ملین ها، خواص و مضرات آن ها

ملین ها می توانند باعث بهبودی و پیشگیری از یبوست شوند. مصرف ملین های خوراکی موجب کاهش جذب برخی از داروها و مواد غذایی در بدن می شود.

نبض ما – اگر شما تا کنون ناراحتی ناشی از یبوست را تجربه کرده باشید، ممکن است به فکر استفاده از ملین ها افتاده باشید. میزان حرکات طبیعی روده، از سه بار در روز تا دو بار در هفته متغیر است.

فواید و مضرات ملین

– ملین ها می توانند باعث بهبودی و پیشگیری از یبوست شوند.

– مصرف ملین های خوراکی موجب کاهش جذب برخی از داروها و مواد غذایی در بدن می شود.

– مصرف زیاد ملین ممکن است ویتامین های ضروری و سایر مواد مغذی را پیش از آن‌که فرصت جذب پیدا کنند، از روده بیرون براند.

– ملین ها در دفع آب، سدیم و پتاسیم از بدن نیز شرکت می کنند.

– مصرف بیش از حد ملین ها قادر است سندرم روده تنبل را باعث شود. در این حالت روده قادر به انجام عملکرد خود نیست. همچنین مصرف زیاد باعث ضعف عضلات روده و کاهش عملکرد مطلوب آن می شود. در نتیجه هنگامی که مصرف ملین را قطع کنید، نه تنها یبوست شما برمی گردد، چه بسا شدیدتر هم شود

برای دفع ضایعات بدن، روزی ۲ بار قرص ملین مصرف می شود. ملین ها سموم را از بدن دفع می کند و با تاثیر بر روده ها گاز معده را تخلیه می کند. اما پزشکان سراسر دنیا معتقدند که این راه برای کاهش وزن خیلی موثر نیست.

– مصرف ملین ها برای مدت طولانی در متابولیزم کلی و روند هضم اختلال ایجاد می کند و باعث دفع آب زیاد از بدن می شود. در این شرایط انرژی بدن نیز کاهش می یابد. با دفع زیاد مایعات احتمال مرگ ناگهانی و آسیب دیدن اعضای حساس و مهم بدن و از کارافتادگی کبد نیز وجود دارد.

داروهای ملین

انواع داروهای ملین

۱- ملین های حجم دهنده: این نوع ملین ها حجم مدفوع را افزایش می دهند. متاموسیل و سیتروسل از این نوع هستند و استفاده طولانی مدت از آنها بی خطر است. داروهای ملین حجم دهنده نبایستی به صورت خشک بلعیده شوند و باید با یک نوشیدنی مصرف گردند. برای اینکه این نوع داروها به طور صحیح عمل کنند و روده دچار انسداد و خشکی نشود، بایستی مقدار کافی آب و مایعات روزانه مصرف شود. اثر این نوع داروهای ملین، بعد از ۱۲ ساعت و در بعضی موارد بعد از ۲ تا ۳ ساعت دیده می شود.

۲- ملین های محرک: این نوع از ملین ها سرعت حرکات روده را افزایش می دهند.

اثر این ملین ها در صورتی که با غذا خورده شوند، کاهش می یابد. لذا این نوع ملین ها غالبا در موقع خواب مصرف می شوند.

۳- ملین های اسموتیک (نرم کننده): این ملین ها با کشیدن آب به داخل روده باعث می شوند، مدفوع نرم تر شده و به آسانی عبور کند.

۴- ملین های ترکیبی: بعضی داروها، ترکیبی از انواع ملین ها مثل ملین های محرک و اسموتیک هستند، ولی هیچ مزیتی نسبت به داروهای انفرادی ندارند و ممکن است باعث بروز عوارض بیشتری شوند.

یبوست

تاثیر کوتاه مدت و درازمدت ملین ها

ملین ها می تواند تاثیرات کوتاه مدت و درازمدت بگذارد. این تاثیر از یک فرد به فرد دیگر و بر حسب شیوه زندگی و میزان تغذیه متفاوت است. عوارض کوتاه مدت مصرف آن ها شامل حالت تهوع، استفراغ و اسهال است. درد شکم در زنان نیز به علت مصرف ملین است بنابراین برای پیش گیری از وخیم تر شدن علایم قاعدگی، از مصرف آن ها صرف نظر کنید.

علایم شایع و درازمدت مصرف ملین ها نیز شامل اختلال در کار روده ها و کبد است. علاوه بر آن به علت کاهش میزان آب بدن، فرد دچار کک و مک، جوش و چروک می شود. همچنین به علت دفع الکترولیت های بدن روی پیام رسانی عصبی در بدن تاثیر منفی می گذارد.

معرفی ملین های طبیعی

روغن دانه کتان

این روغن یک ملین طبیعی است.علاوه بر این، سرشار از فیبر و اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای سلامت سیستم گوارشی لازمست.مخلوط ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری روغن دانه کتان را در یک لیوان آب مخلوط کنید. همچنین می توانید آن را به غلات صبحانه خود را و یا ماست ساده اضافه کنید. دو بار در روز، یک بار قبل از رفتن به رختخواب و یک بار در طول روز توصیه می شود.

آلو

آلو، ملین طبیعی است.سرشار از فیبر نامحلول است که حرکات روده را منظم می کند .می توانید با استفاده از آلو و آب آن یبوست را درمان کنید خوردن ۶ یا ۷ آلو در روز توصیه می شود یا ½ تا ۱ فنجان آب آلو در صبح با معده خالی هم بسیار خوبست.

آلو

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا دارای خواص ملین قدرتمند است. علاوه بر این، ژل آلوئه ورا دارای ۷۵ مواد مغذی از جمله مواد معدنی، ویتامین ها، اسیدهای آمینه، مواد مغذی گیاهی، آنزیم ها و، البته، آب است که از یبوست پیشگیری می کند. ۲ قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا به یک فنجان آب و یا آب میوه بریزید و مخلوط کنید.هر روز صبح با معده خالی بنوشید

انجیر

انجیر یکی دیگر از مواد غذایی است که هر دو نوع تازه و خشک خواص ملین دارد و به درمان یبوست کمک کرده و حرکات روده را منظم می کند. علاوه بر این، سرشار از فیبر، هستند .خوردن ۲ تا ۳ انجیر تازه با پوست توصیه می شود. پوست آن حاوی فیبر و کلسیم زیادی است. اگر انجیر خشک، را خیس کرده و قبل از غذا بخورید نیز بسیار عالیست.

انجیر

سیب

سیب و آب آن هر دو به عنوان مسهل طبیعی بکار می روند هر روز صبح از این میوه یا آب آن بخورید.سیب غنی از فیبر است که به سلامت سیستم گوارش کمک می کند همچنین شامل پکتین، است که باعث تحریک حرکات روده می شود.خوردن ۱ تا ۲ سیب در روز برای سلامت سیستم گوارش توصیه می شود ولی باید حتما آن را با پوست بخورید

گلابی

گلابی یک منبع طبیعی بزرگ سوربیتول است . این میوه منبع غنی از فیبر است که حرکات روده را تنظیم می کند خوردن گلابی ۱ تا ۲ بار در روز توصیه می شود. خوردن میوه ها با پوست توصیه می شود.حتی می توانید یک لیوان آب گلابی،خانگی بنوشید

نبض ما– گردآوری

4/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید