آنتی هیستامین های طبیعی برای آلرژی فصلی

آلرژی‌ فصلی ، یکی از انواع شایع آلرژی‌هاست. حساسیت فصلی یکی از مشکلاتی است که برخی از افراد در فصول مختلف سال از جمله تابستان به آن مبتلا می‌شوند.

نبض ما– این بیماری به اسامی مختلف نامیده می شود از جمله حساسیت و آلرژی فصلی ، حساسیت بهار، حساسیت به گروه گیاهان نامیده می شود. آلرژی فصلی ، جزء بیماریهای شایع به شمار می رود همچنین این بیماری با آسم نیز همراهی دارد و مواردی که فرد در آن به هر دو بیماری مبتلا است کم نیست. هر چقدر تماس فرد با ماده آلرژی زا بیشتر باشد، بیشتر احتمال دارد که نسبت به آن حساسیت نشان دهد.

اگر چه هنوز علت این که چرا آلرژی در برخی افراد بیشتر شایع است، معلوم نیست، ولی استعداد ابتلا به آلرژی (واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن) معمولاً در افراد بعضی از خانواده ها بیشتر است. هیچ کسی با بیماری آلرژی متولد نمی‌شود، ولی زمینه ابتلا به آن، ارثی است.

آلرژی‌ها معمولاً در دوران کودکی شروع می‌شوند، ولی ممکن است در هر سن دیگری هم آغاز شوند. میزان حساسیت‌ها با افزایش سن کاهش می‌یابد، ولی ممکن است بعدها مجدداً عود کند.با دوری از مواد آلرژی زا و مصرف منظم داروها تحت نظر پزشک، می‌توان آلرژی را کنترل و درمان کرد.

علائم آلرژی

علائم بینی: آبریزش بینی، گرفتگی بینی، عطسه های مکرر و خارش بینی

علائم چشمی: خارش چشم، قرمزی، تورم، اشک ریزی و حساسیت به نور

علائم تنفسی: احساس کمبود هوا و تنفس همراه با صدای خس خس

علائم عمومی در بدن: خستگی و عصبی شدن

شایعترین علامت در این بیماران عطسه های مکرر است که برای مدت طولانی گریبانگیر این افراد می شود. علاوه بر آن، گرفتگی بینی و آبریزش بینی نیز از دیگر علائم آلرژی فصلی است.

دارو برای حساسیت

درمان های خانگی برای آلرژی

برای کاهش علائم حساسیت بهاره داروهای موجود داروخانه ای نظیر آنتی هیستامین ها، دکونژستانت ها و  انواع اسپری بینی وجود دارد. همچنین شما می توانید از درمانهای خانگی و طبیعی ارزان قیمت که می توانند سریع تر این مشکل را درمان کنند استفاده کنید.

گیاهان دارویی حاوی آنتی هیستامین طبیعی

ژینکو بیلوبا – ژینکو بیلوبا یک گیاه دارویی چینی است که اغلب با هوشیاری ذهنی و تقویت حافظه همراه است.

آویشن: آویشن یک گیاه دارویی است که مقدار زیادی ویتامین c دارد و به تثبیت ماستوسل‌ها نیز کمک می‌کند.

ترخون: این گیاه مانند آویشن و ریحان عمل می‌کند، یعنی به تثبیت ماستوسل‌ها و جلوگیری از ترشح هیستامین کمک می‌کند.

سیاهدانه: سیاهدانه هم به شکل دانه و هم به شکل روغن یافت می‌شود و با نام گل رازیانه، گشنیز رومی و زیره‌ سیاه نیز شناخته می‌شود. این گیاه دارویی به عنوان آنتی هیستامین عمل کرده، از بافت پوششی روده محافظت می‌کند و به این طریق مانع از ترشح هیستامین در روده‌ها می‌شود.

در ادامه به آنتی هیستامین های طبیعی برای درمان آلرژی اشاره می شود.

شاهی آبی

به گفته پژوهشگران شاهی آبی (تره تیزک) می‌تواند تا ۶۰ درصد هیستامینی را که از ماستوسل‌ها ترشح می‌شود، خنثی کند.

جوانه نخودفرنگی

جوانه‌ نخود فرنگی نوعی سبزی است که دارای آنزیم‌هایی به نام اکسیداز با غلظت بالاست. این آنزیم‌ها که هیستامین را از بین می‌برد، در نخود سبز، عدس و نخود به وفور یافت می‌شود (البته این امکان وجود دارد که نخود تاثیر عکس داشته‌باشد، بنابراین آن را با احتیاط مصرف کنید).

نخودفرنگی

گزنه

از گزنه می توان به عنوان آنتی هیستامین طبیعی استفاده کرد چون حاوی اجزای مختلف است که به مقابله با هیستامین‌ها کمک می‌کند.

بابونه

اعتقاد بر این است که بابونه نیز به بهبود علائم حساسیت بهاره کمک می کند. بابونه به عنوان یک آنتی اکسیدان و آنتی هیستامین طبیعی عمل می کند.

بابونه

سرکه سیب

سرکه سیب به حالت اول برگرداندن مواد مغذی در بدن که به نوبه خود پاسخ سیستم ایمنی بدن را تنظیم می کنند، کمک می کند. به علاوه، این ماده به تنظیم PH قلیایی در بدن برای تسکین علائم حساسیت فصلی کمک می کند.

سیر

سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی ست که می تواند علائم مختلف حساسیت بهاره را از بین ببرد. به علاوه، سیر منبعی مناسب از کوئرستین، یک آنتی هیستامین طبیعی ، می باشد. خواص ضدباکتریایی و ضدعفونی کننده سیر نیز باعث بهبود سریع تر می گردد.

سیر

زنجبیل

زنجبیل دیگر درمان خانگی موثر در از بین بردن حساسیت بهاره می باشد. این ماده می تواند سیستم ایمنی بدن  را تقویت کرده و همچنین به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی عمل کند. خاصیت ضد التهابی طبیعی و قدرتمند زنجبیل به کاهش تورم و التهاب بینی و دیگر علائم آلرژی کمک می کند.

عسل محلی

عسل می تواند بطور موثری حساسیت بهاره ناشی از وجود گرده گل جمع آوری شده توسط زنبور عسل را درمان کند. این ماده همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را نسبت به دیگر دانه های گرده بی حس سازد. به علاوه، عسل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی ست که باعث تسکین دادن دیگر علائم مربوط به حساسیت بهاره می گردد. برای نتیجه بهتر، عسل های تهیه شده محلی را برای محافظت در برابر دانه های گرده محل زندگی خود استفاده کنید.

عسل

زردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین، نوعی ماده شیمیایی گیاهی با عملکرد قوی آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد که می تواند به درمان علائم مختلف حساسیت بهاره کمک کند. همچنین می تواند به ریشه کن کردن مواد حساسیت زا از بدن کمک کند، بنابراین باعث بهبود سریع تر می گردد.

پیاز

پیاز منبع خوبی از کوئرستین است ، یک آنتی هیستامین و ضد التهاب طبیعی که می تواند بطور موثری علائمی نظیر سرفه، آبریزش بینی و گلو درد ناشی از حساسیت بهاره را کاهش دهد.

نبض ما– گردآوری

منابع

برترین ها، پارسی ونوس، فارس نیوز

 

4.3/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. سعیده می‌نویسد

    من خودسرانه آلپرازولام مصرف کردم الان چن ماهه کلا سیستمای بدنم عوض شده نمیتونم ترکش کنم هرکاری بکنم نمیشه کمکم کنیدمن ۱۹سالمه خیلی عصبی ام

از پزشکان نبض‌ما بپرسید