دانستنی هایی مهم درباره روکش دندان

روکش دندان ، از روش‌های بازسازی دندان است که نوعی ترمیم غیرمستقیم دندان به حساب می‌آید، اما تصمیم‌گیری برای انتخاب این روش ترمیمی به عواملی مانند ساختمان دندان باقیمانده، عادت‌های بیمار و شرایط دندان بستگی دارد.

گردآوری- نبض ما

روکش دندان  یا به عبارت دیگر پروتز دندان ثابت ، که به انگلیسی  dental crown  نامیده میشود، یک کلاهک فلزی یا سرامیکی و یا ترکیبی از هر دوی آنهاست که بر روی دندانهای با تخریب گسترده گذاشته میشود ،تا علاوه بر حفاظت از آنها در برابر شکستن، عملکرد و زیبایی دندان نیز مجددا به آن باز گردانده شود.

روکش برای دندان

مزایای روکش دندان

درمان با روکش دندان ، در مواردی که تاج دندان دچار تخریب‌های ناشی از پوسیدگی دندان به طور وسیع، ضربات، شکستگی یا تضعیف ساختار دندان پس از درمان ریشه شده باشد، ضروری است. قضاوت و تشخیص دندانپزشک در روکش‌گذاری دندان پس از درمان ریشه، نقش اصلی را دارد.

مهم‌ترین مزیت روکش دندان حفظ ساختار دندان در برابر شکستگی و نیز حفظ سلامت بافت‌های اطراف دندان است، اما به هر حال ۱ تا ۵/۱ میلی‌متر از نسج دندان، طی فرآیند ترمیم تراش می‌خورد و اهمیت مراقبت از آن را برای جلوگیری از پوسیدگی مجدد چند برابر می‌کند.

روکش

مراحل روکش کردن دندان

مراحل روکش دندان به شرح زیر است:
۱. تراش دندان ( از محیط دندان به ضخامت روکش مورد نظر برداشته میشود )
۲. قالبگیری از دندان تراش خورده و انتخاب رنگ روکش متناسب با دندانهای مجاور ، جهت انتقال آنچه در دهان وجود دارد به لابراتوار دندانسازی
۳. بعضا یک جلسه امتحان فریم فلزی یا زیرکونیوم
۴. گاها یک جلسه امتحان پرسلن
۵. تحویل روکش

انواع روکش دندان

روکش دندان فلزی

این روش انتخابی است که کمتر برای روکش کردن دندان های در معرض رویت مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا در این حالت رنگ طلا باعث می شود دندان های دارای روکش بیشتر از سایر دندان های بیمار به چشم بیایند. علیرغم عیب مربوط به جنبه های زیبایی بیمار، روکش های فلزی با دوام هستند، به حذف بخش کمتری از ساختار دندان طبیعی در مقایسه با سایر انواع روکش نیاز دارند، و دوام و ماندگاری بالایی در برابر فرسایش روزانه ایجاد شده به خاطر جویدن و ساییده شدن دندان ها به یکدیگر دارند.

پرسلاین ترکیب شده با فلز

روکش های ساخته شده از ترکیب پرسلاین و فلز، قوی تر از روکش های تمام سرامیکی و ساخته شده از پرسلاین هستند. این روکش ها نتایج زیبایی بهتری را در مقایسه با روکش های فلزی برای بیمار ایجاد می کنند، اما رنگ ها شباهت کمتری به دندان های طبیعی بیمار دارد.

کاملاً پرسلاین

روکش های تمام پرسلاین به عنوان مطلوب ترین روکش های انتخاب شده برای اهداف زیبایی در بین بیماران است. استفاده از این ماده می تواند به ساختن روکشی که با رنگ دندان های اطراف آن بیشترین هماهنگی و مطابقت را داشته باشد، کمک می کند. به هر حال، روکش پرسلاین دارای معایب خاص خود نیز هستند. ضخامت این روکش دندانپزشک را مجبور می کند که بخش بیشتری از دندان طبیعی بیمار را حذف کند و انجام این کار ایجاد وضعیت مناسب روکش  کردن دندان در طول خط لثه را دشوار می کند.

روکش  دندان سرامیکی

روکش سرامیکی از مواد نیمه شفاف و موادی به رنگ دندان ساخته می شود که به منظور مطابقت با دندان های اطراف مورد استفاده قرار می گیرد. روکش های سرامیکی یک انتخاب عالی برای بیمارانی است که به دنبال ایجاد یک ظاهر طبیعی برای دندان های خود باشند یا نسبت به فلزات آلرژی داشته باشند. عیب اصلی روکش های سرامیکی در این است که دوام و ماندگاری آنها به میزان روکش های فلزی نیست. این موضوع بطور خاص زمانی به چشم می خورد که روکش برای دندان های عقب بیمار استفاده شوند که نیاز به مقاومت زیاد در برابر فشار گاز گرفتن و جویدن داشته باشند.

تمام رزین

روکش هایی هستند که از مواد کامپوزیت تمام رزین ساخته می شوند و به خوبی می توانند با رنگ های مختلف دندان در افراد مختلف هماهنگی داشته باشند، اما این روکش ها مستعد شکستن و فرسایش هستند.

استیل ضد زنگ

این نوع از روکش معمولاً به عنوان یک روکش موقت تا زمانی که روکش های دائمی ساخته شوند یا در زمانی که نیاز به ترمیم دندان های کودکان وجود داشته باشد، مورد استفاده قرار می گیرند. این روکش ها از قبل ساخته می شوند و به همین خاطر امکان جایگذاری آنها در یک جلسه درمانی وجود دارد. مشابه روکش های فلزی، در ساخت این روکش ها توجهی به زیبایی دندان نشده است، اما بسیار با دوام و ماندگار هستند.

روکش دندان زیرکونیا

روکش دندان ساخته شده از زیرکونیوم ظاهر و ساختار یک دندان طبیعی را شبیه سازی می کند، اما به سادگی روکش های ساخته شده از پرسلاین یا سرامیک بریده یا شکسته نمی شوند. بسیاری از دستگاه های دیجیتال می توانند این روکش را در طول یک روز بسازند.

روکش دندان عصب کشی شده

زمانی دندان شما نیاز به روکش دارد که تاج دندان، به شدت آسیب دیده و با ترمیمهای معمول قابل پر شدن نیست، یکی از مواردی که این موضوع را باعث میشود، بعد از عصب کشی ( درمان ریشه ) است. چرا که دندانی که نیاز به روت کانال دارد ، نه تنها به علت پوسیدگی بخش وسیعی از تاج خود را از دست داده بلکه بعد از درمان ریشه نیز خشک و شکننده میشود و چه بسا اگر ترکی در تاج دندان باشد، دندان خرد شده و از بین می رود. روکش با محافظت دور تا دور دندان آن در برابر نیروهای افقی و عمودی مستحکم ساخته و مانع از شکنندگی آن میشود.

بهترین نوع روکش دندان کدام است ؟

بهترین نوع روکش دندان ، روکشهای تمام فلزی با فلزات قیمتی و به عبارتی روکشهای تمام طلا میباشند که زیبایی را تامین نمیکنند. بعد از آنها روکش دندان زیرکونیا در سطح بسیار بالایی از کیفیت میباشد.

مضرات روکش دندان

در روش ترمیم دندان، ماده بازسازی‌کننده بین دیواره‌های باقیمانده دندان قرار می‌گیرد و به حفظ ساختار و یکپارچگی دندان در برابر شکستگی کمک می‌کند و همین طور ظاهری زیبا به دندان می‌بخشد. اما نکته اینجاست که درمان‌های ترمیمی نه‌تنها ضرورت مراقبت از دندان‌ها را برای جلوگیری از پوسیدگی مجدد چند‌برابر می‌کنند، بلکه تصمیم برای روکش‌گذاری و درمان‌های ترمیمی نیز در برخی موارد تحت تاثیر تشخیص‌های اشتباه دندانپزشک به وارد آمدن آسیب‌های جدی به‌تنها عضو التیام‌ناپذیر بدن منجر می‌شود.

گرچه در برخی موارد، پس از درمان ریشه جهت حفظ ساختار تاج دندان، روکش‌گذاری ضروری می‌شود، اما متاسفانه برخی همکاران ما حتی نسوج سالم را نیز پس از درمان ریشه به سمت روکش‌گذاری هدایت می‌کنند و با تراش‌دادن غیرضروری دندان، عمر مفید آن را کوتاه می‌کنند. دندانپزشکان تاکید می‌کنند این تصور که همیشه برای استحکام بیشتر دندان باید سراغ روکش دندان برویم، اشتباه است.

بزرگ‌ترین عیب روکش دندان ، تراش‌ دندان است و با توجه به این‌که عمر متوسط روکش‌های معمولی بین هشت تا ده سال است، در درازمدت طول عمر دندان کاهش خواهد یافت. پس روکش زمانی توصیه می‌شود که نسج سالم باقیمانده دندان بسیار کم باشد. از طرفی نباید فراموش کرد که لبه روکش‌ها یا در مجاورت یا در زیر لثه قرار می‌گیرد و ممکن است باعث التهاب لثه شود، زیرا لثه با نسج سالم دندانی بسیار سازگار‌تر است و این نسج سالم دندانی هنگام ترمیم حفظ می‌شود، ولی در درمان با روکش تراش می‌خورد. به هر حال هر دندانی که یکپارچگی تاجش را از دست می‌دهد و نیاز به پرکردن پیدا می‌کند نیز نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به دندان‌های پرنشده دارد.

ضرورت این مراقبت برای دندان روکش شده بیشتر است، چون در بسیاری موارد، فاصله ایجاد شده بین لبه دندان و روکش می‌تواند باعث گیر‌کردن مواد غذایی و پوسیدگی مجدد در این فضای ایجاد شده، شود.

آیا روکش دندان درد دارد؟

ممکن است بعد از روکش دندان شما درد بگیرد. علل متفاوتی میتواند وجود داشته باشد که بعد از روکش کردن، دندان شما درد داشته باشید، مثل تراش زیر لثه یا دندانی که زنده بوده و روکش شده و یا عصب کشی نامناسب دندان زیر روکش و در بسیاری موارد گیر کردن غذایی بین روکش و دندانهای مجاور.

 

3.9/5 - (14 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید