درمان و پیشگیری از عفونت قارچی کاندیدیاز واژینال

کاندیدیاز واژینال یکی از شایع ترین عوامل خارش، سوزش و ترشحات تناسلی در خانم هاست. این بیماری گرچه خطرناک نیست و با دارو درمان می شود اما تکرار آن در فصول گرم سال می تواند بسیار آزاردهنده باشد.

نبض ما– کاندیدیاز واژینال یکی از عفونت های ناحیه تناسلی است که به دلیل رشد بی رویه قارچ ها ایجاد می شود. قارچ ها در حالت عادی جزو فلور طبیعی واژن محسوب می شوند و با سایر باکتری ها در تعادل هستند اما اگر عاملی این تعادل را به هم بزند، می تواند باعث بروز عفونت شود

کاندیدیاز واژینال علائمی چون خارش، ترشحات سفیدرنگ و سوزش ایجاد کند. مهم ترین این عوامل نیز گرما و تعریق هستند؛ درواقع باقی ماندن هرگونه رطوبت در ناحیه تناسلی می تواند این بیماری را تشدید کند.

چه کسانی مستعد کاندیدیاز واژینال هستند؟

یکی از عوامل مستعدکننده کاندیدیاز واژینال ، مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها و از بین رفتن باکتری های مفید بدن است. عامل دیگر، ضعف سیستم ایمنی و استفاده از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی است. خانم های باردار، خانم هایی که از قرص های جلوگیری از بارداری استفاده می کنند، خانم هایی که مجبورند ساعت های طولانی در حالت نشسته قرار بگیرند، خانم هایی که شلوارهای غیرنخی و تنگ مثل شلوار جین می پوشند و همچنین خانم هایی که ورزشکار هستند و مجبورند ساعت های زیادی را در لباس های تنگ و نایلونی بگذرانند، همگی مستعد عفونت کاندیدیاز واژینال هستند.

چه چیزهایی منجر به عفونت قارچی واژن می‌شود؟

بیشتر عفونت‌های قارچی به دلیل وجود نوعی قارچی به نام کاندیدا آلبیکان ایجاد می‌شود.

یک واژن سالم تعداد زیادی باکتری و تعداد کمی سلول قارچی دارد. رایج‌ترین باکتری لاکتوباسیل اسیدوفیل است که ارگانیسم‌هایی مانند قارچی را تحت کنترل درمی‌آورد.

وقتی چیزی تعادل این ارگانیسم‌ها را برهم می‌زند، قارچی بیش از اندازه رشد می‌کند و منجر به بروز علائم می‌شود. مصرف آنتی‌بیوتیک گاهی اوقات باعث این عدم تعادل می‌شود. سطح بالای استروژن به دلیل بارداری یا درمان جایگزین هورمونی نیز می‌تواند دلیل آن باشد. برخی بیماری‌ها مانند دیابت و عفونت ایدز نیز یکی از عوامل برهم خوردن تعادل قارچ‌ها هستند.

علائم کاندیدیاز واژینال چیست؟

عفونت قارچی منجر به خارش و درد واژن و گاهی اوقات درد یا سوزش هنگام ادرار کردن یا مقاربت جنسی می‌شود. برخی زنان ترشح سفید، ضخیم و سنگینی دارند که بدون بو است و شبیه پنیر به نظر می‌رسد. این علائم بیشتر در هفتۀ قبل از قاعدگی بروز می‌کنند.

عفونت واژن

عفونت قارچی واژن چگونه تشخیص داده می‌شود؟

به راحتی می‌توان عفونت واژینال را اشتباه تشخیص داد. اگر مطمئن نیستید که به کدام بیماری مبتلا هستید یا اولین باری است که این علائم را دیده‌اید، به پزشک مراجعه کنید. اگر باردار هستید نیز با پزشک مشورت کنید. ممکن است پزشک بخواهد معاینۀ واژینال انجام دهد.

آیا این عفونت از راه جنسی هم منتقل می شود؟

برخلاف دیگر عفونت های واژینال، انتقال کاندیدیاز واژینال از راه جنسی به ندرت اتفاق می افتد. حتی سایش مخاط واژن طی این روابط نیز عاملی مستعدکننده برای رشد قارچ نیست. فقط لازم است بعد از رابطه زناشویی حتما ناحیه تناسلی با آب شسته و با دستمال خشک شود تا شرایط برای رشد قارچ ایجاد نشود.

بهترین درمان عفونت های واژینال کدام است؟

عفونت های خفیف و ساده

در موارد خفیف و ساده ی بیماری یک برنامه تک دارویی، دو دارویی یا سه دارویی که ترکیبی است از داروهای ضد قارچ به بیمار داده می شود. این درمان می تواند به صورت قرص های خوراکی، کرم های واژینال، لوسیون، پماد یا شیاف باشد. پیگیری این درمان ها معمولا به علائم آزاردهنده عفونت واژینال پایان خواهند داد. در صورتی که با وجود این درمان ها علائم طی نهایتا دو ماه باقی ماند لازم است وضعیت را حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

عفونت های جدی تر

انواع خاصی از این عفونت ها به درمان های معمول ضد قارچی پاسخ نمی دهد و نیازمند درمان های جدی تر است. در صورتی که شما نیز یکی از تغییرات و علائم زیر را تجربه کردید، مراتب را هرچه سریع تر به پزشک گزارش دهید تا درمان های جدی تر را هرچه سریع تر برای شما در پیش بگیرد:

– قرمزی، ورم و خارش شدید در ناحیه واژن که به زخم شدن واژن منجر شده است.

– سابقه ابتلا به بیش از چهار مرتبه عفونت ویروسی طی یک سال گذشته

– ابتلا به عفونتی قارچی غیر از کاندیدا آلبیکنز

– بارداری

– ابتلا به دیابت کنترل نشده و ضعف سیستم ایمنی در اثر درمان با داروهای خاص یا ابتلا به بیماری هایی مانند ایدز

عفونت واژن خانم ها

اقداماتی برای پیشگیری از ابتلا به عفونت های قارچی واژینال

در بیشتر موارد افراد می دانند چه عواملی باعث ابتلا به این عفونت ها در آنها می شود، مخصوصا خانم هایی که تجربه عفونت های واژینال مکرر را داشته باشند. پس به طور کلی با شناخت علت های اولیه و شروع کننده ابتلا به بیماری قادر خواهیم بود تا از ابتلا به بیماری پیشگیری کنیم.

برای مثال:

– اجتناب از پوشیدن شلوار تنگ، جوراب شلواری، لباس تنگ و یا شلوار استرچ

– پرهیز از استفاده از دئودورانت ها و دئودورانت موجود در تامپون زنانه

– عدم استفاده از لباس زیر نم دار و مرطوب

– داشتن برنامه غذایی متعادل

– مصرف مکرر و روزانه ماست و سایر مواد غذایی کمک کننده به رشد باکتری های مفید و مصرف پروبیوتیک ها

– انتخاب لباس زیر نرم با الیاف طبیعی مانند پنبه، کتان، ابریشم

– اجتناب از نشستن در وان آب گرم و حمام های مکرر و وسواسی

– شستشو و ضد عفونی کردن لباس زیر با آب گرم

– اجتناب از دوش واژینال و عدم استفاده لوسیون های ضدعفونی کننده واژن به طور خودسرانه و بدون مشورت با پزشک

نکاتی مهم در رابطه با کاندیدیاز واژینال

کاندیدیاز واژینال را نمی توان با کشت تشخیص داد. درواقع وجود این قارچ در بدن طبیعی است و فقط رشد بی رویه آن مشکل ساز می شود.

آقایان نیز به ندرت ممکن است به کاندیدیاز  مبتلا شوند. این عفونت می تواند باعث علائمی چون سوزش، خارش، پوسته ریزی و ترشحات سفیدرنگ از دستگاه تناسلی آقایان شود.

فقط بیماران دیابتی در معرض خطر این عفونت نیستند بلکه افراد سالم نیز با زیاده روی در مصرف مواد قندی می توانند به کاندیدیاز واژینال مبتلا شوند.

این بیماری فقط مختص خانم های متاهل نیست بلکه دختران مجرد نیز ممکن است به آن مبتلا شوند.

رابطه زناشویی در زمان ابتلا به کاندیدیاز واژینال ممنوع نیست اما ممکن است با ایجاد خراشیدگی و زخم، علائم آن را تشدید کند.

هیچ وقت نمی توان این قارچ را کامل از بدن ریشه کن کرد.

نبض ما – گردآوری

منابع:شفآنلاین،برترین ها،آریا سلامت

4.5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید