مراحل لیفت صورت بدون جراحی

لیفت صورت نوعی عمل جراحی زیبایی است که جهت کاهش علایم ناشی از افزایش سن از قبیل شل شدگی پوست و چین و چروک مورد استفاده دارد.

کشیدن یا لیفت صورت که اصطلاحا لیفتینگ صورت گفته می شود برای جوانتر کردن پوست وحالت صورت طراحی شده است.انواع روشهای لیفت صورت ابداع شده است که هرکدام در موارد خاص خودش کاربرد دارد.

برای دریافت یک کرم معجزه آسا برای بازسازی پوستتان اینجا کلیک کنید 

بهترین کاندید این عمل فردی است که ساختاراستخوانی صورت وی خوب باشد و فقط نسج نرم صورت او خود را ول کرده باشند ودر ضمن فاقد چروک های ریز فراوان باشد.

باید توجه داشت که هر چند با این عمل چین و چروک های سطحی پوست کمتر می شود ولی هدف اصلی این عمل کشیدن عضلات و فاشیاهای زیرپوست است.

این فرایند شامل ایجاد برش در نواحی خط مو، فک، گوش ها جهت عقب بردن و کشیدن پوست است معمولا این عمل با سایر اعمال زیبایی مثل لیفتینگ گردن، بلفاروپلاستی، لیفتینگ ابرو و پیشانی بطور همزمان انجام می شود.

به این روش رتیدکتومی گفته می شود نوعی دیگر از لیفت وجود دارد که با لیفت صورت با نخ نامیده میشود. این روش تهاجمی نیست و بدون عمل جراحی انجام می شود. لیفت صورت با نخ پرکاربرد بوده و نتایج بسیار رضایت بخشی از بیماران دریافت شده است.

آیا لیفت با نخ دائمی است؟ برای اطلاعات بیشتر در این باره کلیک کنید

لیفت با نخ چیست؟

دلایل استفاده از عمل لیفت صورت

پیری، جاذبه، چاقی یا رژیم غدایی نامناسب، قرارگیری در معرض آفتاب و سایر عوامل ممکن است موجب شل شدگی، و بروز چین و چروک در پوست صورت شود. بعلاوه در نواحی دهان و بینی خطوط عمیق تری تظاهر می یابد.

با انجام لیفت صورت می توان این تغییرات را اصلاح نمود. علاوه بر این با عمل کشیدن صورت می توان ناهنجاری های پوستی از جمله پوست اضافه، چربی جمع شده در زیر چانه و پوست شل را که در نتیجه کاهش وزن ایجاد شده است از بین برد.

لیفتینگ صورت

چه نوع بیهوشی برای عمل بکار برده می شود؟

هم بی حسی موضعی و هم بی هوشی عمومی را می توان بکار برد. بعضی از بیماران بی حسی موضعی را ترجیح می دهند که کاملا برای این عمل مناسب است. شما می توانید هر یک از آنها را انتخاب نمائید

مدت زمان عمل چقدر است؟

مدت زمان عمل نسبت به میزان کاری که برای هر بیمار لازم است متغیر است. عمل لیفت صورت حدود ۲-۳ ساعت است.

آمادگی پیش از عمل

جراح پلاستیک به فرد درباره نحوه آمادگی برای این نوع عمل اطلاعاتی می دهد. این دستورالعمل ها شامل موارد زیر است:

  • مشخص نمایید پس از عمل جراحی لیفت صورت چگونه به منزل می روید
  • پیش از عمل جراحی مدتی از مصرف غذا خودداری کنید (معمولا ۱۲ ساعت)
  • موهای خود را کوتاه نکنید تا جای زخم ها را بپوشاند.
  • قبل از عمل جراحی هر تغییر که می خواهید به موهای خود بدهید (مانند رنگ کردن یا هایلایت کردن) پس از عمل جراحی به مدت یک ماه نمی توانید این کارها را انجام دهید.
  • سیگار را ترک کنید زیرا سیگار روند بهبودی را کاهش می دهد.
  • از مصرف داروهایی خاص بپرهیزید داروهایی که موجب خونریزی می شود (مانند اسپیرین و وارفارین).

در جلسات پیش از عمل به جراح پلاستیک خود درباره حساسیت هایی که دارید به خصوص حساسیت به مواد بیهوشی اطلاع دهید.

و لیستی از همه داروهایی که مصرف می کنید از جمله داروهایی بدون نسخه و مکمل های غذایی را در اختیار جراح بگذارید.

لیفت صورت چیست

روند جراحی چگونه است؟

پزشک در جلو یا پشت گوش ها برش هایی می دهد این برش ها ممکن است تا پوست سر گسترش یابد جراح پوست را از زیر این برش ها جدا می سازد لایه پوست سپس به عقب کشیده و در آن منطقه در جای خود بی حرکت می شود.

سپس پوست های اضافی جدا شده و چربی های اضافی با لیپوساکشن برداشته می شود. عضلات نیز در طول عمل سفت می شود تا محکم در زیر پوستی که جابه جا شده است قرار گیرد. به محض اینکه جراح به هدف خود نایل آمد او منطقه را بخیه می زند.

هنگامی که عمل جراحی تمام شد پرستار صورت را به صورت شل بانداژ می کند. پزشک احتمال دارد تیوپی به صورت موقت روی پوست قرار دهند تا خون اضافی یا مایعات از پوست خارج و جذب آن شود.

چند روز پس از عمل جراحی آن را بر می دارند و پس از یک هفته نیز بانداژها و بخیه برداشته و کشیده می شود. پس از عمل جراحی معمولا بیمار دردی ندارد اما اگر بیمار درد داشته باشد پزشک ممکن است مسکن هایی مانند هیدروکیدون تجویز نماید.

جوان شدن صورت

عوارض پس از عمل

اسکار

شایع ترین عارضه جراحی لیفت صورت و گردن ایجاد اسکار ( جوشگاه) های قابل رویت و پهن می باشد. این عارضه وقتی بروز میکند که  فشار زیادی در محل برش  روی پوست وارد می آید.

اغلب زمانی بروز می کند که جراح فقط پوست صورت و گردن را می کشد ( لیفت یک لایه ) بدون آنکه هیچ اقدامی بر روی لایه عضلانی زیرین نماید لذا تمامی فشار و کشش روی لبه  پوست بخیه شده وارد می گردد .

برای درمان این عارضه باید در صورت امکان  بافت اسکار تماما برداشته شود و لایه عضلانی زیرین تا آنجا که میسر است کشیده شده و فیکس گردد بطوری که لبه های پوست قبل از بخیه زدن بدون کمترین فشاری در کنار یکدیگر قرار گیرند.

تغییر شکل نرمه گوش

گوش شیطونک یا Pixie ear به کشیدگی گوش بطرف پایین گفته می شود. این عارضه  بدنبال زیاد برداشتن پوست در هنگام لیفت صورت و گردن یا بعلت ریلاکس یا آزاد شدن کمپلکس SMAS/پلاتیسما ( لایه بافت همبند /عضلانی که لیفت صورت و گردن را حمایت می کند) رخ می دهد. در این عارضه زاویه محور طولی گوش با نرمه گوش تغییر می کند. این عارضه قابل درمان می باشد.

عمل لیفت صورت

عارضه گردن مار کبری شدن

بدنبال لیفت قسمت تحتانی صورت و گردن،  بدلیل لیپوساکشن  شدید و عمقی در قسمت میانی زیرچانه، بدون بهم نزدیک کردن عضلات پلاتیسما در خط وسط گردن ممکن است گودی در قسمت میانی زیر چانه با برجستگی طرفین آن عارضه شود که بدلیل شباهت این نقیصه با حالت گردن مار کبری در وقتی که مار در وضعیت تدافعی و حمله است، عارضه “گردن ماری کبری” خوانده می شود.

جهت درمان این نقیصه می بایست عضلات پلاتیسما (عضلات نازک قدام گردن) از طریق برش کوچکی در زیر چانه با نخ بخیه بهم نزدیک شود که اصطلاحا” به آن ” پلاتیسموپلاستی” گفته می شود و در صورت لزوم ممکن است جهت پر کردن فرورفتگی باقیمانده گرفت و تزریق  چربی نیز تواما انجام شود.

آیا لیفت صورت عوارض دارد

کبودی و تجمع لخته خون

تجمع لخته خون (هماتوم)  شایع ترین عارضه لیفت صورت و گردن می باشد. هماتوم از نظر درمان به دو دسته تقسیم می شود گروه اول گروهی است که لخته خون باید بلافاصله تخلیه گردد و در گروه دوم حجم لخته خون کمتر بوده و بدون عمل جراحی می توان آنرا درمان نمود.

وقوع هماتوم بدنبال لیفت صورت در مردان بیشتر است و علت آن جریان خون بیشتر در صورت و گردن آقایان بدلیل وجود مقادیر خیلی بیشتر فولیکولهای مو می باشد.

تشکیل هماتوم عمدتا بعلت کنترل ناقص عروق خونریزی دهنده در حین جراحی رخ میدهد ولی از سایر علل شایع آن تغییر قابل ملاحظه فشار خون در بعد از عمل جراحی و همچنین اختلالات انقعادی تشخیص داده نشده است. مهمترین نشانه هماتوم در حالت بزرگ شدن، درد بویژه در یکطرف صورت و یا گردن می باشد.

برای تخلیه هماتوم ، بخیه ها باز شده و لخته خون بزرگ بطور کامل خارج می گردد بعد از آن زخم با سرم آب نمکی به مقدار فراوان شسته می شود تا لخته های کوچک خون نیز خارج شود. در این موارد رگ خونریزی کننده اکثرا قابل رویت نمی باشد.

هماتومهای خیلی کوچک را می توان بعد از ۱۴-۷ روزبعد از عمل جراحی وقتیکه لخته حالت روان پیدا کرده است با کمک سرنگ متصل به سوزن درشت تخلیه نمود. این نکته اهمیت دارد که این تخلیه با سرنگ در دو الی چهار روز بصورت متوالی ادامه یابد.

با مراقبت صحیح  تشکیل هماتوم بدنبال لیفت صورت وگردن مشکل خاصی ایجاد نمی کند ولی اگر به تخلیه خون در مهلت مقتضی توجه خاص نگردد ممکن است لخته خون ارگانیزه گردد و باعث تغییر رنگ پوست و جمع شدگی پوست شود فرایندی که ممکن است چند ماه تا یکسال طول بکشد تا پوست بافت وظاهر طبیعی خود را مجددا بدست بیاورد.

4.9/5 - (10 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید