بهترین اندازه دور کمر برای آقایان و خانم ها چیست ؟

یکی از مواردی که در ارزیابی خطرات ناشی از چاقی مورد توجه محققان و پزشکان قرار دارد، اندازه دور کمر است.

نبض ما– در حیطه پزشکی، هر روز بر این نکته که چاقی یک بیماری مزمن بوده و از عوامل خطر بیماریهای مختلف می باشد، بیشتر تاکید می شود. یکی از مواردی که چاقی را به خوبی نشان می دهد، اندازه دور کمر  است.

استاندارد اندازه دور کمر در نقاط مختلف دنیا

در ایالات متحده امریکا، اندازه دور کمر بیش از ۱۰۲ سانتی متر در آقایان، و اندازه بیش از ۸۸ سانتی متر در خانمها برای تعریف چاقی شکمی به کار برده می شوند. در اروپا حداکثر اندازه استاندارد برای دور کمر در مردان ۹۴ سانتی متر و در خانمها ۸۰ سانتی متر در نظر گرفته می شود. حداکثر عدد طبیعی پیشنهاد شده برای آسیای جنوبی و چین، ۹۰ سانتی متر برای آقایان و ۸۵ سانتی متر برای خانمها، می باشد. برای اندازه گیری اندازه دور کمر، متر می بایست در یک راستا، در میانه محدوده بین دنده آخر و استخوان لگن قرار گیرد. که معمولا اندازه دور کمر بالای ناف محسوب می شود.

دور کمر

نسبت اندازه دور کمر به اندازه دور لگن

با اندازه گیری اندازه دور لگن، همزمان با اندازه گیری دور کمر و محاسبه نسبت دور کمر به دور لگن، می توان خطرات ناشی از چاقی را از راه دیگری ارزیابی کرد. نسبت بیش از ۹/۰ در آقایان، و بیش از ۸/۰ در خانمها برای تعریف چاقی استفاده می شوند. برای اندازه گیری دور لگن، متر را می بایست در یک راستا در برجسته ترین ناحیه قرار داد.

نسبت دور کمر به قد

با تقسیم کردن اندازه دور کمر به قد، یک اندکس دیگر برای ارزیابی سلامت فرد، بدست می آید. این اندکس، معیار دقیق تری برای ارزیابی سلامت در ورزشکاران حرفه ای می باشد؛ به خصوص در افرادی که بدن سازی انجام می دهند و توده عضلانی بیشتری دارند. نسبت دور کمر به قد زیر ۵۰%، به طور کلی بیانگر سلامت فرد است. در راهنماهای ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی، و موسسه بین المللی قلب، ریه و خون، تنها بر استاندارد اندازه دور کمر تاکید می شود.

اندازه های دور کمر برای سلامتی بیشتر

تحقیقاتی که روی ۲ هزار و ۸۵ نفر انجام شده است نشان می دهد بسیاری از مردم نمی دانند چاقی دور شکمی می تواند خطر ابتلا به دیابت ، سرطان و بیماری های قلبی را به طور قابل توجهی افزایش دهد. محققان با انجام این بررسی متوجه شدند نزدیک به ۹۷ درصد مردم به درستی از این ارتباط آگاهی ندارند ، اما با این حال نزدیک به ۷۱ درصد اعلام کردند که اندازه دور کمر آنها بزرگ شده است. به همین دلیل سه موسسه خیریه در کشور انگلستان تصمیم به راه اندازی یک کمپین جدید گرفته اند تا آگاهی مردم را در مورد خطرات اضافه وزن دور شکم افزایش دهند.

کارشناسان معتقدند اضافه وزن میانه بدن باعث تولید استرژن و دیگر مواد شیمیایی درون شکم می شود که انسان را در خطر ابتلا به بیماری های کشنده قرار می دهد. تحقیقات نشان می دهد در صورتی که دور کمر زنان بیش از ۸۰ سانتیمتر و مردان بیش از ۹۴ سانتیمتر باشد ، خطر ابتلا به دیابت نوع دوم و بیماری های قلبی در آنها بالا خواهد بود.

دور شکم

اضافه وزن اطراف شکم یکی از خطرات اصلی برای سلامت انسان ها

این بدان معناست که در حالی که شما با خیال آسوده در منزل خود استراحت می کنید، سلول های چربی در بدن شما به سختی در حال فعالیت هستند و هورمون ها و دیگر مواد شیمیایی تولید می کنند که ممکن است منجر به بیماری های خطرناکی در بدن شما شود.

با بالا رفتن سن معمولا اندازه دور کمر نیز افزایش پیدا می کند ، اما نکته جالب این است که بسیاری این افزایش وزن را انکار می کنند یا به آن توجه کافی ندارند. در طی یک نظرسنجی محققان متوجه شدند زنان به جای آن که از عواقب اضافه وزن خود نگران باشند بیشتر به فکر ظاهر خود و اندازه بودن لباس های خود هستند. متاسفانه کمتر از نیمی از مردم یا ۴۴ درصد از زنان و مردان سعی می کنند با ورزش کردن از افزایش اندازه دور کمر خود پیش گیری کنند. اما در عوض ۲۷ درصد مردم به راحتی با این قضیه کنار می آیند و به جای آن که برای کاهش اندازه دور کمر خود تلاش کنند لباس های با سایز بزرگ تر خریداری می کنند.

چاقی و افزایش دور کمر

دکتر زهرا عبداللهی سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی بیان داشته است: دریافت انرژی بیش از حد نیاز، موجب چاقی می شود و افزایش وزن یکی از عوامل مهم ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است. وی افزود: فشارخون بر اثر وزن اضافی، بالا می‌رود و ممکن است میزان «کلسترول بد» و «تری ‌گلیسیرید» (نوعی چربی) نیز افزایش یابد. افرادی که چربی اضافی در بدن به خصوص در ناحیه شکمی دارند، برای ابتلا به بیماری ‌های قلبی‌- عروقی مستعدترند حتی اگر هیچ کدام از عوامل خطر دیگر در آنها وجود نداشته باشد. کاهش وزن در افرادی که دارای اضافه وزن و چاقی هستند موجب کاهش «کلسترول بد» و همچنین کاهش فشار خون می شود. بهترین روش کاهش وزن کاهش دریافت مواد قندی و چربی است و روغن ماهی، زیتون و مغزها از منابع خوب روغن هستند ولی نباید بیشتر از نیاز مصرف شوند چون باعث چاقی می شوند.

نبض ما – گردآوری

3.8/5 - (33 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 نظر
  1. ثریا می‌نویسد

    سلام ، منظور از ۹/۰در نبست شکم یبه لگنو نفهمیدم

    1. رسول می‌نویسد

      ۰/۹ بوده، نه ۹/۰
      نسبت دور کمر به دور لگن ۰/۹ در آقایان و ۰/۸ در خانوم ها

  2. محدثه می‌نویسد

    سلام ببخشید مربی باشگاه والیبال من رو اخراج کرده و شرط گذاشته که دور شکممو از ۱۰۵ به ۸۵ برسونم دوباره میتونم برم‌.سوالم اینه که معمولا این میزان چقدر طول می کشه کم شه؟

    1. Negin می‌نویسد

      ۲ ماه با باشگاه بدنسازی تردمیل و هوازی

      1. ناشناس می‌نویسد

        سلام من دور کمرم ۵۸خوبه؟

    2. ناشناس می‌نویسد

      سلام من هم دور کمرم ۱۰۳ بود ولی رفتم باشگاه و در یک ماه رسید دور کمرم به۸۷ و هنوز دارم ادمه میدم

      1. ناشناس می‌نویسد

        شما چطور تونستین یک ماه حدود ۱۶ سانت از دور شکمتونو کم کنین این خیلی زیاده! تمریناتتون چی بود و چقدر وقت؟

      2. ناشناس می‌نویسد

        من رژیم رعایت نفیکنم

    3. ناشناس می‌نویسد

      مرتب روزانه ۱ ساعت ورزش هوازی ۲ ماه

    4. ناشناس می‌نویسد

      برو چربی سوزی موضعی دستگاه رادیو فرکانسی همزمان حلقه دور شکم نیم ساعت در منزل بزن

  3. نازنین می‌نویسد

    سلام وقت بخیر .سایز کمر من ۷۹ هست ممکن است با برنامه غذایی بتوانم نهایتا به ۶۵ برسانم

    1. سپیده مجدیان می‌نویسد

      بله چرا که نه هم زمان حلقه بزن ودراز نشست و پیاده روی

      1. ناشناس می‌نویسد

        حلقه براستون فقرات ضررنداره

  4. تارا می‌نویسد

    من الان کمر ۶۰ قد ۱۶۸

    1. مریم می‌نویسد

      خوش بحالت منقدم۱۶۸دورکمرم۹۴دارم حلقه میزنم یامردم یامیرسونمش زیر۸۰

  5. مریم می‌نویسد

    خوش بحالت منقدم۱۶۸دورکمرم۹۴دارم حلقه میزنم یامردم یامیرسونمش زیر۸۰

    1. ناشناس می‌نویسد

      چه چیزی رو پیشنهاد میدین واسه کم کردن دور کمر

      1. ناشناس می‌نویسد

        نخوردن و یا خیلی کم خوردن نان. کمتر خوردن برنج. مقداری ورزش

  6. مونا می‌نویسد

    سلام ببخشید من هر چه قدر اندازه میگیرم دور کمرم ۲۹ یا ۳۰ میاد قدم ۱۶۰ وزنم ۴۸ وسنم ۱۴هس این مناسبه برام؟

  7. ناشناس می‌نویسد

    سلام من ورزش حرفه ای میکنم ۱۳ سالمه قدم ۱۷۸ دور کمرم ۷۵ خوبه؟؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید