خطرات آبله مرغان در بارداری

آبله مرغان یک بیماری ویروسی است که در اغلب افراد مشکل جدی به وجود نمی‌آورد. اما ابتلا به این بیماری در زنان باردار ممکن است باعث عوارض بیشتری شود و جنین نیز در معرض خطر بیشتر نقائص هنگام تولد قرار گیرد.

نبض ما– آبله‌ مرغان، یک بیماری خوش‌خیم و خود محدود شونده ویروسی است که توسط ویروس واریسلازوستر ایجاد می‌شود. از علائم آن می‌توان به تب‌، درد شکمی‌ یا احساس‌ناخوشی‌ عمومی‌که‌ یکی، دو روز طول ‌می‌‌کشد، بثورات‌ پوستی ‌از جمله‌ روی ‌پوست ‌سر، داخل ‌دهان‌، بینی‌، گلو یا مهبل اشاره کرد.

تاول‌‌های این بیماری ممکن‌ است‌ در نواحی ‌بسیار وسیعی ‌از پوست ‌گسترده‌ شده ‌باشند اما در دست ‌و پا کمتر ظاهر می‌شوند. این تاول‌ها در عرض‌چند ساعت‌ می‌‌ترکند و در محل ‌آنها دلمه‌ تشکیل ‌می‌شود. باید توجه داشت که در بزرگسالان ‌برخی ‌علائم ‌شبیه‌ آنفلوآنزا وجود دارد.

سلامتی در بارداری

خوشبختانه بیشتر از ۹۰% زنان باردار در برابر این بیماری ایمن هستند چون پیش از بارداری به آن مبتلا شده اند. اگر می دانید که قبلا به آبله مرغان مبتلا شده اید، حتی در صورت تماس با شخص مبتلا، لازم نیست نگران ابتلا به این بیماری در دوران  بارداری باشید. طبق آمارها از هر ۲۰۰۰ زنی که قبلا آبله مرغان نگرفته اند، یک نفر در دوران بارداری به این بیماری مبتلا خواهد شد.

عوارض مادری آبله مرغان در بارداری چه می تواند باشد؟

عفونت آبله مرغان در تعداد اندکی از زنان باردار رخ می دهد. اما زنانی که در دوران بارداری به این بیماری مبتلا می شوند، مخصوصا اگر در ۳ ماهه سوم باشند در معرض خطر بیشتری از نظر ابتلا به پنومونی واریسلا هستند که یک عفونت تهدید کننده حیات است.

اگر مادری مبتلا به آبله مرغان بشود آیا بچه اش هم مبتلا می شود؟ اگر اینطور است عوارض آن چه می تواند باشد؟

در بسیاری از موارد جنین مبتلا نمی شود. با این حال سن بارداری هم در این میان نقش دارد. اگر مادر در نیمه اول بارداری خود باشد، احتمال مبتلا شدن بچه کمی بیشتر است. عفونت آبله مرغان در ۳ ماه اول بارداری به خصوص در هفته های ۸ تا ۱۲ خطر نشانگان مادرزادی واریسلا را افزایش می دهد.

خواب راحت در دوران بارداری

نشانگان نقص جنینی در نوزاد شایع ترین تظاهرات نشانگان واریسلای مادرزادی است و علائمی شبیه به جوشگاه های پوستی و سایر ناهنجاری ها شامل سر کوچک تر از حد طبیعی، اندام های کوچک و بدشکل گرفته و عقب افتادگی ذهنی دارد. مشکلات بینایی و شنوایی، مشکلات دستگاه مغز و اعصاب نیز در جنین ظاهر می شود. این جنین ها ممکن است دچار مشکلات رشد و وزن کم در شکم مادری هم بشوند.

اگر در نیمه دوم بارداری مادر دچار این بیماری شد چه عوارضی دارد؟

اگر شما در نیمه دوم بارداری مبتلا شدید احتمال بیمار شدن کودک کمتر است. اگر در فاصله ۲۱ تا ۲۵ روز قبل از موعد زایمان دچار آبله مرغان بشوید احتمال اینکه بچه مبتلا به آبله مرغان شود وجود دارد. اما چون بچه آنتی بادی لازم را از مادر گرفته، اگر نوزاد بیمار هم شود، مشکل او چندان جدی نیست.

حال اگر یک مادر باردار ۵ روز قبل و ۲ روز بعد از زایمان دچار عفونت آبله مرغان شود، فرزندش در معرض خطر عفونت واریسلاست. انتشار عفونت واریسلا وقتی رخ می دهد که ویروس نوزاد را قبل از انتقال آنتی بادی های محافظ مادری آلوده کند.

چگونه باید مادر باردار مبتلابه آبله مرغان را درمان کرد؟

زنانی که در دوران بارداری به آبله مرغان آلوده می شوند باید با داروهای ضد ویروسی آسیکلوویر که به نظر می رسد در بارداری ایمن باشد درمان شوند. زنان باردار با پنومونی واریسلا باید با آسیکلوویر تزریقی درمان شوند و در بیمارستان بستری شوند. به علاوه زنانی که قبلا مبتلا نشده باشند باید ایمونوگلوبولین واریسلا زوستر یعنی ماده ای که پاسخ ایمنی را علیه ویروس واریسلا تشدید می کند، دریافت کنند.

درمان نوزاد مبتلا به آبله مرغان چیست؟

نوزادی که مادرش ۵ روز قبل از زایمان یا ۲ روز بعد از زایمان به واریسلا مبتلا شده باید واکسن را بعد از تولد دریافت کند. نوزادانی که در اولین ۲ هفته زندگی مبتلا شده اند باید با آسیکلوویر وریدی درمان شوند.

پیشگیری از آبله مرغان

پیشگیری از آبله مرغان

اگر هنوز باردار نشده اید، از پزشک در مورد واکسن آبله مرغان سوال کنید. این واکسن از سال ۱۹۹۵ در دسترس است. پزشک ابتدا شما را مورد آزمایش قرار می دهد تا ببیند آیا در برابر این بیماری مصون هستید یا خیر. بیشتر زنان ایمن هستند چون معمولا به این بیماری مبتلا شده اند و یا در برابر آن واکسینه شده اند.در صورتی که به تزریق واکسن نیاز باشد، لازم است حداقل یک تا ۳ ماه بعد از دریافت آن اقدام به بارداری ننمایید.

اگر باردار هستید و سابقه ابتلا به آبله مرغان ندارید، احتمالا پزشک برایتان آزمایش خون تجویز می کند. اگر آزمایش ها عدم ایمنی شما را نشان بدهند، باید از تماس با افراد مبتلا و یا مشکوک به این بیماری خودداری کنید. در صورت تماس با افراد مبتلا یا مشکوک، به سرعت با پزشک تماس بگیرید.

اگر فرزند دیگری در خانه داشته باشید، احتمال دارد متخصص کودکان انجام واکسیناسیون را برای کودک توصیه کند. با وجود اینکه به لحاظ نظری در صورت ایجاد زخم در محل تزریق، احتمال سرایت بیماری بعد از واکسیناسیون وجود دارد که البته این اتفاق به ندرت رخ می دهد اما طبق نظر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، نباید واکسیناسیون کودک سالم را به دلیل اینکه که باردار هستید، به تعویق بیندازید. در صورتی که کودک بعد از واکسیناسیون دچار زخم های اطراف محل تزریق شد، با پزشک مشورت کنید. ممکن است لازم باشد تا زمان بهبود زخم ها از تماس با کودک خودداری کنید.

نبض ما– گردآوری

منابع:

همشهری آنلاین، نی نی بان

3/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید