نشانه های فتق ناف در نوزادان

فتق ناف زمانی بروز می کند که قسمتی از روده از طریق سوراخی در عضلات شکم بیرون بیاید. فتق ناف شایع است و معمولا در نوزادان خطری ندارد.

نبض ما-زمانی که در دیواره قدامی شکم در محل ناف، نقص یا ضعف عضلانی وجود داشته با شد احشاء داخل شکم از این محل بیرون زدگی پیدا خواهد کرد که به این اختلال در اصطلاح پزشکی ” فتق نافی ” گفته می شود . فتق ناف بیشتر در نوزادان اتفاق می افتد. درنوزادان ، بیرون زدگی پایین ناف در هنگام گریه کردن می تواند نشانه وجود فتق در آنها باشد.

هرنی در نوزادان

در بیشتر مواقع فتق های ناف تا سن یک سالگی خود به خود برطرف می شوند، البته در بعضی موارد درمان فتق زمان بیشتری می برد. برای جلوگیری از عوارض جانبی فتق هایی که تا ۴ سالگی برطرف نشده اند و یا در بزرگسالی به وجود آمده اند، شاید نیاز به جراحی وجود داشته باشد . معمولا فتق ناف آزاردهنده و دردناک نیست .

نشانه ها

فتق باعث بوجود آمدن آماس و یا تورم در نزدیکی ناف می شود. این تورم می تواند به قطر ۵-۳ سانتیمتر باشد. اگر کودک شما مبتلا به فتق است، زمان گریه، سرفه و بازی های کششی توجه بیشتری به او داشته باشید، زیرا ممکن است برآمدگی در زمان آرامش و یا زمانی که به پشت دراز کشیده به طور کامل ناپدید شود.فتق ناف کودکان معمولا بدون درد است، در حالی که فتق در بزرگسالان معمولا باعث احساس ناراحتی در ناحیه شکم می شود.

چه موقع نزد پزشک برویم؟

اگر فکر می کنید کودک شما فتق ناف دارد، او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید تا آن را تشخیص دهد. اگر کودک مبتلا به فتق نافی دچار مشکلات زیر شد، فورا او را نزد پزشک ببرید:

  • کودک دچار درد ناف است.
  • کودک استفراغ می کند.
  • برآمدگی ناف ورم کند یا تغییر رنگ دهد و یا بسوزد.

فتق ناف، در نوزادان شایع تر است، به خصوص در نوزادان نارس یا نوزادانی که هنگام تولد وزن کمی دارند. توصیه های بالا در مورد بزرگسالان نیز صدق می کند.

علل فتق ناف

در طی دوران بارداری، بند ناف از یک سوراخ کوچک در عضلات شکم جنین عبور می کند. این سوراخ بعد از تولد نوزاد، به طور طبیعی بسته می شود. اگر عضلات شکم در خط میانی شکم کاملا به هم متصل نشوند، این ضعف در دیواره شکمی باعث فتق ناف نوزاد هنگام تولد و یا بعدا می شود. در افراد بزرگسال، فشار خیلی زیاد شکمی باعث فتق ناف می شود. علل احتمالی فتق ناف در بزرگسالان عبارتند از:

  • چاقی
  • بارداری های متعدد
  • تجمع مایعات در حفره شکمی (آسیت)
  • جراحی شکم در قبل

عوامل خطر

  • فتق ناف در نوزادان شایع تر است، به خصوص در نوزادان نارس یا نوزادانی که هنگام تولد وزن کمی دارند.
  • نوزادان سیاه و تیره پوست بیشتر دچار فتق ناف می شوند. این مشکل در نوزادان دختر و پسر به یک میزان بروز می کند.
  • چاقی در افراد بزرگسال و یا داشتن چند بارداری در زنان خطر ابتلا به فتق ناف را افزایش می دهد. این نوع فتق در زنان 50 تا 60 ساله شایع تر است.

عوارض

عوارض فتق ناف در کودکان خیلی کم دیده می شود. عوارض فتق ناف زمانی بروز می کند که بافت شکمی بیرون زده حبس شود. این کار جریان خون را به قسمت حبس شده روده کاهش می دهد و باعث درد ناف و آسیب بافت شکم می شود. اگر جریان خون قسمت حبس شده روده کاملا قطع شود و دیگر خونی نداشته باشد، آن قسمت از بافت روده می میرد و اصطلاحا دچار قانقاریا می شود. عفونت ناشی از قانقاریا می تواند در تمامی حفره شکمی پخش شود و باعث مرگ فرد گردد. افراد بزرگسال مبتلا به فتق ناف، بیشتر دچار احتباس یا انسداد (گرفتگی) روده می شوند. عمل جراحی فوری معمولا برای درمان این عوارض لازم است.

درمان فتق ناف

بیشتر فتق ناف در نوزادان تا هجده ماهگی درمان می شوند. ممکن است یک عمل جراحی کوچک برای قرار دادن روده بیرون زده به محل خودش در شکم و دوختن شکاف موجود در عضله دیواره شکم لازم باشد. در مواردی که فتق ناف در بالای ناف است، احتمال انجام عمل جراحی بیشتر است. فتق نافی پس از درمان بعید است عود کند. فتق ناف در کودکان در موارد زیر نیاز به عمل جراحی دارد:

  • فتق ناف درد دارد.
  • بیشتر از 5/1 سانتیمتر قطر دارند.
  • بعد از شش تا 12 ماه، اندازه فتق ناف کم نشود.
  • تا سن سه سالگی، برطرف نشود.
  • باعث احتباس یا گرفتگی روده شود.

در افراد بزرگسال معمولا برای جلوگیری از عوارض احتمالی، عمل جراحی انجام می شود، به خصوص اگر فتق ناف بزرگ تر و یا دردناک شود. در این عمل جراحی، یک برش کوچک در پایین ناف ایجاد می شود و بافت بیرون زده به داخل فضای شکم برگردانده می شود. سپس برش شکم توسط بخیه بسته می شود.

در افراد بزرگسال پزشک جراح اغلب برای تقویت و استحکام دیواره شکم، از مش استفاده می کند. مش نوعی وسیله است که از نظر ظاهری مشابه توری پلاستیکی و تقریبا به اندازه کف دست است و در صورتی که وسعت محل پارگی جدار شکم زیاد باشد، در حین جراحی در محل فتق قرار داده می شود. این وسیله از روی پوست پیدا نیست و باعث استحکام محل پارگی می شود و احتمال عود فتق را بسیار کاهش می دهد.

نبض ما– گردآوری

منابع:

تبیان،سلامتی،قدس آنلاین

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید