دستورات غذایی برای صفراوی مزاج ها

جهت کنترل تولید صفرا در صفراوی مزاج ها، پرهیز از خوردن غذاها و مواد خوراکی مانند غذاهایی با ادویه زیاد، انواع سس‌ها، مواد غذایی سرخ کردنی، شکلات و غذاهای حاضری و فست‌فود از جمله ساده‌ترین و کاربردی‌ترین شیوه‌ها است

نبض ما– امام رضا (علیه السلام)درباره کاهش صفرا می فرمایند: هرکس می خواهد که صفرا را از بین ببرد، چیزهای خنک و نرم بخورد، بدنش را استراحت دهد، از ایستادن زیاد بپرهیزد، و به شخصی که دوستش دارد زیاد بنگرد.

کنترل میزان مواد تولیدکننده صفرا در بدن و دفع صفرای اضافه از بدن با شیوه‌های طبیعی و تنظیم ساختار و عملکرد سیستم ایمنی بدن از جمله شیوه‌هایی است که به درمان آلرژی کمک می‌کند. توجه شود که طبع خلط صفرا، گرم است بنابراین برای متعادل کردن بدن برای مقابله ، صفراوی مزاج ها می‌بایست از مواد غذایی با طبع سرد استفاده کنیم.

غذاهای مفید برای صفراوی مزاج ها

غذاهایی که این گونه صفراوی مزاج ها را اصلاح می کنند عبارتند از:

خوردنی هایی که حالت اسیدی دارند و ترشی جات طبیعی مانند : لیمو ترش، زرشک، نارنج، گریپ فروت با عسل، ترنجبین، شیرخشت، کاهو، کیوی، آلو بخارا، آلوچه، اسفناج، تمبر هندی به صورت دم کرده، لیمو شیرین، پرتقال، نان جو و آش جو. مجموعا این نوع افراد باید از غذاهای خنک استفاده کنند. یعنی از غذاهایی که PH آنها از نظر علمی زیر ۳/۷ باشد.

عرق کاسنی و عرق شاهتره بهترین نوشیدنی برای صفراوی مزاج ها است و آنها برای شستشو بدن خود باید از سدر و ختمی استفاده کنند. ساده ترین و عاقلانه ترین روش برای اصلاح مزاج، شناخت نوع مزاج و شناخت نوع غذا و مصرف به موقع آن هاست تا بیماری سرکوب شود و سیستم ایمنی بدن تقویت گردد.

غلبه بر صفرا

تخلیه معده این افراد به روش قی کردن دوره ای بسیار مناسب می باشد در واقع کار حکیم آن است که افراد پر حرارت جامعه را شناسایی نموده و به طرق محتلف پیشنهاد شده ی سنتی، حرارت بدن انها را پائین تر بیاورد. و خوردن همه انواع مرکبات، انار، شاه توت، خیار، سیب، گلابی، البالو، گیلاس، آلو، گوجه سبزو زرشک برای صفراوی مزاج ها مفید است.

بهترین دارو برای این افراد هندوانه، گرمک، کدو خورشتی، هویج فرنگی، روغن زیتون و سوپ جو، سبزیجات مانند اسفناج و گشنیز، لیموترش، است. همچنین سیب زمینی بخار پز، قارچ، بامیه، پیاز، برگه هلو، برگه زرد آلو، مغز بادام خام تازه، برنج سفید با روغن زیتون، کدو حلوایی با نخود فرنگی، عدس، ماش، جو دوسر، مخمر آبجو، لیمو عمانی برای کبد و صفراوی مزاج ها بسیار مفید است.

خاکشیر به عنوان یک صفرابر قوی در قالب یک شربت ساده و سوپ جو و گشنیز به عنوان غذاهایی که دارای مزاج سرد است به این قبیل بیماران توصیه می‌گردد.

همچنین مصرف نان‌های سبوس‌دار و کاهو بسیار توصیه می‌گردد. برخی گیاهان دارویی خاصیت تنظیم‌کنندگی و متعادل‌سازی عملکرد سیستم ایمنی را دارند. این قبیل گیاهان که معمولاً دارای طبع سرد نیز می‌باشند می‌توانند در فرو نشاندن علائم آلرژی بسیار موثر باشند.

برای مثال می‌توان از گل ختمی و اسفرزه نام برد. استفاده به صورت خوراکی و یا استعمال موضعی این گیاهان دارویی در کاهش علائم آلرژی بسیار مفید می‌باشند.

ترشح ناگهانی صفرا

بحران هایی که در طول زمان باعث ترشح ناگهانی صفرا به خون می شود و بارها تجربه کرده اید عبارتند از :

پدیده بلوغ برای نوجوانان – پدیده ی ازدواج – پدیده ی باردار شدن – پدیده ی زایمان – پدیده ی شنیدن ناگهانی خبر بد –پدیدهی یائسگی – بلند کردن هالتر در بدن سازی – مسابقه فوتبال و… همگی جزء بحران های صفراوی حساب می شوند یعنی با پیدایش هر کدام از دوران زندگی یا افعال مختلف فوق به ناگهان مقادیر زیادی صفرا (یعنی هورمون های خونی گرم مزاج ) وارد خون شده و شخص را دچار یک نوع التهاب حرارتی شدید می کند مثل حالت گرگرفتگی در زنان یائسه.

مزاج صفراوی

غذاهای مضر برای صفراوی مزاج‌ ها

صفراوی مزاج‌ ها باید از مصرف نوشیدنی‌های گرم پرهیز کنند؛ نوشیدنی‌های گرم موجب برهم خوردن تعادل صفراوی مزاج‌ ها می‌شود. بر همین اساس اصولی‌ترین روش برای اصلاح مزاج، شناخت نوع مزاج و تطابق دادن تغذیه با آن است تا بیماری سرکوب و سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

مصرف نوشابه، ادویه‌های تند، آب یخ، نوشیدن مایعات همراه با غذا یا بلافاصله بعد از آن، شیرینی‌های قنادی و مصنوعی، آجیل شور، گوشت قرمز همچنین بریده‌بریده غذا خوردن یعنی اینکه انسان مدام در حال خوردن باشد مانند تخمه شکستن برای افرادی که دارای طبیعت گرم و خشک هستند، مضر است.

طب سنتی

مصرف موز، خربزه، آناناس و طالبی برای صفراوی مزاج ها ممنوع است و باید از مصرف آن خودداری کنند. چای، قهوه، نسکافه، لبنیات، تخم‌مرغ و غذاهای فریزشده، زودپزشده و سرخ‌شده، سس و رب، غذاهای چرب و پرحجم، ماکارونی، آش رشته، سیر و همه غذاهای با طبیعت گرم، از مواد غذایی زیان‌آور برای صفراوی مزاج‌ ها است.

بهترین صبحانه برای افراد صفراوی مزاج

صبحانه مهمترین وعدهٔ غذایی است و اگر به درستی و در زمان مناسب مصرف شود بسیاری ازامراض را درمان کرده و به ملایم شدن طبع افراد صفراوی مزاج بسیار کمک می‌کند. در اینجا چند پیشنهاد بسیار عالی در مورد بایدها و نبایدهای صبحانه افراد دچار صفرا آورده ایم:

چند صبحانه عالی برای صفراوی مزاج‌ها:

  • عدسی با لیمو عمانی
  • آش جو با لیموترش فراوان
  • سیب زمینی بخار پز
  •  نان جو با عسل و بادام خام
  • نان جو با مرباهایی با طبع سرد مثل مربای هلو، زردآلو، سیب آلبالو
  • شیر با جو دو سر و عسل
  • شیرخشت ترنجبین
  •  آب پرتقال

مواردی که صفراوی‌ها به عنوان صبحانه نباید مصرف کنند:

  • چای گرم
  • قهوه
  • نسکافه
  • شیرموز
  • آش رشته با پیاز داغ و سیر
  • تخم مرغ

نبض ما– گردآوری

منابع

تبیان، پارسی طب، الودکتر

4.3/5 - (32 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 نظر
  1. مهدی می‌نویسد

    سلام
    من افکارجنسی زیادی دارم که منجر به استرس و نهایتا خودارضایی درمن به دفعات زیاد در روز میشه آیا دلیلش میتونه از مزاج صفراوی باشه

    1. Ashena می‌نویسد

      سلام، دوست عزیز شما ابتدا مزاج ت رو شناسایی کن، اگر مزاج ت گرم باشه اینکه از لحاظ جنسی مداوم خواستار آون باشی، یک موضوع طبیعی هست

      مزاج ت رو حتما درست کن و اگر شرایط ش رو داری ازدواج کن، خیلی خیلی آرام می شوی در زندگی
      دوست عزیز این تجربه شخصی بنده بود
      موفق باشید

  2. ایمان می‌نویسد

    متاسفانه در خیلی از جاهای این مقاله، اشتباهات فاحش علمی وجود داره. مثلا نوشته پیاز را به عنوان یکی از خوراکی های مفید برای صفراوی ها نوشته. در صورتی که پیاز مزاج گرمی داره و باعث افزایش حرارت بدن میشه و برای صفراوی ها مضره. یا مثلا نوشته شده که عرق کاسنی و عرق شاتره برای صفراوی ها خوبه. عرق کاسنی و شاتره به شرطی برای یه صفراوی مفیده که دچار غلبه صفرا شده باشه یعنی صفرای اضافی در بدنش داشته باشه، اون هم نه اینکه هر مقدار دلش خواست بخوره. اگه کسی که غلبه صفرا داره هرچه دلش خواست عرق شاتره و کاسنی خورد، حرارت غریزی بدنش فروکش میکنه و یه آدم سست و بی حاصل و بی خاصیت میشه و کلا زندگیش نابود میشه. پس به اینجور نوشته ها، سرسری عمل نکنید. حتما پیش متخصص طب سنتی برید. سلامت بدن که کشکی نیست. یا علی

    1. ناشناس می‌نویسد

      احسنترر

  3. سانی می‌نویسد

    سلام همسر منم طبعش سرد هست و صفرایی، براش چه غذاهایی درست کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. Yousef می‌نویسد

      دوست عزیز نمیشه که طبع سرد و صفراوی باشه چون صفراوی طبع گرم و خشکه.
      بنظرم برین پیش متخصص طب سنتی که وارد باشه.
      مئفق باشین

    2. فهیمه می‌نویسد

      من معده ام سرده وکبدم گرم یه مدتی هست که صفرام زیادشده وزخم معده هم گرفتم یائسه هم شدم وپوستم زرد شده لطفا مرا راهنمایی کنید

  4. ناشناس می‌نویسد

    موهای لختم وز شده و سطحش یکسان نیست،غلبه سودا و صفرا دارم علت وزی موهام صفرا یا سودا؟؟

  5. محمد غزلاوی می‌نویسد

    هرچه مطالعه کردم نتوانستم مزاجم را شناسای ی کنم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید