راز محبوبیت گیتی خامنه ، مجری برنامه‌های خاطره‌انگیز کودک

چندین نسل با گیتی خامنه خاطره دارند. مجری برنامه‌های خاطره‌انگیز کودک در دهه شصت، این روزها نیز در قالب برنامه‌های مختص کودکان و نوجوانان مهمان خانه‌ها می‌شود و هنوز هم محبوبیت خود را در میان مخاطبانش حفظ کرده است.

نبض ما– با گیتی خامنه پیشکوت که متولد ۱۳۴۳ است، گفتگویی انجام شده که از نظر می گذرد:

خانم گیتی خامنه ، چرا آستانه تحمل مردم این‌قدر پایین آمده است و با کوچکترین مساله‌ای از کوره درمی‌روند؟

دمی را که سرمایه زندگی است/ به تلخی سپردن، نه فرخندگی است.

آستانه تحمل مردم کم شده، و شاید یکی از دلایل آن، وجود دشواری ها، تنگناها و سنگلاخ‌ها است بر سر راه زندگی. اما چه کسی به ما وعده داده که زندگی هیچ زمانی از این ناخواسته‌ها خالی خواهد بود!؟ زندگی آمیزه‌ای است از پستی‌ها و بلندی‌ها. به گمانم این باور، کمک بزرگی است برای بالا نرفتن سطح توقع ما از دنیا و دیگران؛ دیگرانی که مثل خود ما بی‌نقص و کامل نیستند.

این روزها جراحی‌های زیبایی و البته عجیب هم زیاد شده است. به نظرتان انجام این عمل‌ها اصالت و زیبایی طبیعی را نمی‌گیرد؟

جراحی‌های زیبایی شاید روند بالارفتن سن را در ظاهر ما کند سازد اما من شخصا آرامش این سن، دهه پنجاه زندگی‌ام را با هیچ‌یک از مزایای زندگی در زمان جوانی برای لحظه‌ای عوض نمی‌کنم. هر سنی زیبایی‌ها و نازیبایی‌های خودش را دارد و هر آدمی مختار است که روی بخشی از این دارایی‌ها، سرمایه‌گذاری کند. من شخصا سرمایه‌گذاری‌های دیربازده را ترجیح می‌دهم. تا به حال به انجام این عمل‌ها اعتقاد نداشتم، بخصوص که وضعیت تنظیم نور و تصویر در چند سال اخیر، تصاویر آن‌ها را که مقابل دوربین هستند، خیلی بیشتر از گذشته، شبیه به خود افراد ارائه می‌کنند و من مدتی است مجبور نیستم به این سوال جواب بدهم که چرا تصویرم شبیه خودم نیست.

پس خانم گیتی خامنه به این‌گونه عمل‌ها اعتقادی ندارد؟

سوالی که سالیان سال مجبور به پاسخ دادن به آن بودم و حالا با پیشرفت تکنولوژی و ارائه تصویر واقعی شبیه به خودم، نیازمند ایجاد تغییری نیستم. تصویری که حالا شبیه خودم است برای مردمی که نوجوانی من و مراحل مختلف سنی‌ام تا حالا، دهه پنجاه، را به شکل طبیعی و تغییرنیافته دیده‌اند و من را همان‌گونه که هستم پذیرفته‌اند.

شما به رژیم غذایی معتقدید؟

تا به حال رژیم نگرفته‌ام، چرا که ورزش جزو لاینفک زندگی‌ام بوده است. اما از دو سه سال پیش که پروژه «آبی تر از رویا» را آغاز کرده‌ام، بدجور تنبلی می‌کنم. دلیل اصلی‌اش هم شلوغ بودن بیش از حد استخرهای بانوان است برای کسانی مثل من که به شنا علاقمندند و از استخرهای عمومی استفاده می کنند. اگر روزی استخر خلوتی پیدا کنم که بتوان بی‌دردسر روزی یکی دو ساعت بدون مورد اصابت حرکات دست و پای دیگر شناگران شنا کرد، تردید نکنید که بر تنبلی عارض شده فائق می‌آیم.

سلامتی اولویت چندم شما در زندگی‌تان است و اصولا چقدر به این مقوله اهمیت می‌دهید؟

درجهان چیزهایی وجود دارند ارزشمندتر از دارایـی، و یکی از آنها سلامتی است. من از گوشت قرمز استفاده نمی‌کنم و میوه و لبنیات و حبوبات بخش اصلی غذای‌ام را تشکیل می دهند. می‌توانم ادعا کنم سالم زندگی می‌کنم. بنابراین، به سلامتی‌ام بها می‌دهم؛ منهای تنبلی و کاهلی اخیر که وجدان درد عظیمی را بر روحم تحمیل می‌کند.

بیمه هستید و از آن رضایت دارید؟

بیمه صداو سیما هستم که بهترین نیست، اما هست.

خانم گیتی خامنه خوددرمان هستید یا به پزشک مراجعه می‌کنید؟

تا زمان بروز مشکل جدی به پزشک مراجعه نمی‌کنم که از عیوب گریبان‌گیر جامعه ما و من  است. چک‌آپ‌های مرتب خطر بروز بسیاری از دشواری‌های صعب العلاج را از بین می‌برد.

برای سلامت روح‌تان چه می‌کنید؟

اصولا به سلامت روحم بیش از صحت جسم بها می‌دهم. باورم این است که از اشتباهات باید درس گرفت البته به شرطی که قبول کنی اشتباه  می‌کنی. از زمانی که آموختم به عنوان یک انسان، من هم خشم و کین و حسد و… دارم و با خودم به شکل صادقانه و عریان مواجه شدم،  از آرامش بیشتری برخوردارم. با خودم و جهان اطرافم و همه مخلوقات در صلح و صفا و آرامش هستم. از دهه چهل زندگی نم‌نمک آموختم دنیا چه امکاناتی را به من ارائه می‌کند و چه چیزهایی را نباید در آن جستجو کنم. این به اعتقاد منجر به ایجاد تعادل و توازنی در من شد که یکی از ملزومات داشتن سلامت روانی است. اگر دیگرانی که روی کره خاکی در همین هوا تنفس می‌کنند از گزند روزگار در امان باشند و شاهد شادی‌شان باشم، این آرامش درونی به واسطه هیچ عامل دیگری بر هم نخواهد ریخت.

خانم گیتی خامنه ، وضعیت بهداشت و درمان مردم را چگونه می‌بینید و نظرتان درباره طرح تحول سلامت چیست؟

یکی از ابزارهای کسب شادمانی و آرامش این است که همنوعان و هموطنان تو به عنوان ابتدایی‌ترین حقوق انسانی از حداقل امکانات بهداشتی و درمانی بهره بگیرند تا در عین درماندگی و استیصال، شاهد درد و رنج و از دست رفتن همنوعی نباشیم که به جهت محروم بودن از دریافت دارو و درمان، خیلی بیش از ظرفیت یک انسان، متحمل عذاب می‌شود. به یقین اگر طرحی، چنین خدماتی برای قشر متوسط و محروم جامعه را تضمین کند، باید از بانیان و اجراکنندگان آن قدردانی و از طرح تحولی‌شان، به امید زندگی در دنیایی سالم‌تر و شادتر حمایت کرد.

منبع: سلامت آنلاین

4/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید