اختلافات انتخاباتی تنور دعوای خانواده تان را داغ کرده؟

سیاست یکی از موضوعاتی بحث برانگیزی است که عموم مردم فراگرفته اند درمکالمات روزمره خود از آن اجتناب کنند. همه می دانیم که اختلافات انتخاباتی در میان خانواده ها این روزها پررنگ شده است.

نبض ما – ناراحتی حاصل از یک اختلافات انتخاباتی آن قدر قابل توجه است که به گفته کری پترسون، کارشناس ارتباطات فردی و یکی از نویسندگان کتاب « ابزارهایی برای مکالمه زمانی که ریسک  بالاست» ، ۸۳ درصد از افراد در مکالمات خود از موضوعات سیاسی اجتناب می کنند.

به گفته وی تعداد کمی از افراد هستند که هنگام بحث های سیاسی می توانند عصبانیت خود را کنترل کنند. این در حالی است که اکثر افراد تجربه بدی از بیان نظرات سیاسی خود در جدال ها دارند. لذا منطقی به نظر می رسد که این افراد در رابطه با موضوعات سیاسی سکوت اتخاذ کنند.

به گزارش نبض ما، لاوری پان کارشناس روابط اجتماعی می گوید:سیاست و مذهب دو چیزی هستند که بر پایه احساس شخص راجع به درست و غلط شکل گرفته اند نه برپایه شواهد و قرائن. برای همین است که بحث راجع به این دو همواره چالش برانگیز بوده است.

اختلافات انتخاباتی در خانواده

روابط صمیمی و دیرینه بین اعضای خانواده باعث می شود که بحث های سیاسی و اختلافات انتخاباتی بیشتر موجب تنش و بروز مشکلات روانی به دلیل انتخابات  در خانواده شود. این موضوع وقتی پررنگ تر می شود که خانواده ها و فرزاندان بزرگشان در رابطه با امور دولتی بحث می کنند.

درست است که والدین بزرگتر و فرزندانشان می توانند در زمینه های اساسی مثل خدمات درمانی و امنیت اجتماعی اتفاق نظر داشته باشند ولی با این وجود هرکدام به موضوع از دیدگاه نسل خود نگاه می کند. نسل های بزرگتر بیشتر نگران منافعی است که در سنین بازنشستگی عایدش می شود در حالی که نسل های کوچکتر بیشتر از این واهمه دارند که برنامه های مذکور به اندازه کافی ادامه نداشته باشد که در دهه های آتی بتواند به آن ها کمک نماید.

علاوه بر مسائل اجتماعی، اقتصادی و درمانی، مسائل دیگری هم هستند که بحث کردن در رابطه با این مسائل و اختلافات انتخاباتی مشکل است. برای مثال در ایران مسائلی نظیر روابط خارجی و آزادی های اجتماعی را می توان از این جمله درنظر گرفت.

دعوای سیاسی

به گزارش نبض ما،حال سوال اینجاست که چگونه می توان بدون این که به روابط خانوادگی صدمه زد اختلافات انتخاباتی را مطرح نمود؟ برای این کار توجه به نکات زیر برای مطرح کردن اختلافات انتخاباتی و بحث های سیاسی می تواند مفید واقع شود.

انتخاب کننده باشید

رقیب خود را برای جنگیدن درست انتخاب کنید. این یک قانون طلایی در روابط فردی است مخصوصا زمانی که درمورد سیاست بحث می کنید. اگر کسی که دوست دارید در حین سخنرانی کاندیدا بر تلویزیون فریاد می زند، در نظر بگیرید که آیا این بر روی شما واقعا تاثیر خواهد گذاشت؟ احتمالا نه! پس از شروع بحث در این رابطه صرف نظر کنید.

دنبال زمینه های مشترک باشید

به جای این که بر موارد اختلافی تمرکز کنید دنبال زمنیه هایی باشید که نظر شما و فرد دیگر خانواده تان را هماهنگ و به هم نزدیک می کند. پترسون پیشنهاد می دهد که مکالمه بر سر اختلافات انتخاباتی را با پررنگ کردن اهداف و ارزش های مشترک طرفین شروع کنید.

خودرای نباشید!

سیاست به طور گسترده ای بر مبنای باورها و ارزش های شخصی است، به همین دلیل هم هیچ راه درست و غلطی وجود ندارد برای این که بتوان موضوع سیاسی را تحلیل و تفسیر نمود. اگر شما با دیدگاه فردی که به او علاقه دارید مشکل دارید، سعی کنید از خود بپرسید که چطور می شود که یک آدم منطقی به چنین نتیجه ای می رسد؟ ممکن است بازهم با نظر آن ها موافق نباشید، و این حق شماست، ولی باید بدانید که این مهم است که برای بینش دیگران نیز ارزش قائل باشید.

دعوا سیاسی در خانواده

اطلاعات خود را چک کنید

زمان خود را بر سر بحث بر اطلاعاتی که با جستجوی ساده در اینترنت قابل دستیابی هستند هدر ندهید. به طور مثال اگر می خواهید بر سر مقدار دقیق پولی که رئیس جمهور وعده داده است برای جبران کسری بودجه ذخیره می شود یک بحث طولانی انجام دهید، مطمئن باشید که عدد دقیق این مقدار را هم شما و هم فرد دیگر خانواده می داند.

اجازه دهید بحث تمام شود

زمانی که احساس می کنید که بحث به یک نقطه طبیعی رسیده است که خاتمه یابد، مطمئن باشید که دوباره شروع نمی شود. با تمایل خود برای این که آخرین کلمه را در بحث شما بگویید، مبارزه کنید و از به کاربردن عباراتی مثل: « من فقط یک چیز دیگر در این رابطه بگویم…» پرهیز نمایید.

عذرخواهی کردن را بلد باشید

بسیاری از مردم نمی دانند یا این که نمی خواهند پس از این که مطلب اشتباهی را بیان کردند عذرخواهی کنند. پان در این مورد سه راهکار تاثیر گذار برای عذرخواهی بیان ارائه می دهد: جمله خود را برای عذرخواهی شکل دهید: « من واقعا اشتباه بزرگی مرتکب شدم …»، توضیح دهید که متاسف هستید و به فرد مقابلتان بگویید که چگونه قصد دارید در آینده از ارتکاب مجدد به چنین اشتباهی اجتناب خواهید کرد.

در پایان به خاطر داشته باشید که اختلافات انتخاباتی لزومی ندارد که ناراحت کننده باشند، بلکه می توانند راهی باشد که برای این که نظرات بین نسل های مختلف به اشتراک گذاشته شود. فقط به خاطر داشته باشید که هربحثی را، چه سیاسی و چه غیر سیاسی، با هدف شنیدن نظرات طرف مقابل شروع نمایید نه این که نظرات وی را تغییر دهید.

نبض ما– مترجم: حسین مقدس زاده

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید