نکاتی ساده درباره پیشگیری و درمان گل مژه

«گل مژه» نوعی ورم چرکی است که روی چشمها ظاهر می شود که با درد نسبتاً شدید همراه بوده و شکل نازیبایی به صورت می دهد. با وجود این که “گل مژه” پس از چند روز خود به خود و حتی بدون درمان بهبود می یابد، اما درمان و توجه به یک سری نکات برای پیشگیری از بروز آن الزامی است.

نبض ما– گل مژه برای دید خطری ایجاد نمی کند و معمولاً ظرف چند روز خوب می شود و معمولاً منشاء آن میکروب “استافیلو کوک” است که داخل بینی فراوان است و به راحتی ممکن است توسط دست از بینی به پلک ها منتقل شود.

گل مژه شبیه یک جوش چرکی است که ممکن است از داخل یا خارج پلک رشد کند؛ گل مژه در هر سنی ممکن است بروز کند. ابتدا درد، قرمزی، حساسیت و تورم در موضع شروع شده و سپس یک جوش چرکی ظاهر می شود. گاهی تنها مجاور ضایعه متورم است و گاهی همه پلک متورم می شود، گاهی نیز آبریزش، احساس وجود جسم خارجی و حساسیت به نور نیز ایجاد می شود.

درمان گل مژه

گل مژه اغلب بدون درمان ظرف چند روز برطرف می شود. البته می توان با کمپرس گرم روزی چهار مرتبه برای ده تا پانزده دقیقه بهبود آن را تسریع کرد. این کار سبب کاهش درد و سریعتر سر باز کردن گل مژه می شود. معمولا سطح گل مژه پس از مدتی پاره شده چرک آن تخلیه و سپس ترمیم و خوب می شود.

هیچ گاه گل مژه را فشار ندهید و بگذارید خودش سرباز کند. اگر شما مکررا دچار گل مژه می شوید بهتر است از پماد آنتی بیوتیک برای پیشگیری از عود آن استفاده کنید. همچنین شستشوی مرتب لبه پلک ها با شامپو بچه عود آن را کاهش می دهد. گل مژه ایی که در سطح داخلی پلک ایجاد می شود ممکن است کاملا ًاز بین رفته یا خود به خود سرباز کنند و گاهی لازم می شود که پزشک آنها را باز و تخلیه کند.

توصیه های مهم

از آنجا که گل مژه عموماً به دلیل تماس با
 باکتری ها ایجاد می شود، لازم است تا نکات زیر حتما مد نظر قرار گیرند:

  • از خاراندن، فشار دادن و کندن گل مژه خودداری کنید؛ زیرا ممکن است عفونت تشدید شده و به چشم آسیب برسد.
  • برای پیشگیری از ابتلا به عفونتها باید بهداشت را کامل رعایت کنید.
  • تا زمان بهبود کامل نباید از لوازم آرایشی استفاده کرد.
  • در مدت این بیماری از لنز استفاده نکنید؛ زیرا سبب انتقال باکتری ها و سرایت به چشم دیگر می شود.
  • اگر چشم دچار خونریزی یا مشکل حاد دیگری شد حتما با پزشک مشورت کنید.

چطور می توان گل مژه را درمان کرد؟

بسیاری از روشهای طبیعی می توانند برای تسکین و حتی درمان گل مژه مؤثر باشند. البته باید توجه داشت، التهاب و تورم طی مدت زمانی ممکن است به دیگر قسمتهای بدن سرایت یابد که در صورت تشدید نشانه‌ها باید به متخصص مراجعه کرد، اما بهتر است ترفندهای طبیعی زیر را برای این ناراحتی امتحان کنید.

آب گرم

بر اساس این درمان قدیمی، باید یک لیتر آب را جوش آورد و سپس اجازه داد تا سرد شود. پس از ولرم شدن آب، تکه ای پارچه تمیز را درون آن قرار داده و روی گل مژه به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید. هر چند دقیقه دستمال را عوض کنید.

اقاقیا

اقاقیا می تواند نقش مهمی در تسکین دردهای گل مژه داشته باشد. کمی از گل های اقاقیا را در دو لیوان آب جوش بریزید. پس از سرد شدن اسانس گلها در آب پخش می شود. دستمال را در محلول ولرم گذاشته و مانند کمپرس به مدت کمتر از ۱۰ دقیقه روی چشم بگذارید.

گشنیز

باید خاطر نشان کرد، یکی از مؤثرترین راهکارهای طبیعی برای درمان گل مژه ، گشنیز است. یک قاشق از دانه های گشنیز را در یک لیوان آب بجوشانید. پس از سرد شدن و صاف کردن، محلول را تا سه روز برای شست و شوی چشم استفاده کنید.

چای

تانین موجود در برگهای چای به بهبود این عفونت کمک می کند. یک چای کیسه ای را در آب گرم خیس کرده و به مدت ۱۰ دقیقه روی گل مژه بگذارید. این کار را تا زمان بهبود کامل هر روز تکرار کنید.

راه های درمان گل مژه

جعفری

برگهای تازه جعفری را در یک ظرف آب بجوشانید. بگذارید کمی بماند، سپس دستمال تمیزی را در آن خیس کرده و روی چشم قرار دهید. این کار را دو بار در روز ، صبح و شب پیش از خواب تکرار کنید. این کار به کاهش التهاب و حساسیت پلکها کمک می کند.

بابونه

برای رهایی از شر گل مژه، کمی از برگ های بابونه را در دو لیوان آب جوش بریزید. سپس صاف کرده و بگذارید تا سرد شود. پس از ولرم شدن، پارچه ای تمیز را در آن خیس کرده و روی چشم آسیب دیده به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

زردچوبه

زردچوبه یک آنتی باکتری طبیعی است. یک قاشق پودر زردچوبه را در دو لیوان آب بجوشانید تا حجم مایع به نصف برسد. سه قطره از محلول را ۲ تا ۳ بار در روز در چشم بچکانید.

گوجه فرنگی

این ترفند به ویژه در تسکین درد مؤثر است. یک گوجه فرنگی تازه را برش دهید و تکه های آن را به مدت پنج دقیقه روی چشم بگذارید. این کار را سه بار در روز تکرار کنید. این کار نه تنها به کاهش التهاب کمک می کند بلکه درخشش بسیار خاصی نیز به پوست می دهد.

آب گوجه فرنگی

آلوئه ورا

آلوئه ورا خواص متعدد پزشکی دارد. برگ آن را از طول به دو نیم برش بزنید تا بهتر باز شود. یک تکه پنبه را با مایع درون برگ خیس کرده و به آرامی روی پلک قرار دهید. این کار را صبح و شب تکرار کنید و سپس با بابونه یا گلاب به مدت ۳ تا ۴ روز بشویید. این روش به درمان آب مروارید و دیگر التهابهای چشم نیز کمک می کند.

خیار

خیار خنک کننده و قابض است و برای ماسکهای پوست و درمان گل مژه بسیار مؤثر است. خیار را برش دهید و تکه های آن را روی چشم عفونی بگذارید تا التهاب و درد کاهش یابد.

 هشدار

به خاطر داشته باشید که گرچه این روشهای طبیعی در بهبود گل مژه کاملاً مؤثر است، اما با این حال اگر نشانه‌های عفونت تشدید شد یا گل مژه بهبود نیافت، نباید در مراجعه به پزشک تردید کرد.

 توجه کنید، پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و یکی از بهترین اقدامهای پیشگیرانه حفظ نظافت دستها و اجتناب از تماس دست با چشم در مواقع آلودگی با مواد شیمیایی است.

نبض ما– گردآوری

منابع:

بیتوته،شفاف،نمناک

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید