خوردن صبحانه چاق میکند یا لاغر ؟

خوردن صبحانه چاق میکند یا لاغر ؟

خوردن صبحانه متعادل، بهترین راه برای شروع مناسب سوخت‌وساز بدن است. حفظ سوخت‌وساز سالم، بخش مهمی از حفظ یا از دست دادن وزن است.

نبض ما– محققان و کارشناسان تغذیه به این نتیجه رسیده اند؛ کسانی‌که صبحانه می‌خورند، راحت‌تر می‌توانند وزن مناسب خودشان را حفظ کنند. خوردن صبحانه با مقدار متعادلی کربوهیدرات، پروتئین بدون چربی و حتی کمی دسر می‌تواند کمک‌تان کند که برای باقی روز، انتخاب‌های غذایی سالم‌تری داشته باشید.

با خوردن صبحانه مفصل (همراه با دسر)، بدن ما احساس سیری می‌کند و نیازی به این ندارد که با خرده‌خواری و میل و هوس غیرواقعی به خوردن، مدام به‌دنبال جبران کالری‌های از دست رفته باشد. این کار به‌ نوبه‌ خود به ترویج عادات درست غذاخوردن کمک می‌کند و باعث می‌شود وزن مناسب خودتان را حفظ کنید. افرادی که هر روز صبحانه می‌خورند، رژیم غذایی مغذی‌تری دارند. خوردن یک صبحانه متعادل و مغذی باعث می‌شود عادات غذاخوردن‌تان در باقی روز روی حساب و کتاب باشد. همچنین جلوی گرسنگی بیش از حد و میل و هوس شدید به خوردن را که در اثر افت شدید فشار خون رخ می‌دهد، می‌گیرد.

صبحانه

خوردن صبحانه موجب کاهش وزن می شود

محققان می‌گویند صرف یک صبحانه کامل تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد، زیرا خوردن صبحانه باعث کنترل اشتها می‌شود و میل به خوردن شیرینی و نشاسته را بر طرف می‌کند. به گفته دکتر “دانیل یاکوبوویچ” از “بیمارستان دو کیلنیکا” در کاراکاس واقع در ونزوئلا، این رژیم غذایی سالم تر از رژیم های غذایی کم کربوهیدارت برای کاهش وزن است، زیرا خوردن صبحانه امکان دریافت فیبر غذایی و میوه های ویتامین دار بیشتری را برای بدن فراهم می کند.

وی در این باره گفت: این رژیم غذایی را مدت بیش از ۱۵ سال با موفقیت بر روی بیمارانش آزموده است. بیشتر مطالعاتی که برای کاهش وزن انجام شده نشان داده اند که رژیم های غذایی بسیار کم کربوهیدرات(مانند رژیم اتکینز)، روش خوبی برای کاهش وزن نیستند. این رژیم های غذایی میل شخص را برای خوردن کربوهیدارت افزایش می دهند و سوخت و ساز بدن را کند می کنند، در نتیجه پس از یک دوره کوتاه کاهش وزن، چاقی به سرعت بازمی گردد. صرف یک صبحانه کامل و مملو از کربوهیدارت و پروتئین، و رعایت یک رژیم غذایی کم کربوهیدارت و کم کالری در بقیه روز، موجب کاهش وزن و حفظ آن می‌شود.

یاکوبوویچ و همکارانش از دانشگاه ویرجینیا در ریچموند رژیم غذایی شامل صبحانه کامل مملو از کربوهیدارت و پروتئین را با رژیم غذایی کم کربوهیدارت در ۹۴ زن چاق که زندگی کم تحرکی داشتند، مقایسه کردند. هر دو رژیم غذایی کم چرب و کم کالری بودند، اما از نظر محتوای کربوهیدارت متفاوت بودند. در این مطالعه دیده شد افرادی که صبحانه کامل می خوردند بیش از ۲۱ درصد از وزن خود را از دست دادند، اما گروه کم کربوهیدارت تنها ۵/۴ درصد کاهش وزن داشتند.

صبحانه خوردن

اگر صبحانه نخورید، احتمال چاق شدنتان بیشتر است

احتمال بروز اضافه‌ وزن در کسانی‌که معمولاً قید صبحانه را می‌زنند، ۵۰ درصد بیشتر است. زمانی‌ که شما گرسنه هستید و میل به خوردن چیزی دارید، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ دوست دارید مقدار بیشتری از آن ماده‌ خوراکی را بخورید. این چرخه‌ باطل را با دریافت کمی کالری هنگام صبح بشکنید. این امر کمک‌تان خواهد کرد که درطول باقی روزتان سیر بمانید و مانع از این می‌شود که مدام درحال خوردن باشید.

انتخاب مواد درست برای صبحانه

اما خوب است بدانید که باید در انتخاب مواد غذایی برای صبحانه تان نهایت دقت را بکنید چون یک انتخاب نادرست مساوی است با چاقی و اضافه وزن.

۱. وافل، پن کیک، شیرینی، و مافین

وافل، پن کیک، شیرینی، و مافین، از انتخاب‌های متداول برای صبحانه هستند اما آن ها دارای آرد تصفیه شده اند و فاقد فیبر کافی برای سیرکنندگی هستند. تحقیقی بر روی افراد رژیم گیرنده نشان می‌دهد آنهایی که یک صبحانه بر پایه‌ی تخم مرغ (در مقایسه با صبحانه‌ای که فقط دارای نان شیرینی با کالری یکسان است) خوردند، ۶۵٪ بیشتر وزن از دست دادند و چربی شکمشان نیز بیشتر کاهش یافت.

پیشنهاد ما برای خوردن صبحانه : اگر برای خوردن صبحانه هوس خوراکی کربوهیدراتی کرده‌اید، با استفاده از آرد غلات کامل، یک پن کیک، وافل یا یک مافین کوچک درست کنید و بعنوان یک غذای جانبی در کنار تخم مرغتان بخورید.

پنکیک

۲. نوشیدنی‌های قهوه مخصوص

به گفته انجمن ملی قهوه، بیش از یک سوم قهوه خورها هر روز از نوشیدنی‌های قهوه مخصوص استفاده می‌کنند. اما بسیاری از این نوشیدنی‌ها، بیش از ۱۳۰۰ کالری دارند و می‌توانند بیشتر از یک کاسه غلات شیرین شده‌ی میوه‌ای قند داشته باشند. شروع روز با یک خوردنی شیرین ممکن است باعث افزایش گرسنگی و هوس شیرینی در هنگامی شود که سطوح قند خون افت می‌کند.

پیشنهاد ما برای خوردن صبحانه : یک کاپوچینو یا اسپرسو با اندازه کوچک (۳۵۰ گرم) انتخاب کنید. از خامه‌ی زده شده و شکر استفاده نکنید، و اگر شیر سویا یا بادام دوست دارید، در صورتیکه بدون شکر هستند از آنها استفاده کنید.

۳. آب میوه‌ها

با وجود آنکه کالری آنها کمتر از اسموتی‌ها می‌باشد و سرشار از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها هستند، اما راه خوبی برای شروع روزتان نیستند! چون اکثر آن‌ها فاقد فیبر سیر کننده بوده و اغلب، بیشتر از یک نوشابه قند طبیعی دارند.

پیشنهاد ما برای خوردن صبحانه : بجای نوشیدن آب میوه، میوه بخورید. صبحانه‌ای با میوه‌های کامل و پروتئین بدون چربی انتخاب کنید، مانند یک کاسه ماست یونانی با انواع توت‌های تازه یا موز خرد شده.

۴. صبحانه‌ی کوچک

صبحانه‌های کوچک‌تر ممکن است برعکس آنچه بنظر می‌آید، باعث افزایش دور کمر شما شوند! در مطالعه‌ای که در مجله‌ی چاقی منتشر شد، ۹۳ زن چاق مبتلا به سندرم متابولیک به دو گروه رژیمی‌که هر کدام ۱۴۰۰ کالری مصرف می‌کردند تقسیم شدند. یک گروه، یک صبحانه‌ی بزرگ که مجموعا ۷۰۰ کالری داشت خوردند، و در ناهار ۵۰۰ کالری و در شام ۲۰۰ کالری مصرف کردند. گروه دوم، برخلاف گروه اول، ۲۰۰ کالری در صبحانه، ۵۰۰ کالری در ناهار و ۷۰۰ کالری در شام خوردند. نتیجه؟ گروهی که صبحانه‌ی بزرگی خورده بودند، نزدیک به ۸ کیلو وزن از دست دادند، در حالیکه گروهی که شام بیشتری خورده بودند، ۳.۵ کیلو وزن کم کردند. مطالعات دیگر نیز به نتایج مشابهی دست یافته‌اند و محققان بر این باورند که شاید مقاومت به انسولین ما در بعدازظهر و شب بیشتر می‌شود، و بدن کالری کمتری می‌سوزاند.

پیشنهاد ما برای خوردن صبحانه : یک صبحانه‌ی سالم با حداقل ۳۵۰ کالری و حداقل ۲۰ گرم پروتئین مصرف کنید تا سیری بیشتری احساس کنید.

 

۵. ساندویچ تخم مرغ

یکی از محبوب ترین انتخاب‌ها برای صبحانه، ساندویچ کلاسیک تخم مرغ است. ساندویچ‌های صبحانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری دارند اما غالب آنها تا ۴ برابر بیشتر از پروتئین، کربوهیدرات کم کیفیت دارند! از آنجایی که آن‌ها بطور کلی با یک تخم مرغ درست می‌شوند، ۲۵ تا ۳۰ گرم پروتئین مورد نیاز برای افزایش سیری و سنتز پروتئین را فراهم نمی‌کنند.

پیشنهاد ما برای خوردن صبحانه : با استفاده از ۲ عدد تخم مرغ و یک تکه ژامبون کم چرب و یک نان کماج گندم کامل یا نان تورتیلا، برای خودتان ساندویچ درست کنید. هنگامیکه بیرون غذا می‌خورید، همیشه درخواست کنید که از یک نان کماج نازکتر برای ساندویچتان استفاده کنند و ببینید که آیا صبحانه‌هایی دارند که بجای نان در کاسه سرو شود.

نبض ما– گردآوری

منابع

بانی اسپرت، تبیان

 

4.7/5 - (7 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    باسلام ،لطفا راهنمایی کنید که چطور بدنمونو متعادل کنیم قبلا تپل بودم ولی حالا لاغرم هرکاری میکنم دیگر نمیتوانم مثل قبل باشم اصلا میلم به غذا نمیکشه اشتهام باز نمیشه با دوتا لقمه کوچک فورا سیر میشم، خانوادم دعوام میکنن که چرا نمیخوری

از پزشکان نبض‌ما بپرسید