بهترین نوشیدنی های ماه رمضان برای رفع عطش

روزه‌داری در فصل گرما دچار کم آبی بدن می‌شود، آب بدن مهمترین عاملی است که می‌تواند برای روزه داران باعث مشکلات زیادی شود و حتی جان فرد را به خطر اندازد. برای همین آشنایی با نوشیدنی های مخصوص ماه رمضان می تواند برای رفع عطش مفید باشد.

نبض ما– بین افطار تا سحر روزه داران می توانند از نوشیدنی های سنتی، چای کمرنگ، آب میوه های طبیعی و انواع میوه های تابستانی استفاده کنند. چای به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدان و ضد سرطان برای بدن مفید است، اما چای به دلیل مدر بودن باعث می شود مقدار بیشتری از آب بدن دفع شود.  هنگام افطار بهتر است که از شیر ولرم همراه با مواد دارای قند طبیعی مانند خرما، عسل یا انگور شیرین استفاده شود چرا که این مواد شیرین علاوه بر تنظیم قند خون، خاصیت سم زدایی نیز دارند.

در ادامه به معرفی تعدادی از شربت های پرفایده برای رفع عطش در ماه رمضان می پردازیم.

سکنجبین خیار

شربت سکنجبین خیار که یکی از معروف‌ترین و پرخاصیت‌ترین نوشیدنی‌ها در طب سنتی ایران است، علاوه بر آن‌که باعث افزایش نشاط می‌شود، تأثیرات درمانی و شفابخشی زیادی دارد و برای رفع عطش نیز بسیار مفید است. برای تهیه این نوشیدنی قبل از هر چیز لیموترش را پوست بگیرید و فیله آن را جدا کرده و همراه عرق نعناع درون پارچ مخلوط‌کن بریزید. پس‌ازآن خیار را خوب شسته و رنده کنید و به مواد داخل پارچ اضافه کنید. بعد از مخلوط شدن این مواد، آنها را درون لیوان بریزید و به‌اندازه شیرین شدن آن سکنجبین به لیوان‌ها اضافه کنید. می‌توانید باکم و زیاد کردن میزان سکنجبین یک شربت سکنجبین ـ خیار شیرین یا کم شیرین تهیه کنید. بهترین روش برای تزئین این نوشیدنی خوش آب و رنگ آن است که پس از اضافه کردن چند قطعه یخ به داخل لیوان، با یک برش نازک لیموترش و کمی نعنای تازه آن را تزئین کنید.

شربت

شربت آبلیمو

شربت آبلیمو یکی از نوشیدنی هایی برای رفع عطش در ماه رمضان است و شربت آبلیمو کم شیرین سبب ترشح بزاق شده و احساس تشنگی را در روزه داران برطرف می کند.

کاسنی

دربین عرقیات سنتی، فقط کاسنی خاصیت خنک کنندگی بدن را دارد، از این رو پیشنهاد می‌شود نوشیدنی‌های مخصوص رفع عطش ماه رمضان مانند خاکشیر را با کمی کاسنی و گلاب مخلوط و سپس استفاده کرد.

تخم شربتی و گلاب و عسل

تخم شربتی (تخم ریحان) علاوه بر منبع غنی کلسیم و پتاسیم، برای جلوگیری از تشنگی و رفع عطش نیز بسیار مفید است. برای تهیه این مقوی انرژی‌زا، تخم شربتی‌ها را چند دقیقه در آب بخیسانید که لایه ژله مانندی دور آن تشکیل شود، بعد با اضافه کردن آب‌لیموی تازه و عرق بهارنارنج و بیدمشک و عسل، آن را به نوشیدنی‌ای مناسب برای افطار و سحری تبدیل کنید.

تخم شربتی

دم کرده نعناع

دم کرده برگ خشک نعناع و یا مخلوط آن با عسل بین افطار تا سحر موجب رفع تشنگی خواهد شد. تهیه و مصرف شربت نعناع نیز رفع تشنگی بسیار مفید است. برای تهیه آن باید از شربت پایه استفاده کرد. جوشاندن شکر و آب به نسبت دو به یک و افزودن مقداری عرق نعناع و آب لیمو‌ترش که باید به صورت خنک مصرف شود. این شربت نیز به میزان زیادی از عطش جلوگیری می‌کند و از نوشیدنی‌های ماه رمضان است.

دم کرده لیمو عمانی با گل گاو زبان و نبات

دم کرده لیمو عمانی با گل گاو زبان و نبات نیز می‌تواند علاوه بر رفع تشنگی، باعث آرامش و خواب مناسب در شب شود.

مخلوط زردآلوی تازه همراه با عسل

مخلوط زردآلوی تازه همراه عسل نیز مناسب جهت رفع عطش و برای سنگینی معده می توان استفاده کرد.

می توان به جای یک عدد میوه، نصف تا یک لیوان آب میوه مصرف کرد،البته بهتر است آبمیوه طبیعی باشد. مخلوط میوه‌ها با شیر مانند شیر موز یا توت‌فرنگی نیز از نظر تغذیه بسیار با ارزش است.

شربت خاکشیر

این شربت یکی از سنتی‌ترین نوشیدنی‌های رفع گرمازدگی و تشنگی است. دانه‌های خاکشیر وقتی درون آب قرار می‌گیرند، می‌توانند چند برابر وزن خود آب جذب کرده و متورم شود. درنتیجه این دانه‌ها آب زیادی را در بدن نگه‌داشته و وقتی بدن به تعریق افتاده و با کمبود آب مواجه می‌شود از ذخیره آب آنها استفاده می‌کند؛ بنابراین مصرف این شربت در روزهای روزه‌داری بسیار مفید است. برای تهیه آن اول خاکشیر را بشویید و با خیساندن آن به مدت یکی دو ساعت بگذارید خاکشیرها ته‌نشین و از شن‌ها جدا شوند. بعد با اضافه کردن آب‌لیمو، خرده‌های یخ، عسل و گلاب، شربت ضد گرمازدگی و معجزه رفع عطش شما آماده است.

شربت خاکشیر

نوشیدنی هایی که باید از آن ها پرهیز شود!

زمانی که آب خنک همراه با یخ مصرف می‌شود چون دمای بدن را برای مدت کوتاهی پایین می‌آورد، اما باعث رفع عطش در دراز مدت نمی‌شود. هنگام افطار باید از نوشیدن آب یخ به طور ناگهانی پرهیز کرد همچنین در وعده افطار نیز از نوشیدنی‌های ماه رمضان استفاده کرد.

مصرف هرگونه نوشیدنی حاوی کافئین نه تنها باعث رفع عطش نمی شود بلکه به دلیل مدر بودن موجب تشدید تشنگی می شود بنابراین نوشیدن چای پررنگ و انواع قهوه و نوشابه های گازدار کافئین دار مناسب نیست.

مصرف آب همراه غذا و به مقدار زیاد موجب رقیق شدن شیره گوارشی و آنزیم های موثر در هضم غذا و در نتیجه منجر به اختلال در هضم و جذب مواد غذایی و درد شکم و نفخ خواهد شد.

بهترین زمان نوشیدن آب کافی یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از مصرف غذایی سحر است؛ بهترین روش برای رفع عطش و تشنگی نیز مصرف سبزی و میوه های آبدار و فیبردار در وعده های سحر و افطار است.

نبض ما– گردآوری

منابع

ایرنا، اصفهان امروز، الودکتر

4.7/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید