بعد از ایام روزه داری چطور غذا خوردن را شروع کنیم؟

ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای پاکسازی بدن، دفع سموم و کاهش وزن بدن روزه داران است. اما پس از یک ماه روزه داری باید برای حفظ نتایج به دست آمده ، از الگوی سالمی برای تغذیه پیروی شود.

نبض ما– با تمام شدن ماه رمضان رژیم غذایی به حالت سابق خود بازمی گردد و وعده های غذایی از دو وعده سحر و افطار به مانند سابق به صبخانه، نهار و شام تبدیل می شود. با توجه به اینکه پس از ماه رمضان حجم غذایی به صورت ناگهانی افزایش می یابد، از این رو باید مراقب اضافه شدن وزن و افزایش میزان چربی ها باشید

بعد از ایام روزه غذا خوردن را به صورت منظم شروع کنید

خوردن 3 وعده غذایی یک عادت فرهنگی ایرانیان است، خوردن وعده های غذایی کوچک و منظم شانس جذب کامل مواد مغذی را به سیستم گوارشی می دهد، وقتی چهار یا پنج بار در روز غذاهای کوچک می خورید، در طول روز جریانی یکنواخت از مواد مغذی، قند خون و انرژی را به بدن خود می فرستید.

علاوه بر سه وعده غذایی، حداقل دو میان وعده سالم حاوی میوه ها و سبزی های تازه دریافت شود، میو ه ها و سبزی های تازه از منابع غذایی آب، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که برای حفظ سلامتی بسیار ضروری است.

زمانی که وعده غذایی اصلی (صبحانه) حذف شود یا با تصور کاهش وزن، شام نیز خورده نشود اما در مقابل، ناهار پرحجم و پر کالری مصرف شود بخشی از عضلات مانند عضلات سرشانه ها برای تامین انرژی تحلیل می رود و در مقابل چاقی شکمی به وجود می آید.

رژیم غذایی

توصیه های غذایی برای بعد از روزه داری

برای این که بعد از یک ماه روزه داری ناگهان فشار زیادی به دستگاه گوارش وارد نشود، باید نسبت به مواد غذایی مصرفی، توجه بیشتری داشت. با توجه به افزایش مصرف لبنیات در ماه رمضان، خیلی از افراد در این ماه عادت کرده اند با یک لیوان شیر افطار کنند که خوب است پس از پایان یافتن این ماه هم مصرف شیر را در وعده صبحانه ادامه دهند.

بسیاری از افراد در ماه مبارک رضمان فرصت کافی برای مصرف نوشابه ندارند و به همین دلیل آن را موقتا کنار گذاشته یا حداقل مقدار مصرف آن را کاهش داده اند و نباید پس از ماه رمضان دوباره مصرف آن را افزایش دهند. از موجود در نوشابه می تواند به دستگاه گوارش آسیب بزند و به همین دلیل بهتر است به ویژه در یک هفته اول پس از ماه رمضان، مصرف نوشابه ، کنار گذاشته شود.

ادویه موجود در غذا، ترشح دستگاه گوارش به ویژه اسید معده را افزایش می دهد بنابراین بهتر است در روزهای اول پس از پایان ماه رمضان اجازه دهیم دستگاه گوارش استراحت بیشتری داشته باشد و ادویه ها را بتدریج به برنامه های غذایی اضافه کرد.

ویتامین ها

نوشیدن مایعات به میزان کافی

نوشیدن آب به میزان کافی بسیار ضروری است. در ماه رمضان روزه داران برای جلوگیری از کم آبی، در فاصله افطار تا سحر آب نوشیدند که در غلبه بر تشنگی در طول روز نقش به سزایی دارد. نوشیدن زیاد آب به دفع سموم بدن کمک می کند و حتی موجب بهبود سوخت و ساز چربی ها می شود.

مایعات به کاهش خستگی، تولید ادرار و کاهش دمای بدن کمک می کند. اما چای، مایعات پر نمک (دوغ) و نوشیدنی های کافئین دار منجر به دفع آب بدن می شود و نباید تصور شود که با نوشیدن چای آب بدن تأمین می شود. در عین حال مصرف زیاد پروتئین های حیوانی منجر به دفع قابل توجهی از آب بدن می شود زیرا برای دفع متابولیت های سمی (اوره) که نباید در بدن تجمع یابد، مقدار زیادی آب لازم است.

پیروی از الگوهای سالم غذایی سنتی

یکی از الگوهای سالم ماه رمضان مصرف غذاهای سنتی و خانگی مانند انواع آش ها و سوپ ها است. تداوم این غذاها در سایر روزهای سال با رعایت میزان چربی و مقدار دریافتی می تواند از ابتلا به بیماری های مختلف پیشگیری کند. استفاده از رشته از گروه نان و غلات، حبوبات و گاهی آب گوشت از گروه گوشت و جانشین ها، سبزی های تازه و متنوع بسته به منطقه ای که آش در آن طبخ می شود و بالاخره کشک یا ماستی که به آن اضافه می شود، مجموعه کاملی از گروه های غذایی تشکیل می دهد. مصرف خشکبار و دم نوش های گیاهی نیز یکی دیگر از عادات صحیح این ماه است که دارای خواص حفاظتی از دستگاه گوارش، مقابله با پرفشاری خون، خواص ضد باکتریایی و ضد توموری است.

صبحانه

راه هایی جلوگیری از چاقی

نکته اول برای جلوگیری از چاقی پس از روزه داری  رعایت کردن نکات مختلف در این روزهای ماه مبارک است. شاید به نظر عجیب باشد اما اگر هفته آخر ماه رمضان را پرخوری کنید یا از تنقلات در این هفته بیشتر استفاده کنید میل به خوردن بار دیگر به شما بازمیگردد و باعث می شود تا با افزایش وعده های غذایی وزن شما افزایش پیدا کند. پس بهتر است این هفته آخر همان رژیم غذایی طول ماه رمضان را ادامه دهید.

ماه رمضان بیشتر از غذاهای سالم استفاده می کنید و معده به خوردن مواد مقوی عادت کرده است به همین دلیل سعی کنید با پایان یافتن روزه داری حداقل تا یک یا دو هفته همین رژیم غذایی را ادامه دهید. عده ای با تمام شدن روزه داری به سراغ فست فودها می روند و بدن با مشاهده چربی زیاد آن ها را جذب کرده و به مرور وزن افزایش می یابد.

برای آنکه از افزایش وزن پس از روزه داری  جلوگیری کنید بهتر است از همین امروز ورزش های هوازی را در خانه آغاز کنید. ورزش های هوازی به مدت 20 دقیقه به صورت روزانه می تواند میزان چربی خون را تنظیم کرده و از چاق شدن جلوگیری می کند. این ورزش ها را پس از پایان ماه رمضان نیز ادامه دهید.

نبض ما– گردآوری

منابع

سلامت نیوز، ایرنا، باشگاه خبرنگاران

 

4.3/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید