با عرق زیر بغل چه کنیم؟

 عرق زیر بغل یک عمل طبیعی است وبرای حفظ دمای ایده آل بدن لازم است. اما عرق زیر بغل بیش از حد یک مشکل مشترک است که توسط بسیاری از مردم تجربه شده است و معمولا آن به خجالت اجتماعی و حرفه ای منجر می شود.

نبض ما– بوی عرق زیر بغل برای کسانی که اطراف شخص قرار دارند بسیار ناخوشایند است. هنگامی که آب و هوا گرم یا مرطوب می باشد بدن ما دمای خود را با عرق کردن تنظیم می کند. عرق به خودی خود بی بو است، اما یک زمینه برای پرورش باکتری ها است که به سرعت در حال تکثیر و ایجاد بوی تند و زننده هستند.

علت و تشخیص تعریق بیش از حد زیر بغل

بعضی از شایع ترین علل عبارتند از : برخی از بیماریها مانند کم کاری تیروئید، بلوغ، چاقی، یائسگی، فعالیت های مربوط به اعمال زور، استرس، تنش، اضطراب و همچنین عوامل ژنتیکی.

غدد عرق در درم (derm) هستند و توسط اعصاب سمپاتیک کنترل می شوند واز طریق استیل کولین که از پایانه عصبی اعصاب سمپاتیک آزاد می شود تعریق تحریک می شود . افراد که دچار تعریق بیش از حد درزیر بغل هستند تراکم بیشتری از غدد عرق در زیر بغل ندارند وگمان می رود که علت مشکل تعریق آنان پرکاری عصب سمپاتیک باشد.

این تشخیص بعد از رد علل ثانویه تعریق بیش از حد بدست می آید که علل ثانویه شامل: آسیب نخاعی، آسیب سیستم عصبی محیطی، پرکاری تیروئید، دیابت، بدخیمی ها و…. می باشد و شامل افزایش تعریق منطقه ای قابل رویت برای مدت 6ماه ،بدون علت واضح است که حداقل یکی از موارد زیر بغل رانیز شامل شود:

  • تعریق دو طرفه تداخل در فعالیت های روزانه حداقل یکبار در هفته تکرار شود
  • سن شروع کمتر از 25 سال باشد
  • سابقه فامیلی مثبت (65% از بیماران سابقه فامیلی دارند )
  • توقف عرق زیر بغل منطقه ای در هنگام خواب

عرق

جلوگیری از عرق زیر بغل

ضد عرق حاوی کلرید آلومینیوم را می توان برای جلوگیری از عرق زیر بغل بیش از حد استفاده کرد. دئودورانتها برای از بین بردن بوی نا مطبوع استفاده می شوند اما در جلوگیری از عرق زیر بغل کمکی نمی کنند. با این حال ، ضد عرق ممکن است در برخی افراد عمل کند در حالی که از عرق کردن دیگران جلوگیری نکند.

جایگزین دیگری که در  وجود دارد استفاده از تالک و یا پودر زاج سفید است. این پودر بعد از دوش گرفتن باید زیر بغل پاشیده شود.

بهتر است از لباسهای سبک استفاده شود تا گرما ی بدن را دفع کند. پنبه احتمالا مواد ایده آل برای کسانی است که تجربه تعریق بیش از حد دارند. مواد مصنوعی باعث عرق کردن بیش از حد می شوند چون راه فرارحرارت بدن را محدود می کنند. بیش از همه، مصلحت در اجتناب از پوشیدن لباس های تنگی است که زیر بغل را لمس می کند.

گزینه دیگر برای جلوگیری از تعریق و ترشح بوی نا مطبوع، ترکردن زیر بغل با سرکه است.

اسپری های دئودورانت

خیلی‌ها فکر می‌ کنند دئودورانت‌ها و ضد عرق‌ها تفاوتی با هم ندارند، ولی هنگام خرید آنها از داروخانه یا فروشگاه لوازم بهداشتی باید به این نکته توجه کنید که این دو نوع محصول با هم متفاوت‌اند. ضد عرق‌ها ترکیباتی آلومینیوم دار دارند که منافذ غدد عرق را در سطح پوست مسدود می ‌کنند، بنابراین عرق نمی ‌توانددرسطح پوست ترشح شود،اما دئودورانت‌ها با از بین‌ بردن باکتری‌های سطح پوست،مانع ایجاد عرق زیر بغل وبوی بد می ‌شوند.

وقتی عرق به وسیله این باکتری‌ها تجزیه می ‌شود، بدن بوی بدی می ‌گیرد. به شما توصیه می ‌کنیم دئودورانت را بخرید، چون با عرق کردن طبیعی تداخل نمی‌ کند، زیرا شما برای خنک‌شدن در تابستان به عرق کردن نیاز دارید. عرق کولر طبیعی بدن شماست.

اسپری‌ها و مام‌های مردانه اغلب بوی تندتری دارند، ولی انواع زنانه آن رایحه‌های ملایم‌تری دارند. اصولاً تفاوتی میان محصولات ضد عرق زنانه و مردانه وجود ندارد و ترکیبات شیمیایی هر دو یکی است، فقط بوی آنها مطابق سلیقه آقایان و بانوان متفاوت است. کودکان هم اغلب با مشکل تعریق زیاد و بوی بد بدن روب‌رو نیستند، لذا نیازی به استفاده از این محصولات ندارند.

اسپری‌های ضدعرق و دئودورانت‌ها دردسرهایی هم برای بعضی‌ها دارند و آن هنگامی ‌است که پوست شما به مواد شیمیایی این محصولات حساسیت داشته باشد. خارش، قرمزی پوست و حتی خشکی پوست نشانه حساسیت به دئودورانت‌ها و مام‌ها و اسپری‌های ضد عرق است. باید به طرفداران مام‌ها بگوییم که لازم است چند ساعت پس از مالیدن مام روی پوست، محل را با آب و صابون بشویید. با این روش، مواد شیمیایی آن از روی پوست‌تان پاک شده و فرصت پیدا نمی ‌کنند تا وارد منافذ پوستی شما شده و حساسیت پوستی ایجاد کنند. سپس می ‌توانید لایه‌ای جدید از مام را روی پوست خود بمالید.

اسپری زیر بغل

درمان پزشکی

درمان قدم به قدم هیپروهیدروز زیر بغل

  1. آلومینیوم کلراید 10 تا 25 درصد موضعی
  2. تزریق زیر پوستی بوتاکس (سم بوتولینیوم)
  3. جراحی با برداشتن پوست و غدد عرق
  4. قطع اعصاب سمپاتیک داخل قفسه صدری از طریق آندوسکوپی

قطع کامل هیپرهیدروز زیر بغل ویاکاهش شدت آن تا حدی که علائم با داروهای ضد عرق موجود در بازار قابل کنترل باشد.

داروهای خانگی برای خلاص شدن از شر بوی عرق زیر بغل

روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است.

جوش شیرین

جوش شیرین رفع کننده بوی بد طبیعی است. باعث کشتن باکتری که باعث بوی بدن می شود، می گردد. از آن می توان به طور مستمر در زیر بغل خود استفاده کنید. چند بار استفاده از جوش شیرین می تواند باعث تحریک پوست برای افراد با پوست حساس شود.

شما می توانید با استفاده و ترکیب روغن نارگیل و جوش شیرین به راحتی دئودورانت تهیه کنید.

روغن های ضروری

شما می توانید از خواص عنبر سائل و روغن های ضروری برای جلوگیری از بوی عرق زیر بغل استفاده کنید. عصاره برگ و پوست درختچه عنبر سائل به پوست های تحریک شده کمک می کند تا رطوبت خود را به دست آورند و همچنین به نرمی و خاصیت ارتجاعی پوست نیز کمک می کند. این شهد همچنین دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است. عنبر سائل  PH پوست را کاهش می دهد و باکتری نمی تواند زنده بماند و بوی عرق زیر بغل کاهش می یابد.

اسطوخودوس و روغن درخت چای معمولا در اسپری طبیعی استفاده می شود. آنها خواص ضد باکتریایی دارند. این اسانس ها همه کاره هستند.

سرکه سیب طبیعی (ACV)

ACV دارای خواص ضد باکتریایی می باشد و طیف های شگفت انگیز از استفاده مانند دیابت، کاهش وزن ، شوره سر، عفونت قارچی، پوست، پاکسازی پوست و درمان مو را داراست. ACV با کاهش PH پوست، باکتری بوی عرق زیر بغل را کاهش می دهد.

گلاب

گلاب یک درمان بسیار آرامش بخش برای حذف بوی عرق زیر بغل است. با استفاده از آب گل رز زیر بغل خود را از بوی بد دور کنید و یک اثر دراز مدت از عطر گل را در طول روز داشته باشید. می توانید به گلاب آب اضافه کنید و در صورت دلخواه کمی جوش شیرین هم اضافه کنید و به صورت  اسپری بعد از هر بار حمام کردن استفاده نمایید.

رزماری

رزماری نه تنها در پخت و پز استفاده می شود، بلکه می تواند برای درمان بسیاری از بیماری ها به کار گرفته شود. با توجه به تحقیقات دانشگاه مریلند به نظر می رسد روغن رزماری دارای خواص ضد میکروبی است ( توانایی کشتن برخی باکتری ها و قارچ در لوله های آزمایش را داشته است) و همچنین مانند یک دئودورانت برای حفظ کردن بدن از بوی بد مفید می باشد.

گرمازدگی

سایر نکات در مورد بوی عرق زیر بغل

تراشیدن منظم زیر بغل باعث کاهش رشد باکتری می شود و می تواند به کاهش عرق زیر بغل و بوی بد کمک خواهد کند.

زیر بغل خود را خشک نگه دارید. باکتری ها در رطوبت تکثیر می شوند و برای  پرورش خود در مناطق خشک از بدن به مشکل خواهند خورد. بنابراین زیر بغل خود را پس از دوش گرفتن یا عرق کردن خشک کنید.

پارچه های قابل تنفس مانند پنبه و یا ابریشم، بهتر از بسیاری از پارچه های مصنوعی که قابل تنفس نیستند، می باشند. پارچه های مصنوعی باعث ایجاد رطوبت و عرق می گردند.

آیا از غذاهای خاص، مانند غذاهای چرب، یا غذاهای با بوی قوی مانند سیر، پیاز و کاری استفاده می کنید؟ این مواد می توانند از طریق پوست نشت کند و باعث بوی بدن گردند.

نبض ما– گردآوری

منابع

نیک صالحی، پیام سلامت، دکتر مریم ملکی

 

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظر
  1. پویا می‌نویسد

    عالیه فقط همین.

  2. من می‌نویسد

    پودر زاج سفید عالیه برای این کاربرد

  3. عطیه می‌نویسد

    به این حرفا گوش ندید،بنده برای تعریق زیر یغل از زاج استفاده کردم که باعث کیست بسیار دردناک سینه شد بخاطر همین سمومی که داره پزشکان متخصص طب سنتی استفاده از زاج و منع کردن

از پزشکان نبض‌ما بپرسید