تغذیه در دوران بارداری

برنامه غذایی دوران بارداری بایستی شامل تمام مواد غذایی و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن مادر و جنین باشد. طوری که با رعایت آن مادر و جنین هردو بدون کمبود مواد غذایی این دوره را سپری کنند.

نبض ما – در دوران بارداری ، حد مجازی از افزایش وزن، برای خانم ها در وزن های مختلف، توصیه می شود. افزایش وزن توصیه شده برای یک زن با وزن متوسط، ۱۱ تا ۱۶ کیلوگرم، زنانی که با عنوان کم وزن شناخته شده هستند، حدود ۱۸ کیلوگرم و برای زنان دارای اضافه وزن از ۸ تا ۱۱ کیلوگرم می باشد. توجه داشته باشید که زنان با وزن اضافه نباید در دوران بارداری اقدام به کم کردن وزن نمایند زیرا با انجام این کار جنین خود را در معرض خطرات متعدد قرار خواهند داد. موضوع افزایش وزن برای همه اتفاق نمی افتد، برای برخی از خانم ها طبیعی است که در سه ماهه اول اضافه وزن نداشته باشند. بعد از آن یک زن سالم با وزن ایده آلی که قبل از حاملگی داشته هر هفته باید ۴۵۰ گرم بدست آورد.

اکثر زنان باید حدود ۳۰۰ کالری به منظور محافظت از رشد جنین به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنند. اضافه کردن این میزان کالری، از ماه چهارم به بعد، ضرورت دارد. غذاهایی که تا ۳۰۰ کالری اضافی به شما می دهند عبارتند از دو و یک دوم فنجان شیر کم چرب و یک ساندویچ که مخلفاتی همچون ۸۵ گرم مرغ بدون چربی و یا یک تخم مرغ با دو برش نان تُست را شامل می شود.

مواد غذایی دوران بارداری

تغذیه در دوران بارداری

 

در اینجا برخی از غذاهایی که حتما باید در دوران بارداری بخورید  را معرفی میکنیم:

غذاهای غنی  از آهن

وقتی حامله هستید بدن شما نیاز به آهن بیشتری دارد. کمبود آهن باعث کم خونی می شود که ؛ برای مادر خوب نیست چون  نوزاد  بعد از بدنیا آمدن از شیر مادر تغذیه میکند. از انواع لوبیاهای پخته مانند لوبیا قرمز؛سفید؛چشم بلبلی و عدس در رژیم غذایی خود استفاده کنید البته دراین موارد پرخوری نکنید چون بیشتر از حد اگر بخورید دچار سوء هاضمه می شوید. اضافه کردن اسفناج و سیب زمینی به رژیم غذایی خود بسیار خوب است.

غذاهای غنی از پروتئین

پروتین برای رشد ذهنی کودک ضروری است و این در مقابل خستگی های دوران بارداری مبارزه میکند. آوکادوو؛ گردو؛ بادام؛ عدس؛ تخم مرغ؛پروتئین حیوانی؛ شیر و بادام زمینی و جوانه ها سرشار از پروتئین هستند.

مواد غذایی غنی از اسید فولیک

کمبود اسید فولیک در بدن ارگانهای کودک را دچار مشکل میکند. در مواد غذایی مانند عدس؛ اسفناج ؛ میوه جات؛ مارچوبه؛ لوبیا سیاه و سفید ؛ کاهو؛ کلم سبز ؛ و جعفری منابع زیادی از اسید فولیک است . . پزشک شما حتما   قبل از باروری ۴ تا ۶ ماه به شما قرصهای اسید فولیک  تجویز خواهد کرد.

غذاهای غنی از ویتامین

مادران باردار در طول دوران بارداری باید از میوه و سبزیجات سبز برگ استفاده کنند و  غذای  خوبی بخورند و درزمانی که گرسنه هستند میوه و سبزی و سالاد را فراموش نکنند تا ویتامین د  آنها تامین شود و در برخی مواقع حمام آفتاب را فراموش نکنند.

غذاهایی که حاوی امگا ۳

امگا ۳ برای مبارزه با بیماریهای مشترک برای مادر بسیار ضروری است تا  کودک را سالم بدنیا آورد. امگا ۳ در غذاهای دریایی  بخصوص ماهی  ؛ آوکادو؛ اجیل وماست یافت می شود.

غذاهایی که در هضم غذا کمک می کند

در طول دوران بارداری  معده شما ممکن است دچار ناراحتی معده  و سوء هاضمه شود. موادی مانند  ماست؛ دوغ؛ سوپ,آبمیوه برای معده خانمهای باردار مفید است و به هضم غذا کمک میکند و دارای ارزش تغذیه ای خوبی هستند که برای رشد جنین و سلامت مادر حتی بعداز زایمان نیز خوب است.

دریافت کلسیم

یک زن باردار روزانه به ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارد. تامین کلسیم، برای زنان زیر سی سال دارای اهمیت بیشتری است. از بهترین منابع کلسیم می توان به شیر و محصولات لبنی کم چرب اشاره کرد. یک فنجان شیر حدود ۳۰۰ میلی گرم کلسیم را روزانه به زن باردار می رساند و تقریبا یک سوم راه برای رسیدن به ۱۰۰۰ میلی گرم به آسانی طی می شود. ۳۰ گرم پنیر حاوی ۲۴۰ میلی گرم و یک دوم فنجان ماست حاوی ۲۳۰ میلی گرم کلسیم می باشد.

کولین

این ترکیب شبه ویتامین B نقش مهمی در رشد مغز جنین داشته و از بروز نقص‌های مربوط به نخاع جلوگیری می‌کند. بهترین منابع: گوشت قرمز (به استثنای جگر که زنان باردار نبایند بخورند)، جگر مرغ، تخم‌مرغ، دانه سویا و گیاهک گندم.

 فیبر

یک رژیم پرفیبر نه تنها از بروز مشکلات متداول دوران بارداری مثل یبوست و هموروئید جلوگیری می‌کند بلکه به آزادسازی گلوکز در خون نیز کمک کرده و باعث می‌شود تعادل انرژی بیشتری داشته باشید. بهترین منابع: غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات.

دیابت بارداری

مواد غذایی ممنوع در دوران بارداری

در اینجا برخی از غذاهایی که حتما باید در دوران بارداری بخورید  را معرفی میکنیم:

کافئین

سال‌های زیادی است که گفته می‌شود مصرف مقدار زیاد کافئین در روز (چه از طریق قهوه، چای، نوشابه، شکلات یا نوشابه‌های انرژی‌زا) در طول دوران بارداری با خطر سقط‌جنین همراه است و تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ انجام گرفت، آن را تایید می‌کند.

پنیر نرم

بهتر است از مصرف پنیرهایی مثل پنیر فتا، پنیر بز و سایر پنیرهای نرم خودداری کنید. اما چرا؟ چون ممکن است پاستوریزه نباشند و آلوده به لیستریا باشند، باکتری که می‌تواند موجب مسمومیت غذایی شود. این پنیرهای نرم به این علت خطرناک هستند که مثل پنیرهای چدار و پارمزان با فراوری باکتری‌هایشان به طور طبیعی کشته نشده است و چون زنان باردار سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض بیماری‌های مربوط به مواد غذایی قرار دارند که اگر در سه ماهه اول دوران بارداری اتفاق بیفتد ممکن است موجب سقط‌ جنین یا زایمان زودرس شود.

گوشت آلوده

موقع خرید گوشت باید خیلی دقت کنید. محصولات فریز شده و منجمد ممکن است آلوده به لیستریا باشند. به همین دلیل، گوشت‌ها را در آب جوش انداخته و بجوشانید تا باکتری‌های آن کشته شود و موقع پخت حتماً انواع گوشت را کامل بپزید. این گوشت‌ها ممکن است آلوده به توکسوپلاسموز باشند که انگلی است که موجب یک نوع عفونت می‌شود و با اینکه نادر است اما ممکن است موجب مرده به دنیا آمدن نوزاد یا یک مشکل حاد برای سلامتی شود.

ماهی های حاوی جیوه

احتمالاً می دانید که جیوه که در بسیاری از ماهی‌ها وجود دارد برای بچه خطرناک است. جیوه یک سم عصبی است که رشد مغز جنین را مختل می‌کند. ماهی‌هایی که بیشترین مقدار جیوه را دارند باید در لیست غذاهای ممنوعه شما قرار گیرند، ماهی‌هایی مثل: کوسه، شمشیر‌ماهی، ماهی تن آلباکور و شاه‌ماهی، خال‌مخالی. اشتباهی که بسیاری زنان باردار مرتکب می‌شوند این است که به کلی از خوردن ماهی خودداری می‌کنند. بعنوان مثال ماهی سالمون یا ماهی آزاد حاوی جیوه نیست و منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا۳ به حساب می‌آید که در دوران بارداری نیاز دارید.

تخم‌ مرغ های ناسالم

هیچکس نمی‌گوید تخم‌مرغ که منبعی عالی از پروتئین و موادمغذی خوبی مثل کولین است، نخورید. اما تخم‌مرغ هم در معرض آلودگی به سالمونلا قرار دارد که برای زنان باردار نسبت به بقیه خطرناک‌تر است. بنابراین دقت کنید که نکات ایمنی مربوط به آن را رعایت کنید: فقط تخم‌مرغی را خریداری کنید که در یخچال گذاشته شده است و هر کدام که شکستگی یا ترک داشت را دور بیندازید. از خوردن تخم‌مرغ عسلی خودداری کنید (بهتر است کاملاً آب‌پز شوند تا نیمرو)

الکل

الکل بلافاصله از جفت عبور می‌کند—یعنی وقتی شما می‌نوشید، فرزندتان هم می‌نوشد. زنانی که مداوم الکل مصرف می‌کنند، فرزندشان را در معرض اختلال جنین الکلی قرار می‌دهند که موجب ناتوانی‌های یادگیری متوسط تا شدید، ناهنجاری‌های فیزیکی و اختلالات مربوط به سیستم عصبی مرکزی بدن می شود.

گردآوری – نبض ما

4.7/5 - (7 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید