نوشیدن آب سرد در زمان افطار ممنوع!

یکی از عادات غلط در ماه رمضان و در زمان افطار ، نوشیدن آب و یا سایر نوشیدنی های سرد است که باعث بروز مشکلاتی می شود.

نبض ما– خوردن و آشامیدن یک فرد در ماه رمضان بعد از تحمل ساعت‌های طولانی گرسنگی و تشنگی، باید بر اساس اصول علمی صحیح و آداب تغذیه منطقی و عقلانی باشد، یکی از این اصول پرهیز از نوشیدن آب و دیگر نوشیدنی های سرد در زمان افطار است.

ماه رمضان امسال هم در روزهای گرمی قرار گرفته است و بعد از حدود ۱۷ ساعت روزه‌داری اکثر  روزه داران در زمان افطار ، نوشیدن یک لیوان آب خنک را به هر چیز دیگری در زمان افطار ترجیح می‌دهند. اما یک فرد روزه‌ دار چنان‌چه برای باز کردن روزه خود اقدام به نوشیدن آب سرد کند، سلامت خود را به خطر خواهد انداخت.

مشکلاتی که از نوشیدن آب سرد به وجود می آید

نوشیدن آب سرد در اول زمان افطار و پیش از هر نوشیدنی و غذای دیگری باعث آسیب دیدن جدی معده و بزرگی آن می شود. نوشیدن آب سرد، موجب سوء هاضمه، اختلال در جذب، نفخ، دل دردهای بی مورد و ناراحتی‌های گوارشی دیگری می شود که در روزهای بعد هنگام روزه گرفتن تحمل آن برای فرد روزه دار سخت خواهد شد.

نوشیدن آب سرد شاید خطر مرگ را نیز درپی داشته باشد زیرا یکی عصب از معده به قلب کشیده شده است که این عصب با مصرف آب سرد زمینه مرگ نوشندۀ آب سرد را فراهم می کند، و به همین دلیل فرماندهان ارتش در زمان جنگ سربازان بسیار تشنۀ خود را از نوشیدن آب زیاد منع می کنند زیرا تجربه نشان داده است که برخی از سربازان با نوشیدن آب فراوان جان خود را از دست داده اند.

کارشناسان تغذیه می گویند که نوشیدن آب فراوان پیش از خوردن غذا باعث کاهش اشتها می شود و به همین دلیل کسانی را که درپی کاهش وزن خود هستند ، توصیه به نوشیدن آب نیم ساعت پیش از خوردن غذا می کنند.

آب سرد

آب ولرم به جای آب سرد

برای جلوگیری از عوارض ذکر شده بهتر است افراد روزه‌دار ابتدا با مقداری آب جوشیده ولرم و یا چای کم رنگ و بهتر ازهمه اینها، با شیر گرم به همراه عسل یا خرما برای جبران قند و آب از دست رفته بدن افطار کنند. باز کردن افطار با مایعات گرم و مواد قندی و همچنین آرام آرام غذا خوردن سبب می شود که فرد دچار نوسان قند خون نشده و آرام آرام قند خون وی بالا رود.

سرد و گرم

مدیریت آب بدن

در ماه‌های گرم به دلیل تعریق زیاد، بدن به آب بیشتری نیاز دارد. جذب میزان کافی کالری برای بدن در تابستان به نسبت زمستان چندان اهمیت ندارد، بلکه مهم ترین مساله مدیریت آب و املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن است و چنان چه مایعات بدن افراد روزه دار تامین نشود، در طول روز عصبی و پرخاشگر و کم طاقت خواهند شد.

خوردن آب به تنهایی نمی‌توانداملاح و مواد معدنی بدن را در ماه رمضان جبران کند،  بنابراین باید از طریق مواد غذایی ذکر شده به همراه مایعات مناسب، ویتامین و املاح بدن را جبران کرد. همچنین سعی شود موادی که باعث افزایش ادرار می‌شوند مثل چای و هندوانه را در وعده سحری مصرف نشود تا در طی روز افراد دچار عطش نشوند.

پرهیز از عجله سر سفره افطار

بهتر است گشودن روزه با افطار مختصر مثل سوپ گرم حاوی اندکی غلات و حبوبات و سبزیجات، شورباهای ساده، شله‌زرد، فرنی، حریره بادام صورت گیرد, فراموش نکنید که فاصله ۸ ساعته بین زمان افطار تا سحر، پذیرش ۲ وعده سنگین را از دستگاه گوارش می‌گیرد لذا وعده افطار را سبک کنید و به خوراک‌های رقیق و رطوبت‌افزا اختصاص دهید و وعده سنگین را به سحر موکول کنید تا هم سیری طولانی‌تری ایجاد کند و هم فرصت مناسب برای هضم آن وجود داشته باشد.

افطار

برای جلوگیری از مشکلات سوء هاضمه و مشکلات گوارشی، باز کردن روزه باید به آهستگی و رساندن مواد غذایی باید به کندی در بدن صورت گیرد و از سرعت در خوردن و پرخوری در ماه رمضان به خصوص در زمان افطار که مدت زمان طولانی معده خالی بوده است، جلوگیری شود و افراد روزه دار باید سعی کنند از سبزی و میوه و بخصوص میوه های فیبر دار و یا نوشیدنی های به شکل پوره و حاوی فیبر در طول شب تغذیه شوند.

نبض ما– گردآوری

منابع

افکارنیوز، سلامت آنلاین، العالم

 

5/5 - (6 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید