ماه رمضان فرصتی مناسب برای ترک سیگار

ماه رمضان فرصتی مناسب برای ترک سیگار است که افراد سیگاری باید این موضوع را مدنظر داشته باشند.

نبض ما–  به عقیده انجمن سرطان آمریکا، نیکوتین (ماده اعتیادآور موجود در تنباکو) به اندازه هروئین و کوکائین اعتیادآور است. در حقیقت، یک فرد عادی ممکن است قبل از موفقیت در ترک سیگار ، شش تلاش ناموفق داشته باشد اما خوشبختانه گام هایی وجود دارد که یک فرد می تواند با برداشتن آنها در هدف ترک سیگار موفق شود و برای همیشه سیگار را ترک کند. ضمن اینکه آمار کلینیک های مختلف ترک اعتیاد نشان می دهد میزان موفقیت و ترک کامل مواد دخانی، مخصوصا سیگار، در ماه مبارک رمضان به بیشترین میزان خود می رسد.

مضرات سیگار

سیگار کشیدن یک معضل جهانی است که ضمن دود کردن منابع، هر ساله باعث مرگ ۵ تا ۶ میلیون نفر در دنیا می‌شود در حال‌ حاضر بر اساس آمارها ۱۴ درصد جمعیت ایران سیگار می‌کشند. در زنان حدود سه درصد و در مردان حدود ۲۸ درصد. سیگار دارای چهار هزار ماده شیمیایی، چهار صد نوع ماده سمی و چهل نوع ماده سرطان‎زا است. همچنین سیگار عامل بیش از ۵۰ نوع بیماری مانند بیماری‎های قلبی و عروقی، ریوی، گوارشی، دهان و دندان و … می‌شود در ضمن عاملیت ۲۰ نوع سرطان نیز است. البته ناگفته نماند که متوسط طول عمر افراد سیگاری معمولاً ۱۰ – ۱۲ سال کمتر از افراد عادی است.

سیگار

کاهش مصرف دخانیات در ماه رمضان

مصرف دخانیات در ماه رمضان همزمان با روزه داری در سطح جامعه کاهش می یابد. افرادی که در اماکن عمومی به راحتی سیگار و قلیان مصرف می‌کردند به دلیل تحریم شدن در ماه رمضان مصرفشان کاهش می‌یابد و می‌توانیم نتیجه بگیریم که مصرف سیگار به طور کلی در این ماه کم می شود.

ترک سیگار تا حد زیادی به قدرت اراده فرد بستگی دارد و در ماه رمضان که افراد به واسطه روزه‌داری به سطح مطلوبی از سلامت جسم و روان دست پیدا می‌کنند خیلی راحت‌تر می‌توانند سیگار را ترک کنند.  بر اساس تحقیقات موجود،فقط ۲۰ دقیقه‌ پس از ترک سیگار، ضربان قلب آرام می‌شود و ۱۲ ساعت پس از عملی کردن این تصمیم، میزان منواکسیدکربن در خون فرد به حد طبیعی می‌رسد و با گذشت زمان بیشتر احتمال حمله قلبی در فرد به طور چشمگیر کاهش می‌یابد.

عدم تحریک آنزیم های کبدی

در ماه‌های غیر از رمضان، آنزیم های کبدی بیشتر تحریک می شوند و بعضی از هورمون های بدن زودتر متابولیسم و سوخت و ساز می‌شوند. بنابراین سیستم بدن به دنبال جایگزین کردن محرک جدید است و بنابراین میل به سیگار در افراد تازه می‌شود. در ماه رمضان فرد به واسطه این که حدود ۱۷ ساعت از سحر تا افطار سیگار نمی کشد یعنی محرکی مانند سیگار، آنزیم های کبدی شخص را تحریک نمی‌کند و نیاز جدیدی نیز تولید نمی کند. در این مدت، سیستم مغز به طور طبیعی مسکن های داخلی ترشح می‌کند تا جایگزین محرک کاذب سیگار شود.

پس از ۳۰ روز روزه داری مواد سرخوشی‌زا تولید شد در کبد، کاملاً در بدن موجود است و فرد سیگاری با توجه به رحمت خداوند در این ماه که همه چیز را آرام و لطیف می‌کند می تواند با کمی همت دست به ترک کردن سیگار بزند چون شرایط ترک راحت تری برای او فراهم شده است.

سیگار

راهکارهایی برای رهایی از سیگار

دلایل ترک سیگار را روی کاغذ بنویسید

ابتدا دلایل ترک سیگار را بری خود مشخص کنید و این دلایل را روی کاغذ بنویسید. اگر در دوران ترک سیگار وسوسه سیگار کشیدن در شما بوجود آمد می توانید با نگاه کردن به این دلایل وسوسه خود را بکاهید. از میان دلایل کلی ترک سیگار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

با ترک سیگار و مواد مخدر احتمال خطر ابتلا به سرطان، حمله های قلبی، بیماری مزمن ریه، سکته مغزی، آب مروارید و دیگر بیماری ها در من کاهش می یابد، فشار خون من پایین می آید، چهره بهتری خواهم داشت. پوست من هیدراته تر خواهدبود و روی پوستم چین و چروک کمتری پدیدار می شود. زردی دندان هایم کمتر می شود و روی نوک انگشتانم لک نیکوتین نخواهدبود، می توانم پول پس انداز کنم، مو، لباس، ماشین و خانه من دیگر بوی سیگار نخواهدداد، می توانم انرژی بیشتری در خود ذخیره کنم، می توانم الگوی بهتری برای کودکان، دوستان و اعضای خانواده خودم باشم و عمر من افزایش خواهدیافت.

توفیق اجباری

به علت ممنوعیت سیگار کشیدن در ملا عام و خجالت کشیدن فرد سیگاری، تصمیم به گذشتن از خیر سیگار و کم کم کاهش یافتن وابستگی به آن، یکی دیگر از عوامل موفقیت ترک در ماه رمضان است. درواقع در این ماه به دلیل روزه داری اقشار مختلف جامعه موجب می شود تا فرد به نوعی توفیق اجباری نصیبش شده تا فرصت را مغتنم شمرده و برای کم کردن و ترک سیگار خود اقدام نماید. به این صورت که فرد در ساعات زیادی سیگار نمی کشد و این شروع خوبی است برای افراد تا بتوانند با راهکارهای علمی و عملی و با بهره گیری از خدمات و توانایی های پزشکان متخصص در زمینه ترک سیگار این مراحل را به خوبی پشت سر گذاشته و به راحتی عادت بد سیگارکشیدن خود را کنار بگذارند.

ترک کردن سیگار

میل شدید به نیکوتین را تحمل کنید

خبر خوش این است که یک میل شدید به نیکوتین همیشگی نیست. بطور کلی، این میل شدید به مدت پنج دقیقه طول می کشد و پس از ۱۰ دقیقه دیگر هیچ میلی به نیکوتین وجود ندارد. زمانی که میل به نیکوتین در شما افزایش یافت خود را مثلا مشغول بازی با کودک کنید، یک لیوان آب بنوشید، نفس عمیق بکشید و به دلایل خود برای ترک سیگار نگاه کنید تا میل شدید شما به نیکوتین فروکش کند.

نرسیدن نیکوتین به بدن یک فرد سیگاری باعث احساس اضطراب، بدخلقی، غم و حتی ایجاد مشکل در توانایی فرد برای به خواب رفتن می شود. در صورت وقوع این احساس ها ناراحت نشوید، چون این احساسات یک واکنش طبیعی به هنگام ترک سیگار است.

سیگارهای خود را دور بیندازید

در صورت ایجاد میل شدید به نیکوتین، اگر سیگاری به همراه نباشد امکان فائق آمدن بر این میل شدید آسان تر خواهدبود. پس قبل از آنکه اقدام به ترک سیگار کنید ابتدا تمام سیگارهای موجود در خانه یا میز کارتان را دور بریزید.

نبض ما– گردآوری

 

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید