بحران ها و پیشرفت های بشر در قرن ۲۱

پیشرفت های بشر در سال های اخیر چه بوده است؟ در سال های بعد زندگی چگونه خواهد شد؟ بحران های سخت سالیان بعد چگونه خواهند بود؟

نبض ما – در سالیان اخیر پیشرفت های بشر قابل توجه بوده است. از حوزه تکنولوژی و رسانه گرفته تا علوم پزشکی و هسته ای و ساخت و ساز و غیره. در این مقاله به بررسی تعدادی از این پیشرفت های بشر خواهیم پرداخت.

پیشرفت های بشر در میانگین قد

کارشناسان سلامت عمومی در یک مطالعه دریافتند که از اواسط قرن ۱۹ میلادی تاکنون متوسط قد مردها حدود ۱۱ سانتیمتر افزایش یافته است. در این بررسی اطلاعات جمع‌آوری شده از صدها هزار مرد در ۱۵ کشور اروپایی مورد مطالعه قرار گرفت.

جدول زیر متوسط قد سربازان در نیمه دوم قرن ۱۹ ام را نشان می دهد

کشورقد
آمریکا۱٫۷۱
نروژ۱٫۶۹
ایرلند۱٫۶۸
سوئد۱٫۶۸
انگلیس۱٫۶۶

نتایج ارزیابی‌ها نشان داد که متوسط قد مردان انگلیسی ۲۱ ساله از ۱۶۷٫۰۵ سانتیمتر در سال‌های ۷۵-۱۸۷۱ به ۱۷۷٫۳۷ سانتیمتر در سال‌های ۷۵-۱۹۷۱ رسیده است.

متخصصان بهداشت عمومی دانشگاه «اسکس» در این رابطه اظهار داشتند: رشد قد به میزان چشمگیری تحت تاثیر بسیاری از مسائل و شرایطی است که ظرف دو سال نخست زندگی، بدن کودک با آنها روبرو بوده است. به این ترتیب نرخ بالای ابتلا به بیماری‌ها از جمله بیماری‌های تنفسی یا اسهال که عامل مرگ و میر نوزادان است می‌تواند بر فرآیند رشد نوزادان و رشد قد آنان تاثیر بگذارد.

جدول زیر نشان دهنده بلند قد ترین مردان دنیاست

ردیفکشورقد (سانتی متر)
۱هلند۱۸۱
۲ایسلند۱۷۹٫۸
۳نروژ۱۷۹٫۷
۴سوئد۱۷۹٫۳
۵دانمارک۱۷۸٫۸
۶فنلاند۱۷۸٫۴
۷جمهوری چک۱۷۸٫۳
۸اسلوونی۱۷۸٫۱
۹لوکزامبورگ۱۷۸
۱۰کورواسی۱۷۷٫۶

این متخصصان همچنین معتقدند: کاهش جمعیت خانواده‌ها ( حداقل۴ نفر) به معنی درآمد بیشتر، زندگی در شرایط پاکیزه‌تر و سالم‌تر و در عین حال آموزش بیشتر است که بر نوع تغذیه و سلامت تاثیر مثبت دارد. بنابراین افزایش میانگین قد مردان در اروپا که در این مطالعه آشکار شد می‌تواند نشان‌دهنده بهبود وضعیت سلامت آنان در دوران کودکی باشد.

پیشرفت های بشر در زمینه تکنولوژی

۳G Broadband

این فناوری برای نخستین بار در انگلستان پای به عرصه وجود نهاد و افراد بسیاری را برای انجام امور کاری و حتی اجرای بازی به خود وابسته کرد، هرچند هیچ یک از این افراد کاملا شیفته این فناوری نشدند اما این تکنولوژی از جمله پیشرفت های بشر صورت گرفته در این عرصه بود.

نخستین شبکه ۳G پیش‌ تجاری در سال ۲۰۰۱ میلادی، توسط کمپانی NTT DoCoMo و در ژاپن راه‌اندازی شد. هرچند استفاده جهانی از این شبکه بیش از حد انتظار به طول انجامید، اما سرانجام استفاده از شبکه ۳G در میان تمامی مردم دنیا باب شد و در سال ۲۰۰۳ میلادی بیش از ۲۰۰ نفر از اقصی نقاط جهان به این شبکه متصل شدند.

دانلود دیجیتال یکی از پیشرفت های بشر

تا همین چند سال پیش آلبوم‌های موسیقی روی صفحه‌های گرامافون به فروش می‌رفتند و برای تماشای فیلم هم از تلویزیون استفاده می‌شد. اما کمی بعد با پیشرفت های بشر این فایل‌های موسیقی و بازی به همراه کاست‌های ضبط به بازار عرضه شدند و رفته‌رفته پای نوارهای ویدیویی هم به خانه‌ها باز شد.

ساخت انواع لوح‌های فشرده (CD و DVD) گام بعدی کمپانی‌های دست‌اندرکار این حوزه بود که به لطف آن کاربر می‌توانست مستقیما به سراغ ترک و یا بخش دلخواه خود از فیلم برود و بدون آنکه نیازی به برگرداندن آن باشد به تمام آلبوم گوش دهد.

اما امروزه تمامی این قابلیت‌ها و امکانات، قدیمی به نظر می‌آیند. هم‌اکنون کاربران می‌توانند در حالی که در اتوبوس نشسته‌اند، تنها با پرداخت مبلغی اندک موسیقی دلخواه خود را خریداری کرده و از طریق گوشی‌ هوشمند به آن گوش دهند. به لطف برنامه‌هایی همچون Shazam نیز دیگر حتی نیازی به دانستن نام آهنگ نیست.

کامپیوتر

مالتی تاچ

ایده ساخت پلتفرم تاچ رومیزی مایکروسافت موسوم به Microsoft Touch به سال ۲۰۰۱ میلادی باز می‌گردد، اما به خاطر برنامه‌ریزی‌های ضعیف این کمپانی، مدل اصلی آن تقریبا یک ماه قبل از آی‌فون وارد بازار شد. آی‌فون نخستین گوشی ‌هوشمند بهره‌مند از نمایشگر مالتی‌تاچ در جهان بود. امروزه این‌گونه فناوری‌ها، دیگر شکل تزئینی سابق را ندارند و تقریبا در تمامی ابزارها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما تمامی این ابزارها هم به یک شیوه ساخته نمی‌شوند و هر نمایشگر لمسی هم از نوع مالتی‌تاچ نیست.

مالتی تاچ

شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از پیشرفت های بشر سایت‌هایی مانند فیس‌بوک و توییتر است که روش‌های ارتباطی ما را تغییر داده‌اند و سایت‌ها و سرویس‌های دیگری روش‌های دسترسی و استفاده از رسانه‌ها را تغییر خواهند داد. امروزه برنامه‌های آپلود شده در سایت یوتیوب بیشتر از کل برنامه‌هایی است که در تمامی شبکه‌های تلویزیونی جهان پخش شده است. اگر تمایل دارید که دوستان خود را از یک اتفاق باخبر کنید و قرار دادن عکس روی فلیکر و توییتر برایتان کافی نیست، می‌توانید از طریق اسکایپ، جزئیات کامل آن را به اطلاع آن‌ها برسانید.

شبکه های اجتماعی

سیستم‌های رهیاب ماهواره‌ای

یکی دیگر از پیشرفت های بشر رهیاب‌های ماهواره‌ای مدرن است که اغلب قابلیت اتصال به اینترنت را دارند و ظرف کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توان آن‌ها را به روز رسانی کرد. امروزه کاربران سیستم‌های رهیاب ماهواره‌ای در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با استفاده از گوشی‌های هوشمند خود، نقشه‌های این سیستم‌ها را به صورت مرتب به روز رسانی می‌کنند. برنامه‌هایی مثلGoogle Navigation آنچنان کامل و دقیق هستند که کاربران اندروید را از هر اپلیکیشن رهیاب دیگری بی‌نیاز می‌نمایند.

سیستم رهیاب ماهواره ای

جستجوی وب

موتورهای جستجو مهم‌ترین پایگاه خبررسانی برای مالکین وب‌سایت‌ها به شمار می‌رود. این نوع از پیشرفت های بشر ، صنعت تبلیغات اینترنت را به تسخیر خود در آورده‌اند و به طرقی، سایت‌های مختلف را به رقابت با یکدیگر دعوت می‌کنند، برای نمونه با بهینه‌سازی‌ آن‌ها، امکانی فراهم می‌شود که پس از جستجوی عباراتی خاص، نام برخی از این سایت‌ها بالاتر از دیگران قرار می‌گیرد. در عین حال درک این موتورها نیز بیشتر شده و بهتر می‌توانند مقصود عبارت‌های تایپ شده توسط کاربران را درک کنند و نتایج بهتری را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

جستجوی گوگل

اینترنت بی‌سیم

کافیست قدم به داخل خیابان بگذارید، تا در محدوده چندین شبکه بی‌سیم قرار بگیرید، جالب است بدانید که تعداد این شبکه‌ها آنچنان زیاد خواهند بود که شما را متعجب می‌کند. به تدریج این نوع از پیشرفت های بشر آنچنان پیشرفته خواهد شد که شبکه‌هایی با پوشش رسانی محدوده یک شهر ایجاد می‌شود.

وای فای

بحران آب

در کنار پیشرفت های بشر بحران هایی نیز وجود دارد. هنگامی که به اندازه کافی آب آشامیدنی مورد نیاز وجود ندارد، خطر بحران آب حس می‌شود. با توجه به اینکه این مسئله یک نگرانی جهانی است، سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های جهانی مناطق گوناگونی را، مناطق دچار بحران آب در نظر می‌گیرند. دیگر سازمانها مانند سازمان غذا و کشاورزی، استدلال می‌کنند که هیچ بحران آبی در این مکان‌ها وجود ندارد.

طبق پیش بینی‌های جهانی سال ۱۴۰۰ سرانه آب به کمتر از ۱۴۰۰ مترمکعب برای هر فرد در سال خواهد رسید و این به معنی ورود به بحران آبی است. طبق آمارهای رسمی و به اعتقاد کارشناسان ایران درآستانه بحران آب به سرمی برد و طی سال‌های آینده تأمین آب به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کشور در بسیاری از استان‌ها، شهرها و مناطق تبدیل خواهد شد. ایران از نظر جغرافیایی دربخش نیمه خشک و خشک جهان قرارگرفته به شکلی که میانگین بارش درایران حدود ۲۵۰ میلیمتراست درحالی که میانگین جهانی حدود ۸۵۰ میلیمتراست که بیش ازسه برابر میزان بارش در ایران است.

بحران آب

از دلایل بحران آب در ایران را می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • رشد سریع جمعیت و پراکندگی نامناسب آن
  • کشاورزی ناکارآمد
  • سوء مدیریت و عطش بیش از حد توسعه
  • ساختار نامناسب حکمرانی آب، تعدد ذی مدخلان، مدیریت ناهماهنگ، ضعف سیاسی سازمان حفاظت از محیط زیست و فقدان نگرش دراز مدت

پیشرفت های بشر در ۱۰۰ سال آینده به چه شکل خواهد بود؟

واقعا نمی توان زندگی انسان مجهز شده به آخرین فنون را در صد سال آینده پیش بینی کرد با این وجود با توجه به تحقیقا در دست تکمیل دانشمندان حوزه های علوم مختلف، برخی از محققان حدس می زنند که انسان در اوائل قرن بیست و دوم به چه تکنولوژی هایی مجهز خواهد شد و از چه فناوری های جدیدی برای سهولت و بهبود زندگی خود استفاده خواهد کرد. در زیر لیستی از فرضیات ارائه می شود.

  • ارتباط با سایر انسان ها از طریق فکر کردن
  • نانو روبات ها قادرند که در درون رگ های بدن سفر کنند
  • استفاده مردم جهان از یک واحد پولی مشترک
  • هوش انسان افزایش جهش گونه خواهد داشت
  • کنترل تغییرات آب و هوایی
  • قابل سکونت شدن قطب جنوب
  • فقط سه زبان عمده در جهان وجود خواهد داشت
  • صحراها تبدیل به جنگل های انبوه خواهند شد

نبض ما– گردآوری

منابع

خبرآنلاین، مشرق نیوز، آی تی رسان، ویکی پدیا

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید