ترفند هایی برای انتخاب یک عطر خوب

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بوی عطر برخی افراد بیش از هر چیز دیگری توجه‌تان را جلب کرده و مسیر حرکت شان را از این بوی برجا مانده شناسایی کرده باشید. تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که راز این بوی خوش و آن ماندگاری چیست؟

نبض ما– در این جا برای‌تان نکات جالبی از دنیای خوش بوی عطرها آورده‌ایم. امیدواریم بهترین انتخاب را داشته باشید. عطرها از ۷۸ الی ۹۵ درصد الکل طبیعی به علاوه اسانس‌های روغنی ساخته می‌شوند. این‌که در هر عطری میزان اسانس روغنی به‌کار رفته چقدر باشد، اسامی مختلفی به عطرها می‌دهد که خوب است شما هم با آن‌ها آشنا شوید تا موقع خرید انتخاب دقیق‌ تری داشته باشید.

عطر

– پرفیوم‌ها: پرفیوم‌ها بهترین و بادوام‌ترین نوع رایحه‌ها با ۲۲درصد اسانس روغنی هستند.

– ادو پرفیوم‌ها: بعد از پرفیوم‌ها، ادوپرفیوم‌ها قرار می‌گیرند. این گروه با داشتن ۱۵ الی ۲۲درصد روغن‌های معطر رتبه دوم را به‌دست می‌آورند.

– ادوتویلت‌ها: این دسته۸ تا ۱۵درصد اسانس روغنی دارند.

– ادکلن‌ها: که برای مردان استفاده می‌شود تنها حدود ۴درصد روغن دارند.

-ادوفرش‌ها: اما رقیق‌ترین عطرها اصطلاحا ادوفرش نامیده می‌شوند که ۳درصد اسانس روغنی دارند و به کار آن‌هایی می‌آیند که دل‌شان می‌خواهد عطرشان بسیار ضعیف و ملایم باشد. هرچقدر میزان اسانس روغنی یک عطر بیشتر باشد قیمتش هم بیشتر و ماندگاری‌اش زیادتر خواهد بود

نگهداری از عطر

برای آنکه عطر سالم بماند، آن را در دمای خیلی پایین نگه ندارید. عطر باید جایی دور از نور خورشید و در مکانی تاریک نگه داشته شود. البته رایحه عطر به مرور زمان تغییر می کند و کمتر می شود.

ماندگاری عطر

برای ماندگاری رایحه عطر ، آن را چندین بار استفاده کنید. سپس مدت زیادی از بوی آن لذت خواهید برد. برای پخش مناسب بوی عطر ، همیشه آن را در جاهایی از بدن که نبض دارد بزنید؛ نقاطی که جریان خون قوی و پوست گرم تر از دیگر نقاط بدن است مانند: مچ دست، پشت گوش، قفسه سینه، گردن، پشت زانوها و داخل آرنج ها. بهتر است عطر را در هوای رو به روی خود اسپری کرده و از آن عبور کنید. با این کار عطر به طور یکنواخت روی بدن شما می نشیند.

ایجاد رطوبت برای ماندگاری عطر

عطرها در محیط مرطوب ماندگاری بیشتری دارند. قبل از استفاده از عطر، ابتدا حالت پوست خود را ارزیابی کنید؛ آیا پوسته پوسته و خشک است یا مرطوب و سلامت است. از یک مرطوب کننده برای پوست خشک تان استفاده کنید تا به ایجاد رطوبت و نرمی پوست شما کمک کند.

عطر ارزان قیمت هرگز!

دقت داشته باشید که هیچ گرانی بی‌حکمت نیست! مسلما یک عطر ارزان قیمت نه چندان معروف نمی‌تواند جای برند‌های معتبر سازنده عطر را بگیرد. در مورد عطرهای نامرغوب باید بدانید که ممکن است کمی پس از استفاده بدبو شوند. برای همین اگر از این نوع عطرها دارید آن‌ها را به هیچ‌وجه روی لباس‌تان اسپری نکنید.

این کار باعث می‌شود بوی بد به خورد لباس برود و به سختی بتوانید از دستش خلاص شوید اما اگر روی مچ دست‌های‌تان اسپری شده باشد با شست‌وشو به راحتی از بین خواهد رفت. عطر را معمولا روی لباس اسپری نمی‌کنند، به‌خصوص پرفیوم‌ها و ادوپرفیوم‌ها، چون میزان روغن آن‌ها بالاست و روی لباس لکه می‌اندازد، ولی اگر خیلی دوست دارید لباس‌تان هم بوی عطر بدهد، می‌توانید عطر را روی لباس‌های تیره و با فاصله اسپری کنید، آن هم در محل‌هایی که به چشم نمی‌آیند، مثل زیر تای یقه لباس.

عطر زدن

عطر اصل

این روزها زیاد دیده می‌شود که دستفروش‌ها عطرهایی را با شکلی شبیه عطرهای اصل می‌فروشند و متاسفانه عده‌ای هم این عطرها را می‌خرند. سری به سایت‌های فروش عطر مورد نظرتان بزنید. با یک جست‌وجوی ساده متوجه خواهید شد که قیمت آن عطر حدود چقدر است. چطور ممکن است همان عطر را با یک دهم قیمت بفروشند و بگویند اصل هم هست؟ حتی اگر گفتند به خاطر نداشتن جعبه به قیمت پایین فروخته می‌شوند باور نکنید؛ این عطرها تقلبی هستند.

چگونه عطر تقلبی را تشخیص دهید؟

عطرهای تقلبی معمولا شیشه‌های نامرغوب و کدری دارند. چاپ روی شیشه و جعبه معمولا کمرنگ و با نمونه اصل آن متفاوت است و محتویات شیشه به طرز عجیبی غیرعادی به‌نظر می‌آید(مثلا خیلی پر رنگ هستند) اگر در اینترنت عکس نمونه‌های اصل را ببینید به راحتی می‌توانید با نمونه‌هایی که فروشنده‌ها به شما نشان می‌دهند مقایسه کنید و انتخاب درستی داشته باشید. اگر عطر شما تقلبی باشد می‌تواند علاوه بر پوست به ریه‌ها نیز آسیب بزند.

انواع عطر

عطرهای سرد

این قبیل عطرها معمولاً بوی تمیزی، جوانی، و انرژی می دهند. درون مایه ی رایحه ی این قبیل عطرها بوی اقیانوس ها را در ذهن زنده می کند. در اسم چنین عطرهایی اغلب نام “آب” ، “یخ” ، “باران” ، و یا “خنک” به کار می رود و معمولاً در شیشه های آبی تولید شده و جعبه های بسته بندی آنها نیز به رنگ آبی انتخاب می شوند. خانواده ی این قبیل عطرها بیشتر برای خانم های فعال و ورزش دوست پیشنهاد میشود. از مشهورترین انواع این عطرها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

Issey Miyake L’Eau de Issey

Bulgari Blu Notte

Marc Jacobs Rain

Giorgio Armani Acqua di Gio

Davidoff Cool Water

عطرهای میوه ای

رایحه ی این نوع عطرها در لطافت و انرژی کمی شبیه به رایحه ی عطرهای خنک است با این تفاوت که قدری شیرینی نیز در آن احساس می شود. درون مایه ی اصلی این قبیل عطرها معمولاً دربردارنده ی رایحه ی مرکبات است مانند لیمو، پرتقال، و گریپ فرود. البته برخی از انواع عطرهایی که در این گروه جای می گیرند بوی سیب، انگور، گیلاس، هلو، و تمشک می دهند. از جمله معروف ترین عطرهای میوه ای که این روزها از طرفدارهای زیادی برخوردار هستند عبارتند از:

Fresh Sugar

Acqua di Parma Colonia,

L.A.M.B. by Gwen Stefani

Cartier Eau de Cartier

عطرهای گلی

خیلی راحت می توانید بوی این قبیل عطرها را تشخیص دهید. بوی یک یا دو گل در آنها به راحتی قابل تشخیص است. درون مایه ی اصلی این نوع عطرها دربردارنده ی رایحه ی گل های مختلفی نظیر: رز، یاسمن، یاس، و مریم است. اغلب خانم ها نسبت به این نوع عطرها علاقه ی خاصی دارند و می توان گفت که این گروه از جمله محبوب ترین عطرهای انتخابی توسط بانوان است. از جمله معروف ترین عطرهایی این گروه نیز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

Dior J’Adore

Stella McCartney Stella

Yves Saint Laurent Baby Doll

Salvatore Ferragamo Incanto Charms

عطرهای خوراکی

این قبیل عطرها بوی مواد غذایی می دهند. این گروه نسبت به گروه های دیگر قدمت کمتری دارد و تازه چند سال است که به بازار عرضه می شود. درون مایه ی اصلی بوی این عطرها، رایحه ی شکلات و وانیل را در بر دارد. چند نمونه از محبوب ترین عطرهای خوراکی عبارتند از:

Aquolina Chocolovers

Thierry Mugler Angel

Britney Spears Fantasy

Comptoir Sud Pacifique Vanille Abricot

عطرهای شرقی

این قبیل عطرها دارای رایحه ای گرم، تند و معطر هستند. درون مایه ی اصلی این عطرها بوی دارچین و عنبر می دهد. از جمله معروف ترین عطرهایی که می توان در این گروه جای داد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

Yves Saint Laurent Opium

Guerlain Shalimar

Calvin Klein Obsession

عطرهای چوبی

این عطرها هم مانند عطرهای شرقی بوی تندی دارند اما قدری ملایم تر، دلپذیر تر و جاافتاده تر هستند. درون مایه بوی این عطرها رایحه ی چوب، خزه، صندل، سدر، و  نعناع را در بر دارد. عطرهایی که در این گروه جای می گیرند می توانند اغلب هم مورد استفاده ی خانم ها قرار بگیرند و هم آقایون.. از جمله محبوب ترین عطرهای چوبی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از:

Gucci Rush

Fendi Palazzo

Miss Boucheron

عطر روی پوست باشد یا روی لباس؟

یادتان باشد که عطر را پیش از پوشیدن لباس به خود بزنید. اگرچه ممکن است قسمت های اصلی که یادآور شدیم با لباس پوشیده شود اما هنگامی که عطر را مستقیما روی پوست خود بزنید، عطر ماندگاری بیشتری نسبت به زمانی که روی لباس خود بزنید، خواهد داشت چون بیشتر عطرها برای به کار بردن روی پوست طراحی شده اند و نکته مهم این است که نوع پوست روی رایحه منعکس شده از عطر تاثیر دارد به عبارت دیگر برای هر پوستی باید عطر مناسب خودش را انتخاب کرد.

تفاوت پوست های مختلف عمدتا در میزان چربی، رنگ پوست و اسیدیته آنهاست. مثلا پوست را براساس میزان چربی به ۴ نوع چرب، خشک، نرمال و ترکیبی تقسیم بندی می کنند. پوست های چرب عطر را بهتر و مدت زمان زیادتری در خود نگه می دارند. همچنین می توان گفت افرادی که پوست روشن و بلوند دارند بهتر است از رایحه گل استفاده کنند و پوست گندمی ها از رایحه های مشرق زمینی.

کدام عطر پایدارترین است؟

همان طور که درصد (غلظت) ترکیبات معطر (اروماتیک) کاهش می یابد (مقدار الکل افزایش می یابد)، شدت و طول عمر عطر نیز کاهش می یابد یعنی هرقدر مواد معطر بیشتر باشند و الکل کمتر، عطر پایداری بیشتری خواهد داشت، یعنی بر اساس میزان ماده معطر در عطر نام های مختلفی روی شیشه های این محصول خوشبو وجود دارد. ترکیب آب و الکل به عنوان حلال مواد معطر به کار می رود.

در عمل گرمای بدن سبب می شود تا حلال به سرعت تبخیر شده و عطر روی پوست باقی بماند تا به تدریج طی چندین ساعت تبخیر شود. بوهای تند بیشتر از بوهای ملایم ماندگاری دارند، پس در انتخاب عطر خود دقت کنید.

نبض ما– گردآوری

4.2/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید