پس از مرگ، برای بدن چه اتفاقی می افتد؟ + ویدیو

اغلب ما ترجیح می دهیم در مورد اتفاقاتی که ممکن است پس از مرگ برایمان رخ دهد فکر نکنیم اما آنطور که در کتب آسمانی آمده، مرگ سرچشمه حیات است و می توان آن را به پلی تشبیه نمود که ما را به جهانی دیگر می برد.

نبض ما– پس از واقعه و با جدا شدن روح از بدن، فعل و انفعالات شیمیایی مختلفی در بدن رخ می دهد، فرایند تجزیه تدریجی آن آغاز شده و در نهایت جسم به دل زمین باز می گردد.

معمولا مرگ با توقف عملکرد قلب شروع می شود  زمانی که این عضو حیاتی می میرد تنفس فرد به زودی متوقف می شود و عملکرد مغز شما به دلیل کمبود خون و اکسیژن از کار می‌افتد. با این حال، حقیقت امر این است که همه اعضای بدن شما به طور ناگهانی پس از مرگ نمی میرند بلکه قسمت های مختلف بدنتان درزمان های متفاوتی می میرند و زمان مرگ دیگر اعضای بدن شما به شرایط جسمانی شما هم وابسته است.

آنچه مسلم است این است که پس ازتوقف قلب، جریان خون شما به طور کامل قطع می شود و بدن شما به رنگ بنفش و صورتی در می آید و  بدن شروع به سرد شدن می کند . ساعت به ساعت پس از مرگ درجه حرارت بدن شما  ۱٫۵ درجه فارنهایت کاهش می یابد تا زمانی که دمای بدنتان به دمای محیط برسد.در این زمان به بدن “نعش” گفته می شود. پس از دو تا شش ساعت پس از مرگ بدن کاملا سرد و سفت می شود. همان زمان با سرد شدن و قطع جریان خون، سلول های بدن اکسیژن خود را از دست می دهند وکم کم همه ی سلول ها می میرند.

اتفاقاتی که پس از مرگ بدن تجربه خواهد کرد

دانشمندان امروزه معتقدند سلول های مغز بلافاصله پس از مرگ متلاشی نمی شوند بلکه ساعت ها پس از مرگ طول می کشد تا نرون های مغز از بین رفته و در نهایت مغز به طور کامل بمیرد.

فرآیند نابودی جسد مرحله به مرحله پیش می رود و زمانی که سلول های بدن می میرند سلول ها آنزیم های خود را آزاد می کنند که باعث می شود باکتری ها و قارچ ها جذب بدن شوند و شروع به تجزیه گوشت و اندام های نرم بدن کنند. پس از تجزیه بخش های نرم بدن نوبت به تجزیه اسکلت استخوانی بدن می رسد که سال های بسیاری طول می کشد تا تجزیه شود و به طور حدودی پس از ۵۰ سال پس از مرگ استخوان ها نیز ناپدید می شوند.

اتفاق اول پس از مرگ

آخرین ذخایر اکسیژن موجود در بدن تمام شده و فعالیت مغز همزمان با غیرفعال شدن اعصاب مغزی “افزایش چشمگیری” پیدا می کند. سپس ترشح هورمون هایی که عملکرد بدن را تنظیم می کنند، توسط مغز متوقف می شود. آخرین منابع انرژی بدن نیز استفاده شده و اسفنکتر (عضله تنگ کننده ) آزاد می شود. پس از آن، بدن ادرار و مدفوع داخلی را تخلیه می کند.

اتفاق دوم پس از مرگ

در ۱۵ تا ۲۵ دقیقه پس از مرگ، فقدان گردش خون موجب رنگ پریدگی پوست می شود. ضربان قلب نیز متوقف شده و به همین دلیل، خون در بدن پمپاژ نمی شود. در نتیجه، خون موجود در بدن در قسمت های پایینیِ تجمع می کند. در طول ۱۲ ساعت پس از آن، پوست به بالاترین میزان رنگ زدایی یعنی رنگ بنفش مایل به قرمز می رسد.

اتفاق سوم پس از مرگ

کلسیم به سلول های عضلانی رخنه کرده و با پروتئین ها واکنش نشان می دهد که موجب انقباض ماهیچه ای می شود. این کوفتگی عضلانی که به آن “جمود نعشی” یا “ریگور مورتیس” گفته می شود، در بین ۳ تا ۶ ساعت پس از مرگ آغاز شده و تا ۲۴ یا ۴۸ ساعت پس از آن ادامه پیدا می کند.

اتفاق چهارم پس از مرگ

سلول های مرده و دی اکسید کربن موجب افزایش سطح PH بافت پوستی می شود. این مسئله موجب تضعیف غشاء سلولی و باز شدن آن می شود. متعاقبا پروتئین ها و آنزیم های آزاد شده باعث تخریب بافت های مجاور خواهند شد. این در واقع همان فرآیند تجزیه است.

اتفاق پنجم پس از مرگ

میکروارگانیسم ها شروع به تجزیه بدن می کنند. باکتری های موجود در معده و روده، اندام های داخلی را می خورند. این فرآیند “گندیدگی” نام دارد که «بوی تعفن» نیز به همان مربوط است. تجزیه آمینو اسیدهای موجود در بدن نیز موجب پدید آمدن اسیدهای بدبوی دیگر می شود. برخی از حشرات که تمایل به تخم گذاری در بافت های فاسد شده را دارند، جذب این اندام ها می شوند. کرم حشره ظرف ۲۴ ساعت از تخم ها خارج شده و به تدریج ۶۰ درصد از بافت های بدن را در طول چند هفته مصرف می کنند.

اتفاق ششم پس از مرگ

سرانجام کرم حشره در گوشت فاسد شده بدن سوراخ ایجاد کرده که باعث تخلیه مایعات و گازهای ناشی از تجزیه می شود. در طول یک ماه و نیم پس از آن، سوسک ها و قارچ ها بقایای بدن را می خورند. این فرآیند “پوسیدگی خشک” نامیده می شود که می تواند تا یک سال به طول انجامد. در نهایت، تمام بدن به تدریج تجزیه شده و چیزی از آن باقی نمی ماند.

بدن مرده و باکتری ها

زمانی که انسان زنده است، اغلب اندام های آن خالی از هرگونه میکروب هستند اما کمی بعد از مرگ، سیستم ایمنی بدن از کار می افتد و به این ترتیب میکروب ها اجازه می یابند در سرتاسر بدن رشد و گسترش پیدا کنند.

این موضوع غالبا از روده ها و درست در نقطه اتصال روده کوچک و بزرگ شروع می شود. در مرحله بعدی، باکتری های شکمی شروع به هضم کردن روده ها و سپس بافت های پیرامونی آن می کنند و از ماده شیمیایی خارج شده از سلول های آسیب دیده به عنوان غذا بهره می گیرند و سپس با نابود کردن سیستم گوارشی راه خود را به سمت کبد، قلب و مغز در پیش می گیرند.

در جریان فرایند تجزیه بدن، باکتری هایی که ظرف ۲۰ ساعت به کبد می رسند، به زمانی معادل ۵۸ ساعت برای رسیدن به دیگر اندام ها نیاز خواهند داشت. از این رو زمانی که می میریم، باکتری های بدنمان به شیوه ای نظام مند در داخل آن پراکنده می شوند و زمان نفوذ آنها به داخل نخستین اندام داخلی و مدت سپری شده برای ورودشان به اندام های دیگر می تواند راه حلی دقیقی برای تشخیص زمان مرگ باشد.

پس از مرگ، ترکیب باکتری ها تغییر پیدا می کند، آنها ابتدا به قلب و سپس به مغز می روند. اما در حال حاضر دانشنمدان می دانند که متفاوت بودن ترکیبات باکتریایی در بدن با مراحل مختلف تجزیه آن ارتباط دارد.

اتفاقات بعد از مرگ

واقعیاتی در مورد مرده

ترس هایی در رابطه با جنازه ها وجود دارد که با دانستن علت آن ها می توان بر آن غلبه نمود.

مو و ناخن

 افسانه ای در بسیاری از مردم کشورهای دنیا رایج است که مو و ناخن  پس از مرگ به رشد خود  ادامه می‌دهند در حالی که این درست نیست این موضوع در اغلب مردم باعث ترس بسیاری شده است. در واقع حقیقت آن است که با قطع جریان خون، پوست رطوبت خود را از دست می دهد. این کمبود رطوبت باعث می شود پوست شروع به چروکیده شدن کند در مورد مو و ناخن نیز همین مورد صادق است و فولیکول های مو  و سلول های ناخن همینطور از بین می روند.

مرده حرف می زند

گاهی اوقات صداهایی ترسناک از بدن مرده ها شنیده می شود. بسیاری از پرستاران و  مسئولین بیمارستان ها و آسایشگاه ها گزارش کرده اند که پس از مرگ یک فرد ناله،صدای تنفس و حتی حرف هایی را از مرده شنیده اند و در برخی موارد پرستاران به پزشکان اعلام کرده اند که فرد دوباره نفس می کشد اما حقیقت این است که عضلات تارهای صوتی بدن پس از مرگ سفت می شوند به همین دلیل این صداها از جسد شنیده می‌شود.

مرگ

عضلات حرکتی

بافت های عضلانی بدن پس از مدت کوتاهی پس از مرگ هنوز زنده هستند عضلات که جزیی از بافت های بدن هستند در زمانی که می میرند باعث ایجاد عکس العمل های ناگهانی در آن عضله می شوند . بسیاری از پزشکان و پرستاران گزارش کرده اند رفلکس هایی مانند پریدن عضلات چشم و اسپاسم ماهیچه ها  از بدن فرد مرده دیده اند بنابر تحقیقات این واکنش ها تا ۱۲ ساعت پس از اینکه یک جسم می میرد ادامه دارد.

اعضا بدن انسان پس از مرگ هم فعالیت دارند!

آیا می دانستید، عملکردهایی از بدن وجود دارند که دقیقه ها، ساعت ها، روزها و  حتی هفته ها پس از مرگ نیز ادامه می یابند. کمی باور کردن آن سخت است؛ اما حقیقت دارد. در این گزارش با نمونه هایی از آن آشنا خواهید شد.

مو و ناخن ها

پس از مرگ جسد، بافت های جدیدی برای مو و ناخن ها نمی سازد، اما این طور گمان می رود که ناخن و یا موهای فردی که از دنیا رفته پس از مرگ بلندتر شده است، در حالی که اینطور نیست. آنچه اتفاق می افتد از دست رفتن رطوبت بدن و فرسایش آن است. این کاهش رطوبت باعث می شود، ما فکر کنیم که مو و ناخن در اجساد بلندتر شده اند.

فعالیت مغز

وقتی قلب از عمل متوقف می شود، تنفس هم از کار می افتد و پزشکان مرگ فرد را اعلام می کنند، این در حالی است که شاید مغز همچنان فعال باشد، به طوری که سلول های مغز در دقایق اولیه پس از مرگ در جستجوی اکسیژن و مواد مغذی برای زنده ماندن باشند. این دقایق ممکن است تا روزها طول بکشد و شاید قلب هم در این مدت بتواند با کمک داروها و تحت شرایط خاص به زندگی بازگردد و پزشکان بتوانند فرد مورد نظر را نجات دهند.

رشد سلول های پوست

فقدان گردش خون باعث مرگ مغز در چند دقیقه می شود؛ اما همه سلول ها برای زنده ماندن نیازی به گردش خون ندارند. این سلول ها از طریق اسمز و یا گذرندگی ( Osmosis ) به غذا دست می یابند و زنده می مانند. اسمز به فرآیندی گفته می شود که طی آن مایع و حلال بدون مصرف انرژی از جایی که محلول غلیظ تر است، به جایی که محلول رقیق تر است نفوذ می کند.

ادرار

درست است که ادرار یک عمل ارادی است؛ اما گاه زمانی که قسمتی از مغز کار خود را به درستی انجام ندهد، کنترل ارادی ادرار با مشکل روبه رو میشود، پس از مرگ هم این اتفاق می افتد و جسد به دلیل غیرفعال بودن مغز و اختلال عضلات ادرار دچار چنین حالتی شود.

هضم

باکتری هایی درون انسان زندگی می کنند که با مرگ او نمی میرند. این باکتری های سودمند در امعاء و احشاء انسان به فعالیت خود ادامه می دهند و منجر به خروج گازهایی از جسم و ادامه فرآیند هضم و دفع مواد زاید از بدن می شوند.

حرکت عضلات

با وجود اینکه ما می میریم، همچنان در دستگاه عصبی مناطقی عمل می کنند و به حرکت خود ادامه می دهند. پرستاران گزارش هایی را مبنی بر حرکت غیر ارادی عضلات مردگان گزارش داده اند. در این حالت اعصاب بدن سیگنال ها و اشاراتی را به نخاع و نه به مغز ارسال می کنند، این موضوع منجر به تپش سریع عضلات می شود، به طوری که پس از مرگ حرکت عضلات سینه گاهی دیده می شود.

پمپ هایی در غشای سلول های ماهیچه ای وجود دارد که کلسیم را میزان می کند. وقتی پس از مرگ این پمپ ها از کار می افتد، کلسیم وارد سلول ها شده و سبب منقبض شدن عضلات بدن می شود.

تولد

برخی زنان در دوران بارداری از دنیا می روند. اگر جسم زن باردار پس از مرگ به حال خود رها شود، تراکم گازهای جسم ممکن است منجر به دفع جنین به خارج از بدن شود، هر چند چنین امری به ندرت اتفاق می افتد، تاکنون مواردی از آن گزارش شده است.

صدا

در هنگام مرگ اجساد متعفن و گازهای ناشی از آن، باعث از بین رفتن بافت های متراکم بدن می شوند. در بدن انسان باکتری های زیادی وجود دارد که منجر به آزاد شدن این گازها می شوند. این فرآیند منجر به شنیده شدن صدایی شبیه به آه و ناله خفیف بیماران در جسم فرد مرده می شود که در نتیجه فرآیند آزاد شدن گازهای بدن در حال فرسایش اتفاق می افتد.

نبض ما– گردآوری

منابع: پزشک آنلاین،باشگاه خبرنگاران جوان،نمناک

4.6/5 - (7 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید