انواع دستور پخت غذا با لوبیا سبز

با لوبیا سبز به غیر از لوبیا پلو می توان غذا های دیگری تهیه کرد. برای آشنایی با روش پخت چند غذای خوشمزه با لوبیا در ادامه مطلب همراه ما باشید.

نبض ما– لوبیا یک گیاه علفی یکساله بوده که در سراسر دنیا برای میوه های خوراکی و نیز بذور خشک یا میوه های نارس مصرف میشود که به دلیل خواص فراوانش در اشپزی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

لوبیا سبز

سالاد لوبیا سبز

مواد لازم: لوبیا سبز تازه و کوچک بخارپز شده ۳۰۰ گرم، زیتون بدون هسته صد گرم ،کاهو(کوچک) ۱ عدد ،فلفل دلمه ای قرمز ۱ عدد ، تخم مرغ پخته شده ۲ عدد، گوجه فرنگی متوسط ۴ عدد، خیار قلمی یک عدد

مواد سس: روغن زیتون یا کنجد ۵ قاشق سوپخوری، سرکه ۱ ق سوپخوری، شکر(شکر قهوه ای) ۱ ق مرباخوری، پودر سیر یا سیر تازه له شدهمقدار کمی،  نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه سالاد

ابتدا کاهو را به قطعاتی درشت خرد کرده و تخم مرغ و گوجه فرنگی را به چهار قسمت می بریم و فلفل را نیز خلال کرده و تمام مواد فوق را در یک ظرف گود مناسب بریزد و هم بزنید. حال کل مواد سس را با هم مخلوط کرده و روی سالاد می ریزیم.

کوکو مرغ و لوبیا سبز

مواد لازم برای کوکو: لوبیا سبز ۲ فنجان ریز خرد شده – سینه مرغ پخته شده و ریزشده  یک عدد  – تخم مرغ  ۲  عدد-  نمک ، فلفل، ادویه  به مقدار لازم-   ذرت ۱  فنجان – فلفل دلمه ای رنگی خرد شده۱ فنجان

طرز تهیه کوکو : ابتدا لوبیا و سینه مرغ خرد شده را کمی تفت بدهید تا خامی آن گرفته و کمی بپزد و در ظرفی لوبیا سبز ، فلفل دلمه، سینه مرغ خرد شده،ذرت، تخم مرغ ها و نمک و فلفل را با هم مخلوط کرده و مایع به دست آمده را داخل تابه بیزید و درب آن را بگذارید تا کاملا پخته شود.

 نکته آشپزی : در صورت تمایل می توانید از یک عدد سیب زمینی رنده شده هم استفاده شود.

ته‌چین لوبیا سبز

مـواد لازم برای ۴ نفر: برنج ۳ لیوان، سینه مرغ پخته ۳۰۰ گرم ،تخم‌مرغ ۴ عدد ،ماست کم‌چرب یک لیوان ، لوبیا سبز یک و نیم لیوان،مرزه و ترخون  یک لیوان ،پیاز یک عدد  روغن ۳ قاشق غذاخوری،زرشک: یک لیوان زعفران دم شده به میزان دلخواه و نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان دلخواه

طرز تهیه ته چین

ابتدا پیاز را در  دو قاشق غذاخوری روغن تفت داده  و لوبیا سبزی که از قبل بسیار ریز نموده  به آن اضافه کنید و در مرحله بعد، سینه مرغ ریش‌ریش شده را افزوده  و زرشک را نیز در این مخلوط بریزید.

لوبیا سبز تازه

پس از چند دقیقه حرارت دادن، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه  و به این ترتیب مایه داخل ته‌چین آماده میشود و از طرف دیگر، برنج را آبکش کرده  و در کاسه‌ای بزرگ ریخته و سپس به آن ماست، تخم‌مرغ و زعفران آب شده اضافه کرده و خوب هم بزنید حال در مرحله آخر، در تابه‌ای بزرگ و دردار، یک قاشق غذاخوری روغن ریخته و نصف برنج را اضافه کرده و سپس مایه گوشت و لوبیا را پهن کنید و دوباره بقیه برنج را بیفزایید و سپس تابه را روی حرارت ملایم قرار داده تا پخت شود.

نکات ته چین

بهتر است تابه‌ای که برای تهیه ته‌ چین استفاده می‌کنید، تفلون، پهن و با دیواره‌های صاف باشد تا در آوردن ته‌چین از آن راحت انجام گردد و شکل زیبا یهتری در حین برگردان ته چین بر سینی شود.

می‌توانید این غذا را هم در فر و هم روی گاز تهیه کنید. اگر آن را روی گاز می‌گذارید، تابه باید در داشته باشد اما در فر باید با کاغذ آلومینیوم روی غذا را پوشانده شود و چند سوراخ در آن ایجاد شود و در ضمن، ظرف غذا با کف فر فاصله داشته و از حرارت دوطرفه استفاده نگردد.

بعضی از افراد بعد از برشته شدن یک طرف ته‌چین، آن را می‌گردانند و می‌گذارند تا طرف دیگر آن نیز برشته شود اما این کار به هیچ وجه توصیه نشده و کافی است اجازه دهید یک طرف ته‌چین برشته شود.

خوراک لوبیا سبز با گوشت

مواد لازم برای تهیه خوراک لوبیا سبز با گوشت : لوبیا سبز خرد شده ۳۰۰ گرم،هویج خرد شده  ۳۰۰ گرم،پیاز  دو عدد، سیب‌زمینی خرد شده ۲۰۰ گرم ، ذرت ۲۰۰ گرم ،فلفل‌دلمه‌ای یک عدد عصاره گوشت  دو عدد،گوشت خورشی  ۳۰۰ گرم،رب گوجه‌فرنگی  به مقدار دو قاشق غذاخوری، زعفران  به میزان لازم و نمک و فلفل به میزان لازم ،روغن یا کره  به میزان لازم.

طرز تهیه خوراک

ابتدا گوشت خورشی را با پیاز، فلفل‌دلمه‌ای و فلفل بپزید و در این فاصله لوبیا سبز را خرد کنید و در کمی روغن یا کره تفت داده و کنار بگذارید و  این کار را با هویج و سیب‌زمینی هم انجام بدهید و با این تفاوت که به سیب‌زمینی نمک و زعفران زده و پس آن را سرخ کرده و سپس تمام مواد را در قابلمه به صورت طبقه‌طبقه بچینید، اما حتما سیب‌زمینی را در طبقه آخر بگذارید که له نشوند و در این فاصله رب گوجه‌  را با نمک، فلفل و زعفران در آب گوشت یا عصاره گوشت مخلوط کنید و بر روی مواد بالا بریزید تا خوب پخته شود، بعد از پخته شدن، گوشت را به مواد اضافه کرده وآنگاه مواد را با هم به صورت مخلوط در ظرف بریزید.  می‌توانید از آبلیمو برای چاشنی این غذا استفاده کنید.

ترشی لوبیا سبز با قارچ

مواد لازم

  • لوبیا سبز ۵۰۰ گرم
  • قارچ ۵۰۰ گرم
  • فلفل سبز تند ۴- ۳عدد
  • سیر ۴- ۳عدد
  • زردچوبه ۱قاشق چای‌خوری
  • ادویه‌ی ترشی ۱قاشق مرباخوری
  • سرکه به میزان لازم
  • سبزی معطر تازه ۵۰گرم
  • سبزی خشک ۱قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  • دم لوبیا سبزها را گرفته و بشویید. سپس به ابعاد دلخواه خرد کنید و درون آبی که در حال جوشیدن است بریزید. پس از حدود ۲-۱ دقیقه آن‌ها را در آبکش سرازیر کنید.
  • قارچ‌ها را خرد کرده یا به صورت درسته داخل آب جوش قرار دهید. بلافاصله از آب خارج کرده و درون صافی بریزید.
  • برای این که قارچ‌ها آب نیندازد، بهتر است، روی آن‌ها آب سرد ریخته و سپس فشار دهید تا آب اضافی‌شان خارج شود.
  • سیرها را پوست کنده و خرد کنید.
  • فلفل‌ها را خرد کنید. بسته به میزان تند بودن فلفل‌ها، می‌توان مقدار آن‌ها را کم یا زیاد کرد. در ضمن برای زیبا‌تر شدن این ترشی می‌توان از فلفل با رنگ‌های مختلف استفاده کرد. در صورت تمایل می‌توان از پودر فلفل به جای فلفل تازه استفاده کرد.
  • سبزی‌ها را شسته و بگذارید تا آب اضافی آن‌ها برود. سپس ریز خرد کنید و در صورتی که سبزی تازه در دسترس نبود، می‌توان از سبزی خشک استفاده کرد. البته ارجحیت استفاده از هر دو نوع سبزی (خشک و تازه) است؛ به شرطی که مقدار گفته شده برای هر کدام نصف شود.
  • قارچ، لوبیا سبز ، فلفل، سیر و سبزی را مخلوط کرده و درون ظرف مورد نظر بریزید.
  • ادویه و زردچوبه را با مقدار کمی سرکه مخلوط کنید و روی مواد آماده شده بریزید. سپس به اندازه‌ی کافی سرکه درون ظرف بریزید تا به طور کامل روی مواد را بپوشاند. آن‌گاه درب ظرف را ببندید و در جایی خنک نگهداری کنید.

نبض ما– گردآوری

4.4/5 - (7 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید