چرا باید سحری بخوریم؟

خوردن سحری در ماه رمضان یکی از لذت بخش ترین قسمت های روزه داری است .حذف این وعده غذایی باعث بروز انواع بیماری و مشکلاتی برای بدن می شود.

نبض ما– بروز انواع بیماری ها به دلیل تجمع مواد زائد در بدن است که این مواد زائد از تجمع زیادی غذا در معده و روده بروز پیدا می کند و روزه تنها راه درمان است. روزه گرفتن موجب دفع سموم از بدن خواهد شد چرا که  متخصصان طب سنتی بر این باورند که فایده بزرگ کم خوردن و پرهیز از غذا در یک مدت کوتاه برای بدن بسیار فایده دارد البته به شرط آن که آداب صحیح غذا خوردن در وعده سحر و افطار رعایت شود.

با توجه به طولانی بودن زمان روزه داری در فصل تابستان که حدود ۱۴تا ۱۵ ساعت طول می کشد، مصرف غذای مقوی و نوشیدن مایعات در وعده غذایی سحری می تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت روزانه ی روزه داران را تأمین کرده و عوارض ناشی از کمبود مواد غذایی و مایعات را در بدن کاهش دهد. یکی از مزایای خوردن وعده سحری به تعویق انداختن احساس گرسنگی در طی روز است و صرف وعده سحری برای همه به ویژه نوجوانان در حال رشد ضروری است که باید غذای کامل حاوی تمام نیازهای بدن باشد.

فواید نوشیدن آب

برای سحری یک وعده غذای گرم و متوسط یعنی غذایی که حجم فوق العاده نداشته باشد و معده را دچار سنگینی بیش از حد نکند، علاوه بر این چرب نباشد، زیرا موجب تشنگی می‌شود و به دنبال آن کالری بیش از حد وارد بدن شده و به بدن آسیب می‌رساند ، مناسب است. سحری را باید سر فرصت و بازه زمانی ۲۰ تا ۲۵ دقیقه صرف کرد.

این نوع سحری موجب می‌شود انسان در طول روز و به هنگام انجام فعالیت‌های فیزیکی و فکری توانایی کافی داشته باشد و گرسنگی موجب پایین آمدن کارایی او نشود. بهتر است در وعده سحری از غذاهای گرم و کم شیرین استفاده شود و به منظور پیشگیری از گرسنگی کربوهیدرات‌های پیچیده مانند سیب زمینی، نان سبوس دار، جو، برنج، سیب زمینی و حبوبات جایگزین کربوهیدرات‌های ساده و تصفیه شده استفاده شود.

تدابیر غذایی در وعده سحر ماه رمضان

  • در وعده سحر غذاهای حاوی گندم و گوشت ها, به ویژه گوشت گوسفندی جوان توصیه می شود.
  • مصرف شیرینی های قنادی در وعده سحر موجب افت قند خون در طول روز می شود.
  • آش ها و سوپ ها در وعده شام و افطار مصرف شود و در وعده سحر غذای پرانرژی تر مصرف شود.
  • نوشیدن شربت عسل در وعده سحر مناسب است و افراد گرم مزاج آب زرشک تازه همراه با آب و عسل یا عرقیجات با مزاج خنک مانند کاسنی استفاده کنند. کاسنی از تشنه شدن پیشگیری می کند.
  • مصرف دوغ‌های شور در سحر می‌تواند سبب تشنگی زیاد در روز شود.
  • اگر چای به صورت پررنگ و به مقدار زیاد در سحر میل شود، می‌تواند منجر به کم آبی بدن در روز شود.
  • شربت‌ها و آب میوه‌های آماده که دارای قند فراوان و خواص آبمیوه‌های طبیعی آماده شده در خانه را ندارد و همچنین انواع شربت‌های تهیه شده از شکر، نوشیدنی مناسبی برای سحر نیست، این نوع نوشیدنی‌ها با بالابردن قند خون موجب سیری زودرس و متعاقب آن، بعد از یکی دو ساعت به دلیل پایین افتادن قند خون موجب گرسنگی می‌شود.
  • برای پیشگیری از احساس تشنگی در طول ساعات روز، لیمو ترش تازه در پایان سحری مصرف شود.
  • بهتر است هنگام سحر از خوردن غذاهای پرادویه خودداری شود زیرا باعث عطش زیاد و ترش کردن معده می‌شوند.
  • مصرف سس مایونز، خامه، سوسیس و کالباس در سحری مناسب نیست.
  • خوردن میوه در سحر بخش قابل توجهی از کم آبی بدن را جبران می‌کند. میوه‌هایی مانندگلابی، انگور، هلو و هندوانه که به‌علت داشتن پتاسیم فراوان در ایجاد تعادل لازم برای نمک در خون مناسب است.
  • سحری را با آرامش میل کنید و از عجله در غذا خوردن در این زمان پرهیز کنید چرا که خوردن غذا با عجله در هنگام سحر موجب بروز بیماری‌های گوارشی می‌شود و این شیوه اشتباه سلامتی را به مخاطره می‌اندازد.
  • بعد از خوردن سحری هرگز با معده پر فورا نخوابید زیرا این شیوه به معده آسیب زیادی وارد می‌کند به همین دلیل توصیه می‌شود حداقل بعد از یک ربع از خوردن سحری بخوابید گرچه خواب بعد از سحری اگر ترک شود بدن سالم‌تری خواهید داشت.
  • خوردن سالاد بدون سس در وعده سحر گزینه خوبی است و از تشنگی در طول روز جلوگیری می کند.
  • آب همیشه به عنوان بهترین نوشیدنی در هر زمانی شناخته می شود و در هنگام سحر نیز سعی کنید بیشتر آب استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که آبی که می نوشید نباید خیلی خنک یا گرم باشد و آبی با دمای اتاق برای رفع تشنگی بهترین گزینه است.

حذف وعده سحر باعث اضافه وزن می‌شود

روزه داری بدون صرف وعده سحر متابولیسم بدن را با افت عملکرد مواجه می کند، شاید اینگونه به نظر برسد که روزه داری بدون صرف سحری سبب کاهش وزن می شود، این در حالیست که در چنین شرایطی ممکن است تا پایان ماه حدود دو کیلوگرم وزن فرد کاهش یابد، اما در نهایت سه کیلوگرم به وزن او اضافه خواهد شد.

نبض ما– گردآوری

منابع:

همشهری آنلاین،سیمرغ،آکاایران

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید