وقتی که کف دست و پا عرق می کند

برخی افراد به طور ژنتیکی و از همان سنین پایین با مشکلات عرق کف دست و پا مواجه هستند. در این مقاله با این موضوع بیشتر آشنا خواهید شد.

نبض ما– عرق کف دست و پا، مشکلی است که در بسیاری از افراد دیده می شود. برخی علت را مشکلات هورمون و غددی می دانند و برخی دیگر عقیده به توارثی بودن این مشکل دارند. این بیماری گاه به‌قدری شدت می‌یابد که هنگام استرس، قطرات عرق از دست می‌چکد یا کاغذ زیر دست بیمار خیس می‌شود.

علت عرق کف دست

اگر علل پاتولوژیک مانند اختلال هورمونی و پرکاری تیروئید وجود نداشته باشد، نوع ارثی عرق کف دست مطرح می‌شود. درصد بسیار کمی از افرادی که درگیر عرق کف دست شدید می‌شوند، دچار اختلالات غده تیروئید هستند. کسانی که زمینه ارثی عرق کف دست دارند، از کودکی دچار این مشکل بوده‌اند که این عارضه در دوران بلوغشان شدت می‌یابد و در جوانی با استرس به اوج خود می‌رسد.

تعریق زیاد کف دست یا پا و یا زیر بغل که در اصطلاح علمی به آن هیپرهیدروزیس می‌گویند، یک بیماری موضعی است که برخی آن را با بیماری تیروئید اشتباه می‌گیرند، در صورتی که در این بیماری، تنها یک ناحیه خاص از بدن دچار تعریق زیاد می‌شود، ولی در بیماری تیروئید بدن دچار تعریق عمومی می‌شود.

علت عرق کف دست در کودکان

تعریق کودکان معمولا در نواحی سر و صورت است و خیلی کم پیش می‏آید که یک کودک 4 ساله دچار عرق کف دست شود مگر اینکه مشکل یا عامل خاصی وجود داشته باشد. در این صورت بهترین درمان حذف عامل ایجادکننده تعریق زیاد است و در غیر این صورت بهترین درمان برای این کودک استفاده از محلول کلرید آلومینیوم البته با غلظت کمتری نسبت به محلول بزرگسالان است. برای این منظور و تعیین غلظت مناسب دارو حتما باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کرد.

درمان عرق کف دست

عرق کف دست و پا و معافیت

بر اساس  بند سوم از بخش بیماری های پوستی معافیت های پزشکی نظام وظیفه، بنابراطلاعیه سایت وظیفه عمومی،  هیپرئیدروز(عرق کردن کف یک یا دو دست و یا کف یک یا دو پا ) شدید بنحویکه در دمای معمول اتاق بعد از شستن و خشک کردن دستها یا پاها بعداز مدت 5 دقیقه کف دستها  یا پاها کاملاً خیس شود دارای معافیت از خدمات رزمی می باشد.

درمان عرق کف دست

برای درمان این بیماری معمولا داروهای خوراکی به دلیل عوارضی که بر دیگر اعضای بدن دارد تجویز نمی‌شوند، مثل کاهش ترشح بزاق که سبب خشکی دهان فرد می‌شود و نیز کاهش تحرکات روده‌ای که منجر به یبوست می‌شود و یا فشار به داخل چشم که منجر به آب سیاه یا گلوکوم می‌شود.

بنابراین برای درمان زیاد یبوست دست و پا یا ناحیه زیر بغل داروهای موضعی که حاوی آلومینیوم کلراید است، تجویز می‌گردد که فرد بایستی این داروها را شبانه به کف دست‌های خود بمالد و در درمان اولیه از غلظت پایین شروع می‌کنیم و در صورت جواب ندادن، داروهای با غلظت بالاتر تجویز می‌شود.

در صورت عدم بهبودی بیمار پله دوم درمان، روش Iontophoresis است که شامل عبور جریان برق از پوست است و آن را به غدد عرق کف دست و یا پا انتقال می‌دهیم. بیمار در ابتدا باید جلسات بیشتری برای درمان مراجعه کند و با بهبود وی، تعداد جلسات درمان هم کاهش پیدا می‌کند.

‌در صورتی که بیمار با روش‌های قبل بهبود نیابد، پله سوم برای درمان وی، تزریق آمپول بوتاکس به کف دست وی است که به مدت شش ماه تعریق کف دست بیمار کاهش پیدا می‌کند. اما از عیوب این روش این است که هم پرهزینه است و هم سبب کاهش قدرت عضلانی در ناحیه دست بیمار می‌شود، چرا که این آمپول‌ها خاصیت فلج کنندگی دارند.

درمان گیاهی عرق کف دست

درمان گیاهی عرق  کف دست و پا

به دستانتان حنا بزنید

در گذشته از روش های سنتی مانند ترکیبات گیاه حنا، سدر یا اسطوخودس استفاده می شد.

جوش شیرین

یک کاسه بزرگ را پر از آب کنید و دو فنجان جوش شیرین را در آن بریزید. هر روز به مدت نیم ساعت دست و پای خود را در آن قرار دهید.

دست و پای خود را با آب گوجه شستشو دهید

چند لیوان آب گوجه را در یک سطل آب ولرم بریزید. به مدت نیم ساعت، دست و پای خود را درون آن بگذارید و بشویید.

از پودر بچه استفاده کنید

اگر شدت عرق کردن دست و پای شما زیاد نیست، از پودر بچه استفاده کنید.

چای را امتحان کنید

چای سرشار از تانین است که یک ضدعرق طبیعی است. 5 چای کیسه ای را در یک لیوان آب جوش بریزید. بگذارید آب سرد شود و سپس دست و پای خود را به مدت نیم ساعت در آن قرار دهید. این کار پس از چند روز تعریق را کاهش می دهد.

چای مریم گلی بنوشید

هر روز صبح با معده خالی چای مریم گلی بنوشید. البته زیاده روی در نوشیدن این چای، موجب سردرد می شود. چای دارای خاصیت قابضی است که روغن اضافی را خشک می کند و مانع از تعریق می شود. اگر علاقه ای به نوشیدن چای مریم گلی ندارید، چای سبز بنوشید. چای سبز خواص دیگری نیز دارد که شامل خنثی کردن سم هایی است که موجب بوی بد عرق می شوند.

از پودر تالک یا آرد ذرت استفاده کنید

از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید. از خوردن بروکلی، مارچوبه، پیاز سفید، سیر، کاری و قهوه خودداری کنید. از سبزیجات برگ دار استفاده کنید. از الکل دوری کنید.

ورزش

با ورزش، میزان اضطراب خود را کاهش دهید. این راه بسیار مناسبی برای کاهش تشویش است.

نبض ما– گردآوری

منابع

تبیان، برترین ها، جام جم

3.9/5 - (15 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. مهران می‌نویسد

    سلام دکتر من یه سوال داشتم میخواستم بپرسم من فقط بعضی موقع ها دست وپاهام هم زمان عرق میکنن نه به اون شدت ولی ازارم میده چیکار کنم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید