر بهره برد.

  1. سرکه سیب، محلول خوبی برای فرو بردن پا در آن به منظور از بین بردن قارچ ناخن‌های پا به شمار می‌رود، چون اسید موجود در سرکه سیب باعث مرگ قارچ می‌شود. تشتی را با سرکه سیب و آب به مقدار مساوی پر کنید و به مدت ۲۰ دقیقه پای خود را در آن قرار دهید و سپس خشک کنید اگر پوستتان قرمز یا ملتهب شد این کار را ادامه ندهید.
  2. چای و روغن زیتون می‌توانند به درمان قارچ ناخن کمک کنند چای دارای مواد ضدباکتری طبیعی است که به مشکل قارچ ناخن کمک می‌کنند و روغن زیتون نیز از شکستگی و افتادن ناخن عفونی شده جلوگیری می‌کند.
  3. سیر نه تنها در پیشگیری، بلکه در درمان عفونت های قارچی ساده نقش مهمی دارد.
  4. برای خلاص شدن از شر قارچ ناخن باید آن را خشک نگه دارید، زیرا این قارچ در محیط گرم و مرطوب رشد می کند. لذا موقع سروکار داشتن طولانی مدت با آب مثل شستن لباس یا شستن ظرف، باید یک دستکش پلاستیکی و یا دستکش یک بار مصرف بپوشید تا ناخن شما خیس نشود. البته باید توجه داشته باشید که هوا در دست های شما جریان داشته باشد تا عرق نکنند.
  5. لاک ناخن خود را پاک کنید. برای درمان قارچ ناخن بایستی ناخن در معرض روشنایی و نور قرار بگیرد، زیرا این قارچ در محیط تاریک رشد می کند. لذا به محض مشاهده علائم قارچ ناخن، فورا لاک ناخن خود را پاک کنید.
  6. از کرم یا پماد ضد قارچ ناخن استفاده کنید. کرم ها یا پمادهای موضعی ضدقارچ معمولا طی شش هفته عفونت ناخن را درمان می کنند. این پمادها برای عفونت های طولانی مدت همراه با درد مفیدند. از این پمادها طبق دستورالعمل آنها استفاده کنید. اگر عفونت قارچی ناخن با پماد ضدقارچ برطرف نشد، به پزشک متخصص پوست یا پزشک عمومی مراجعه کنید تا داروی خوراکی لازم را برای شما تجویز کند.
  7. قبل از مصرف دارو برای ناخن خود با استفاده از ناخن گیر آن را کوتاه کنید سپس لکه های ضخیم ناخن را سوهان ناخن بکشید.
  8. می توانید از لاک ناخن ضدقارچ که در داروخانه ها می فروشند، استفاده کنید.

حساسیت به مواد کاشت ناخن

مهم‌ ترین و شایع‌ ترین مضرات کاشت ناخن حساسیت و آلرژی به چسب نگهدارنده قالب کاشت ناخن است. هیچ تفاوتی در نوع کاشت ناخن وجود ندارد فقط ممکن است اندازه حساسیت ها به مواد در افراد متفاوت باشد که در این صورت آن موردی که کمتر حساسیت زاست ارجحیت دارد اما در اصل هیچ تفاوتی ندارد. ناخن های مصنوعی با چسب هایی چسبانده می شوند که حاوی methacrylate هستند که یک ماده حساسیت زا می باشد. چسب های بدون Methacrylate ممکن است باعث شکاف و ترک ناخن شوند.

پیشگیری کنید

با توجه به بروز مشکلات بالا در اثر کاشت ناخن، متخصصان پوست همواره افراد را از دستکاری‌های غیرضروری ناخن از جمله کاشت ناخن مصنوعی بر حذر می‌دارند، زیرا اصلاح مشکلات دور ناخن یا صفحه ناخن به دلیل رشد آهسته ناخن‌ها، به زمان نیاز دارد و مشکل است. پس همواره در این مورد نیز پیشگیری بهتر از درمان است. اگر اصراری هم برای استفاده از ناخن‌های مصنوعی وجود دارد، این ناخن‌ها باید هر سه ماه یک بار برداشته شوند تا اجازه داده شود ناخن‌های طبیعی استراحت کنند.

نبض ما-گردآوری

منابع:

تبیان،نی نی بان،پارسی طب

3.7/5 - (13 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

44 نظر
  1. ایناز می‌نویسد

    با سلام من کاشت ناخن کردم خیلی وقت هم هس خیلی خارش داره جوری ک ورم میکنه چی کار کنم

    1. ناشناس می‌نویسد

      منم این مشکل رو دارم

    2. ناشناس می‌نویسد

      سلام من همین مشکل داشتم رفتم دکترپماددادخوب شدم برودکترپوست

      1. ن می‌نویسد

        بعداز کاشت خارش میگیره دستام و ورم میکنه چیکار کنم؟کاشت با ژل هم امتحان کردم اما بازم خارش میگیره

        1. حدیث می‌نویسد

          سلام من بعد از کاشت دستام خارش میکنه و ورم میکنه چیکار کنم

          1. سپیده مجدیان می‌نویسد

            عزیزم اول اینکه بهپزشک مراجعه کن وراه حل دوم اینکه کاشت انجام نده و سومین اینکه کاشت رو پیش یه فرد خبره و باتجربه انجام بده

          2. مینا می‌نویسد

            سلام منم اینجوری میشم تمام زیرناخنام ورم کرده زده به چشمم

      2. hedyiehtehrani می‌نویسد

        سبام چه پمادی استفاده کردی

        1. فریبا می‌نویسد

          سلام من حدود ۷یا ۸ماه کاشت انجام دادم ولی ی چن باری هست که بعد از ترمیم دور ناخنم خارش و ورم میکنه میشه لطفا راهنمایی کنید ممنون

          1. ناشناس می‌نویسد

            عزیزم منم همینطور میشه بگید باید چکار کرد

      3. ناشناس می‌نویسد

        اسم پماد رو میگی لطفا

      4. ناشناس می‌نویسد

        سلام .میشه اسم اون پناد رو بگید

      5. مینا می‌نویسد

        سلام میشه اسم پمادوبگی

      6. ناشناس می‌نویسد

        میشه بگین چ پمادی؟

      7. پریسا آقایی می‌نویسد

        سلام پماد چی داد ؟

      8. ناشناس می‌نویسد

        چه پمادی؟

      9. ناشناس می‌نویسد

        اسم پماد و میگین؟؟؟

      10. محیاصمدی می‌نویسد

        چه پمادی بود عزیزم

      11. ناشناس می‌نویسد

        چرا اسم پمادو نگفتین

    3. Hh می‌نویسد

      ریمو کن بره

  2. سوگند می‌نویسد

    سلام من بعد از کاشت ناخن اطراف ناخنهام خارش و ورم داره باید چه کاری انجام بدم که نخوام ناخنهامو بردارم؟؟؟

    1. سپیده مجدیان می‌نویسد

      باید حتما به دکتر مراجعه کنی

  3. ناشناس می‌نویسد

    من بعد ترمیم دستام خارش میگیره ورم میکنه و کبود میشه طوری کاین شکلی انگشتام تاول میزنه و زخم میشه

  4. سودابه می‌نویسد

    سلام من ناخن کاشتم و حساسیت پیدا کرده ریخته بیرون و میخاره چند بار دیگه هم همینطور بوده واط نه به این شدت میخوام بدونم چند روز بگذره خوب میشه با باید بردارم ناخن؟

    1. عاطی می‌نویسد

      سلام من ناخن کار هستم .موقعی که ریمو کردم ناخن خودمو با اینکه دستکش دستم میکنم و کار انجام میدم ولی تمام انگشتام میخاره جر خورده به مواد حساست دارم چه کا کنم یعنی دیگه خوب نمیشن

    2. ناشناس می‌نویسد

      روغن نارگیل بزن دستت ب اب نخوره زیاد مرتب چربش کن

  5. نرگس خانوم می‌نویسد

    سلام من هم همین حساسیت رو دارم پماد ان ان میزنم بعد چند روز خوب میشه

    1. ناشناس می‌نویسد

      منم همینطوووور چیکار کنیم

    2. مرضیه می‌نویسد

      سلام منم مشگل شمارو دارم شما راه حلی پیدا کردید ؟؟؟؟

  6. سودابه می‌نویسد

    منم ناجور خارش میگیره پوست انگشتام و پر تاول های ریز میشه حتی وقتی با ژل میکارم راهی هست من ناخن هامو میجوم

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام منم خوارش وتاول های ریزمیزنه مجبورمیشم یک روز بردارم کاشت رو شماره حلی پیدانکردین

      1. ناشناس می‌نویسد

        سلام،پرایمر اسیدی داریم و غیر اسیدی،پرایمر اسیدی ناخن ها اصلا هوا نمیگیره و نمیشکنه اما در بعضی از افراد حساسیت میده،پرایمر غیر اسیدی حساسیت زا نیست اما در برخی افراد نام هوا میگیره و می‌شکنه که به نظر من میتونید پرایمر غیر اسیدی براتون انجام بدن اما مدل ناخن هاتون رو کوتاه و مربع انتخاب کنید تا نشکنه و هوا تحت فشار هنگام کار هوا نگیره.

    2. مهرناز می‌نویسد

      سلام متاسفانه منم همین طوری میشه ناخنم به مواد حساس شده خارش میگیره شدید

    3. Hoda می‌نویسد

      ناخنم بعداز ترمیم دور انگشتام خارش شدید وتاول میزنه میشه ی راه کار بهم بدین

    4. ناشناس می‌نویسد

      به لیکویید حساسیت دارید عوض کن ببین بهتر میشید

  7. مهرناز می‌نویسد

    سلام متاسفانه منم همین طوری میشه ناخنم به مواد حساس شده خارش میگیره شدید

    1. Hanie Azadi می‌نویسد

      وای فکر کردم فقط خودم اینجوریم انگشتام پر از دونه های ریز تاول مانند میشه و به شدت میخاره و به راحتیم خوب نمیشه و نمیره توروخدا بگید چیکار کنم

  8. سارا حقیقی می‌نویسد

    سلام، مطالبی که شما مطرح کردید کاملا غیر علمی و اشتباه هستند. لطفا اصلاح‌شون کنید.
    من حدود ۵ سال هست که ناخن کاشت دارم و هیچ مشکلی برام پیش نیومده.
    ضمنا ناخن عضو زنده نیست که نیاز به نور و هوا داشته باشه.
    ممنون

    1. محیاصمدی می‌نویسد

      تفکر شما کاملا اشتباه است ناخن در بستری قرار گرفته و اون بستر از جنس گوشت و پوست است راجع ب تجربه ای که ندارید نظرندید

  9. lotus می‌نویسد

    واقعا راه حلی برا این مشکل هست خیلی عذیت میکنه دلت میخواد انگشتاتو از جا بکنی

    1. بیتا می‌نویسد

      برای منم دقیقا حدودا ۹.۱۰ ساعت بعد کاشت شروع میکنه به تورم و خارش و ۲ هفته طول میکشه تا خوب بشه راه درمان سریعتر میشناسید ؟!

    2. ناشناس می‌نویسد

      بعد کاشت ناخون به مدت۴_۳روز از پماد بتامتازون استفاده کن خارشش میفته دائم پماد بزن این چند روز

  10. ناشناس می‌نویسد

    من هم این مشکل خارش شدید اطراف ناخن رو داشتم و مدام بدتر شد در حدی که زیر ناخن هام قاچ می‌خورد و دردناک بود وحشتناک.ریمو کردم و بعدش لمینیت و باز هم همیت وضع تا اینکه متاسفانه دچار پسوریازیس شدم.عمدتا علتش حساسیت به پرایمر، حتی غیر اسیدی.و گویا درمان قطعی نداره جز دوری از کاشت اونم از هر نوعی
    من الان حتی ژلیش هم روی ناخن طبیعی نمیتونم بکنم

  11. شادی می‌نویسد

    من خودم کاشت انجام میدادم ولی بعد از مدتی دستام شروع کرد به خارش و تاول زدن حتی دکتر هم رفتم و بعد از کلی کرم زدن خوب شد ولی به محض اینکه کار میکردم تازه با دستکش باز حساسیت ها شروع میشد تازه من فقط با ژل کار میکردم تااینکه مجبور شدم بزارمش کنار ،متاسفانه کاریش نمیشه کردو تنها راهش اینه که با این مواد هیچ گونه تماسی نداشته باشی.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید