علامت های گوارشی که نباید نادیده گرفت

یک قرار ملاقات بسیار مهم وجود دارد که نباید آن را نادیده بگیرید و آن قرار با یک متخصص تغذیه به‌صورت سالانه است. کاری را که چشم‌پزشک برای چشم‌های شما انجام می‌دهد، متخصص تغذیه برای سیستم گوارش و بدن شما انجام می‌دهد تا اطمینان یابید از مواد غذایی سالمی استفاده می‌کنید؛ حالا چه به‌دنبال کاهش وزن و چه یک رژیم غذایی سالم باشید.

هر کسی باید در تقویم سالانه‌اش روزی را به ملاقات با متخصص تغذیه اختصاص دهد، اما علائمی وجود دارد که با مشاهده آنها باید سریعا به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. ما این علائم را برای‌تان آورده‌ایم تا در این باره اطلاعات بیشتری داشته باشید.

نا غافل پوست تان کهیر می زند

اگر فکر می‌کنید به‌تازگی دچار آلرژی یا عدم تحمل شده‌اید، قبل از اینکه چند ماده غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کنید، بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. حقیقت این است که هر کسی می‌تواند خود را یک متخصص تغذیه بنامد، اما لقب R.D یا همان متخصص تغذیه تنها به کسانی داده می‌شود که از تجربه بین‌المللی برخوردار باشند. یک متخصصR.D می‌تواند تشخیص دهد که علائم شما به دلیل آلرژی است یا صرفا نشانه عدم تحمل چیز دیگری است. آن وقت است که می‌توانید درباره بهبود وضعیت خود تصمیم بگیرید.

اجابت مزاج تان نا منظم شده

به گفته بسیاری از پزشکان، هر فرد باید یک یا دو بار در روز اجابت مزاج کند. بنابراین، اگر یکی، دو روز اخیر را بدون اجابت مزاج گذرانده‌اید، بهتر است به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا رژیم غذایی‌تان را بررسی کند. اگر هنوز متقاعد نشده‌اید که به یک متخصص مراجعه کنید، بهتر است رژیم غذایی خود را بررسی کرده و تغییراتی در آن اعمال کنید تا اجابت مزاجتان تنظیم شود.

معده‌تان درهم می‌پیچد

باد معده، نفخ و اسهال از مشکلات رایج گوارشی هستند که به مصرف انواع محصولات لبنی نسبت داده می‌شوند. ممکن است قادر به تحمل لاکتوز نباشید. شدت عارضه عدم تحمل لاکتوز به دوز مصرف محصولات لبنی بستگی دارد؛ یعنی اگر چند قاشق چای‌خوری بستنی بخورید، ممکن است دچار مشکل نشوید. اما اگر زیاده‌روی کنید، حال‌تان بد خواهد شد. متخصص تغذیه به شما کمک می‌کند انتخاب‌های سالمی داشته باشید. همچنین به شما می‌گوید چه نوع و چه مقدار محصولات لبنی مصرف کنید.

دست رد به هیچ رژیمی نزدید!

رژیم‌های زیادی را امتحان کرده‌اید اما هرگز به نتیجه دلخواه‌تان دست نیافته‌اید یا پس از کاهش وزن سریعا دوباره اضافه وزن پیدا می‌کنید. مشکل هرچه باشد، یک متخصص تغذیه کمک خواهد کرد از پس آن بربیایید. او به شما کمک می‌کند با اعمال چند تغییر ساده در سبک زندگی خود نتیجه بگیرید، بدون آنکه ‌دنبال یک رژیم غذایی خاص باشید. یک متخصص آموزش‌دیده به شما در یادگیری عادات و رفتارها کمک کرده و شما را با پشت پرده سوخت‌وساز مواد غذایی در بدن آشنا می‌کند، بنابراین می‌توانید با رعایت تعادل در انتخاب مواد غذایی دائما در مسیر تناسب اندام باشید.

ریفلاکس سراغ تان آمده

یک متخصص تغذیه با وادار کردن شما به رعایت یک رژیم غذایی متعادل کمک می‌کند که از شدت علائم موجود بکاهید. سعی کنید سریعا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا مطمئن شوید مشکل از جای دیگری آب نمی‌خورد. به‌علاوه، نوع غذاهایی که می‌خورید نیز در این امر دخیل است. ریفلاکس معده اگر به نوع رژیم غذایی‌تان مربوط باشد به‌راحتی و با مراجعه به متخصص تغذیه قابل درمان خواهد بود. به آسانی می‌توانید از شر سوزش سردل راحت شوید.

مدام احساس گرسنگی یا سیری می کنید

اشتهای کم یا خیلی زیاد می‌تواند حاکی از یک مشکل جدی باشد. اگر اشتهای خوبی ندارید از اینکه می‌توانید وزن کم کنید، خوشحال نباشید زیرا ممکن است پای یک مشکل مهم در میان باشد که حتما باید آن را درمان کنید. در این موارد، متخصص تغذیه با مشورت یک پزشک عمومی به معاینه شما خواهد پرداخت. در هر حال، مراجعه به متخصص تغذیه اولین قدمی است که باید در مسیر درمان بردارید.

کلسترول تان بالا رفته

با راهنمایی‌های یک متخصص تغذیه، پی می‌برید که باید از چه خوردنی‌هایی استفاده کنید تا سطح کلسترول خون‌تان را پایین بیاورید و دچار بیماری‌های قلبی و سکته نشوید. با این حال، حتی اگر کلسترول بالا ندارید، می‌توانید از راهنمایی‌های یک متخصص تغذیه برای حفظ سطح کلسترول خون‌تان استفاده کنید. به‌هرحال باید بدانید چه غذاهایی بخورید و چه غذاهایی را کنار بگذارید.

هر کاری می کنید وزن کم نمی‌کنید

گاهی اوقات شانس با شما یار نیست که بتوانید مثل بقیه مردم وزن کم کنید؛ گاهی هم پس از چند هفته کاهش وزن، دچار اضافه‌وزن می‌شوید. صحبت درباره عدم توانایی کاهش وزن است، آن هم درست وقتی که دست به هر کاری می‌زنید. درست غذا می‌خورید و خوب می‌خوابید. اما مسئله تغذیه از مسئله خواب مهم‌تر است. مشورت با یک متخصص تغذیه کمک می‌کند با مشکلات پنهان خود بیشتر آشنا شوید. باید بدانید کدام غذاهاست که نمی‌گذارند وزن کم کنید و در این راه متخصص تغذیه است که می‌تواند کمک‌تان کند.

اگر دل پیچه دارید…

ممکن است قادر به تحمل لاکتوز نباشید. شدت عارضه عدم تحمل لاکتوز به دوز مصرف محصولات لبنی بستگی دارد؛ یعنی اگر چند قاشق چای‌خوری بستنی بخورید، ممکن است دچار مشکل نشوید. اما اگر زیاده‌روی کنید، حال‌تان بد خواهد شد. متخصص تغذیه به شما کمک می‌کند انتخاب‌های سالمی داشته باشید. همچنین به شما می‌گوید چه نوع و چه مقدار محصولات لبنی مصرف کنید.

رژیم سلامت ندارید

«کاهش وزن» و «کاهش وزن به شیوه سالم» دو چیز کاملا متفاوت هستند؛ یادگیری روند کاهش وزن از طریق رعایت یک رژیم غذایی کامل و پرهیز از غذاهای ناسالم رمز موفقیت است. اما وقتی در این ماموریت هستید که به‌طور عادی به کاهش وزن برسید، سعی کنید علاوه بر غذاهای سالم و اتخاذ یک ترفند جدید، عادات زندگی خود را نیز بهبود ببخشید.

باردار شدید!

عادت کردن به پستی و بلندی‌های زندگی دلیل خوبی برای مراجعه به یک متخصص تغذیه است؛ چون آنها مثل روانشناس بدن هستند. اگر به‌تازگی متوجه شده‌اید که باردار هستید یا دیابت دارید یا می‌خواهید برای شرکت در مسابقه ورزشی تمرین کنید، بهتر است به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا بتوانید از پس چالش‌های پیش‌رو برآیید. یک متخصص تغذیه باید در زمینه‌های مختلف در امر تغذیه تجربه داشته باشد و بداند چه رژیمی برای شما مناسب است و چه رژیمی به سلامت شما آسیب می‌رساند.

دائما به غذا فکر می کنید

صبر کنید؛ آیا شما هم ازجمله کسانی هستید که دائما به وعده غذایی بعدی خود فکر می‌کنند؟ اگر پاسخ مثبت است، باید سریعا به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. اگر به‌طور مداوم در‌مورد وعده غذایی بعدی خود فکر می‌کنید یا وقتی در تختخواب هستید به وعده صبحانه می‌اندیشید، وقت آن است که با یک پزشک متخصص قرار بگذارید. وقتی این افکار نه از روی گرسنگی که از روی وسواس فکری به ذهن شما متبادر می‌شوند، نشانه آن است که دچار اختلال غذایی شده‌اید. آشنایی بیشتر با علم تغذیه به کمک یک متخصص مجرب کمک می‌کند در مسیر درست گام بردارید.

استرسی هستید

استرس بیش از آنکه فکرش را بکنید، در زندگی روزانه شما موثر است. یک متخصص حرفه‌ای با بررسی مشکلاتی از قبیل کمبود کلسیم می‌تواند مشکل را به‌صورت ریشه‌ای برطرف کند. او اطمینان حاصل می‌کند که شما از مواد غذایی لازم برای جذب کلسیم و تقویت استخوان‌های‌تان استفاده می‌کنید، آن وقت است که می‌توانید بر استرس غلبه کرده و بدن‌تان آماده باشد.

پر‌خوری می‌کنید

اگر وقتی احساساتی، مضطرب، ناراحت یا حتی خوشحال هستید، دچار پرخوری می‌شوید، باید به فکر چاره باشید. در غیر این صورت، ممکن است به این الگوی ناسالم عادت کنید و در طولانی‌مدت به شکل قابل‌توجهی اضافه‌وزن پیدا کنید. همچنین ممکن است در‌معرض دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان قرار بگیرید. یک متخصص تغذیه (و گاهی اوقات، یک درمانگر) به شما کمک می‌کند با این احساسات مقابله کرده و از تداوم پرخوری جلوگیری کنید.

بیش از حد لاغر هستید

تمام وقت کار می‌کنید، مثل فرفره این‌طرف و آن‌طرف می‌چرخید و باید به زن و بچه‌های‌تان هم رسیدگی کنید. به‌عبارت ساده تر، به‌راحتی خسته می‌شوید. یک احتمال این است که تغذیه کافی ندارید و نمی‌توانید انرژی لازم برای ادامه یک روز پرمشغله را تامین کنید. یک متخصص تغذیه به شما کمک می‌کند با مصرف مواد غذایی سالم، در طول روز پرانرژی باشید. برای این کار، باید مواد غذایی مناسبی را برای خوردن انتخاب کنید تا به سوخت لازم برای مغز و ماهیچه‌های‌تان دست یابید و دیگر دچار کمبود انرژی نشوید.

می‌خواهید بچه‌دار شوید!

آیا به‌دنبال این هستید که بچه‌دار شوید؟ یک متخصص تغذیه کمک می‌کند در بهترین شرایط ممکن برای بارداری باشید. همچنین اطمینان حاصل می‌کند که نیازهای کودک درون رحم تامین می‌شوند. برای شروع دوران بارداری، بهتر است از روش‌های تقویت شانس بارداری در ۳۰سالگی که توسط متخصصان امر ارائه می‌شوند، کمک بگیرید.

منبع: سیب سبز

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید